Jump to content

Hvorfor bytte til seilbåt når vi har perfekt motorbåt?


Fluctus

Recommended Posts

ja, men når man feks skal til skagen . da er målet vårt? ja skagen. jeg nyter nok turen mere enn dama , men blir lange timer med blikkstille vann og ikke en dritt og se på annet enn en måke i ny og ne.

 

Jeg er en av de som har gått fra motorbåt til seilbåt og tilbake til motorbåt igjen, jeg synes i grunn begge deler har fordeler og ulemper. MEN... jeg drar ikke lenger til Skagen etter at jeg gikk tilbake til motorbåt, selv om jeg kan marsje i rundt 17-18 knop. Grunnen til det? jeg vet aldri når jeg kommer hjem igjen.. får vi et skikkelig drittvær der nede har du et ordentlig problem med en motorbåt. Da er du stuck..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Vi har lagt båten på Hvaler. Da er du allerede i paradis. Sørover er det bare koseturer. Lysekil er bare en lang dagsetappe. Som sagt ligger du midt i smørøye. Ett passende sted

for helgeturer. Med dagens aktiviteter, to aktive barn, jeg er trener i fotball blir det for tiden bare helgeturer. Jeg sniker meg med som mannskap inne i bunnefjorden.

 

Seilbåt er TEAM-building for familien. Her blir barna mer aktive. Ikke altid da. Men dette er smak og behag. Men uansett er det å bevege seg helt stille helt herlig. Nye seilere har

også båter som gjør at du beveger det fort for motor. Sikkerhetsmessig er det også da du har 2 forskjellige "motorer".

 

En annen ting, for oss betyr plass mye. Det er godt å krype ned i kjelleren når været står på. Teenage datter, greit med 2 bad.

 

Alle snakker om Skagen, men vi liker bedre å være ute på sjøen. Derfor tok vi tidlig ferie/sen ferie.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Litt i samme situasjon som Otilie. Jeg har solgt begge motorbåtene mine. En Quicksilver Pilothouse med 75 påhengs og en snekkeaktig daycruiser Rana 630. Nå er vi i marked for å kjøpe seilbåt. Kona var lei dunkingen og jeg var lei drivstofforbruket. Nå skal vi lære oss seile...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Litt i samme situasjon som Otilie. Jeg har solgt begge motorbåtene mine. En Quicksilver Pilothouse med 75 påhengs og en snekkeaktig daycruiser Rana 630. Nå er vi i marked for å kjøpe seilbåt. Kona var lei dunkingen og jeg var lei drivstofforbruket. Nå skal vi lære oss seile...

 

 

Lykke til :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Nei - vi har ikke bestemt oss for noe ennå. Ville først høre her på båtplassen om vi tenker helt feil - og om vi eventuelt har glemt noen avgjørende argumenter. Innspillene i denne tråden har så langt vært svært verdifulle og viste vel at vi tenker riktig. Vi har ingen tidsfrist på oss - kan hende vi bruker et par år, men på den annen side så er vi veldig impulsive bare vi har tenkt oss godt om på forhånd :cool:

 

Vi har noen "oppgaver" som vi må gjennom også før vi kan iverksette:

-Vi skal på messe (båter i sjøen)

-Vi vil være med noen bekjente og seile samt evt. overnatte i seilbåt

-Vi kommer til å vurdere å gjennomføre seilkurs FØR beslutning (som en ekstra test)

-Vi må muligens ordne større båtplass (vi har plass til 34-36 fot og tror det blir litt snaut om vi skal bli fornøyd)

-Vi må få en anstendig sum for den båten vi har i dag (bud mottas på IM :yesnod: )

-Vi må føle oss sikre på at ikke Fusebox får rett i innlegg #13 ("Nimbus 340 Commander ønskes kjøpt tilbake, dusør utloves") :lol:

 

Jeg tror egentlig at vi kommer til å prøve oss, men det er en del nåløyer som skal passeres og kameler som skal spises først. Jeg lover å holde dere oppdatert - samt evt. fortsette diskusjonen om valg av båt om det blir aktuelt...

