Jump to content

Hvorfor bytte til seilbåt når vi har perfekt motorbåt?


Fluctus

Recommended Posts

Faktisk driftskostnad på en seilbåt varierer nok svært mye. Min kompis har en Bav 36 og såvidt jeg vet er det ikke gjort noen form for tilleggs investeringer eller bytting av de tingene du nevner på denne snart 6 år gamle båten.

Klart det varier, både med hvor mye du seiler, hvilke forhold du seiler, hvordan du behandler utstyret (og vedlikeholder det) og så er det noe som heter flaks eller uflaks. For båten du nevner kan det hende at noen liner er modne for å byttes ut allerede, men det kan godt hende de holder i seks år til. Seks år gamle billigseil holder nok ikke formen så godt, men får de vedlikehold og slitasjepunkter blir forsterket så kan de sikkert brukes i mange år til. Med regelmessig vedlikehold får kanskje vinsjene et lengre liv enn seildrevet.

 

For din egen båt vil du nok merke at fokka er det seilet hvor du raskest merker når seilet ikke holder formen lenger. Du merker nok også raskt at selvslåerskjøtet kan slites mye, og at storseilfallet også får gjennomgå en del.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser bort fra utseendet i første omgang og er interessert i å se forskjellene på disse båtene som koster mer penger kontra en billigere båt , velg deg en båt i hver leir og gå grundig gjennom dem og sammenlign hva du får for pengene , hele veien fra kjøl til mastetopp , roraksling til ankeret i baugen. Finner du forskjeller og mener de er verdt pengene så er saken grei , er de ikke verdt pengene da sparer du jo lommeboka for mange penger.

 

Helt enig med Enzo at man bør gå grundig gjennom de aktuelle båtene. Nå kunne jeg svare ja på de fleste av hans punkter på min Bavaria, så det er ikke nødvendigvis slik at en rimeligere båt ikke kan ha tatt hensyn til en del av disse punktene. Hovedforskjellen er etter mitt syn at mens Bavaria, Beneteau og andre rimeligere merker er mer masseproduserte industriprodukt, er HR, Najad m.fl. i større grad et håndtverksprodukt.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å finne ut hva som egentlig betyr noe for brukeren av båten , bryr man seg mer om å ha en fast plass å plassere sitt jubelwasser i cocpit enn å ha vinsjer som er litt over gjennomsnittet for størrelsen båt så velger man deretter , vil man betale for et pent teakdekk eller betyr det mer å ha et par kubikk luft ekstra i ruffen så velger man deretter. Det kan være de enkle små ting som ikke betyr noe for en som er avgjørende for en annen.

Jeg vil altid ha 2 sofaer i salongen så vi kan ha hver vår sofa å ligge å lese på om kveldene om vi ønsker det , i forrige båt var sofaene så grunne at man nesten falt på gulvet , det er mye bedre i den jeg har nå. Det betyr endel for meg og muligens null for en annen.

 

Jeg er opptatt av at en båt skal kunne fungere over store hav dag etter dag og har derfor mine personlige ønsker , en som uansett aldri seiler annet enn kystseilas og vil ha en båt som egner seg best mulig til det vil kanskje velge dinette , større toalett og ikke bry seg med hvordan båten er å bevege seg i når det går litt hardt for seg med 25grader krengning.

Jeg vil ha over 35% av vekten i kjølen , for en som uansett ligger i havn når det blåser mer enn frisk bris så er det kanskje verdt å spare penger på en lettere kjøl i jern istedet for bly. En seilbåt er en samling av utrolig mange egenskaper og om bruken er ment å være 3uker i juli på svenskekysten så trenger man ikke å betale de ekstra kronene det koster å få en båt som virkelig er laget for å krysse store hav på best mulig måte.

Cluet er å kjøpe det man egentlig vil ha og jeg tror man må ha eid noen båter før man finner ut hvilke egenskaper man egentlig trenger

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt sagt Enzo.

Vi er ikke like.

Herk for noen er perfekt for andre.

