Jump to content

Jording vs. landstrøm (nok en gang)


Fantino

Recommended Posts

Det er relativt stor fare for at situasjonen i marinaene forverrer seg i takt med at flere klipper jordledningen og har elektriske anlegg som ikke tilfredsstiller kravene, og flere marina eiere har fått øynene opp for denne problematikken.

Så flott at marinaeierne har begynt å interessere seg for dette. I tilfelle viser dette ikke igjen i Ryfylke/Boknafjorden ennå. Skulle ikke forundre meg om at en kontroll hadde stengt ned strømterminalene i hver eneste marina i dette området. Kanskje med unntak av gjestehavnen Skudeneshavn.

 

Det er på tide det ryddes opp i styggedommen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

i eksempelvis Son, Horten, Fredrikstad, Halden,\ Koster, svenskekysten og eventuelt andre steder du har vært ? Jeg tror at flere enn meg avventer dine måleobservasjioner i disse områdene.

 

Jeg arbeider i Stockholm denne uken og rundt om i Oslofjorden neste uke. Hvor mye jeg når over avhenger av hvor lang tid jeg blir på Engelsviken, men planen er å jobbe i Fredrikstad området og måle forholdene noen steder langs Glomma.

 

Så flott at marinaeierne har begynt å interessere seg for dette. I tilfelle viser dette ikke igjen i Ryfylke/Boknafjorden ennå. Skulle ikke forundre meg om at en kontroll hadde stengt ned strømterminalene i hver eneste marina i dette området. Kanskje med unntak av gjestehavnen Skudeneshavn.

 

Det er på tide det ryddes opp i styggedommen.

 

Bare for å oppklare en eventuell misforståelse. Det viser seg i de havnene jeg har målt i, at når båtene kobles fra så forsvinner også mye av problemet. Det jeg setter fokus på er hvorvidt båtfolket som gruppe skal tillate at noen ødelegger for andre. Det er i alles interesse at det holdes orden i eget hus.

Link to post
Share on other sites

Det jeg setter fokus på er hvorvidt båtfolket som gruppe skal tillate at noen ødelegger for andre. Det er i alles interesse at det holdes orden i eget hus.

Helt enig. Regner med at det er de som har kuttet landjord uten å etablere eget jordplan eller installert skilletrafo som er de store stygge i denne sammenheng.

 

Ellers hadde det vært interessant å vite hvilke gjestehavner du har målt i Rogalandsområdet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

La meg være klinkende klar. Med lokal jordingsplate er man totalt uavhengig av tilstanden på bryggejord og tilstanden i andre båter. Det er et faktum. En 100% garantert greie som det ikke er mulig å rokke ved uten å bryte fysikkens lover. Punktum !!!

 

Når Ole Petter sier følgende:

Det er relativt stor fare for at situasjonen i marinaene forverrer seg i takt med at flere klipper jordledningen og har elektriske anlegg som ikke tilfredsstiller kravene, og flere marina eiere har fått øynene opp for denne problematikken.

... ja da kaller jeg det for reinspikka sprøyt og fullstendig uten kontakt med virkeligheten.

 

Faktisk vil jeg gjerne at Ole Petter prøver å dokumentere hvordan dette er mulig, så kan jeg i etterkant dokumentere hvorfor dette er en umulighet.

 

Det er faktisk veldig behagelig å kunne sitte i egen båt med lokalt jordplan og vite med 100% sikkerhet at uansett hvor mye kaos Ole Petter og andre måler på bryggeanlegget, så sitter man der totalt uberørt !!!

 

Og når Roaldbj spør hvor mange havner jeg har målt i, så er svaret: Det spiller ingen rolle fordi null eller masse kaos på bryggeanlegget ikke spiller noen rolle i det hele tatt. Lokalt jordplan gjør båten totalt immun for kaoset eller. Det er et annet univers så og si. Punktum igjen!

Link to post
Share on other sites

Og når Roaldbj spør hvor mange havner jeg har målt i, så er svaret: Det spiller ingen rolle fordi null eller masse kaos på bryggeanlegget ikke spiller noen rolle i det hele tatt. Lokalt jordplan gjør båten totalt immun for kaoset eller. Det er et annet univers så og si. Punktum igjen!

Spørsmålet jeg stadig stiller meg er hvilken erfaring du har med mange forskjellige havner i Kattegat og Skagerak?

Dette spørsmålet har betydning for din erfaring i ulike havner.

