Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Jeg synes det er kvalmt at noen er så redd for at andre eier en strandlinje i denne langstrekte kysten. :smash:

 

Janteloven med nisseryggsekk :ghost:

 

Hva med de som bor i i :lol: nnland ? :sleep:

 

He?

Har du overhodet ikke skjønt diskusjonen her?

De kan eie den så mye de vil. Strandlinjen er meget begrenset. Hadde vi ikke fått Strandloven i grevens tid og Friluftsloven, skal jeg garantere deg at vi ikke ville kunne legge inn på en eneste plass her i landet og benyttet den nydelige kysten vår. Selv loffer jeg på en meget primitiv og enkel måte med gummijolle og telt nedover Sørlandskysten, og jeg skal love deg at det rett og slett er vanskelig å finne steder å sette opp teltet. Det strider mot all min rettferdighets-oppfatning at noen få skal kunne holde fire og en halv million mennesker unna kystlinja.

Jeg unner strandadelen deres eiendom, men de dør ikke av å dele den litt.

Link to post
Share on other sites

synes du at det er greit å dele din hage med andre ? at folk slår seg ned og f.eks griller , bader i bassenget ditt , "glemmer" å rydde etter seg ..

 

tror til og med du hadde blitt sur hvis folk til stadighet gikk gjennom hagen din og beskuet deg sitte på terassen å grille .....

 

 

her vil jeg vel si at veien utenfor eiendommen din regnes som utmark og da er det litt mer forståelig kanskje

Link to post
Share on other sites

Det strider mot all min rettferdighets-oppfatning at noen få skal kunne holde fire og en halv million mennesker unna kystlinja.

Jeg unner strandadelen deres eiendom, men de dør ikke av å dele den litt.

 

Nå har jeg hytte i Kragerø og med lang strandlinje. Hvis du er i de trakter og mener at du ikke kan finne en egnet plass å legge deg til for natten ute i skjærene så send meg en IM så utveklser vi mob.nr og jeg kan vise deg uten å blunke bare i mitt "nærområde" tilstrekkelig mange egnete plasser for en båt å legge seg for natten. Jeg tror faktisk jeg kan garantere alle som har deltatt i denne tråden hver sin plass! :yesnod:

 

I følge Kragerø kommunes hjemmeside så er det i kommunen i alt 6.500 dekar skjærgårdspark og friarealer, men det holder kanskje ikke?

 

For øyeblikket er jeg i Lillesand, men tror nok jeg skal finne nok av plasser til dere alle her også ute i skjærgården, ikke minst mellom Lillesand og Homborsund er det flust av plasser og nesten ingen hytter (relativt sett) så igjen gjelder uttrykket;

 

Let og du skal finne! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om det blir fint vær i slutten av juli og på min ferd til Risør via Lyngør tror jeg at jeg skal ta en liten tur innom Kragerø samtidig. Dersom Mouche er i traktene kunne det være hyggelig å slå av en prat over en lille en :flag::drink:

 

Lillesand dropper jeg i år, det blir for dyrt. :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

synes du at det er greit å dele din hage med andre ? at folk slår seg ned og f.eks griller , bader i bassenget ditt , "glemmer" å rydde etter seg ..

 

tror til og med du hadde blitt sur hvis folk til stadighet gikk gjennom hagen din og beskuet deg sitte på terassen å grille .....

 

Jeg snakker ikke om å dele hagen med eieren, bade i basenget, eller rote på eiendommen din.

Jeg snakker om allemenhetens frie ferdsel som reguleres av Friluftsloven, det er noe ganske annet. Hensynsfullhet er et bærende prinsipp.

 

Snu dette litt rundt: hvor mye kystlinje tror du "vi fattige" ville hatt hvis det skulle tillates fullstendig stengsel av privat eiendom i kystlinjen? Svært lite, er jeg knallsikker på.