Mine krav til båt er at den skal kunne seiles singlehanded sikkert og effektivt.

Dyp og trygg sittebrønn.

Alle fall og hal til sittebrønnen og skjøter ved rormansplassen.

Dassen ved nedgangen.

Høy kjølprosent for å ha litt å gå på.

Litt slankere forskip en volummaskinene for litt bløtere gange i sjø. Gir liten forpigg, men den bruker jeg uansett kun til seilkøye.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli veldig bra! Her er det mange gode innspill. Og bare så det er sagt - vi har ikke på noen måte bestemt oss. Vi har veldig lyst, men er samtidig veldig betenkt.

 

Og - valget tar vi selv, det er bare det at Baatplassen er et fantastisk forum for å samle argumenter, motargumenter og synspunkter - det er så dumt å få høre at "jammen det kunne jeg jo fortalt deg" etter at man har kjøpt.... Vurdering og beslutning forbeholder jeg meg retten til å gjøre på egen hånd - gjerne stikk i strid med alle velmente råd :cool:

 

For vår del så teller nok praktiske løsninger for en bobåt mer enn regattaegenskaper og havseileegenskaper. Men samtidig så teller det for oss at ting er solid laget og at det brukes tidsmessige løsninger. Så virker det kanskje litt snålt å diskutere valg av båt før man har bestemt seg for å bytte - men med tanke på hva man får til hvilken pris i forhold til hva vi har så er jo dette også et viktig moment.

Link to post
Share on other sites

Eller det er hva jeg BURDE ønsket :lol:

 

Men ja - du er antagelig inne på noe... Vi liker å kjøre sakte, men noen ganger blir det litt kjedelig og det ender da med at vi drar på litt for å komme fortere frem. De gangene man seiler så tror jeg dette behovet for å komme fortere frem snur seg til at man helst ikke vil komme frem på en stund ennå.... Det er klart at de gangene man ikke kan seile (vindstille, ugunstig vind og broåpning som må rekkes etc...) så kan det kanskje bli litt traurig. Men i det store bildet så tror jeg seilmuligheten passer godt inn i vår måte å bruke båt.

 

Blir litt filosofisk nå kanskje :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

kom på en samtale jeg overhørte mellom en snekke eier og en halv/helplaner eier. Eier av den raske båten kunne ikke forstå at snekkeieren kunne bruke og eie en båt som ikke kunne marsje med minst 22 knop.

 

Snekkeeieren komda med følgende spørsmål til raskebåt eier,

 

liker du ikke å være på sjøen siden du skynder deg til land med en gang du er kommet utpå?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på seilferie mange somre. Det er en lei tendens til at man har motvind når man er på vei nedover - så snur vinden når man er på vei hjemover. Eller så blåser det for mye eller for lite eller så vil ikke kona at det krenger i dag. Eller så har ikke resten av mannskapet lyst til å seile - for å seile der vi går med motorbåt (trange kystleder) krever et aktivt mannskap som i det minste er innstilt på å flytte på seg når far skal krysse eller stramme genoaen eller man får en jibb fordi vinden dreier rundt en odde :wink: Det er nok derfor mange ikke seiler når de er på båtferie. Således tenkte i hvertfall jeg litt lenger enn bare ferie når jeg lurte på seilbåt. Så skal man ha seilbåt er det for meg et valg av hobby - dvs at jeg må ha lyst til å seile om våren og høsten også. Og det har jeg ikke.

 

Som feriebåt å bo i er det for meg hipp som happ. En seilbåt har mer plass under dekk - en motorbåt har mer plass i cockpit. Begge fungerer bra som bobåt. Men er det dårlig vær synes jeg det er utrolig kjipt å stå alene ute å styre mens resten av familien sitter nedi varmen og koser seg i seilbåten. Det må nok oppleves for å forstå hvor kaldt og surt det er å stampe seg hjemover i 12m/s motvind mens regnet pisker en i trynet og kartet er vått og henda er kalde.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er det dårlig vær synes jeg det er utrolig kjipt å stå alene ute å styre mens resten av familien sitter nedi varmen og koser seg i seilbåten. Det må nok oppleves for å forstå hvor kaldt og surt det er å stampe seg hjemover i 12m/s motvind mens regnet pisker en i trynet og kartet er vått og henda er kalde.

