Jump to content

Hvorfor bytte til seilbåt når vi har perfekt motorbåt?


Fluctus

Recommended Posts

Har møtt (og gått forbi...) mange seilbåter i sommer på min 16 dagers tur. Tror eg kan telle på en hand hvor mange som brukte seilene til framdrift. Selv om vinden hadde perfekt vinkel, og veret var fint, gjekk dei fleste for motor og autopilot.

 

Hva er da vitsen med seilbåt? Eneste ergumentet eg ser er økonomi. Mye båt for pengene og gunstig forbruk.

Link to post
Share on other sites

Du har jo en perfekt motorbåt! Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at en seilbåt går utenpå en motorbåt når det gjelder kos på fjorden. Mye jobbing og i tillegg å bli henvist til en kjeller uten særlig utsikt enn til de andre som måtte befinne seg i samme kjeller.

For meg er kos å slippe støy fra en motor , jobbing er lik null , og i kjelleren sitter man ikke når man er på fjorden.

 

 

Tror eg kan telle på en hand hvor mange som brukte seilene til framdrift.

Hvor i alle verden har du vært på ferie i sommer :tongue:

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst og komme med noen argumenter for Motorbåt. En er mindre hemmet av sitt dyptgående og har dermed mye bedre tilgang til mange havner i uthavn Distansen en har tenkt seg kan i mange tilfeller bli kortere med Motorbåt da en kan kjøre under di fleste broer der seilbåten er nødt til og gå rundt på grunn av sin høye mast . Min erfaring etter og ha studert seilbåter under fart er att di oftere går med motor enn seil og dermed bruker diesel på lik linje med en Motorbåt . En seilbåt som det er litt størelse på har ofte en dieselmotor på rundt 50 HK som på marsj turtal bringer seilbåten opp i en fart på ca 7 knopp jeg har en motorbåt som jeg har 220 HK i .7 Knopp oppnår jeg når jeg lar motoren gå på rundt 1100 Omdreininiger Da tror jeg det kan diskuteres om dieselforbruket er noe særlig større i motorbåten som lar motoren gå ned i mot dett laveste turtall enn seilbåten som lar motoren gå på marsjturtall i tilegg til dette sitter jeg inne og kan skru på defroster om det føles litt kaldt og begynner dett og regne slipper jeg og finne frem regnklær en annen ting jeg ofte har lurt på når det gjelder Seilbåt er hvordan en egentlig kan ha den store oversigten forover når en sitter bak Sprayhooden med kalesjevinduer jeg for min del synes att sigten gjennom kalesjevinduer er svært dårlig og hvis det i tillegg er sjøspryt eller regn da er jo sigten ekstra dårlig. dette innlegget er ikke ment og fremheve motorbåten i forhold til seilbåt det er kun min personlige mening og den som har seilbåt og tenker litt etter finner sikkert mange argumenter for og ha seilbåt i forhold til motorbåt. Det vigtigeste er jo tross alt att man trives med den båten en har valgt

Link to post
Share on other sites

Vi har vært i samme situasjon. Var så nære at vi fikk tilbud på en seilbåt i vinter. Jeg ble kurert for seilbåtlysten da jeg så en seilbåt stampe i motsjø mens de heiste seil. Jeg har rett og slett ikke lyst til å seile. Dessuten vil jeg ha muligheten til å kjøre båten uten så fryse halvt i hjel når det er kuling og 12 grader varmt. Ser liksom ikke kosen med regnvann som renner ned i nakken lenger

 

For oss blir det da å kunne sitte ute når vi vil og sitte inne når vi vil - også under gange. Og kjøre sakte om vi vil og fort om vi vil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor en Cat ? i bølger imot så slår det veldig i skrog.

ikke legger den seg på siden heller

 

Vanskelig å finne plass i gjestehavner til en cat.

 

Kom med flere argumenter for at vi skal ha en Cat. :rolleyes:

 

å

 

 

Hei

 

Eg har hatt katamaran i ca. 4 1/2 år, og budd i båten i to av dei. Eg har segla den i farvatn frå Gibraltarstredet i sør til Moffen (80 grader nord). Eg har segla den i vesterlei, Færøyane, Skottland, Irland. Eg har aldri, aldri, aldri vore i nærleiken av å ikkje finna plass i gjestehamner. I tillegg så er det mykje meir konfortabelt for anker, når du har ein katamaran.

