Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Ser ikke bort fra muligheten for en sving bort i blindleia med 40 mann ombord i fellesferien.Er helt topp og ligge på svai og ha en 2 dagers grøftefyll.hehe

 

Jeg har torader jeg ikke behersker, ildvann fra Heddal og norgesaggregat som går som bare faan, får jeg være med ?

Link to post
Share on other sites

Familien min har hatt stor eiendom med sikkert en kilometer strandlinje i generasjoner (sørlandet). Dette i tillegg til holmer og skjær. Aldri har det blitt jaget noen så vidt meg bekjent, og havneguidene har bare lovord å si om plassen. Millionærene glemmer ofte at det er vanlige folk som eier store deler av kyststripen. Skal hyttefolk ut med sine landstedsbåter, legger de seg gjerne på andres holmer, men blir de jaget av den grunn? Tviler på det, for enten man er på skitur eller på holmetur, så befinner man seg gjerne på annen manns eiendom. Problemet kommer først når eieren av holmen har betalt mye for den, og tror han kan ta holmen ut av det lokalsamfunnet den har vært i gjennom generasjoner. Vi må alle forholde oss til samfunnets spilleregler, enten man er i båt eller på hyttetur. Selv har jeg bare opplevd en gang at folk har trådd over streken, og det var da noen kom inn med båt for å legge seg på brygga vår. De skjønte det selv, og forsvant like fort som de kom. Selve innmarken rundt hytta er en plass der vi vedlikeholder og rydder, der vil vi ikke at andre skal risikere å ødelegge eller rote til, selv ikke når hytta står tom, men det sier seg vel selv. Slik vil man jo ha det hjemme også.

 

Hva regelverket sier om båt/hyttefolk vet jeg ikke, men i båten prøver jeg å behandle hytte eiere slik jeg selv liker å bli behandlet på hytta, og da vil jeg si at man ikke går så nærme at støy og innsyn føles ubehagelig. Noen hytter er plassert slik at de kan forvente en seiler på svai 50 meter utenfor brygga, eller 40 meter unna rundt odden. Regelverket kjenner jeg ikke til, og ikke gidder jeg studere det heller. Det eneste jeg vet er at jeg er glad for at det finnes regler, slik at jeg kan seile halve sommeren, og fortøye på annen manns grunn, om det er i norge eller i sverige. Jeg er også glad for at store deler av familiens eiendom er blitt til et friområde der alle er velkommen.

 

Det er litt merkelig hvordan vi har gjort det motsatte av svenskene. Vi har bygget hytter omtrent overalt(sørlandet), og spart relativt små eller forblåste friområder til båtfolket, mens svenskene har laget små koselige hytteområder, og relativt uberørt skjærgård rundt til glede for alle og enhver.

Link to post
Share on other sites

men her tror jeg faktisk vi har med en person som går til psykolog for å få pratet bort en tannverk. :lol:

 

Jeg aner ikke hvor "skoen trykker", men har mine mistanker om at du må lete i "strandsonen" :giggle:

 

Blir jeg single igjen, kommer jeg til å ankre opp rimelig nær en hytte (midt i uka, i fellesferien) hvor bøya til Cessnaen er tom......Nu må De ha meg unnskyldt , men da tror jeg allemannsretten får en helt annen betydning. :giggle: Det kan jo bli temmelig kjedelig i ødemarken en onsdag ettermiddag. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at fruen i fremtiden, -når det oppleves at folk står i kø for å være innpåslitne innefor loven, -vil stille seg spørsmålet om vedkommende (ne) båteiere har lest innleggene på Båtplassen.

 

Med tanke på de sterke ytringene om at adelen for all del må skilles fra bermen, så bør hun utstyre garderoben til gubben med en del joggedresser og medisinskapet med både beroligende og nitrotabletter.

Link to post
Share on other sites

En velkjent forskjell på en funksjonær og en arbeider er jo at arbeideren vasker hendene før han går på dass. Kanskje forskjellen på Adelen og bermen er at allemannsretten oppfattes som å ikke gjelde for adelen.

