Jump to content

Onsdagsregatta...utfordringer og resultater...

moosewine

195 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Najad:

50+ stemmer, ett litet '+'

och bra ställt. stemmer ikke :sad:

När en dröm om att segla långt, stemmer :smiley:

men vågar inte bryta upp. stemmer ikke

Har dock skaffat alla sjökort stemmer :smiley:

och utrustat sin båt så att man skulle kunna sticka vilken dag som helst (ALL utrustning finns). stemmer ikke :sad:

Klär sig som på kontoret även ombord. stemmer......jeans :smiley:

Gillar att gasa med bogpropellern även när det inte behövs. stemmer ikke

Har vinkällare ombord stemmer :smiley:

(mest franska viner köpta på Dagens Industris rekomendation) stemmer ikke

och en fru som ser lite för ung ut. hmm.....

Kör SUV.stemmer ikke

stemmer, stemmer ikke, stemmer :lol::lol:

S/Y Gunga Din

Da nærmer det seg onsdag igjen Maxi95!

Har fikset styringen idag så nå slipper vi å styre med trimmen :wink: Vasket også vannlinjen, masse dritt som ble fjernet...bør vel utgjøre en halv knop :lol:

Hvis du har lyst til å være med igjen Hallaron plukker vi deg opp i fart på Kulltangen!

.

En hyggelig onsdagsseilas endte på samme vis som forrige uke; Et par maxier forran ormen, en 95 og en 84? Pluss noe annet... og en Hanse bak oss, Hansen kan nok forklare sisteplassen med at de trente opp en ny lettmatros - tror ikke han/hun kan ha vært mer enn 6 mnd gammel.. Den skal tidlig krøkes.

På den positive siden; vi lærer nye ting hver uke og føler at vi stadig spiser innpå.

Uten motor må det finmanuvrering til for at undertegnede skal komme seg ombord og av; ormen bukter seg langs en flytebrygge og plukker meg opp og hiver meg av, i fart. Her er Ormen etter at de avleverte meg i kveld...

p9030051_custom.jpg

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ser ut som det er mer enn skroget som trenger en vask.. Hehe Har vel byens mest skittne seil... Men hva kan en forvente når forrige eier hadde det liggende på bommen uten trekk i 3 år ... Nærmeste nabo til E18 i oslo havn.. Får vaske litt mer til våren..

Klempe seilas i dag da hallaron. Fikk jo vist Mooswine hvordan vi setter spinnaker..

Ja det var en fin seilas i dag, litt lite vind til å begynne med. Det tokk seg heldig vis opp, så det var nokk tøft for den på 2 måneder gamle bebien som var ombord i Hanse båten ( vi hørte den skreik). Jeg trodde denne Ormen Lange skulle seile litt bedre, men dere kommer vel sterkere tilbake til onsdag :sailing:

.27082008021.jpg

Neste regatta skal jeg lukke sansene for værmeldingene, di har ikke stemt på mange onsdager. Skal sette seil etter vinden rett før start selv om det ser litt svart ut der skyene kommer fra.

Det kan noen ganger bli litt for mange faktorer som spiller inn på seiling for en stakkar. Det kan vel ikke være noe i at jenter er så mye bedre til å takle mange ting på en gang?. Den lange ormen dere er jo i siget nå, rett bak oss og ingen båter imellom så vi så dere faktisk. Dere må bare stille på neste reg..

Jeg trodde denne Ormen Lange skulle seile litt bedre, men dere kommer vel sterkere tilbake til onsdag :sailing:

Regattaen igår var muligens den siste for meg i år. Må en tur til Geneve for å underholde sveitsere i et par uker og er ikke tilbake før 1. oktober.

Men Norflyer påstår han skal vinne med Ormen neste uke grunnet at jeg ikke er med! Så det blir spennende å følge med hvordan båten gjør det i mitt fravær!

.

Knalldag i dag, endelig var det vår tur å fosse forbi både Express og Mamba, ok de har mye lavere lystall, men gud så deilig det var å ha så kollosalt mye bedre båtfart... Ok, vi hadde ikke det hele tiden, men rett før mål...

Hele beretningen finner dere i bloggen, ja, jeg er rimelig høyt oppe etter forrige gang da vi tapte stort mot Bav 38 og enda en med Lys 1.05...

Beretningen om tirsdagsseilasen 9 september 2008

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 2 uker senere...

Da var høstens nest siste onsdagsregatta ferdigseilt. Jeg må si det er en egen sjarm å seile regatta når det begynner å bli mørkt. At det stilte 12 båter til start så seint er jo utrolig moro (selv om Ormen manglet....?). Alle kom også til mål og Firlingen bør få bestemannspremie for utholdenhet.

Veldig moro å finne dette forumet (takk m95!). Må si det er mange gilde innlegg her.... Jeg skal også prøve å bidra mer etterhvert.

Husk klubbmesterskap lørdag 27. september. Målet mitt er å lokke ut over 10 båter. Det må vi klare!

... At det stilte 12 båter til start så seint er jo utrolig moro (selv om Ormen manglet....?). Alle kom også til mål og Firlingen bør få bestemannspremie for utholdenhet.