Ønsker deg en god kveld og god ettersommer.

Link to post
Share on other sites

Interessant debatt men en slik jordingsplate er vel ikke bare å finne plass til under en båt

Eneste betingelsen du må ta hensyn til er at jordingsplaten er under vann alltid når du ligger for landstrøm. Ellers krever forskriften at landjord koples til når lokalt jordplan ikke har mulighet for å fungere. F.eks. når båten står på slipp.

 

Enkelt å montere. Kun to bolter og to hull gjennom skroget. Hullene fylles med Sikafles eller lignende for å tette rundt boltene. Ellers skal ikke jordingsplaten limes fast.

 

NB! Autorisert elektriker skal skrive ut godkjenning på installasjon.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Øke prestasjonsnivået i mine kritiske kommentarer, Roaldbj?

 

Hvis du synes jeg ikke kritiserer godt nok, kan jeg sikkert prøve hardere, men egentlig er det ikke særlig mye å si. Fakta gjelder. Så enkelt er det.

 

Hvis du lurer på noen sammenhenger her, er det bare å spørre.

 

Det jeg synes er mest skremmende ved det hele er at Ole Petter som driver et profesjonelt rådgivningsfirma på fagfeltet, ikke ser sammenhengen. At du ikke ser sammenhengen og mener jeg må ha målt meg gjennom Skadinavias gjestehavner for å kunne uttale meg kan jeg leve med.

 

Jeg venter i spenning på argumenter som viser at det jeg sier ikke stemmer, og jeg gleder meg til å plukke dem fra hverandre. Fakta gjelder. Fysiske lover er det vanskelig å unngå.

Link to post
Share on other sites

Enig for min del.

Kan ellers berette mye om IMer.

Fortell gjerne mer om IM'er.

Skulle tro noen hadde sendt deg en fornærmende IM. I så fall: Det er ikke meg, men det vet du jo meget godt selv :smiley:

 

Og skulle jeg ha fornærmet deg i denne strengen, ber jeg om unnskyldning. Det er ikke min hensikt. Hensikten er å dokumentere at lokalt jordplan er en genistrek godkjent av direktoratet til glede for alle fritidsbåteiere med landstrømsanlegg.

Link to post
Share on other sites

Det er håpløst å drive med dokumentasjon av et såpass omfattende tema for noen som allerede har gjort seg opp en mening om hva som er rett og galt.

Det er mer vanlig i fagmiljøer å være åpen for andres synspunkter og erfaringer, ta disse betraktningene inn i de videre studiene og finne gode løsninger som gir minst negative konsekvenser.

 

I spørsmål om de mange årsakene til korrosjon i fritidsbåtene opplever jeg at mytene er den største barrieren, for det er langt flere mennesker som uttaler seg om problematikken enn mennesker som fysisk reparerer årsakene til problemene.

 

En del av de problemene som oppstår i kjølvannet av å bruke sjøen som returleder for lekkasjestrøm er allerede kjent fra andre bransjer, og at man da i fritidsbåtbransjen som er utsatt fra før skal benytte motsatt medisin for beskyttelse av AC elektrolyse enn for DC elektrolyse kan få konsekvenser på sikt.

 

Når jeg har sagt A får jeg vel også si B.

 

For mange år siden var jeg på Oma slipp og repparerte en båt for et av datidens Norges største fergeselvskap. I den forbindelse kom jeg i prat med en skipselektriker som viste stor interesse for hva jeg drev med.

Han fortalte da noe som jeg på den tiden ikke hadde lagt så mye vekt på, og det var AC elektrolyse.

Jeg mente AC lekkasjestrøm ikke hadde så stor betydning sammenlignet med den kjente DC elektrolysen, noe jeg fremdeles mener.

 

Han presiserte for meg at dette var et problem uten at han kunne dokumentere årsaken, for de så alle helt klart en sammenheng mellom registrerte jordfeil i båtene og korrosjonsskader på aluminiumsbåtene selv i båter med skilletrafo. Dette var starten for meg på en rekke praktiske forsøk hvor jeg simulerte korrosjonsrater på forskjellige legeringer.

 

Det viser seg imidlertid at det finnes et sprik mellom laboratorieforskning og praktiske resultater i maritime miljøer, og at man derfor har vanskeligheter med å kvantifisere arbeidet på kort tid. (All korrosjonsforskning tar tid, spesielt i fritidsbåt).

