Jump to content

Hvorfor bytte til seilbåt når vi har perfekt motorbåt?


Fluctus

Recommended Posts

Men NAJAD (og HR m.fl.) synes da å være grovt overpriset

Om du er en båtkjøper som mener at disse turbåtene er grovt overpriset da er et godt råd å ikke kjøpe slik båt , se heller på bavaria , delphia og de andre båtene.

Styr også unna X-yachts,luffe,arcona,salona osv , de er nok også kraftig overpriset i forhold til det du er ute etter.

 

Personlig mener jeg det motsatte men la oss ikke ta den debatten her :lol:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Debatten er helt grei den! Jeg har egentlig ikke peiling på om de er overpriset eller ikke - jeg sier at de synes å være overpriset. Jeg klarer ikke å se hva de gir meg i forhold til de andre merkene - og det er det jeg etterpurte.

 

Jeg har da også en svensk båt i dag som er meget høyt priset - så at noe er høyt priset betyr ikke at vi ikke vil ha det. Men jeg vil vite hva det er jeg får. Dessuten så har vi som målsetning å binde litt mindre penger i båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har da også en svensk båt i dag som er meget høyt priset -

 

glem ordet 'svensk båt'.......se til det du får istellet............

 

gå in i en av desse som er 20 år gammel.........o se o jämför med en kontinentbyggd......

(dom franske 20år gamle er helt OK.........)

 

((nb Jeg jobber i en helt annen bransje, så jeg har inget o gjöre med noe varv på Orust

eller Värmland eller Stockholm o gjöre! jeg liker velbygde båter! o jeg har inge 'connections' med VP annet att

har en ombord själv))

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det så er HR,najad,malø osv billigere enn bavaria,delphia,hanse osv , joda de koster mer men de er billigere.

Er man uerfaren med seilbåt og ikke ser og forstår forskjellen så tror jeg faktisk ikke det er verdt å bruke disse ekstra kronene. Hadde jeg syntes at en delphia ga masse igjen for pengene (mer enn en HR) da hadde jeg eid en Delphia.

Vanskelig å forstå regner jeg med men det blir som å sammenligne BMB35 med en tisvarende størrelse fra Nordwest eller storebro om de har båt i den størrelsen.

Mange vil se på bavariaen og synes den har alt det de vil ha og de synes nordwesten er marginalt finere med ikke verdt tillegget mens andre synes nordwesten er verdt hver krone og ikke kunne tenkt seg å betale halvparten av det bavven koster.

Det er øynene som ser og personens egne preferanser.

Hvorfor kjøpe en Porsche 997 når man får en Audi TT til halve prisen og i tillegg får bedre plass på kjøpet

Link to post
Share on other sites

Det er øynene som ser og personens egne preferanser.

Hvorfor kjøpe en Porsche 997 når man får en Audi TT til halve prisen og i tillegg får bedre plass på kjøpet

Dette er nok sakens kjerne, begge bilene er like daarlig, men Posrche navnet klenger mere og manger er betaler mere enn gjerne for navnet... Slik er det nok ogsaa med baater, en del betaler gjerne mere for aa ikke vaere blant hvermansen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva med å se litt på amerikanske Hunter? Mer fokus på komfort og tur enn mange andre..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Seiling kan være:

 

  • En døsig dag i 2-3 knop på slør med mannskapet "strødd" på dekk i sola
  • Bidevindsseilas i laber bris med perfekt seiltrim
  • Adrenalinrush surfende på vei ned nok en stor bølge i sterk kuling - ny rekord på loggen
  • En våt kryss bankende mot kuling og regn - 50 m. sikt - kaldt vann sildrer nedover nakken og den oppblåsbare redningsvesten blåste seg nettopp opp - innerst inne liker du det -
  • Kjempestress før regattastarten og etterpå tett matchracing med din værste konkurrent - armen verker av all vinsjingen etter slag nr 50
  • Soloppgangen under nattseilas sydover langs sørlandskysten i nattebrisen mens frivakta nettopp har satt over kaffen
  • Sliten etter 12 timers overfart til Skagen

 

I tillegg til alle de andre bekymringene og gledene som båtliver gir selvsagt

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seiling kan være:

[*]En våt kryss bankende mot kuling og regn - 50 m. sikt - kaldt vann sildrer nedover nakken og den oppblåsbare redningsvesten blåste seg nettopp opp - innerst inne liker du det -

det kan vare som o stå i en iskald dusj o rive tusenlapper........................

 

men o andre siden det gjör motorbåtfolket hver dag...river hundrelapper... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg er uerfaren med seilbåt og er ikke istand til å se forskjellene annet når det gjelder planløsninger og utstyr... Når dere sier velbygd etc. hva legger dere i det?

