Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Vi må huske at denne "overbefolkningen" har skjedd på bare 50 - 60 år.

 

Denne "overbefolkningen" som du kaller det skjedde faktisk før Strandloven ble innført, var jo nettop derfor den ble innført! Mulig at alle foretrekker svenskekysten, men selv om jeg gnir meg i øynene både en og to ganger så er Blindleia full av båter hver dag, båthavna i Lillesand full hver kveld, men det er masse fine plasser ute i skjærgården som er ledig for deg, meg og mange mange andre. Hvordan jeg vet dette? Har vært der og sett det selv!

 

Overbefolkningen i skjærgården utgjøres forøvrig av alle båtene som har kommet til senere år, antall hytter er stort sett det samme, men siden det er så få hytter har dette blitt et knapphetsgode og hyttene fylles med flere folk og flere generasjoner enn før. Kanskje å tide å innføre begrensninger på antall båter, størrelser på båter og hvor ofte/lenge man kan få lov til å benytte denne slik at det ikke blir så trangt rundt omkring på sjøen? :lol:

 

SV vil sikkert ta den saken (også)!

 

ps

du skal ha ros for å ha nevnt noen konkrete steder. Du er faktisk den første og eneste på to år som har gjort et forsøk på det! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Naa har jeg liten tro paa at framtidens baatliv bli aa padle i kano med telt, skjegg og busserull, men at en kan tenke litt mer miljoavennlig enn i dag, baade ang. hyttebygging og baattyper tror jeg. Her jeg er naa Hellas, kan en se hva som skjer naar nyrike paa EU-midler taar seg ut. Hyttene er sveare murpalass paa hundrevis av kvm, og baatlivet er motorbaater fra 60 fot og oppover med fillpinsk tjenerskap\mannskap. Noen mennesker ser faktisk ut til aa miste det lille vettet de har naa de faar penger mellom hendene. La oss bruke fornuften, og ikke la raa egoisme

setter sitt preg paa samfunnet og maaten vi tenker paa.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og her ser man hva staten og den sittende regjering gjør når man har muligheten til å få kjøpt seks hundre mål og noen kilometer strandlinje i Lillesand ved Blindleia;

 

http://www.lp.no/article/20090529/NYHETER/494337164

 

http://www.luxastra.com/subpage3.html

 

http://www.lp.no/article/20090710/NYHETER/792055089

 

Noen rød-grønne her som kan tilby en forklaring?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Å ha en overdreven tro på rettferdighet ut fra egen overbevisning er prisverdig, -men urealistisk.

Rikfolk har en tendens til å ikke la seg styre av fattigfolk, og takk og pris for det. Vi kan ikke ha en "mindretallsrevolusjon" hver gang en båteier ikke klarer å fortøye båten sin.

Link to post
Share on other sites

Denne "overbefolkningen" som du kaller det skjedde faktisk før Strandloven ble innført, var jo nettop derfor den ble innført!

Overbefolkningen i skjærgården utgjøres forøvrig av alle båtene som har kommet til senere år, antall hytter er stort sett det samme..

 

Nei, med "ovebefolkningen" mener jeg hytter. Det er da udiskutabelt at det er kommet vesentlig flere hytter i skjærgården etter 1965, å si noe annet er tull.

Båten kan da ikke være noe problem (enda), men derimot alle de stygge båthavnene. Men dette henger jo til en viss grad i hop...

Link to post
Share on other sites

Det er da udiskutabelt at det er kommet vesentlig flere hytter i skjærgården etter 1965, å si noe annet er tull.