 

Det man ofte glemmer i den generelle diskusjonen er at båtene er forskjellige, og at det på grunn av materialsammensetningene og varierte konstruksjoner er fullt mulig å øke korrosjonsratene med opptil 40 % selv med en relativt liten AC lekkasjestrøm.

 

Spørsmålet er da hvilke fysiske lover man da skal benytte seg av for å få best mulig resultat med den beskyttelsen man ønsker å oppnå.

 

Jeg mener et galvanisk skille på fasene er og vil alltid være en viktig del av den teknisk beste løsningen uansett hva andre måtte mene om denne saken inntil det motsatte er bevist.

 

Vi har dessuten med å forholde oss til et regelverk som pålegger installatøren et ansvar for design, installasjon og prøving, og hvis dette hadde blitt fulgt så ville det i grunnen ikke vært så mye for medlemmene på Båtplassen å diskutere i denne saken.

 

Jeg har tidligere etterlyst navn på installasjonsfirmaer som går god for lokalt jordplan i fritidsbåt, og håpet noen av dere som benytter løsningen kunne tipset meg om hvem som har forestått installasjonen og hvem jeg da kan kontakte. Jeg skulle bare så gjerne ha sett hvordan risikoanalysen var utført og hvilke geografiske forhold etc. som er tatt med i analysen.

 

Jeg har allerede brukt så mye penger på dette arbeidet og kostnaden med en skilletrafo fra eller til spiller liten rolle. Derfor kan jeg donere en skilletrafo til den personen som klarer å skaffe meg en fullverdig risikoanalyse med geografisk dekning for Norge og tilhørende dokumentasjon for design og prøving.

 

Siden Lotus mener montering av skilletrafo er feil disponering av plass i båten og feil bruk av økonomiske midler kan han få en særordning med at et beløp tilsvarende prisen for en skilletrafo blir overført til hans konto hvis han klarer å fremskaffe den nødvendige dokumentasjonen.

 

En slik analyse vil kunne ha betydning for å få innført løsningen i IEC som da er avhengig av 70 % flertall for å endre på de elektriske standardene.

 

God sommerhilsen fra Stockholm.

Link to post
Share on other sites

Det er skremmende å lese innlegget ditt Ole Petter. Innlegget ditt inneholder ikke en enste konkret ting om hva som går galt. Ikke en eneste ting. Innlegget ver fullt av halvkvadede gjentagelser som svever uten å komme i nærheten av fast fundament over hode.

 

Påstand: Det er sprik mellom laboratorieforskning og praktiske forsøk.

Har du noe som helst konkret å vise til eller bare tar du ting ut av løse luften?

Det finnes faktisk fysiske lover som er de samme både i test og i praktiske forsøk.

 

En del av de problemene som oppstår i kjølvannet av å bruke sjøen som returleder for lekkasjestrøm er allerede kjent fra andre bransjer, og at man da i fritidsbåtbransjen som er utsatt fra før skal benytte motsatt medisin for beskyttelse av AC elektrolyse enn for DC elektrolyse kan få konsekvenser på sikt.

Igjen. Intet konkret. Bare løse påstander. Skremmende og villedende.

Og vet du hva? Selv med lokalt jordplan går det jo i 99,9% av tiden ingen lekkasjestrømmer over hode fordi man rett og slett ikke har noen jordfeil. Da er det faktisk en teknisk umulighet å få en lekkasjestrøm. Og akkurat det slår bena under dine spenstige påstander on at har mange i havna lokalt jordplan, vil det bli det komplette kaos av vagabondstrømmer. Det er rett og slett ikke sant og må bero på manglende kunnskap eller et ønske om å villede.

 

Og hva blir igjen? Ja hva blir igjen? Når det er et uomtvistelig faktum at lokalt jordplan ikke lager flere jordfeil enn før, ja da spør jeg: Hva blir igjen. Igjen blir de gangene det faktisk skjer en jordfeil. Og de gangene? Vel, la meg først ta dagens alternativ for majoriteten:

 

Majoriteten har landstrømsjord tilkoblet bryggejord. Forskriftene sier at 230V jord i båten skal tilkobles motor. Motor er tilkoblet propell og man har da i praksis sitt lille lokale jordplan i tillegg. Faktum er at alle som ikke har to-polet anlegg og adskilt propell fra notorblokk i dag også har lokalt jordplan.