 

Andre argument for "Cat" er fart, komfort, tryggleik og rekkevidda.

Eit døme. Eg var til Færøyane i sommar. Maksfart 15,2 knop. Snittfart på returen var sju knop. Det gjekk kanskje 30 liter diesel. Då mortra me i vindstille ca. 6 timar, og daffesegla i lite vind (3-4 knop) nokre timar. Det blei laga gode middagar kvar dag. Eg såg ingen norske (fritids-)motorbåtar...

 

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

De fleste skjønte at det var en noe ironisk spissformulering i åpningsinnlegget og har klart å belyse vårt luksusproblem fra ulike vinkler.

 

Vi har selvfølgelig våre grunner til å vurdere dette og de viktigste er nok:

-Muligheten til å ta seg frem uten motorlyd

-Forhåpningen om at selve seilasen blir en viktigere del av turen

-Er litt redd for at det kan bli litt "kjedelig" med motorbåt etter hvert. Det å seile ser jo gøy ut og det blir nok en ekstra opplevelse

-Tror det blir mer interessant å reise ut i ulikt vær. Det blir fint med både sol og ruskevær….

-Mye plass med gode soveplasser samlet på mer eller mindre ett plan

 

Vi har imidlertid noen krav begrensninger som vi må følge:

-Maks 40 fot og 4m bred (pga båtplass). Helst burde den være under 3,50 bred

-Maks 1.750.000,- i pris (Vi ønsker å binde litt mindre penger i båten)

-Vi må ha 6 sengeplasser og aller helst 6 permanente plasser

-Lettseilt (tenker på både seilegenskaper, rullestorseil etc...)

 

og – nok en gang – takk for mange gode innspill så langt. Håper dere hjelper oss til vi har trukket en konklusjon her (selv om det kan ta laaaang tid).

Link to post
Share on other sites

Jeg må forresten få lov til å fremheve noen av komentarene som har fremkommet så langt (i egenskap av trådeier). Meget fritt sitert så nevner jeg:

-Jeg kan delta i Bavariadiskusjoner :lol:

-Jeg får en penere båt (smaken er vel kanskje litt individuell :lol: )

-Vi blir flinkere til å håndtere tauverk (har kanskje mer å gjøre med interesse enn fremdriftsmiddel)

-Innlegg # 13 fra FuseBox er genialt

-Ikke hils, men hold rundt kona :flag:

-Og ikke minst linken til tråden om erfaringer med konvertering. Den var nyttig!

-Og Astor da, som er like klar som alltid :smiley:

 

Synd jeg ikke har noen premier å dele ut - det hadde vært vel fortjent

Link to post
Share on other sites

Vi er ikke helt der at det er kjedelig med motorbåt ennå, men kjenner meg selv godt nok til å vite at det kan komme....

 

At det skal være så avslappende å seile uroer meg litt :eek: Tanken med seiling er jo at en som meg med litt lopper i blodet, kan få noen meningsfylte og utfordrende oppgaver.

Link to post
Share on other sites

Om det er kjedelig eller ikke har nok litt med hva man selv gjør det til , selv så hender det jeg heiser seil 50meter fra brygga , slår på autopiloten og den eneste jobben jeg gjør de neste 5timene er å trykke pekefingeren borti autopiloten samt justere litt på seil når jeg bytter kurs sånn en gang i timen.

Andre ganger så sitter jeg med storskjøte i ene hånden og den andre hånden på vinsjen med øynene limte på seilene mens jeg ser meg om etter "løft".

Det blir litt ettersom hva man gjør det til.

 

Max 4meter bred , 40 fot og under 1750 000.- da er det jo knallmasse å velge i.

eksempelvis Salona 37 , dufour 40 , nye oceanis 40 , first 40,7 er knallbra alternativer

Link to post
Share on other sites

Men NAJAD (og HR m.fl.) synes da å være grovt overpriset (og ligg unna stupide Bavaria diskusjoner nå :boxing: ). Hvis vi ser bort fra antatte kvalitetsmessige forskjeller (som i og for seg kompenseres med høy pris for en gammel båt) - hva får jeg funksjonelt med Najad i forhold til f.eks. Jeanneau SO 39 DS? Og husk - jeg er ikke spesielt opptatt av regatta eller annen spissfindig seilmessig forskjell. Jeg skal ha turbåt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...