 

Det er i høyeste grad diskutabelt for det er faktisk ikke riktig og selv ikke båtfolket her som er aller surest på alt og alle som eier noe ved sjøen er i stand til å komme opp med eksempler på nye/nyere hytter som har medført at de er utestengt fra tidligere benyttete plasser å ligge i skjærgården. Bedre bevis enn det kan jeg ikke tenke meg, kan du? 25.000 lokale Sherlock Holmere som ikke har funnet fnugg av bevis? :lipseal:

 

Grunnen til at jeg kjenner til så mange steder er at jeg er aktiv bruker av skjærgården selv med egen båt og synes det er spennende å finne frem til nye steder å ligge og disse merker jeg meg til, eventuell, senere bruk for overnattinger. Det er et uttall av plasser tilgjengelig for den som vil og gidder å lete litt! :yesnod: Jeg snakker da helt konkret om Kragerø-skjærgården og strekningen Homborsund til Ulvøysund, områder som regnes blant de mest attraktive på kysten og derfor også sterkt traffikert.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var i Helgeroa i dag og fisket krabbe fra ei privat brygge sammen med ungene. Vi lå mest ved siden av/under brygga, på steinene i fundamentet. Båter og folk kom og gikk uten å gjøre noe annet enn å smile å se glade og fornøyde ut.

 

Og et par dager før lå vi på en annen privat brygge, ingen hendelser eller negative følelser ute å gikk da heller.

 

Bryggene som ble brukt ble valgt ut fra et par kriterier. Stille nok vann til at sikten til bunn ble god og hvor mye stein og tang/tare det var, samt mulighet for å få tak i blåskjell til agn.

 

Jammen gikk det fint, midt i ferien, midt i "hyttefloka". Mange krabber og stor stas ble det også. Pølser fungerer sånn passe som agn, svenske kjøttboller litt bedre, krokkelurer helt greit men blåskjell var den store vinneren i vår lille agntest for krabbefiske.

 

Tenkte ikke noe over det selv, som tidligere fastboende i Helgeroa har vi alltid brukt bryggene på en "naturlig måte" uten å være til bry for noen.

 

Trenger vel ikke å nevne at jeg og sønnen min på 5 var ombord i en stor båt og kikket både høyt og lavt også. Kjenner selvsagt han som eier båten og vet at han syns det er stas at jeg viser frem båten hans til ungene mine.

 

Det er mange ting som kan være teoretisk vanskelig men praktisk enkelt.

Link to post
Share on other sites

Det er i høyeste grad diskutabelt for det er faktisk ikke riktig og selv ikke båtfolket her som er aller surest på alt og alle som eier noe ved sjøen er i stand til å komme opp med eksempler på nye/nyere hytter som har medført at de er utestengt fra tidligere benyttete plasser å ligge i skjærgården. Bedre bevis enn det kan jeg ikke tenke meg, kan du? 25.000 lokale Sherlock Holmere som ikke har funnet fnugg av bevis? :lipseal:

 

I all ærbødighet, det der er selvfølgelig det reneste vrøvl. Jeg minner om hva jeg skriver; at det har kommet vesentlig flere hytter, ikke noe rot med "hytter som har medført at de er blitt utestengt..." . Har du noen som helst belegg for det der? Faktisk fikk jeg belegg for mitt argument fra radioen i dag. I Norgesglaasset? interjuvet de en kar fra Statistisk Sentralbyrå som sa at 72% av kystlinjen i Akershus er bebygd (irrelevant, men interessant) og: "hvert eneste år forsvinner ytterligere noen frie kilometer av kystlinja vår.

Underlig "bevisføring" forresten, at ingen gidder å kverulere med deg er altså bevis?

 

Jeg skal på tur i morgen, så denne diskusjonen må jeg nok avslutte. Får håpe jeg finner en ledig plass til teltet mitt, det er ikke garantert, hvis ikke får jeg dra til Sverige.....

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Etter å ha lest innleggene i denne strengen, måtte jeg bare registrere meg og få ut litt frustrasjon.

 

Hvorfor har båtfolk så vanskelig for å akseptere privat eiendomsrett og at det er noe som heter innmark? Min mann sier at problemet er at det finnes 600.000 fritidsbåter over 20 fot og at mange tar seg til rette på innmark helt uten å bry seg om vanlig folkeskikk.