 

La dette synke inn. La det synke ekstra godt inn alle sammen fordi kaoset som Ole Petter spår med lokalt jordplan er der ikke i dag selv om man i praksis har lokalt jordplan? Pussig. Besynderlig. Pussig men rart? :smiley:

 

Videre vet vi at når strømmen kan velge, velger det forholdsmessig letteste vei til målet. metalldeler i saltvann vil alltid representere letteste vei, så det meste av strømmen ved en jordfeil går ikke via landjordledningen uansett. Det er ikke min påstand. Det er et faktum. Ole Petter har da tidligere spurt om det er noe galt med landstrømsjord og fått til svar at det er det ikke. Landstrømsjord kan fungere 100% men vil likevel være en betydelig dårligere leder pga overgangsmotstander.

 

Så hva blir forskjellen om man kutter landstrømsjord og øker arealet på ledende metalldeler under vann til 0,2 m2? INtet over hode, men unntak av at man nå har et forskriftsmessig anlegg og kan klippe jordledingen til land.

 

Og jordledningen til land. Ja der gikk det minimalt med strøm uansett.

 

La oss ta dette videre. Det er altså en 100% umulighet at det kan skje noe som helst om man ikke har en jordfeil. Og som regel har ikke elektriske apparater jordfeil. Det hører til unntakene. Når slo f.eks jordfeilbryteren din i heimen ut sist gang fordi det oppstod jordfeil i vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, varmtvannstank osv og du måtte ta en tur til Elkjøp for å reparere eller kjøpe ny? Se det har aldri skjedd sier du. Nei da ser du. Dette skjer ikke ofte.

 

Og de gangene det skjer. Ja hva da? Jordfeilbryteren løser ut og problemet er lokalisert og tiltak skal iverksettes. Av denne 0,01% eller så av tiden har man i en liten del av tilfellene jordfeil som er under 30mA. 0,01% x 5%. Vi er nå på den ytterst usannsynlige og teoretiske delen som blir igjen i de praktiske tilfellene. Og hva med denne delen?

 

Ja for det første er den knøttliten.

For det andre kan den ikke lede noen DC komponent i jordlederen fordi jordlederen til land er klippet.

 

Da gjenstår to ting. AC-komponent og en mulig DC-komponent i en faseledning.

 

VI er altså i den situasjon at vi har kuttet ut så å si alle muligheter for tæring og sitter igjen med en teoretisk og marginal mulighet. I praksis er denne forsvinnende liten fordi følgende fakta gjelder:

 

1. DC-komponenter i faseledninger er ikke vanlig.

2. Skulle en slik DC komponent likevel finnes, må den finnes i riktig faseledning, dvs den fasen med jordfeil for å kunne lage et mulig problem. Dette er ikke et synspunkt, det er et faktum.

3. Skulle de to første punktene oppfylles, vil det likevel ikke representere noe stort problem i praksis fordi overgangsmotstanden er så høy at strømmen som vil gå er lav.

 

Og så var det AC-komponenten: AC-komponenter lager minimalt eller ingen tæring. Lab-forsøk viser så. At Ole Petter påstår at i praksis skjer det likevel, får stå for hans regning. Han dokumenterer aldri sine påstander likevel.

 

Så hva koker dette ned til? Det koker ned til at du er trygg. Alltid. DE marginale tilfellene kan glemmes med god samvittighet. De står ikke får noen stor andel av kaoset. Landstrømsledningen står for kaoset. Klipp den lovlig og kaoset er borte. Fullstendig borte i praksis og uten at det har negative konsekvenser for noe som helst annet.

 

Her setter jeg punktum. Det er ikke mer å si.

Link to post
Share on other sites

Det eneste tilfellet det er lov å kutte ut jorlederen til landstrømanlegget etter forskriftene er hvis du har skilletrafo. Da stopper jordlederen fra land på primærsiden av trafoen. Da har du i praksis skilt anlegget ombord fra land. Så, følg forskiftene! Det nytter ikke å drive å si at DSB og vanlige elektrikere ikke vet hva de driver med. Vi følger forskriftene, det er vi forpliktet til. Det er DU også som anlegget seier!

Tror ikke det er mange som gidder å følge med på flisespikkeriene deres enda en gang.

Link to post
Share on other sites

Det er håpløst å drive med dokumentasjon av et såpass omfattende tema for noen som allerede har gjort seg opp en mening om hva som er rett og galt.