Jeg synes ikke sånt gjør noe. Vil faktisk gå så langt som å si at jeg liker litt møkkavær til avveksling.

Det er en god ting med regattaseiling også - man kommer seg på fjorden i allslags vær. Når jeg først er utpå så finner jeg at jeg har det like trivelig som i solskinn og maksvær, men hadde det ikke vært for regattastarten hadde jeg aldri dratt ræva av sofaen og ut i båten i striregnet :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

forskjellen for meg er formidabel mellom seil og motor. jeg har en halvplaner. marsjer i 15 knop. ikke fort , men fort nok for meg. fikk lurt utrolig nok kjærringa til å være med til skagen i sommer. 8,5 ned og 6 timer opp igjen. eneste ho prata om på vei opp igjen var hvor mye vi kunne legge mellom på en båt som planer av nogenlunde samme størrelse. hadde vår nå gått 7,5 på max , hadde vi brukt 10 timer + til skagen . dvs det hadde ikke blitt noen tur.

selv tror jeg det hadde blitt noe kjedelig i lengden og sitte time etter time og vente på den friske brisen som ble meldt av yr.no. og det å måtte krysse i motvind , gjerne da dobble seilasen :nonod:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ja, men når man feks skal til skagen . da er målet vårt? ja skagen. jeg nyter nok turen mere enn dama , men blir lange timer med blikkstille vann og ikke en dritt og se på annet enn en måke i ny og ne.

Hvis det er så mye enklere å dra til skagen med en planende motorbåt; hvorfor ser man mye flere norske seilbåter enn motorbåter der?

 

Et annet eksempel:

 

Jeg bor i regnbyen bergen. I år hadde vi 1 måned ferie og bestemte oss for å ta turen sør/østover. I gøteborg treffer jeg en kompis fra hjemmehavna. Han har en 31 fots seilbåt fra 1980. Nabobåten i hjemmehavna er en italiensk 45 fots motorbåt med toppfart på over 40 knop. De syns de hadde vært utrolig langt siden de dro helt til Kragerø....

 

Så hvis transportetapper er så bra med motorbåt, hvorfor drar de så sjelden på lengre turer?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nok en gang gode poenger, men en av våre bekymringer er måten vi bruker båten på i dag. Vi har masse overnattingsdøgn, men pga bl.a. jobbsituasjon så er det sjelden vi kan ta lange turer. Det blir mange turer på 1-3 dager og kanskje et par turer i året med 5-7 dager. Vi har ennå ikke klart å få til noen tur på mer enn 7 dager. I dette bruksmønstret kan vi ende opp med at vi blir seilende veldig mye i nærområdet, mens vi med motorbåt KAN komme på nye plasser også på korte turer.

 

På den annen side så ser vi at vi også med motorbåt tilbringer veldig mye tid i nærområdet - samt at vi håper (og tror) at vi etterhvert skal kunne klare 2-3 uker i strekk slik at vi kan prøve oss på litt skikkelig langtur.

 

Som dere skjønner - vi er alle litt forskjellige :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det blir mange turer på 1-3 dager og kanskje et par turer i året med 5-7 dager. Vi har ennå ikke klart å få til noen tur på mer enn 7 dager.

Har også mange slike. I tillegg brukes båten hele året som transportmiddel fra A til B, og det blir nok litt verre med seilbåt.

Seilbåt fascinerer likevel mer og mer, så hvis jeg bare får solgt så..........

Link to post
Share on other sites

Vi har så mange og rare meninger om alt her på forumet :smiley:

 

Ble minnet om noen små timer da jeg dvelte om dette temaet tidligere:

 

om hvofor VI byttet båt

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...st&p=469799

 

og om den useriøse seiler

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=469645

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=469647

 

 

Kanskje det kan inspirere noen... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke anbefale noe, men kun fortelle om personlige synspunkt og opplevelser!