 

Det er ikke noe som heter allemannsrett i innmark. Hytta og området rundt er innmark. Brygga og området rundt er innmark. Båtfolket må da forstå at man ikke bare kan hive tampen i land noen titalls meter fra hytteeierens vegg??

 

Min mann blir temmelig hissig når sånt skjer. Jeg også. Det meste av kysten langs Oslofjorden er bebygd med hytter. De fleste er gamle, men en og annen ny bygges også.

 

Hvorfor skal ikke grunneier få lov å bygge på sin egen tomt? Og når tomter er til salgs, gidder ikke staten å kjøpe dem opp for å legge dem ut til allmennhetens frie benyttelse. Nei vel. Staten driter i allmennhetens tilgang. Akkurat som mange båteiere driter i hyttefolkets private områder.

 

Er det virkelig så vanskelig å skjønne at hytteeiere blir grinete når båt-bermen absolutt skal elge seg innpå privat område? Min mann blir da meget hissig og slike ting irriterer mange av oss i Blindleia.

 

Går det ikke an å skjønne at privat eiendomsrett betyr at båtfolk ikke har tilgang annet enn utenfor synsvidde fra vår hytte og vår brygge? Velkommen i utmarka vår skal du imidlertid være, men bare for 2 dager i strekk.

Link to post
Share on other sites

Min mann blir da meget hissig og slike ting irriterer mange av oss i Blindleia.

At din mann blir hissig og plager andre i blindleia er vel ikke bare båtfolkene sin feil, man kan spe på med noe beriligende.

Velkommen til Båtplassen, stedet for kos med misnøye. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Mange meninger om dette tema.

 

Var heldig å få kjøpt nausttomt en tid tilbake. Denne ble opparbeidet av entrepenør og naust ble bygget.

(Dette område var forsåvidt ikke tilgjennglig før opparbeidelse)

Er nå startet med brygge og håper å bli ferdig i vår/sommer. (en kan jo ikke gjøre alt på en gang som vanlig lønnsmottaker)

 

Fin plass å være på sommertid, med landstedsbåt, kajakk og grilling på den snart ferdige brygga.

 

Kansje brygga vil være opptatt av båter når vi annkommer? Med båter og fremmede gjester?

og kan gjøre dette med loven i hånd?

 

Hva gjør en da? Bare å selge og kjøpe seg en stor båt og ta seg til rette på andres eiendom med loven i hånd!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Min mann blir da meget hissig og slike ting irriterer mange av oss i Blindleia.

 

Går det ikke an å skjønne at privat eiendomsrett betyr at båtfolk ikke har tilgang annet enn utenfor synsvidde fra vår hytte og vår brygge? Velkommen i utmarka vår skal du imidlertid være, men bare for 2 dager i strekk.

 

Nå er jeg hytteier selv med mye strandtomt i et attraktivt område og med hytta plassert fire meter fra vannet. Kan egentlig ikke si at dette har vært noe særlig problem. Å hevde at regelen er "utenfor synsvidde" er nok basert på en misforståelse så mitt forslag er å heller enn å nyte sin irritasjon og heller nyte sommeren, været, lukten av sjø, lyden av måker og en del flotte båter som går forbi. Sitter faktisk og ser nedover Blindleia akkurat nå og kan ikke akkurat si at fjorden er full av hverken båter eller hytteiere. Med andre ord en fin tid å være her!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nettopp hr. Mouche. En fin tid å være her nu når det er stille og fredelig. Uheldigvis vil det ikke vare og selv om De ikke er plaget med mennesker som tar seg til rette på din innmarki, betyr ikke det at slike ting ikke er et problem for mange.

 

En del båtmennesker har ingen respekt for annen manns eiendom. Utenfor synsvidde er heller ingen misforståelse og minimumsgrensen er 150 meter unna, sier min mann. Dette må da disse båtmenneskene kunne akseptere?