Det er mer vanlig i fagmiljøer å være åpen for andres synspunkter og erfaringer, ta disse betraktningene inn i de videre studiene og finne gode løsninger som gir minst negative konsekvenser.

Jeg har uttrykt tidligere at jeg har respekt for din fagkompetanse. Etterhvert er jeg kommet litt i tvil. Her påstår du at det er umulig å drive med dukumentasjon for noen som allerede har gjort seg opp en mening om hva som er rett eller galt. Jeg vil bare hentyde om at i dette forumet er det atskillige bidragsytere både med høy teknisk bakgrunn såvel som mye praktisk erfaring gjennom et langt yrkesaktivt liv såvel som båtliv.

 

I og med at du kaster deg inn i debatten med påberopelse om erfaringer fra ditt profesjonelle virke, er det vel ikke mer en naturlig at oppegående båtfolk forventer at du dokumenterer dine påstander.

 

I tilfelle dette er for krevende i en ellers travel hverdag, vil jeg anbefale at du legger listen litt lavere. Jeg antar at 99% av medlemmene av dette forumet har en-polet 12 V likestrøms(DC)-anlegg i sine fakroster med de utfordringer dette medfører. La oss holde oss til denne problematikken versa landstrøm og få fakta om hva som er lovlig, sikkert og rimelig på bordet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har uttrykt tidligere at jeg har respekt for din fagkompetanse. Etterhvert er jeg kommet litt i tvil. Her påstår du at det er umulig å drive med dukumentasjon for noen som allerede har gjort seg opp en mening om hva som er rett eller galt. Jeg vil bare hentyde om at i dette forumet er det atskillige bidragsytere både med høy teknisk bakgrunn såvel som mye praktisk erfaring gjennom et langt yrkesaktivt liv såvel som båtliv.

Jeg påstår ikke at det er umulig å dokumentere Arnstein, for dokumentasjon er tross alt noe man er pliktig til å kunne fremlegge når man forestår en elektrisk installasjon. Jeg sier derimot at det er håpløst å dokumentere noe overfor noen som allerede har gjort seg opp en mening om hva som er rett og galt i denne saken her på båtplassen.

 

Saksgangen er motsatt og det vet alle som driver med elektriske installasjoner. Hvis jeg som oppdragsgiver eller myndighetene stiller spørsmål vedrørende en elektrisk installasjon, så er det den som har forestått installasjonen som har dokumentasjonsplikt.

 

Alt annet ville jo være helt på trynet, for hvis man ikke kan forestå en installasjon fordi man mener kundens ønsker ikke er i tråd med kravene så har man heller ikke noe dokumentasjonsplikt. (Man taper bare oppdraget).

 

Så lenge det da tales så varmt for løsningen med lokalt jordplan slik som DSB har åpnet muligheten for i sitt El-sikkerhetskriv, så burde det være mulig for noen av medlemmene av båtplassen å fremskaffe en slik dokumentasjon.

 

Beklager, men jeg har ikke vært i stand til å finne et eneste firma i Norge eller utlandet som vil forestå en slik installasjon slik den fremstilles på båtplassen som en mulig teknisk løsning.

Derfor har jeg også utlovet en belønning i form av en gratis skilletrafo til den som klarer å skaffe dette til veie. (Det vil kanskje spare meg for en del arbeid).

 

Vi har mange utfordringer foran oss på dette området, for det er ikke gitt at et installasjonsfirma som gjør installasjoner i fritidsboliger og andre bygg på land automatisk har kunnskap nok om installasjoner i maritime miljøer. Derfor har vi blant annet en egen utdanning for blant annet skipselektrikere.

 

Hvis du Arnstein benytter lokal jord, så skal denne installasjonen ha blitt installert av en autorisert installatør. I fritidsbåt trenger man ikke å være skipselektriker for å forestå en elektrisk installasjon eller gjøre endringer i en eksisterende installasjon, men firmaet skal gå god for at de kjenner systemene som benyttes i båt heter det.

 

Her har men en liten utfordring i tillegg, for installasjonsfirmaene har godkjenning for de distriktene de arbeider i. En båt er som alle kjenner til en mobil enhet og beveger seg i varierende omgivelser både i inn og utland.

 

Det er dette og en del andre forhold som gjør at installasjonsfirmaene kvier seg for å gjøre endringer i båtene de kanskje ikke kjenner til alle konsekvensen av. Å endre på båtens beskyttelsesjord anses å være en vesentlig endring og skal dokumenteres.