Så kan du spørre om rettferdigheten i det, detb er jo deres eiendom. Men gudskjelov har vi jo nå denne Friluftsloven. Stranlinjen er et så til de grader viktig "alemenneie" at den rett og slett ikke kan privatiseres fullstendig. Merk: jeg er ikke rød, heller ikke lyserød, men skikkelig konservativ. Men her er jeg "sosialoist", ja. For noen år siden var jeg i Egypt. Der er ALLE strendene privateide, og de var jo stort sett glisne og tomme. Imidlertid var det (i Sharm El Sheik) 2 offentlige strender, og de var så stapp fulle at jeg rett og slett ikke fikk plass NOE sted. Jeg måtte ta en strandstol og sette meg ut i vannet.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hytte i Kragerø og med lang strandlinje. Hvis du er i de trakter og mener at du ikke kan finne en egnet plass å legge deg til for natten ute i skjærene så send meg en IM så utveklser vi mob.nr og jeg kan vise deg uten å blunke bare i mitt "nærområde" tilstrekkelig mange egnete plasser for en båt å legge seg for natten. Jeg tror faktisk jeg kan garantere alle som har deltatt i denne tråden hver sin plass! :yesnod:

 

Jeg minner om at jeg bruker telt, ikke båt. Etter mange års enkelt friluftsliv på denne måten, skal jeg love deg at det ikke er enkelt alltid å finne brukbar plass. Det er sikekrt lett å tro når man ser alle knauser og viker, men et telt kan ikke stå i røysa. Ute på skjæra, ja, men innaskjærs er det ikke lett, jeg bruker noen ganger flere timer på å finne et brukbart sted hvor ikke sinna grunneiere jager meg avgårde. Grunneiere som har hyttene sine mye lenger enn 150 m unna.

Link to post
Share on other sites

. Bare å sende meg en IM!

 

:sailing:

Den er grei :wink:

 

 

Jeg snakker ikke om å dele hagen med eieren, bade i basenget, eller rote på eiendommen din.

ja. For noen år siden var jeg i Egypt. Der er ALLE strendene privateide, og de var jo stort sett glisne og tomme. Imidlertid var det (i Sharm El Sheik) 2 offentlige strender, og de var så stapp fulle at jeg rett og slett ikke fikk plass NOE sted. Jeg måtte ta en strandstol og sette meg ut i vannet.

 

Nå er det kanskje ikke helt relevant sammenligne Egypt sin strandlinje med Norge ?. Noenrestriksjoner trenger vi naturligvis men der hvor eksisterende hytter og boliger ligger bør de få lov å ha den i fred og bygge ut etter ønske. Det skulle bare mangle etter mitt syn. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nå er det kanskje ikke helt relevant sammenligne Egypt sin strandlinje med Norge ?.

 

 

Jo, det er relevant. Det er skrekkscenariet, og det kan godt gå slik hvis vi ikke passer på og tillater at Frp får herje.

 

Noenrestriksjoner trenger vi naturligvis men der hvor eksisterende hytter og boliger ligger bør de få lov å ha den i fred og bygge ut etter ønske.

 

"Ha den i fred og bygge ut etter ønske"....

Hjelpe meg, jeg håper at du spøker...?

Link to post
Share on other sites

Jeg minner om at jeg bruker telt, ikke båt. Etter mange års enkelt friluftsliv på denne måten, skal jeg love deg at det ikke er enkelt alltid å finne brukbar plass.[...]

Ja, alle de fine teltplassene med nyklipt plen, steinfritt underlag og en fin liten brygge til båten din er det jo noen grunneiere som blir grinete om du bruker, mens utmarka er full av stein og kratt og svaberg. Ikke er strendene ryddet for kampestein heller. Da må det jo bare være rett og rimelig at du kan telte i hagen til folk....

Link to post
Share on other sites

Ja, alle de fine teltplassene med nyklipt plen, steinfritt underlag og en fin liten brygge til båten din er det jo noen grunneiere som blir grinete om du bruker, mens utmarka er full av stein og kratt og svaberg. Ikke er strendene ryddet for kampestein heller. Da må det jo bare være rett og rimelig at du kan telte i hagen til folk....