Link to post
Share on other sites

Dette er en god måte å samle tanker/tråder om en ny båttype. Jeg brukte Baatplassen flittig før jeg byttet til en trawler. Mange gode råd underveis. Jeg tok også kontakt med andre her på BP som hadde denne båttypen jeg var ute etter.

 

Lagt til: Du har jo en hutiggående båt i dag og vil hvis valget faller på seilbåt falle ned på 5-7 knops fart. Vi stortives i snekkefart, men er glad for å kunne gå opp mot halvplanerfart når været tilsier det.

 

Lykke til i båtvalget.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

-Vi vil være med noen bekjente og seile samt evt. overnatte i seilbåt

-Vi kommer til å vurdere å gjennomføre seilkurs FØR beslutning (som en ekstra test)

Disse punktene kan kombineres dersom dere melder dere på et 5-dagers kurs (day skipper eller tilsvarende) som gjerne gjennomføres som seiltur(er) med overnattinger.

Link to post
Share on other sites

I dette bruksmønstret kan vi ende opp med at vi blir seilende veldig mye i nærområdet, mens vi med motorbåt KAN komme på nye plasser også på korte turer.

 

Det er ingen straff å seile mye i nærområdet, tvert i mot! De fleste turene vi foretar oss ender bare noen få nautiske fra hjemmehavnen. Ofte tar vi turen rett etter jobb og legger oss ved en av øyene i Oslofjorden for å spise/bade/lese. Er det fin vind, seiler vi...

 

I helgene går turen ofte til Horten/Fredrikstad/Tønsberg. Reiser av gårde fredag etter jobb, enten for seil eller motor, og ender opp i en av de nevnte stedene sent på kvelden/natten.Helt herlig med seilturer i kveldingen!. Ferieseilasene går som regel til Danmark eller til Vestlandet. Som tidligere snekkeeier er det selvsagt en helt ny verden som har åpnet seg med seilbåt, til tross for at farten er den samme :smiley: Men seilopplevelsen er en ny og helt annen i forhold til "å kjøre motorbåt". Du setter utrolig stor pris på å skru av motoren, du blir opptatt av meteorologi, og du får med deg mye mer av naturen og alle naturens elementer. Det er etter min mening stor forskjell på hva en seiler opplever på sjøen, og hvilket utbytte han har av det i forhold til en motorbåtmann som oftest er mest opptatt av å komme frem til ett eller annet. (ref. meg selv som motorbåtfører)

Er det stress å seile? Overhodet ikke, jeg mener det er langt mer stressende å sitte rolig og ratte en motorbåt som danser hit og dit med masse motorstøy. Når du seiler er vinden din venn og samarbeidspartner, mens du i motorbåt helst ikke vil ha noe vind i det hele tatt. Bare det er et paradoks langs vår forblåste kyst. Det blir nevnt her tidligere i tråden at man som regel har motvind, det er selvsagt bare tøys. Det gjelder å ha litt løse planer og dra dit vinden blåser deg. Høres rart ut, men er helt fantastisk befriende!

 

Du får et tonn med råd rundt båtvalget ditt, men husk at det er kun du som vet hva du egentlig vil ha, og hva du legger vekt på i forhold til komfort og fart. Fartsforskjellene er som regel bagatellmessige på de båtene som er aktuelle for turseiling, mens det er STOR forskjell på design og komfort. Vi valgte båt etter følgende kriterier:

 

1. Den skal kunne seiles av 1 person.

2. Bokomfort er veldig viktig (derfor ble det en båt med bare 2 cabiner, hvor den ene er veldig komfortabel!

3. Vi ville ha det så lyst som mulig i "kjelleren" derfor valgte vi en båt med mange luker og store vinduer.

4. Det skulle være god plass i cockpiten til venner.

 

 

Lykke til-tror ikke du vil angre ved å konvertere, men uansett er det jo mulig å gå tilbake til motorbåten hvis alt bli feil..

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Astor har rett - den manglende muligheten til å kjøre fortere enn 6-8 knop er en av de tidligere nevnte kamelene som må fortæres!