Jeg har i noen år forsøkt å få i gang et opplærings system som gir installatørfirmaene et dokument på at de kjenner til regelverk ut over det lokale og nasjonale regelverket slik at installasjonen kan gjøres riktig.

 

Send meg en IM så kan jeg møte deg hos installasjonsfirmaet som har forestått din installasjon. Vi bor ikke langt fra hverandre og det er stor sannsynlighet for at jeg kjenner firmaet du har benyttet.

 

Det ville nok også være en fordel å samtidig få klarhet i hvilken rolle regelverk, retningsgivende normer, byggestandarder og DSB har for de installasjoner og endringer som gjøres i maritime elektriske anlegg.

Som sakt, send meg en IM så klarer vi nok sammen med installasjonsfirmaet ditt å finne noen svar som kan ha interesse for de andre medlemmene på båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men jeg har ikke vært i stand til å finne et eneste firma i Norge eller utlandet som vil forestå en slik installasjon slik den fremstilles på båtplassen som en mulig teknisk løsning.

Derfor har jeg også utlovet en belønning i form av en gratis skilletrafo til den som klarer å skaffe dette til veie. (Det vil kanskje spare meg for en del arbeid).

Vel, det kan se ut som du er en skilletrafo fattigere.

Av listen over autoriserte firmaer, kan jeg ikke se at ditt firma Electromarine AS står oppført, men i Rogaland står f.eks Maritime Systems oppført. De installerer i henhold til dsb's regeverk. Lokalt jordplan er i henhold til direktoratets regelverk. Tror du de vil nekte å installere lokalt jordplan i henhold til installasjonsbeskrivelsen og godkjenningen fra direktoratet?

 

Hvis jeg kontakter Svein Inge Fjetland hos Maritime Systems og han aksepterer en installasjon av lokalt jordplan ihht direktoratets regelverk, betyr det da at du skylder meg en skilletrafo?

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen går høyt og meningene er sterke. Uten at jeg vil ta stilling til hverken det ene eller andre kan jeg bare fortelle hvordan det er lagt opp i min båt.. Her er det Dynaplate OG galvanisk isolator, og selvfølgelig vanlig jordfeilbryter. Båten min ligger så godt som alltid med Landstrøm tilkoblet og hovedstrømbryter på..... :eek: Jeg har praktisk talt ingen reduksjon av sinkanoden. Det kan selvfølgelig være en tilfeldighet, men det fungerer meget bra for meg...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vet du, Lotus! Vi regner metoden for uaktuell (i de fleste tilfeller). Lokal jordplate i båt er en så sær jordingsmetode, og byr på så mange utfordringer (bl.a. med utjevning, osv.), at det i svært få tilfeller er en aktuell metode. Vi har kun utført dette på en trebåt siden forskriften ble innført, men vi anbefaler ikke metoden. Forøvrig må man ikke "kutte" jorlederen fra land da heller. Den isoleres ombord, men skal ha lask som skal brukes ved opplag på land. (gjelder forresten også ved skilletrafo). Hva er en lokal jordplate verdt når båten står på land? Da kan den være direkte farlig når landstrøm kobles til fordi den kan ha et annet potensiale enn omgivelsene!

Regner ikke med at vi blir enig :wink:

Link to post
Share on other sites

hva i huleste skal du med en så unyttig ting lotus? :wink:

 

 

Jeg kan jo videreselge den til en som tror at skilletrafo er Guds gave til båtfolket og den eneste sanne løsning :smiley:

 

 

 

Siden Lotus mener montering av skilletrafo er feil disponering av plass i båten og feil bruk av økonomiske midler kan han få en særordning med at et beløp tilsvarende prisen for en skilletrafo blir overført til hans konto hvis han klarer å fremskaffe den nødvendige dokumentasjonen.

 

 

God sommerhilsen fra Stockholm.

 

Ser ut til at du kan få pengene i steden for skilletrafoen Lotus. :tongue:

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke lenger finne beskrivelsen av DSB's uttalelse i forbindelse med frakobling av landstrømmens jordleder, verken på DSB's egne hjemmesider eller andre naturlige publikasjonsider.

 

Mulig jeg ikke søker riktig, men fant da enkelt denne beskrivelsen tidligere...

 

Er det noen som kan bekrefte med sikkerhet at denne fravikelsen fra DSB faktisk forsatt er gyldig?