 

Jeg setter veldig pris på at ting er skikkelige - men gidder ikke å betale ekstra bare for et merke eller BARE fordi det er håndlaget.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter veldig pris på at ting er skikkelige - men gidder ikke å betale ekstra bare for et merke eller BARE fordi det er håndlaget.

 

se på skrogformen...er hun byggd för maximal volym eller byggd for sejling!

 

du går in i båten o kikker på detajer......fuger/dobbeltlaminerte spanter/röstjerninfestninger/ osv osv er skikkelig gjorda sen kan du se på kosmetitkk som treverk ådringen i treet följer fra luke til omkringligende tre, skruer står

langs med ådringen... osv, osv

 

hengsler på dörer er infellde i treverket, skruer står lengs med tre-ådringen osv osv (gediget hantverk)

 

skjönner godt att en del vil ha max antal kojjer eller lugarer o vill ha en sådan båt 'so fine' eller en ren regatta båt

 

.........men liker man båt, o skikkeligt hantverk :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bra svar Gunga Din - takk for det :cheers:

 

Men det er jo klart at en som vil ha mest mulig av en motorbåts kvaliteter naturlig vil se etter planløsninger, estetikk, vinduer, plass, utstyr etc. Hva som er en god skrogform er ikke så lett for meg å bedømme - og for turseiling betyr det kanskje ikke all verden? At ting er håndlaget betyr ikke noe I SEG SELV for meg - jeg er ingeniør og setter pris på gode løsninger uansett hvordan de er produsert. Men det er klart at man med håndtverk ofte ser mer forseggjorte detaljer - og DET er bra!

 

Dere har ihvertfall klart å få meg interessert i å undersøke hva disse båtene egentlig vil gi oss - selv om vi egentlig hadde avfeid de som litt for dyre.

 

Og gunga Din - jeg har ikke mistenkt deg for å være utplassert selger fra Orust - eller at du anbefaler svenske båter fordi du er svensk - jeg har lest for mange av dine innlegg til å gå på den :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Her er noen erfaringer jeg har gjort etter overgang til seilbåt:

 

Man kommer tettere på naturen - og det er interessant i seg selv. Man er ute. Man er nær vannet. Aldri har jeg fått så mye med meg av det omkringliggende som nå. Jeg ser kobben som stikker hodet opp av vannet, og skarven som dykker. Kikkerten er stadig i bruk, både for å studere annen trafikk, landskap og hvordan vinden tar når man kommer ut av fjorden. Og så tyvtitter man selvfølgelig litt på seiltrimmen til andre seilbåter som ser ut til å ha litt mer fart i sakene :wink:

 

Man kommer også tettere på naturen i form av at man blir litt mer opptatt av vær og vind. Strøm var noe jeg ikke brukte mye energi på tidligere. Nå er det en interessant greie som betyr en hel del i forhold til hvor man skal legge kursen.

 

Man lærer seg også bedre å lese sjøen. Spesielt når man seiler med litt vel heftig seilføring, så studeres de svarte råsene med falkeblikk. Man finner også ut hva landskapet betyr for vær og vind. Seiler man i fjorder og skjærgård, så blir man fort klar over at det som på kartet syns som en omvei, slett ikke er det. Den korteste veien mellom to punkter er ikke lengre en heltrukket linje.

 

Også i lite vind kan jeg syns det er veldig ok å seile. Mannskapet er nok litt mer utålmodig da. Men da hender det at vi slipper ut fiskesnøret under veis. I fint vær har man tid til både å styre båten, fiske, sløye, lage mat og spise under veis.

 

I trange farvann med mye trafikk og stadige kursendringer, syns jeg det er greit å gå for motor. Om noen sjeneres av en mast uten seil bryr jeg meg fælt lite om.

 

Vi har ikke hytte. Derfor valgte vi en ”stor båt”, slik at den også kan fungere som hytte for oss. Jeg leste nylig i en annen tråd at den er for stor, og skjønner ikke hva man skal med det. Det er alltids noen som skal forstå bedre hva en selv trenger.

 

Jeg har enda til gode å ha problemer med å finne havneplass der jeg vil. Og hvis man bruker hodet, så er det langt enklere å manøvrere en seilbåt enn de fleste motorbåter. Unntaket må være motorbåter med ISP og joystick, som ikke krever noen form for kløkt. Men litt utfordringer skal man da ha. Det er noe av båtgleden - å kunne beherske båten uten å ha teknologien til å gjøre IQ-delen av manøvreringen for seg.