 

Gjør som oss, vi har lagt båten på Hvaler. Hvorfor haste av gårde når du har passert Hvaler. Du er i Paradis. Nyt heller det å være ute på sjøen. Nye E18 gjør turen til en drøm.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har båtplass 5min unna der jeg bor - og jeg jobber bare 10min unna. Siden vi sjelden tar/får tid til lange sammenhengende turer så er det helt uaktuellt å ha båten noe annet sted for oss! Da mister vi mulighetene til korte kveldsturer - og de er viktige for oss. I tillegg er det som det er sagt tidligere (riktignok som argument for seilbåt...) - vi er "fremme" når vi har kommet i båten! Og da blir 5 min biltur kontra 1time (uansett navn på veien) ganske vesentlig.

 

Og - Spinner - takk for kloke ord :seeya: Vi ser jo at vi bruker nærområdet ekstremt mye i dag også - selv om vi KAN komme oss langt av gårde på tidsmessig korte turer.

 

Desverre tror jeg det er EKSTREMT dårlig butikk å selge båten vi har - kjøpe seilbåt - selge seilbåten og kjøpe tilbake gamlebåten vår :lol: Det er vel ikke det at båt generelt er så god buttikk, men det får være måte på! Vi får vel prøve å gjøre noe vi ikke angrer på sånn med en gang tenker jeg!

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Tenkte på veien ned til Hvaler

E6 heter den veien :yesnod:

 

Desverre tror jeg det er EKSTREMT dårlig butikk å selge båten vi har - kjøpe seilbåt - selge seilbåten og kjøpe tilbake gamlebåten vår :lol: Det er vel ikke det at båt generelt er så god buttikk, men det får være måte på! Vi får vel prøve å gjøre noe vi ikke angrer på sånn med en gang tenker jeg!

Finnes mye fint i finansielle instrumenter - hva med en tilbakekjøpsopsjon når du selger båten?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja - da fikk vi sneket oss med på en liten seiltur. Og dommen fra fruen og barna er som jeg nesten regnet med - dette var gøy. Jaja - da blir det vel å gjøre klar for annonsering på Finn da, for å se om det er noen muligheter :rolleyes:

 

Akkurat nå ser det ut til å være overveiende stor mulighet for at vi konverterer. Det er også stor sannsynlighet for at vi prøver å få tak i en ganske ny 35-36 fot med tre kabiner (Jeanneau, Benneteau, Dufour el.l.). Vi er jo egentlig veldig fornøyde med størrelsen på båten vi har (Vedlikehold, båtplass, enkelt å finne plass i gjestehavn, kurant manøvrering etc.). Man ønsker seg jo alltid litt større plass inni, men som regel ikke utenpå.

 

Men først får vi se om det er marked til å få igjen noe penger for den vi har....

Redigert av Otilie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skjer jo ikke noe før man begynner :cool:

 

Litt som å kaste terning det her. Får vi napp på annonsen så blir det vel seilbåt - og hvis ikke så har vi jo en flott motorbåt. Kan ikke tape egentlig.... Og ja du har rett i at skuta er flott - bli ikke bare lett å kvitte seg med den!

Link to post
Share on other sites

Og ja du har rett i at skuta er flott - bli ikke bare lett å kvitte seg med den!

 

Det er nesten så jeg vurderer å konvertere til motorbåt :wink:

Tenk å slippe: de kalde dagene i cockpiten, leve på skakke, sitte nede i kjelleren på varme dager, ikke komme inn til de fineste havnene, masse tau som flyter rundt, seil som blafrer høylydt, kaste vinder som legger båten flatt, kjerringer som ikke vil ha skygge på seg når de soler seg, dårlig sittekomfort i cockpiten, våte klær over alt, undermotoriserte seilbåter som nesten ikke beveger seg i motvind, båter som slår i bølgene under motordrift som en 14 fots GH jolle, Bavaria båter som seiler fortere med mindre seilføring, alt inventar som blir kastet rundt i båten, skrekken for å falle ut av båten under seil, klatre i masten for å fikse alt som kiler seg fast osv, osv.

 

Det er ikke måte på hva du gir avkall på, bare for å slippe motorlyden og ha forkjørsrett... :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...