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Du må forklare nøyere trikker. Først sier du at lokalt jordplan ikke er godkjent ihht forskriftene. Så påpeker jeg at det er det vitterlig. Så sier du at det er en sær jordingemetode og at dere ikke anbefaler metoden. Du sier at den har så mange utfordringer og nevner utjevning som eksempel.

 

Er du elektriker? I så fall har du vel fått med deg at lokalt jordplan er den enerådende formen for jordingsoppkobling i alle heimer i Norge? Det vet du utmerket godt om du har gruppe L sertifikat.

 

Forklar hvorfor utjevning er vanskelig med lokalt jordplan i båt. Det finnes ingen utfordringer med utjevning over hode slik jeg ser det og for lesernes skyld kan du jo forklare hva som er utfordringen slik du ser det.

 

Når det gjelder båt på land, merking og jordleder i disse tilfellene, er det ikke det vi diskuterer, men i slike tilfeller så er også forskriftene klinkende klare. Intet problem over hode.

 

Jeg skjønner faktisk ikke innlegget ditt. Etter så mye skriving om emnet, og direktoratets forskriftsendringer så klarer du å lire av deg at klipping av landstrømsjord ikke er tillatt. Når jeg påpeker at du har feil, sier du plutselig at du mener når båten står på land. I tillegg sier du nå at dere, hvem det nå måtte være, har installert lokalt jordlpan i en trebåt. Det jeg lurer på da er hvorfor dere kan installere det i en trebåt, men ikke i f.eks en plastbåt. Kanskje du kan si noe om bakgrunnen?

PÅ den annen side har du nå fortalt Ole Petter at ja, dere har installert lokalt jordplan i en båt. Etter direktoratets forskrifter. Forskrifter du i forrige innlegg påstod at ikke fantes. Dette blir bare merkeligere og merkeligere.

 

 

Jeg gjentar enda en gang. Lokalt jordplan er en glimrende løsning som er godkjent ihht forskriftene. Løsningen har ingen tekniske utfordringer over hode, det inkluderer også null og nada problem med utgjevning. I tillegg er løsningen rimelig. Den fjerner en mengde problemstillinger rundt korrosjon og sikkerhet fullstendig fordi det forholder seg slik at det er en teknisk umulighet å få problemer med dette når man har fjernet årsaken til problemet - nemlig landstrømsjordlederen. Absolutt alt relatert til denne landstrømsjordlederen faller dermed bort når landstrømjordslederen ikke lenger er der.

 

Og det absolutt fineste med lokal jordingsplate under båten? Det er at alle mulige skremmende problemstillinger om tæring og annet fandenskap som elektrokonsulentbransjen forteller båteier om, kan han med god samvittighet bare glemme. Det er ikke en problemstilling som lenger er teknisk mulig når man har lokalt jordplan.

 

Og la meg til sist gjenta at de aller fleste båter som har landstrømsanlegg montert allerede har lokalt jordplan i praksis, da de fleste av dem har enpolet elektrisk anlegg der landstrømsjord etter forskriftene er jordet til motorblokka/12 volt minus. Akkurat det er nemlig påbudt etter forskriftene.

 

I praksis? Så og si alle har dermet lokalt jordplan allerede. La det synke inn. De har lokalt jordplan allerede. Uten at dommedagskaoset som blir gjentatt til det kjedsommelige faktisk viser seg å stemme.

 

Dere som så aktivt motarbeider bruk av lokalt jordplan har derfor et gedigent forklaringsproblem. Ingen av problemstillingene man hevder vil komme med lokalt jordplan har jo slått til. Hvordan kan det egentlig ha seg? HVor har det blitt av vagabondstrømmene som skulle lage kaos i marinaene? Kan det være at dere har feil og at lokalt jordplan er like ypperlig i båten som i heimen, ja kanskje enda bedre enn i heimen faktisk fordi jordforbindelsen blir ende noen hakk bedre.

 

Jeg bare spør. Regner ikke med å få svar, aller minst konkrete svar om nøyaktig hva som faktisk er problemet. Typisk å slenge fram en påstand om at utjevning er et problem, men elegant hoppe over hvordan og hvorfor utjevning skulle være et problem. Men kanskje svaret er at slike ting ikke er et problem og at man derfor ikke sier noe mer fordi man så utmerket godt vet at problemstillingen er ikke eksisterende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...