Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Jeg blir aldri helt klok på dette med allemansretten selv om jeg har lest masse om det.

Idag syns jeg at det blir bare mindre og mindre steder man kan dra i land uten å støte på sinte huseiere eller hytteeiere. Jeg er ikke en person som liker å ligge på en overfylt strand så derfor syns jeg jo det er genialt å ha en båt man kan dra rundt med å finne et lite sted for oss selv. Men så er det bare et problem som sikkert de fleste båtfolk har kommet borti, dette med private strandsoner...

 

Når det er en hytte eller et hus nær en flott strand, og denne stranden har en flott kai som har en like fin båt som ligger der, da har man vel ikke akkurat lyst til å dra inn til denne fine stranden, føler jo man bader i hagen til disse folkene da. Noen ganger er kanskje stranden et stykke unna disse hyttene eller husene, men da er det kanskje både stoler og bord som står nede ved strandområde og ser ganske så privat ut, da drar man jo heller ikke i land der, selv om man har aldri så lyst.

 

Hva er egentlig reglene for slike steder, har man egentlig lov å gå i land å bade? Jeg trodde man hadde lov til å gå i land å bade, men gjør det jo aldri siden man føler jo at de som bor der nærmest sitter med kikkerten klar for å ta de som prøver seg.

 

Jeg skjønner godt at folk som eier disse stedene har lyst å ha dem for seg selv, men igjen så syns jeg at det burde vært ulovlig å eie så nært en flott strandsone da den burde vært åpen for alle.

Noe den aldri kan bli så lenge det står et hus der og har sinte eiere som står klar til å jage deg vekk.

 

Andre som har noen meninger om dette? Og kanskje en bedre forklaring på begrepet allemansretten.

Link to post
Share on other sites

Eier du et slikt sted kanskje? :) Jeg skjønner godt at de ikke vil ha folk så nær huset sitt, men da de kjøpte det må de jo ha visst at strandsonen er for alle... Men det kommer jo helt ann på hvor langt unna stranden er selvfølgelig, er jo derfor jeg lurer. Noen ganger finnes det fine steder hvor du såvidt kan skimte hytta bak trærne 150 meter unna og da er man jo ikke til sjenanse for hytteeier engang, men likevel jager hytteier folk vekk.

Link to post
Share on other sites

Hva man har lov til og ikke står det en del om her;

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/ru....html?id=475481

 

Se under punkt 5. Ferdsel og opphold på sjøen og i vassdrag. Dette er gjeldende lov og det må både grunneier og turfolk forholde seg til. Ingen tvil om at en del grunneiere prøver å "privatisere" deler av sin eiendom som hvem som helst har lov til å benytte i henhold til allemannsretten. Hvis man som tommelfingerregel bruker 150 meter som minsteavstand man har lov til å gå/legge til så burde alle kunne være sånn nogenlunde fornøyde. Snes selv dette er en grei regel å forholde seg til og siden jeg både er en grunneier i strandsonen og bruker av båt så har jeg erfaring fra begge sider!

 

Møter du en sur og urimelig grunneier så vil det være mitt valg å heller fltte meg til et annet steed enn å ta en "fight" , til det er både ferien og livet for kort.

 

Og sist, men ikke minst, velkommen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det beste er vel å følge god folkeskikk kanskje...

Friluftsloven sier følgende :

 

 

"§ 7. (Landsetting og fortøyning av båt.)

 

Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

 

 

§ 8. (Bading.)

 

Enhver har rett til å bade i sjøen eller i vassdrag fra strand i utmark eller fra båt når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus (hytte) og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre.

 

Endret ved lov 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169)."

Redigert av ivrig (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Noen ganger finnes det fine steder hvor du såvidt kan skimte hytta bak trærne 150 meter unna og da er man jo ikke til sjenanse for hytteeier engang, men likevel jager hytteier folk vekk.

Og sannsynligheten for at han ikke har noe grunnlag for å gjøre det er stor.

 

Du finner en grei informasjon her http://www.fylkesmannen.no/Allmennhetens_r...7427er.pdf.file

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hva man har ;http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/ru....html?id=475481

 

" allemannsretten. Hvis man som tommelfingerregel bruker 150 meter som minsteavstand man har lov til å gå/legge til så burde alle kunne være sånn nogenlunde fornøyde. Snes selv dette er en grei regel å forholde seg til og siden jeg både er en grunneier i strandsonen og bruker av båt så har jeg erfaring fra begge sider!