 

Baatplassen er neppe stedet der man finner ut om man skal konvertere til seilbåt eller ikke. Det beste er selvfølgelig å teste dette ut i praksis. Bli med noen på tur. Ta et seilkurs. Man må smake på det hele i praksis på en eller flere måter.

 

Det påstås at en del går fra motorbåt til seil grunnet dieselpris. Jeg tror ikke det er så veldig mange i grunnen. Hvis dieselpris er hovedargumentet for å gå fra motorbåt til seil, så kan man fort gå skoene av seg. For det er mer krevende å seile enn å gå for motor. Man må være interessert. Og man må ha flere tanker i hodet samtidig, for det er en del mer å tenke på. Ypperlig for kvinnestanden som hevder å ha gode evner på det området :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man må være interessert. Og man må ha flere tanker i hodet samtidig, for det er en del mer å tenke på. Ypperlig for kvinnestanden som hevder å ha gode evner på det området :smiley:

Forovrig et meget velskrevet innelgg atter en gang Akult.... og de siste to setningene setter paa plass den ene tanken jeg har plass til, dette maa vaere aarsaken til at saa faa motorbaatfolk her paa forumet vurderer overgang til seilbaat...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

se på skrogformen...

Det er gjerne veldig enkelt å se forskjell på folk som besøker en båtmesse. Noen er mest opptatt av hvordan båten ser ut inni og i cockpit. Andre ser først og fremst på skrogform og rigg.

 

Det er mulig jeg har sære ønsker, men siden det lages færre båter som er mer i følge mine ønsker så blir de en del dyrere. Jeg har ikke tenkt å bruke nevneverdig med penger på å kjøpe en båt som ser ut sånn som andre vil ha dem. Skal jeg tenke annenhåndsverdi kan jeg jo tenke på at de som kommer og ser på båten den dagen jeg vil selge den er enig med meg i at jeg har valgt og tilpasset noen smarte løsninger.

 

Hadde jeg hatt den perfekte båt ville det ikke vært snakk om å bytte, men jeg tror ikke den perfekte båten finnes. Jeg er for glad i å prøve ut nye ting.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser bort fra utseendet i første omgang og er interessert i å se forskjellene på disse båtene som koster mer penger kontra en billigere båt , velg deg en båt i hver leir og gå grundig gjennom dem og sammenlign hva du får for pengene , hele veien fra kjøl til mastetopp , roraksling til ankeret i baugen. Finner du forskjeller og mener de er verdt pengene så er saken grei , er de ikke verdt pengene da sparer du jo lommeboka for mange penger.

 

Er rorakslingen lagret på 3punkter og i rustfritt eller er det en enklere løsning og gjør det noe for ditt bruk.

Er alle tanker i rustfritt og har diffusjons resistente slanger originalt eller er det plast og vanlige slanger , holder plast for deg så ......

Er vire i riggen på den båten som koster mer dimensjonert som en 10fot større båt av den billigere , holder det med det som er spinklere......

Er alle varmluftslanger til varmeren lagt i doble rør originalt og lagt på best mulig måte eller er det enkeltrør lagt litt tilfeldig...... betyr det mye for deg ?

Er madrasser og sofaputer mer comfortable i den ene kontra den andre , er konstruksjonen i bunnen av båten slik at den tåler å smelle på stein uten at kjølen kommer opp som en kniv i bakkant......

Vil vann fra sur nedbør renne nedover sidene på båten og skape striper eller er dekket drenert slik at dette renner ut uten å lage disse irriterende stripene og dermed lettere å holde båten ren.... er det verdt å betale ekstra for ?

Når vinden uler i masten , uler det da som i en tromme inne i båten eller er et tilnærmet tyst.... er dette verdt å betale ekstra for...............

 

Sånn kan man lete og vurdere , det tar tid for det meste ser man ikke med et utrent øye og mye oppdager man ikke før man har eid en båt en stund , det er forskjeller utover en og annen sikafuge men det er jo kjøperen som skal avgjøre om det er verdt å betale ekstra for

Link to post
Share on other sites

Ut i fra prisen du har satt ville jeg sett på ny båt/nesten ny. Det er 5 års reklamasjonsrett i Norge. Den kan være gull verdt. Hvilket merke du ser på er opp til deg. Men ta en tur

på "Båter i sjøen". Jeg vil tro det er store muligheter for gode priser. Samtidig ved å kjøpe en nesten ny har du fått montert inn en god del utstyr som du ikke betaler for.

 

Se også på Lev. sin økonomi/renome. Regner med at du ønsker å leve med båten i en periode.

 

Og hvorfor bytte? Ja hvorfor ikke :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Bra svar Gunga Din - takk for det :cheers:

.............