 

Den der var temmelig useriøs. Jeg respekterer Strandloven, Friluftsloven, aktsomhetsregler og god oppførsel. Poenget med denne tråden er mulighetene INNENFOR disse reglene. Jeg telter i UTMARK.

Link to post
Share on other sites

For øyeblikket er jeg i Lillesand, men tror nok jeg skal finne nok av plasser til dere alle her også ute i skjærgården, ikke minst mellom Lillesand og Homborsund er det flust av plasser og nesten ingen hytter (relativt sett) så igjen gjelder uttrykket;

 

Let og du skal finne! :wink:

 

Jeg tar deg på ordet og utfordrer deg til å komme med et av dine mange tips.

Etter flere års fanting har jeg funnet 1 -en- god plass i Blindleia hvor jeg kan trekke opp gummibåten og sette opp teltet på en noenlunde greit underlag og brukbare omgivelser.

Jeg trenger bare ett forslag til.....

Link to post
Share on other sites

Forfatteren har nok vært lokalkjent?.

Nettstedet http://adrenaline.no/ er drevet av padleentusiasten Lars Verket.

Han har også blant annet gitt ut flotte padleguider langs Sørlandskysten i bokform, se på nettsiden over.

Dette er praktbøker med gode stedsbeskrivelser og flotte bilder fra alle årstider.

Her beskriver han mange av perlene du kan nå med kajakk/ kano langs hele Aust- og Vest-Agder-kysten,

også mange steder du ikke kommer til med vanlig båt.

Jeg har selv besøkt mange av stedene han beskriver på denne kyststrekningen med havkajakk.

At det ikke finnes friarealer langs Sørlangskysten er mildt sagt svada hvis man er villig til å sette seg litt inn i geografien.

Jeg har selv brukt mye havkajakk i området Risør-Mandal , og her ligger perlene tilgjengelig på rekke og rad.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... er mildt sagt svada hvis man er villig til å sette seg litt inn i geografien.

 

...men det var det, da.

Når det kommer til camptid, og lett i en time eller så, har det faktisk ofte skjedd at jeg har måtett dra tilbake til stedet jeg var natten før. Så er jeg kanskje dårlig til å lete/finne.

Men tilbake til trådens utgangspunkt; jeg har blitt kastet ut/forsøkt kastet ut flere ganger fra usaklige grunneiere, selvom jeg har holdt meg fullstendig innenfor Friluftsloven.

Og for meg i allefall, er de bra stedene vanskelige å finne uplanlagt.

 

Og jeg er redd det bare blir værre: Min bror har hytte i Langårsund utenfor Kragerø. Da han kjøpte stedet for 20 år siden kunne vi fra brygga hans se 3 hytter. Nå kan vi ved siste opptelling se 13, men hvorav 2 av dem antagelig er utenfor hundremetersbeltet. De andre er kommet opp av mange forskjellige grunner; makeskifte med kommunen, 2 eldgamle grunnmurer, og flere som ingen skjønner hvor tillatelsen kommer fra. Poenget er at kystlinjen hele tiden blir nedbygd.

En venn av meg bygde hytte i Tvedestrand 3 meter fra sjøkanten, han søkte og fikk lov, han sier selv han hadde flaks....

Så jeg spør meg: hvordan blir dette om 50 år? Om 100 år?

Link to post
Share on other sites

...men det var det, da.

Når det kommer til camptid, og lett i en time eller så, har det faktisk ofte skjedd at jeg har måtett dra tilbake til stedet jeg var natten før. Så er jeg kanskje dårlig til å lete/finne....

...Og for meg i allefall, er de bra stedene vanskelige å finne uplanlagt.

Du har i alle fall rett i at mye blir tungvint når man ikke har et minimum av planlegging.