 

:sailing:

man kan jo legge seg mye nærmere enn 150 meter mouche. tror du sitter litt på den ene siden her :-)

etter det jeg har forstått ?????? så kan vi benytte oss av "hele" tomten din , unntatt brygge \kaiplass . og uten å være direkte sjenanse for deg. ( at du er eksemplet her er tilfeldig )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

I forarbeidene til friluftsloven antydes det at teltregelen i § 9 kan benyttes analogisk på overnatting i båt ved opphold nær land eller innenfor marbakken. I den før nevnte Høyesterettssaken i 2007 om allmennhetens rett til bading (jfr Rt.2007-102), ble det også særskilt reist spørsmål om de begrensninger som etter friluftsloven § 9 gjelder for telting, får tilsvarende anvendelse ved overnatting i båt. Her gjaldt det konkret slikt opphold på små privateide holmer ca. 100-140 m fra en fritidsbolig. Høyesterett fant at denne bestemmelsen ikke kunne gis analogisk anvendelse for overnatting i båt. Retten la til grunn at det også for slikt opphold måtte gjelde en utilbørlighets-standard i henhold til § 9 annet ledd. Det måtte være denne forarbeidene viste til, og ikke avstandsbestemmelsen på 150 meter i § 9 andre ledd.

 

I friluftsloven § 9 annet ledd står det om utilbørlighets-standard:

 

I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre

 

Så kan du, jeg, vi og alle andre diskutere herfra til evigheten hvor lang avstand er langt nok i forhold til dette, men siden sommeren, ferien og livet forøvvrig, er så altfor kort så er det kanskje greit om man bruker 150 meter som tommelfingerregel. For meg helt greit også med hundre meter hvis det er bak en knaus, trær el., jeg har ingen planer om å bruke sommerferien til å løpe rundt med målebånd! :lol:

 

Dog forventer, og forlanger jeg, en viss respekt for eiendomsretten, både min og andres!

 

Du er selvfølgelig velkommen hifo! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg bor som eneste fastboende boligeiendom ca 10m fra sjøen med ca 200 m strandlinje innklemt i friluftsoråder/badeområde uten noen gjerder eller adnre stengsler.

 

Det går meget bra , 99% hviser hensyn og er normale mennesker.

Nå finnes det minst 1 % unormale mennesker som ikke kan hvere noen steder eller eie noe uten å lage kvalme.

 

Det burde hvere avsatt egne områder for disse både til bruk av deres fritid og arbeistid.

 

Allemansretten tolkes forskjellig , det beste er å prøve å tenke selv , skal du ha party , har du 7 skrikerunger , skal du grille , skal du nakenbade , det beste er å finne ett sted der du ikke ødelegger for andre .

 

Når en sitter og spiser på terassen og titter opp og ser rett inn i ra***ølet til ei gammel kjærring/kall så trenges det ikke hvere noen rævebjeller der for att måltidet blir raskt avsluttet.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

lover klarer jeg ikke å forstå , da det blir ofte noe tungt lesestoff for en enkel sjel :-(

gjelder ikke 100-140 mereren for overnatting??

jeg trodde man kunne "benytte" seg av strandsonen nærmere enn det. hvis ikke så får jeg ta en tlf til hytteeierenesmyevilha`merdepartemanget og fortelle de hvordan det bør være.

ok. jeg ville ikke lagt meg på en hyttetomt uansett ,hvis man kan "se" hytta eller bryggeannlegget til 4 mill, fra der vi ligger.

men da innskrenkes uthavntettheten mye ,spes i kragerøskjærgården. ( visse steder )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

mouche du snakker om overnatting du, det er da stor forskjell på å telte og å gå langs/ i land.. strandsonen er for alle og det vet du! teorien er nå at man skal kunne gå fra sør til nord langs sjøen uten å møte stengsler. både fysiske og psykiske.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

lover klarer jeg ikke å forstå , da det blir ofte noe tungt lesestoff for en enkel sjel :-(

gjelder ikke 100-140 mereren for overnatting??

jeg trodde man kunne "benytte" seg av strandsonen nærmere enn det. hvis ikke så får jeg ta en tlf til hytteeierenesmyevilha`merdepartemanget og fortelle de hvordan det bør være.

ok. jeg ville ikke lagt meg på en hyttetomt uansett ,hvis man kan "se" hytta eller bryggeannlegget til 4 mill, fra der vi ligger.

men da innskrenkes uthavntettheten mye ,spes i kragerøskjærgården. ( visse steder )

 

 

Nei det er søren meg ikke lett å bli klok på lover. :) Men sånn jeg har forstått så er det 150m fra hytte eller hus som gjelder for telting. Og man har kun lov å overnatte 2 netter sammenhengende, men jeg mener også å ha lest et sted at man har lov til å ligge nærmere hytta om den ikke er bebodd når man er der for å telte? noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

Jeg trodde også at man kunne gå iland selv om hytta ligger nærmere enn 150m fra strandsonen, at man har lov til å bade og grille så lenge man ikke er til sjenanse for grunneier/hytteeier.