Og gunga Din - jeg har ikke mistenkt deg for å være utplassert selger fra Orust - eller at du anbefaler svenske båter fordi du er svensk - jeg har lest for mange av dine innlegg til å gå på den :flag_sw:

det var bra ...för jeg har inget med varken Orust eller VP o göre.......jeg liker seijling, har haft 2 motorbåter,

men fann ut att det var kjedligt......veldi kjedligt o sitte der o styre o kikke kartet, styre osv osv......

 

nei seijling ger en helt annen dimensjon til båtlivet !

 

trur heller ikke att dieselpriset er hovedargumentet.....

 

enten liker man seijling eller så gjör man det ikke!

 

min adiralinne begynnte med seijling för en 8-9år sedan när vi treffades.....nu säger hun 'tur vi sitter i sejlbåt' när

vi kommer ut litt "uväder" 15-20m/s.................... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du har jo en fantastisk motorbåt. Og med 3-fotsyke kan du jo tenkte på 380 Commander, 410 Commander, eller kanskje en Benteau 42 trawler eller..... :wink:

 

Men jeg skjønner hva du mener med at du ser for deg at en kan gå lei. Båtliv er jo en form for campingliv, mens seiling gir det andre dimensjoner, samtidig som det er "ulemper". Jeg fløy mye i yngre dager. Først motorfly, etter hvert mer og mer seilfly. Ble liksom litt lei av å "borre hull i lufta", og seilfly ga helt andre opplevelser og ikke minst utfordringer. Samt at der krevde teamwork - du kunne ikke gjøre det alene. Jeg opplever at det er mange paralleller til båtliv her. jeg liker å være aktiv, men opplever at (motor)båtliv kan være en smule passivt, med mindre en er flink til å aktivisere seg i land.

 

Jeg har litt av de samme tankene som deg, er veldig fascinert av seilbåter, synes de gir veldig mye båt for pengene, og synes de er veldig koselige under dekk. (da vi hadde W37 trakk vi alltid under dekk når mørket senket seg og det ble litt fuktig, selv om vi hadde varme også i cockpit - det var alltid så koselig og litt mere "hus" under dekk.) Men samtidig er det få ting som virker mer vått enn en seilbåt som ankommer Son når regnet bøtter ned, og alle er på dekk iført HH-klær eller det som bedre og dyrere er.

 

Det som holder meg tilbake er først og fremst den båtbruk jeg har i dag - det kvalifiserer ikke for mer enn den båten jeg har. Dernest - om jeg skulle ha større båt igjen, så vet jeg at jeg mye av tiden går sakte, men jeg setter samtidig veldig stor pris på høy fart når jeg ønsker eller har behov for det - når vi skal til Kragerø for å handle og ta en lunsj på Tollboden, når vi skal hjem fra en lang og flott tur i skjærgården, når vi har lyst til å dra på dagstur fra Kragerø til Lyngør, når vi skal på konsert på Jomfruland.... I tillegg kommer det med dyptgående og mastehøyde, noe jeg vet vil begrense meg, siden jeg liker å frekventere trange og grunne steder.

 

Men jeg skjønner at du egentlig har bestemt deg. Og at det blir seilbåt før eller siden.... Var det meg som var kommet i den fasen ville jeg glemt alle de dyre svenske båtene, og satset på en ny eller nesten ny tysk eller fransk. Sikkert ikke fullt så bra som de som koster det dobbelte, men helt sikkert god nok. Jeg har trålet ganske så mange seilbåter på messer. Bavaria synes jeg virker helt ok. Det samme gjelder Beneteau, Janneau og Doufour. Hanse også, kanskje litt dyrere og litt (for?) firkantet og moderne i innredeningen? Ogå vill jeg satset på alt utstyr som kunne gjøre seiling enkel og komfortabel, inkl. rullefokk og -storseil, og det som skal til av vinsjer etc, også elektriske, samt praktiske kalesjer osv. osv.

 

Jeg er ikke der ennå, men det er kanskje et tidsspm. Trolig leier jeg litt først, for å prøve det ut, og tar et kurs eller to for å lære (mere).

 

Lykke til :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at flere mener at dette med dieselforbruket ikke betyr noe for valg av motorbåt/seilbåt. Er det slik for de fleste av oss at det ikke betyr noe? For meg er det to dimensjoner i dette. Det ene er pengene, jeg tror mange lett kan betale dieselen som går med, men for meg er det mer et spørsmål om det føles rett? Nå er jeg helt enig i at det er meningsløst å bytte til seilbåt hvis dieselpriser/forbruk er det eneste argumentet og resten av hode sier at det er motorbåt en ønsker, men jeg ville tro at mange som konverterer har dette som en del av argumentet, kanskje med hovedvekt på miljøet. Jeg blir fasinert over å kunne flytte hele hytta lange avstander uten å bruke forurensende og ufornybare energi...

