Jump to content

Hvorfor bytte til seilbåt når vi har perfekt motorbåt?


Fluctus

Recommended Posts

Spinner , det kommer helt an på øynene som ser :smiley:

 

Tenk å få nyte de varme dagene i cocpit

Tenk å slippe å leve på skakke

Tenk å kunne sitte nede der det virkelig er romslig på kalde dager

Tenk å oppdage at du kommer inn i de fineste havnene som motorbåtfolket trodde du ikke kom inn i.

Tenk å nyte synet av tau som ryddig stuves på sin rette plass

Tenk å få sttrammet et seil så det slutter å blafre.

Tenk å oppleve kastevinder som ville lagt en motorbåt flat som om de var et varmt pust og bare gir deg en liten ubetydelig krengning.

Tenk å kunne tilby kona skygge med seilet når hun begynner å bli solbrent og varm.

Tenk å kunne handle inn puter så sittecomfort i cocpit blir god

Tenk å eie en båt som har skap med varme som er laget for å ta vare på og tørke opp vått tøy.

Tenk å vite at du har kjøpt en seilbåt som er godt nok motorisert til å ikke miste fart når vinden står på rett i baugen.

Tenk å eie en båt som ikke slår i bølgene under motordrift , tenk hvor deilig å slippe den motorbåtlignende "bankingen".

Tenk tilfredsstillelsen du gir Bavariaeierne med mindre seilføring når du lar de seile forbi deg.

Tenk å slippe at inventaret blir kastet rundt i båten siden båten beveger seg mykt og ikke slår og kaster på seg slik en motorbåt gjør.

Tenk på sikkerheten det er å falle ut av båten under seil kontra å falle ut av en motorbåt.

Tenk på tilfredsstillelsen det er å vite at alt er i orden i masten så du slipper å klatre opp for å fikse ting.

 

Tenk på ................... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Godt å lese at andre også sliter med dette valget. Nå har Rederen og jeg igjen hatt diskusjonen - Skal vi heller skaffe oss en seilbåt (og litt større)? Har lest gjennom trådene og ser at valget er både og, selv om dere "seilfolket" er tilfreds. Regner med at høsten kommer til å brukes til mange diskusjoner om hva som er viktigst for oss, og her var jo mange argumenter for og i mot. Greit å ta med seg.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Synes det er flott at flere tenker i de baner om å bytte fra motor til seilbåt... Seilbåt gir båtlivet på sett og vis en ny dimensjon etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Egentlig... så finnes det jo minst like mange forskjellige seilbåter som det finnes forskjellige motorbåter. Det er like sannsynlig at du finner en seilbåt som passer for deg og dine ønsker om båtliv som at du finner en motorbåt som passer. :cheers: Likevel, med en seilbåt har du nok bedre mulighet til å la alle som er med på tur delta aktivt, og du kan komme langt av sted uten å høre lyden av en motor - om slike ting står på ønskelisten din.

Link to post
Share on other sites

Spinner , det kommer helt an på øynene som ser :smiley:

Tenk på ................... :smiley:

 

 

Selvsagt var det litt ironisk ment, men med visse sannheter. Det er ikke til å stikke under en stol at båtlivet endrer seg litt når det gjelder komfort og temperatur.

Det eneste jeg savner fra min tid i motorbåt er høsturer/vinterturer for å fiske. Det går selvsagt an i en seilbåt også, det handler for det meste om klær, men det var nå uansett mer behagelig i en varm båt.

På den annen side er det som regel veldig artig å seile på høsten, med mer vind og færre båter.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Tenk på ................... :smiley:

Tenk på at du møter sjølivet og naturen - for første gang - når du siger fram i smuglerfart.

Tenk på hvor moro det blir for ungene å oppleve selen og delfinen i sitt rette element.

Tenk på hvor moro det blir når hvalen får lyst på å kjele med dere.

Tenk på at du kan holde viskende samtale med kona mens ungene spover og båten siger fram i sitt rette element.