Men som sagt så blir jeg aldri klok på dette her, en ting er ivertfall sikkert og det er at det finnes mangen ulovlige stengsler rundt omkring på slike steder.

Redigert av Tommelise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg siterer fra Fylkesmannen i Vestfold:

 

Allmennhetens rettigheter og plikter i strandsonen

Allemannsretten gir deg rett til å ferdes fritt og ta opphold i utmark. Her får du en enkel innføring i hva dette betyr i strandsonen.

 

Hva er innmark og utmark?

Innmark er hustomter og gårdsplasser knyttet til boliger og fritidshus, dyrket mark,eng o.l. Utmark er alt som ikke er innmark. I praksis vil det si hoveddelen av strender, svaberg, vann, myr, skog og fjell.

 

Du har rett til å:

• Ferdes fritt til fots i utmark.

• Oppholde deg, raste og solbade over alt i utmark, så lenge det ikke er til utilbørlig fortrengsel for andre. For at opphold, rasting og solbading skal være til "utilbørlig fortrengsel", må det være en reell brukerkonflikt til stede. Utelukkende irritasjon over at noen bruker stranden er ikke tilstrekkelig.

• Overnatte i telt i utmark uten grunneiers samtykke, men ikke nærmere hus eller hytte enn 150 meter. Setter du opp teltet nærmere eller oppholder deg mer enn to dager på samme sted, må du ha grunneiers tillatelse. For overnatting fjernt fra bebyggelse trenger du ikke slik tillatelse. Flere av øyene langs Vestfold-kysten er sikret til friluftsformål med statlige midler. På slike øyer utenfor Nøtterøy og Tjøme kan det teltes i 14 dager.

• Fortøye i utmark.

• Benytte fortøyningsbolter i utmark i kortere tid når de ikke brukes av eieren.

• Kjøre bil på og parkere langs privat vei dersom eier ikke har forbudt det. Ved offentlig vei er det tillatt å parkere i utmark så fremt dette ikke volder nevneverdig skade eller ulempe.

 

Du har plikt til å:

• Vurdere om du ferdes i innmark eller utmark. Du har ikke rett til å ferdes fritt i innmark.

• Respektere den private sonen rundt hus og hytter.

• Vurdere om opphold og rasting kan være til ulempe eller skade for hus- eller hytteeier. Retten til å ferdes i strandsonen gir deg ikke nødvendigvis rett til å ta opphold i nærheten av hus og hytter.

• Lukke grinder og porter etter deg.

• Være forsiktig med byggverk og gjenstander i strandsonen, selv om de er plassert ulovlig.

• Ikke lage bål eller tenne engangsgrill på bart fjell.

• Ikke tenne bål i skogen fra 15. april til 15. september.

• Respektere båndtvangen fra 1. april til 20. august og eventuelle andre lokale bestemmelser.

• Respektere ferdselsforbudet i sjøfuglreservater fra 15. april til 15. juli.

• Rydde opp etter deg.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det største problemet er komunene som skall ha alt men ikke bruke en krone selv i tilrettelegginger .

Teltinger og overnatinger uten noen mulighet for å bruke toilett er no svineri og jeg husker godt att når jeg var bare guttongen og løftet på stener for å finne mark til fisking så var det all for ofte en svær bærs under stenene.

 

Om det er slik det skal gjøres så må det deles ut, eller hvere automater med store dog poser beregnet på meneskeavføring med plikt til å plukke opp etter seg.

Link to post
Share on other sites

§ 8. (Bading.)

 

Enhver har rett til å bade i sjøen eller i vassdrag fra strand i utmark eller fra båt når det skjer i rimelig avstand fra bebodd hus (hytte) og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre.

 

Endret ved lov 24 nov 2000 nr. 82 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 24 nov 2000 nr. 1169)."

 

Sitat med utheving fra meg. Det er vel et diskusjonstema hva som regnes for "utmark". De ivrigeste til å hevde allemannsretten mener all strand/sjølinje er utmark :wink:

 

Vanligvis er ukjente folk hyggelige, og sjøplassen/brygga vår kan da være til felles hygge. Det skjer nå og da at brygga ved naustet vårt (som ligger i tilknytning til hus og hage, men usynlig fra huset) er full av folk når vi kommer ned for å grille eller oppholde oss der. Da forsøker jeg på en hyggelig måte å ymte frempå om "dere må gjerne oppholde dere her nå, men til opplysning så er det privat brygge". Normalt sett går dette greit men ikke alltid. Noen få reagerer tildels sterkt, allemannsretten til all fri ferdsel langs sjø kan bli trukket frem og jeg står igjen som ei skikkelig "bitch". I tillegg så er det flere fine badeplasser rett i nærheten (på vår "utmark") som kan benyttes.