 

Jeg tillot meg å slå opp i ordboken. Dass er altså omtrent det samme som toalett, bare at det lukter verre fordi bermen ikke drikker Rau de cologne.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når denne tråden først har sklidd litt ut i en humoraktig (strand)sone, benytter jeg anledningen til å viderebringe en liten historie fra et kystsamfunn:

 

Riksteatret var på et av sine sporadiske besøk i Austevoll, og folk hadde gått mann av huse for å se Romeo og Julie. I siste akt dør Julie som kjent. Romeo er dypt fortvilet og gir uttrykk for at han ikke vet hva han skal gjøre med livet sitt når hans elskede er død.

 

Da ropes det fra salen: "Sjå no te å ta ho før ho verte kald!".

 

Etter dette ble Austevoll strøket fra Riksteaterets liste over spillesteder.

 

Dette falt de mer finkulturelt orienterte (hytteeiere?) på øya tungt for brystet, og de gjorde hva de kunne for å få Riksteateret til å komme tilbake.

 

Etter flere år og mange overtalelser lyktes det.

 

Denne gangen er det nok en kjærlighetshistorie som sto på programmet.

 

For å unngå en ny skandale setter lensmannen seg på en stol foran ved scenen og holder et skarpt øye med publikum. Alt går bra lenge, men da helten og heltinnen i siste akt får hverandre, han kysser henne, ser henne inn i øynene og sier "Elskede, hva kan vel være mykere en dine lepper?"

 

Da reiser lensmannen seg og roper: "Den fyrste so seie fitta no, får med meg å gjera."

Link to post
Share on other sites

Jeg har torader jeg ikke behersker, ildvann fra Heddal og norgesaggregat som går som bare faan, får jeg være med ?

 

Dette blir knall.har et par kamerater med arvet hardingfele og sekkepipe også.

Ser tydelig for meg lille jolla full av folk og dansegalla med høy alkohol faktor.

bilde70.jpg

Blir det ikke platekontrakt av dette hær så vet ikke jeg.Blindleia trioen. :easter:

Link to post
Share on other sites

Dette er det viktig at alle båtførere nu lærer seg, ikke bare de fleste. Det må da kunne gå an å undervise om slike viktige ting på disse båtførerkursene som nå skal være obligatoriske?

 

Så vidt jeg har kunnet bringe på det rene så er det foreløpig ikke påtenkt at kurset skal bli obligatorisk, kun sertifikatet som man må avlegge en prøve for å oppnå. Det står forøvrig en del om høvelig atferd og konduitte i de lærebøker som er utgitt som hjelpemidler i sakens anledning.

Forøvrig er det mitt største problem i dag at det i fiskebutikken ikke har, eller vil, ankomme fersk sjømat idag så den planlagte sjøkrepsaften må utsettes til en senere anledning og den til formålet innkjøpte vin vil bli liggende i vinskapet. Cigaren vil jeg nok allikevel unne meg, ser aldeles nydelig ut der den ligger i humidoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det mitt største problem i dag at det i fiskebutikken ikke har, eller vil, ankomme fersk sjømat idag så den planlagte sjøkrepsaften må utsettes til en senere anledning og den til formålet innkjøpte vin vil bli liggende i vinskapet.

 

Forstemmende, det finnes kun ett ord for denslags....Forstemmende.

Fortell denne slubberten av en fiskehandleren at heretter må det bli andre Berlinerboller... !

 

Skål for pokker, Heisann :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Min mann er enig med meg i at det har vært en fin påske i Blindleia, trass i det dårlige været. Det har vært lite båtmennesker å se. Det er vel ikke særlig rart, da vi ennu er tidlig på våren og en del båtmennesker er fornøyde bare de har båten sjøsatt til St. Hans.

 

Jeg er enig med hr. Mouche i at tilbudet til oss tilreisende burde være bedre, men nu ser det ut til å ta litt tid før vi kan forvente fersk sjømat og i særdeleshet skalldyr i de lokale butikkene. Når det gjelde kjøtt er vi bedre stilt og jeg kan anbefale hr. Mouche å ta en tur til Tingsaker og handle hos slakter Jens Eide. Varene er utsøkte og betjeningen har en meget respektfull holdning til sine kunder. De er et godt forbilde som handelsstanden i Lillesand burde ta lærdom av.