Link to post
Share on other sites

Kansje brygga vil være opptatt av båter når vi annkommer? Med båter og fremmede gjester?

og kan gjøre dette med loven i hånd?

 

Det er ikke lov etter allemannsretten å fortøye til privat brygge uten avtale. Så her kan dere med god samvittighet jage bort vedkommende. Med mindre det er snakk om nødhavn på grunn av vær eller motorhavari etc da. Men om noen fortøyer til land lengre borte på deres eiendom, slik at de ikke er til unødig sjenanse, ja da er det de som har loven på sin side...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Selve hytten, og hagen rundt, er å regne som innmark. Det som ofte volder tvil er området mellom selve hytten og stranden eller svaberget. Det er ikke uten videre gitt at dette området regnes for innmark, selv om det er aldri så opparbeidet med plen eller gruslagt sti. Hytteeier kan heller ikke uten videre omgjøre utmark til innmark ved å sette opp et gjerde.

 

Høyesterett har i en dom fra 2005 gjort det klart at tomtens plassering er av sentral betydning, og at hytteeiere i populære strandområder må finne seg i mer enn andre. I dommen ble det slått fast at eieren av en hytteeiendom i Østfold måtte finne seg i allmennhetens behov for rekreasjon og friluftsliv, til tross for at stien de fleste benyttet for å komme seg til og fra området gikk bare 20 meter fra selve hytten. Stien var med andre ord å anse som utmark.

Her som ellers er videre tomtens beliggenhet av sentral betydning. I en rykende fersk dom slo Høyesterett fast at for hyttetomter som ligger slik til at det er tradisjon for et omfattende båt- og friluftsliv i området, så må hytteeieren finne seg i mer trafikk og støy enn andre. Ligger hytten ved et sund med stadig båttrafikk, kan man rimeligvis ikke klage over støyen fra den nærliggende badestranden.

Nå vet ikke jeg hvordan beliggenheten til hytta deres er, men i Blindleia regner jeg med det er en viss tradisjon med båt og friluftsliv og slik loven er pr i dag så nytter det lite å komme her og "lufte frustrasjon".

 

150 meters grensen er når du velger å slå opp telt. Dersom området noen "titalls meter" unna hytteveggen kan regnes som utmark, så er det fritt fram for å slenge tampen i land. Som du ser så er det ikke slik at området rundt hytta automatisk regnes som innmark, nærmeste hage ja, men sjelden utover det. Når mange driver og opparbeider/setter opp gjerder/skilt o.l. over store områder for å kunne kalle det innmark, så har de nok ikke helt tatt inn over seg at den såkalte allemannsretten enn så lenge er et sterkt prinsipp her i landet.

 

Bryggen er som nevnt privat og du må gi tillatelse dersom noen ønsker å benytte den.

Link to post
Share on other sites

Til hytteeier:

 

Jeg synes de få som har dette problemet kanskje burde legge ned litt mer arbeid i å dokumentere problemet i form av bilder eller kartutsnitt, slik at vi som leser denne tråden får mulighet til å gjøre vår egne vurderinger.

 

Jeg fortøyer aldri på hytteeiendommer, men det hender at jeg ankrer opp med seilbåten min i bukter der det er hytter og brygger i nærheten. Da er jeg innenfor synsvidde og er sikkert til irritasjon for dem som vil ha fri utsikt i alle retninger.

 

Så hender det at jeg ror inn til land med jolla mi for å strekke litt på beina, etter en lang dag på sjøen, og jeg forsøker da å finne steder å legge jolla der den og jeg er til minst mulig sjenanse. Jeg skal ikke gå mange meterne langs sjøkanten før det dukker opp gjerder som går ut i vannet og hindrer meg i komme videre. Jeg har også registrert at noen setter opp blomsterpotter på de merkeligste steder - en billig måte å gjøre utmark til innmark på. :lol:

 

Å forvente at det ikke skal være en eneste båt innenfor synsvidde blir vel å dra det litt langt, men som sagt:

 

Kom gjerne med bilder e.l så vi andre her på baatplassen får mulighet til å ta stilling til det du beskriver som et problem.