 

Jeg planlegger alltid ruten på forhånd via via kart, bøker, guider fra området, internett, osv, slik at jeg kjenner til topografi, kystområdet, spesielle vær- og sjøforhold, osv. Dette er ikke minst av sikkerhetshensyn.

På denne måten finner jeg også de fine plassene når jeg skal nye steder, enten jeg kommer med båt eller havkajakk.

Å være forberedt på den ruten man skal følge, tror jeg de fleste synes er fornuftig uansett.

 

Hvis du er interessert i jolleturer på Sørlandskysten, er bøkene til Lars Verket som du finner i linken over et lurt sted å begynne. Der vil du finne mange utrolige flotte turforslag og landingsplasser for oss som ferdes med mindre farkoster i skjærgården. Lars tar utgangspunkt i havkajakkturer, men rutene og stedene han beskriver passer selvsagt alle andre mindre farkoster også.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg minner om at jeg bruker telt, ikke båt.

 

Siden dette er et båtforum og Kragerø er et øyrike så er det båtfolket jeg snakker om. Telting har jeg ingen erfaring med, men de gressplener/sletter du finner i Kragerøs skjærgård har nok stort sett vært opparbeidet av den enkelte hytte, vår egen inkludert, og den får du ikke låne da den klart må defineres som "innmark".

 

At det er bygget nye hytter i Langårsund etter at strandloven ble innført er det ingen tvil om, men kan ikke tenke meg en eneste av disse hyttene som er til sjenanse for båtfolket? Og at flere har fått muligheten til å få seg en egen hytte ved sjøen er etter mitt syn positivt når dette ikke er til hinder for andres frie ferdsel! Rent egoistisk er jeg mest tjent med at ingen hytter bygges, ingen tilbygg tillates, ved brann så nektes man å bygge opp igjen osv osv for det vil øke verdien av min hytte ytterligere siden det er et knapphetsgode i dag og vil bli det i enda større grad i fremtiden jo verre man gjør det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Telting har jeg ingen erfaring med, men de gressplener/sletter du finner i Kragerøs skjærgård har nok stort sett vært opparbeidet av den enkelte hytte, vår egen inkludert, og den får du ikke låne da den klart må defineres som "innmark".

 

Om igjen; jeg overnatter ikke i innmark, men i utmark. Men møter allikevel kranglete grunneiere. Jeg oppfører meg alltid ordentlig, men hvert år har jeg problemer. Derfor er jeg altså litt sår på grunneiere og mer utbygging i skjærgården. Jeg hilser AP´s initiativ til å ta fra lokaldemokratiet myndigheten over dispensajonsretten, de lokale klarer ikke å håndheve strandloven til almenhetens interesse. Fortsetter det sånn, er det svært lite fri disponibel kyst ighen til våre barnebarns barn.

Men er du hytteeier, skjønner jeg lett at du beskytter "adelskapet". Men den oppførselen jeg har vært utsatt for, er ikke slik våre lover mente det skulle være. Blir det flere hytter, blir det enda værre, det kan du være sikker på.

Link to post
Share on other sites

Siste nummer av Båtmagasinet har et vedlegg som heter; 580 norske uthavner - anbefales!

 

Og for ordens skyld; det er ikke mere utbygging i skjærgården og hverken du eller 25000 andre medlemmer her har på nå to år klart å komme med et eneste eksempel som er til hinder så den diskusjonen kan man vel snart anse som avsluttet, etter mitt syn, men for all del; klippe, klippe sa kjerringa!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og for ordens skyld; det er ikke mere utbygging i skjærgården..

 

Hva mener du med det? Regjeringens forslag å plassere dispnsasjonsmyndigheten sentralt, er jo fordi de mener at det er gått helt ut av kontroll. Og: ref mitt ekspempel med Langårdssund.

 

..... og hverken du eller 25000 andre medlemmer her har på nå to år klart å komme med et eneste eksempel som er til hinder så den diskusjonen kan man vel snart anse som avsluttet...

 

Og hva mener du med det? "et eneste ekspempel som er til hinder"?