 

Dessverre opplevde vi nu som i fjor at en del lokale mennesker hadde fylt opp våre beholdere for hytterenovasjon med lokalt avfall fra de innfødte. Slikt går bare ikke an og min mann vil ta saken opp på neste møte i det lokale vellet og be om at beholderne utstyres med hengelåser. Da unngår vi samtidig at enkelte ubemidlede personer ikke roter så mye når de jakter på noe brukbart i søppelcontaineren.

 

Når det gjelder allemannsretten, er min mann og jeg nu enige om at det vil være på sin plass å sette opp et skilt eller to i strandsonen for å gjøre båtmennesker oppmerksom på at dette er privat eiendom. Det fremgår av innleggene her at de fleste båtfolk har meget respekt for andres eiendom og slett ikke ønsker å trenge seg på hvis de oppfatter at de ikke er velkomne. Vi har derfor stor tro på at skiltingen vil hjelpe på de, tross alt, begrensede problemene vi har hatt med enkelte båtmennesker.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelde kjøtt er vi bedre stilt og jeg kan anbefale hr. Mouche å ta en tur til Tingsaker og handle hos slakter Jens Eide.

 

Det gjør vi, sågar før vi ankommer byen! Fru Hytteeier er sikkert kjent med at fiskehandleren har et samarbeid med Eide og har tilgjengelig et lite utvalg slaktevarer derfra.

 

Forøvrig vil jeg anbefale Dere å ta en liten titt på hva regelverket sier om den type skilting som De og Deres mann er enige om å sette opp. I tillegg til at det er ulovlig så er det etter mitt, og sikkert også mange andres syn, visuell forurensning som vil oppleves belastende for min og min kones estetiske sans!

 

Etter mitt syn så er handelstanden i Lillesand generelt gode representanter for den "gamle" type handelsmenn og yter meget god service på de aller fleste områder, helt annerledes enn hva man opplever i de mere tettbygde strøk på Østlandet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder allemannsretten, er min mann og jeg nu enige om at det vil være på sin plass å sette opp et skilt eller to i strandsonen for å gjøre båtmennesker oppmerksom på at dette er privat eiendom. Det fremgår av innleggene her at de fleste båtfolk har meget respekt for andres eiendom og slett ikke ønsker å trenge seg på hvis de oppfatter at de ikke er velkomne. Vi har derfor stor tro på at skiltingen vil hjelpe på de, tross alt, begrensede problemene vi har hatt med enkelte båtmennesker.

Sjøl om innlegget ikke er skrevet på 1. April tar jeg det allikevel som en spøk. Sjønt man tydeligvis enda kan treffe på forstyrrede sjeler som tror de lever i det forrige århundre. :giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjønt man tydeligvis enda kan treffe på forstyrrede sjeler som tror de lever i det forrige århundre. :giggle:

 

Aprilspøk eller ikke, man kaller uansett ikke andre for "forstyrrede sjeler", og det attpåtil av en som er formann i skipsraadet (en skrivemåte jeg heller ikke forbinder med dette århundret!). :nonod:

 

Gå rett i fengsel og du mottar ikke 2000 kroner om du passerer start herr "formann"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg dere er urettferdige! Det må da kunne gå an å registrere seg, og komme sitt første innlegg 1. april uten å bli beskyldt for å være spøkefugl, forstyrret, eller leve i forrige århundre. Ærlig talt!

 

Jeg har selv vært i skiltbransjen i mange år, og synes det slettes ikke er forsøplende, kun opplysende for allmuen. Jeg frekventerer ofte Blindleien i sommersesongen, og da myser jeg bestandig efter de gule skiltene på land (med en slags rød sikk-sakk pil?). Der får jeg glimrende feste for ankeret.

 

Jeg har inntrykk av at hytteeiere i umiddelbar nærhet nærmest utviser en slags sorgreaksjon når vi tar opp ankeret og reiser, for da slår de ihvertfall av alt lyset i hyttene.

Link to post
Share on other sites

Mnja? Her lever tydeligvis en villfaren sjel i den tro at man idag kan holde båtfolk og andre som "mangler respekt for andres eiendom" på tilbørlig avstand ved å anbringe skilter i strandsonen med "Privat eiendom" og annet. Dette kunne man faktisk gjøre ustraffet en gang på midten av det forrige århundre. Nå, i moderne tid, er dette forbudt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...