 

Har hatt en 20" med påhengs siden jeg var 13år... Jeg er nå 30 og byttet til 28" (30") motorseiler i fjord, pga komfortabelt annlagt dame og småbarn, les toalett, kjøkken, ståhøyde i hele båten og muligheten til å være varm og tørr...

 

#Brukte 1 uke fra Bodø til Bergen..

 

#Brukte ca 250litr diesel på turen, og koste meg ca 12 timer dagen i båten, vekslet mellom motor (ca 1litr i timen) og vind!

 

# Hadde gleden av å passere polarsirkelen i drittvær, der var det en flott 50" dansk seilebåt, med folk i overlevningsdrakter ved roret, jeg rullet opp kalesjen på siden og vinket i t-skjorte og shorts med varmeannlegget på fullt og prasskanne kaffe i hånden, med autopiloten koplet inn... Det var da jeg innså hvor riktig denne båten er for meg...

 

#Jeg kan seile/gå for motor alene, tørt, varmt, med god utsikt igjennom glass vindskjerm, noe som øker bruksverdien på VESTLANDET BETRAKTELIG...

 

#Når andre reiser inn eller kler seg opp, kan jeg slå opp kalesjen over en romselig cokpit, trekke av rorkult og sette meg ved rattet fremme, og forstette turen, jeg har det derfor aldri travelt på tur...

 

#Ca 7knop marsj for motor, mellom 4 og 8knop for seil, opp mot 10 med genoa og motor, en perfekt kombinasjon av økonomi, komfort, turglede, kos og fremkommelighet...

 

For min del er målet med turen, alltid turen, å være på sjøen mens alle andre i motorbåt "skal" noe, akkurat som om de er på vei til jobb eller noe;) Når man seiler gjør man "noe", målet for turen er allerede oppnådd, for meg er det mer beroligende en å stirre inn i et akvarie;)

 

Så var det bare å holde 3fotssyken på avstand;)

Link to post
Share on other sites

Det blir mange turer på 1-3 dager og kanskje et par turer i året med 5-7 dager. Vi har ennå ikke klart å få til noen tur på mer enn 7 dager.

 

Det å kjøpe båt som i første rekke er beregnet for hyttestandard i en tre ukers sommeferie blir for mange en feilprioritering fordi man benytter båten vel så mye på utallige kvelds- og helgeturer vår og høst. Da er det greit å ha en båt som ikke fordrer at hele mannskapslista må dekkes opp, og som er morsom å seile, også alene.

 

Man KAN se seg blind på bokomforten under dekk. For egen del er komforten grei å ha med på lasset, men lite i praktisk bruk i store deler av året.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor vekt man legger paa bokomfort/seilegenekskaper kommer vel mye an paa bruksmonstret man har....

 

Vi var mye paa helgeturer, baade med en og flere overnattinger, samt lengere turer paa opptil noen uker..... Vaart bruksmonater var slik for helgeturer saa ble det tur ut fredagen paa et par-tre timer (14-15nm) og retur sondag.... lordagen laa vi stort sett alltid i ro....

 

Ferieturer var vanligivs en 2-3 timer seilas annenhverdag, dog med unntak av forste og siste dagen som var rene transport etapper... Fant vi et sted som vi likte saa kunne vi gjerne bli lengere enn 2 dager...

 

Med tre barn ombord paa 6,12 og 14 aar som splite faktisk bookomfort under dekk en vitkig rolle siden vi tilbringte betydelig flere timer i havnen og brukte baatens bofaseliteter enn under seilas....

 

De som velger annerledes bruksmonster vektlegger selvsagt ting annerledes..... Saa jeg tror det er svaert vanskelig aa generalisere dette paa noen maate, og det er svaert faa som bruker baaten helt likt vil jeg tro.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...