 

Men til slutt: forkuset her har vært på grinete grunn- og hytteeiere som ikke skjønner at vi har en Friliftllov. Jeg er masse på tur, minst annehver uke, jeg planlegger ikke, bare drar. Derfor er jeg glad vi har en Friluftslov som i allefall i intensjonen sikrer almennheten masse gode rettigheter.

Men på mine turer må jeg faktisk rose det absolutte flertallet av de grunneierne som faktisk har hytter. Det langt, langt, langt flere som er hyggelige enn omvendt. Det er sjelden å telte nå til dags, så mange finner det nesten eksotisk. Jeg har fått masse hjelp, fått overnattigsplasser innedørs i møkkavær, har ikke tall på hvor mange øl- og hvitvinsglass jeg er invitert på brygga og terrassene bortover, så i sum har nok jeg hatt mere fordeler av den tette hyttebyggingen enn omvendt.

Link to post
Share on other sites

Og hva mener du med det? "et eneste ekspempel som er til hinder"?

 

Eksempel på en hytte som er bygget i strandsonen der det tidligere ikke var noen hytte og dette har medført at plasser som tidligere ble brukt av båtfolket ikke lenger er tilgjengelig som konsekvens av byggingen av denne hytta.

 

Ellers godt å lese at du har opplevde at det store flertallet av hytteeiere er positive til turfolk, noe ganske annet enn det som hevdes av en del "surpomper" her på forumet!

 

Forøvrig er jo FrP for at det skal åpnes opp for langt mere bygging i strandsonen sikert til glede for de mange FrP'erne med båt her på forumet? Hilsen Kjell Ivar Larsen - FrPs 4. kandidat i Vest-Agder.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eksempel på en hytte som er bygget i strandsonen der det tidligere ikke var noen hytte og dette har medført at plasser som tidligere ble brukt av båtfolket ikke lenger er tilgjengelig som konsekvens av byggingen av denne hytta.

 

-----

 

Forøvrig er jo FrP for at det skal åpnes opp for langt mere bygging i strandsonen sikert til glede for de mange FrP'erne med båt her på forumet? Hilsen Kjell Ivar Larsen - FrPs 4. kandidat i Vest-Agder.

 

Oj, hvor mange eksempler trenger du? Dette kan du da ikke mene? Nå tror jeg nesten du tuller med meg. Husk også at det er flere enn "båtfolket" som trenger Strandloven. Første eksempel er hytta til kameraten min i Snaresund ved Borøya, den neste er 100 m over sundet fra hytta til broren min i Langårdssund. På den plassen har jeg faktisk ligget i telt selv. Men det var før. En tredje er et ubegripelig bygg i Portør. Jeg finner sikker mange flere eksempler.

Men som jeg skrev tidligere, det skjer definitivt en stor utbygging i strandsonen. Vi må huske at denne "overbefolkningen" har skjedd på bare 50 - 60 år. Se på Sverige, som var tidligere ute med strandloven sin, den kysten lovpriser vi for dens natrurmessige og tilgjengelige skjønnhet. "Alle" foretrekker dens frihet fremfor Norskekysten. Fordi den ikke er så mye utbygget. Hvordan vil kysten i Norge være om ytterligere 50 år? Eller 100? Grøss og gru, dette er uhyre korte perspektiver.

Men jeg er jo sær, jeg er motstander av flere båter også jeg, da. I allefall de skjemmende båthavnene. De ødelegger kysten noe voldsomt, spør du meg....

Takk for tipset om Frp´s partiprogram, det avgjør at det er Ap som får min stemme til høsten. For første gang i mitt liv.

Link to post
Share on other sites

Når politiske partier nå trekkes inn i debatten så tenker jeg på fremtiden om det blir tillatt med politisk reklame på TV.

SV har finpusset på reklamen sin som sier: Ser du ut som et individ, går som et individ men tenker ikke som et individ er du velkommen i SV. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...