 

Selv om jeg forsøker å si dette på en hyggelig måte, så er enkelte svært hårsåre angående dette. På tross av at jeg sier det er greit at de benytter plassen nå, så kan ordet "privat" være nok til at enkelte skyfler unger/badeutstyr ned ved siden av brygga og sitter der småmumlende med sideblikk. Ikke noe hyggelig!

 

Jeg synes det er greit å få plass til å grille på brygga mi uten sure kommentarer fra folk som har slått seg ned der og "var der først" og i verste fall derfor vil ha plassen i fred :crazy: (Et argument jeg faktisk har fått høre)

 

Dette er ikke noe problem da det ikke skjer ofte, men allemannsretten gir tydeligvis rom for tolkninger i begge retninger :lol:

Link to post
Share on other sites

mouche du snakker om overnatting du, det er da stor forskjell på å telte og å gå langs/ i land.. strandsonen er for alle og det vet du!

 

Jada, det vet jeg, kan heller ikke se at jeg har skrevet noe annet? Og det er også helt riktig at jeg har skrevet noe om overnatting per båt, ikke helt unaturlig det når man er på et båtforum. Jeg har også henvist til det rundskriv som regjeringen (den sittende) sendt ut ifjor som omtaler alle aspekter ved allemannsretten både overnatting i telt, i båt og ferdsel langs/på land og strand. Har også direkte og indirekte vist til den Høyesterettsdom som er ganske så velkjent i Sandefjord så sånn sett er vel det meste dekket. Var vel ikke helt meningen at jeg skulle sitere hele rundskrivet når man kan lese det på siden det henvises til?

 

Har forøvrig aldri opplevd noe problem eller diskusjon med folk som legger til på min eiendom til tross for en del års eiertid. Føler dog at det ligger en liten "snert" i ditt innlegg hva angår retten (din?) til å ferdes i strandsonen, men ganske så trygg på at du ikke har hatt noen negative opplevelser hos/med meg i så måte?

 

Men som sagt, jeg forventer og forlanger også at det vises tilbørlig respekt for min eiendomsrett, en eiendom jeg har kjøpt og betalt og som ikke er tiltenkt almenheten utover de rettigheter som loven åpner for!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det skjer nå og da at brygga ved naustet vårt (som ligger i tilknytning til hus og hage, men usynlig fra huset) er full av folk når vi kommer ned for å grille eller oppholde oss der.

Og siden lovverket ikke gir allmenheten noen som helst rett* til å bruke brygga de så burde de pent trekke seg bort når du ber om det.

 

*Man har lov til å krysse brygga dersom man går langs strandsone på en måte allemannsretten gir deg lov til.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Føler dog at det ligger en liten "snert" i ditt innlegg hva angår retten (din?) til å ferdes i strandsonen, men ganske så trygg på at du ikke har hatt noen negative opplevelser hos/med meg i så måte?

 

ånei langt ifra. aner ikkje hvem du er eller kor i landet du bor engang eg :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror det er en del forvirring om hva som er privat : utmark - innmark - strandsone - friområde.

 

Allemansretten gjelder i hovedsak : Utmark og ikke over private tomter og gårdsplasser som regnes for innmark.

 

Dette sier loven om ferdsel i innmark

§ 3. Ferdsel i innmark

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsroimmet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdsesrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruke

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid slik at hele eiendommen rundt et hus er 'innmark'. Rettspraksis er vesentlig for å finne avgrensninga mellom 'tomt' og resten av eiendommen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

fiskbat, det har du helt rett i. Problemet ligger ofte i definisjonen av innmark/utmark. Det blir ikke enklere, eller kanskje det er det det gjør av at høyesterett har lagt til grunn en annen definisjon av "utmark" i strandsone enn den som har vært vanlig å bruke ellers.

 

Skal se om jeg kan finne noen linker i løpet av kvelden.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei, som hytteeier med strandlinje (og brygge) respekterer jeg selvsagt strandloven og allemannsretten.

Ville bare fortelle en liten episode for noen år siden, da vi ankom brygga med båt. Der hadde et middelaldrende par slått seg ned med campingbord og stoler. Jeg spurte da høflig om de kunne flytte litt på seg slik at vi kunne komme i land. Svaret jeg fikk var om jeg kunne dokumentere at jeg var eieren? og om jeg så var, sa strandloven at jeg ikke kunne nekte Dem å oppholde seg der. Jeg ble litt overrasket over den "kjekke tonen", men fortalte at jeg helt riktig var eieren og ikke hadde målebrev og skjøte i baklomma for å bevise min eiendomsrett til noen tilfeldige forbipasserende. Videre sa jeg at De nok hadde misforstått dette med strandloven. Motvillig flyttet de campingbord (med vinflaske) og tilbehør for å gi oss plass. Jeg takket for dette og ønsket de en fortsatt god lunsj på brygga. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...