Link to post
Share on other sites

Til hytteeier:

 

Jeg synes de få som har dette problemet kanskje burde legge ned litt mer arbeid i å dokumentere problemet i form av bilder eller kartutsnitt, slik at vi som leser denne tråden får mulighet til å gjøre vår egne vurderinger.

Det kan til og med hende at en del av Båtplassens medlemmer kan bidra med en god del åstedsbefaringer i lang tid. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Selv er vi ikke særlig plaget av disse ubehøvlede båteierne. De få som kommer jager min mann vekk. Det er imidlertid forstemmende å se hvor lite dannet en del mennesker kan være. Normal høflighet tilsier at man holder tilbørlig avstand. Er man i tvil om avstanden er tilbørlig, er man for nære.

 

Er det vanskelig å forstå at den som kjøper millioneiendommer ønsker å ha et privatliv når eiendommene brukes? For meg ser det ut som om en del av disse båtmenneskene tror at alt er til for deres frie benyttelse.

 

Det er stadig øyer og strandlinje for salg. Hvis sosialistregjeringen ønsket det, kunne de kjøpe opp disse eiendommene og legge dem ut til fri benyttelse for disse båtmenneskene. Sosialistene foretrekker i stedet å la private betale og eie, for deretter å gi allmennheten fri tilgang til annenmanns eiendom.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så vanskelig å skjønne at hytteeiere blir grinete når båt-bermen absolutt skal elge seg innpå privat område? Min mann blir da meget hissig og slike ting irriterer mange av oss i Blindleia.

 

Går det ikke an å skjønne at privat eiendomsrett betyr at båtfolk ikke har tilgang annet enn utenfor synsvidde fra vår hytte og vår brygge? Velkommen i utmarka vår skal du imidlertid være, men bare for 2 dager i strekk.

Som "båtberm" i over 30 år har jeg svært lite gjenkjenning i ditt innlegg. Dersom dine holdninger er representativ for hytteeiere i Blindleia skal jeg gjerne være med å jobbe for å få Blindleia på FNs verneliste.

Link to post
Share on other sites

Nu vil jeg påstå at de fleste som eier noe ønsker å ha disse tingene for seg selv. Jeg mener en slik holdning er representativ for de fleste mennesker, unntatt de som lite har. De synes det er helt ok å ta seg til rette der de ikke har noen eiendomsrett.

 

Når min mann og jeg tar den lille båten inn til Lillesand for å handle, respekterer vi privat eiendom og fortøyer der det er tillatt for allmennheten. Hvorfor kan ikke båteiere vise oss den samme respekten for privat eiendomsrett og tilbørlig opptreden, hr. Petter Sand? Gjør De selv slike ting?

Link to post
Share on other sites

Hei hytteeier.

Jeg må jo si meg litt enig, spesielt fordi hvis en person kjøpte eiendommen for lenge siden med datidens forutsetninger så blir man med det nye lovverket eller praktisering av denne frarøvet for verdier i form av verditap.

 

Er man nyrik og finner det fornuftig å kjøpe noe for pengene må jeg nok skjære løk for å få frem noen tårer som kunne ha virket sympatiserende for din sak.

 

Om du finner en usosialistisk heiagjeng for dine synspunkter her på Båtplassen tviler jeg på. Det er jo ikke alle høyrefolk som må ha hytte ved sjøen for å nyte sin sigarr og Cognac etter at snøen har smeltet rundt dørene på Hovden.

Det er førøvrig lite problemer med båter i skitrekket selv om befolkningstettheten der kunne minne om at så ikke var tilfelle, men så er jo heller ikke dette et skiforum.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...