 

(KOB)...Bavaria synes jeg virker helt ok. Det samme gjelder Beneteau, Janneau og Doufour. Hanse også, kanskje litt dyrere og litt (for?) firkantet og moderne i innredeningen? Ogå vill jeg satset på alt utstyr som kunne gjøre seiling enkel og komfortabel, inkl. rullefokk og -storseil, og det som skal til av vinsjer etc, også elektriske, samt praktiske kalesjer osv. osv.

 

Når du skal vurdere prisere for hver enkelt modell så be om pris seilklar på sjøen for alle båtene. Her er det store forskjeller. Min erfaring er at Bavaria har litt kunstig gode priser (og de gir lite rabatt), når du har lagt på Lazyjack, rodkick, full spilet storseil og frakt/rigging/sjøsetting og tatt fra rabatten så ser bildet ganske annerledes ut...

 

Når det gjelder om dyrere seilbåter er verdt den ekstra prisen så tror jeg en må tenke litt på hva en er fornøyd med, eller kanskje hva en ikke kan leve med heller. Er du perfeksjonist med sans for detaljer så tror jeg du bør holde deg unna billigbåtene. Er du opptatt av soliditet og seilegenskaper så mener jeg du kan finne bra alternativer blandt billigbåtene, liker du sober innredning og følelsen av luksus i tillegg sliter du garantert...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dieselpris? Det er mulig det er et argument for førstegangskjøperen av ny seilbåt. Tekstilmotorer er ikke billige å holde i god trim. Standardseilene du får med en rimelig serieprodusert båt har ikke all verdens holdbarhet og kunne nok hatt bedre form selv det første året.

 

Skal du sammenligne drivstoffutgiftene bør du lage noen budsjetter og se hva du gjør.

 

Seilbåter har gjerne små dieselmotorer, og de er jo billige, men hva når jeg ser på helheten? Diesel- og tekstilmotor under ett? For min egen båt koster nok stående rigg (mast, bom, vant og stag) en del mer enn dieselmotoer med seildrev (som for min båt koster litt over 100.000). 6 vinsjer koster til sammen noe mindre. Så er det diverse blokker og dekksutstyr som faktisk blir noen titusen når du summerer opp alt. En seilgarderobe med storseil, genua, fokk og gennaker av relativt enkel kvalitet koster litt mer en dieselmotor/drev og tekstilene lever slett ikke evig. Da koster plutselig diesel+tekstilmotorene 400.000. I tillegg er det årlige vedlikeholdsutgifter. Og, så var det disse fallene, skjøtene og diverse liner som også må byttes ut nå og da.

 

Da er det bare å sette opp et budsjett hvor du antar forventet levetid for forskjellig typer utstyr og skriver det ned over disse årene. Forventet levetid vil variere veldig mye alt etter hvordan og hvor mye du seiler, men gratis er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Faktisk driftskostnad på en seilbåt varierer nok svært mye. Min kompis har en Bav 36 og såvidt jeg vet er det ikke gjort noen form for tilleggs investeringer eller bytting av de tingene du nevner på denne snart 6 år gamle båten. Selvsagt kunne den trengt bedre seil og det har den jo trengt helt fra den var ny, men eierene er fornøyde, seiler mye og ser neppe verdien i alle tingene du nevner. Tipper de vil gå i mange år til før de bytter noe som helst, kanskje ryker det noe, kanskje ikke. Selvsagt bør en ha med avskrivninger på seil og annet i budsjettet, men det blir små summer pr år for den jevne seiler og neppe mer enn du må regne med i ekstra vedlikeholdskostnader på en stor motor kontra en mindre, iallefall om det er snakk om en drevbåt som det ofte er i dag. For de mer aktive blir det noe helt annet...

For egendel tenker jeg på oppgradering av seil allerede, det blir ikke gjort nå da det ikke er med i budsjettet, men jeg syns ikke dette er noe som er nødvendig for vanlig seiling, det blir gjort for å ha bedre muligheter i regatta og selvsagt for å ha det enda mer moro når en seiler, men nødvendig er det ikke og det vil selvsagt også øke driftskostnaden på båten da det er flere ting som slites og må byttes... Likevel blir det feil å ta med dette i regnetstykket syns jeg når vi snakker om et regnestykke som sammenlikner motorbåt mot seilbåt. I faktisk budsjett må det selvsagt inn hos de som gjør disse oppgraderingene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...