 

Og mens du tenker, så tenk på alt du har gått glipp av, mens du hadde motorbåt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tenk på å stramme slappe stag så hele havna slipper å høre på maset

mvh Astor

Jeg har mine 10mm stag strammet til 22% av bruddstyrke , blir det noe mas og støy av de så blir jeg lettere skremt , fallene mine står spent ut fra masten og er stramme de også og slik regner jeg med at så godt som alle andre også har det stelt , har vært i endel havner med ekstremt mye seilbåter og det har vært så godt som tyst selv om det har blåst litt så det er nok overdrevet det der men om det bråker veldig så er det ikke uhøflig å knakke på eller gå selv og stramme opp.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har mine 10mm stag strammet til 22% av bruddstyrke , blir det noe mas og støy av de så blir jeg lettere skremt , [...]

Dersom stag eller vant slang løst på en nabobåt tror jeg at jeg hadde flyttet min før masta bikket. :lol:

 

Av irriterende seilbåtlyder er wire lensetakler som slamrer mot vant ganske ille, tett fulgt av forstagsprofiler uten seil som skrangler mot forstaget. Fall mot masta er den klassiske lyden, og de sarte lar seg kanskje irritere av fall som slår mot salingshorn. Stort sett er det stille i de fleste gjestehavner, men i marinaer hvor ingen bor i båtene kan nok dårlige vaner få utvikle seg.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det Astor, men personlig setter jeg mer pris på litt "maritimt-støy" fra riggen, enn å våkne til skriket fra en papegøye... :wink:

 

De må oppdras til å sove lenge i helgene. Det er hemmeligheten. :wink:

 

Kanskje Astor egentlig mener fallene og ikke stagene? Han er jo, tross alt, bare en wannabe seiler, enn så lenge! :lol:

 

 

Seilutrykk har jeg lite rede på. Du har sikkert rett. Samme det...

Bråker gjør det uansett. Og fra de samme pinnebåtene gang på gang. De aller fleste er flinke.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Stort sett er det stille i de fleste gjestehavner, men i marinaer hvor ingen bor i båtene kan nok dårlige vaner få utvikle seg.

 

Der har du helt rett. I gjestehavnene er det skjelden slik ulyder. Men i hjemmehavna er det de samme hele tiden. Etter tid hører du de ikke... :wink: Båtlivet er for fint til at slike irritasjoner skal ødelegge.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Neida - ingen kontrakt :nonod: Vi venter tålmodig til vi har solgt Otilie - og for å være ærlig så regner jeg ikke med at det er realistisk før til våren.

 

Men vi så på en del seilbåter på messa - og vi ble slett ikke overbevist om at vi vil falle til ro i en 34-36 fot seilbåt. Følte 3 fot-syken lå så tungt i veggene at vi nok da heller beholder båten vi har. Og det betyr igjen at f.eks. SO39DS seiler opp som en het kandidat :cheers:

Link to post
Share on other sites

Og det betyr igjen at f.eks. SO39DS seiler opp som en het kandidat :cheers:

 

Hvis du er i tvil om at en 34-36 fots båt er for liten allerede før du kjøper den, kan jeg garantere at den er det. Du vil få akutt 3-fots syke etter første sesong. Hopp rett på 40 fots klassen så slipper du å bytte båt på mange år. Tror ikke du skal så mye over 40 fot før du ikke klarer å håndetere båten alene. Blir fort mye vekt og mye båt å buksere i trange havner og mye vind. 40 fot er også en grei størrelse i de fleste gjestehavner. Jeg har klart å overbevise meg selv om at vi har den "riktige størrelse", og har så langt unngått 3-fots syken.

Både Beneteau, Jeanneau og Bavaria har velseilende campingvogner i 40 fots klassen, som fungerer mer enn bra nok til turseiling. For oss er det herlig å seile, men også viktig at båten fungerer i havn og har bra komfort.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Det er 2 1/2 år siden siste melding i denne tråden...

Det tok #¤%¤" så lang tid å få solgt den motorbåten gitt... Men nå er Otilie avlevert og en nyanskaffet Jeanneau SO 36i 2008 modell (med rullestorseil) har ligget en ukes tid på Otilies plass! Kan nok hende vi bytter den til neste sesong, men det føltes riktig å starte med en ikke alt for stor seilbåt først - og så heller se an erfaringer og behov.

 

Vi har ikke hatt mye tid til å prøve den ennå - vært ute å prøvd forseilet i rolig vind. Litt å sette seg inn i, så vi tar det litt forsiktig.

 

Dette blir spennede!! Ser virkelig frem til en strålende båtsommer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...