Merkes at sesongen går mot slutten ja. I Stavanger i går var vi bare 46 båter i mål, ut av de 91 som er med på høstserien i år.

S/Y Surprise

Huff ja, det går desverre mot slutten av denne sesongen. Nå er det ÅKERØYA RUNDT i Lillesand til helgen, så en onsdagsregatta og så er det klubbmesterskapet den 27.09. Etter det så er det bare å drømme om en ny vår, med ny stoffa bunn og ny polert skråg og kansje noe mere seil (en spinnaker eller noe).

Når det gjelder forholdene i går, så var det ca 3 ms vind og veldig liten sjø.

Ha en fortsatt god høst alle sammen... :sailing:

Ja, vi er litt "pinglete" her på sørlandet.... :smiley: Når nettene blir lange og kulda setter inn, legger vi båtene i opplag og forbereder oss til våren.

Men jeg har valgt å prøve noe nytt i år.... kanskje litt mer som dere på vestlandet...(?) Jeg lar båten ligge i boblehavn i vinter. Da kan det veldig godt hende at jeg blir å se på fjorden en vinterdag. Det er jo absolutt sjarmerende med en seiltur på en klar dag i desember. Har dere ikke til og med en vinterregatta på vestlandet? Neglespretten? Eller er den i Oslofjorden? Jeg tror vi kan se langt etter noe slikt her i Arendal ihvertfall. Hvis jeg skulle finne på å dra igang en regatta her i vinter, tror jeg det hadde blitt en sikker seier.... hehe

Men sesongen er ikke heeelt slutt enda. En onsdagsregatta og klubbmesterskapet igjen. Vi leder høstcupen poenglikt med en X35, men leder på grunn av flere førsteplasser. Så det blir veldig spennende i avslutningen.

Jeg må si jeg er en smule stolt av min Lillefix, en Cenit 33. Det har blitt flere gode resultater enn forventet første sesong med ny båt. Etter erfaring med Express, Maxi Racer, Maxi 95, IMX 38 og X35 må jeg si at jeg får litt av alt i Ceniten. Også til en overkommelig pris. Det er kanskje noen som kjenner henne fra før? Hun var veldig aktiv i Stavanger tidligere....

Siste tur i Laseren i fjor var 2. Juledag. Januar ble brukt til å jobbe, og første tur i år var i februar. Her på sørlandet kan man seile jolle hele året, bortsett fra i ferietiden. Når det er ferietid kan man med fordel ha en litt større båt som er litt mere synlig for østlendinger og vestlendinger som er på sørlandsferie (samt en god gjeng med andre landkrabber som har funnet frem båten).

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Neglespretten er i Bergen ja.

I desember er det Nisseregattaen. Videre over nyttår er det Neglepsretten, Otto'en (en lokal en), Snøføyka, Isbjørnen, Vårbløyta osv før dere andre har tenkt sjøsetting. Med litt trening imellom, er det egentlig ingen pause. Det blir seilere av sånt :flag: Feks ser jeg hver dag nedenfor stuevinduet mitt at NHH har et manskap på fjorden i Express. Og da mener jeg hver dag året rundt.

Ellers begynner det jo etterhvert å bli en stund siden det var noe særlig is på sørlandet og østlandet. Så det er vel mer i hodet enn i realiteten at det ikke kan seiles mer i vintermånedene også der.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Det er så værhardt på sørlandet, vet du. Det er bare på strekningen vestlandet-nordland vi har regattaer om vinterenen...

Det seiles nå vinterstid på sørlandet ja :yesnod:

Har seilt Nytt Års Seilasen i Grimstad 2 år på rad. Har noen bilder på bloggen min, fra seilasene der.

En må være innflytter på Sørlande, så får en med seg slike seilaser :sailing: Det virker som sørlendingene ligger i dvale, på denne årstiden.

Huff, den var vel litt stygg den ja???

Seilte forbi deg Sun Flyer i Bergen nattestid, så jeg kom ikke innom deg. Trondheim - Oslo seilasen (6 døgn)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

• 7 måneder senere...

Årets første tirsdagsseilaser gikk av stabelen her på Stord i går. En kjempestart på sesongen for seilforeningen med hele 11 båter i det relativt ufyselige været vi fikk.

Vi ble nest sist av de fullførende, men 3 båter rakk ikke maksimal tiden på 2 timer så dermed ble vi i praksis 4. sist. Vi rundte som båt nr. 4 og syns det gikk ganske bra. I siste liten før start valgte vi å skjøte kryssfokka på de nye genoaskjøtene til 108%eren som jeg enda venter på fra GranSeil (kommer i neste uke er beskjeden nå). Dette gjorde vi fordi vi så at det ble kuling med plattlens ned mot runding og dermed ville spridde seil på bom være bra. Tross litt problem (måtte tre dem på nytt utenom vantene) gikk dette bra, men etter runding fikk vi håpløs høyde i forhold til å skjøte den på selvslåren. Mulig jeg skulle festet skjøtene helt øverst i flyndra i stedenfor nederst som jeg gjør på selvslåeren, men vi valgte å skjøte tilbake til selvslåeren (hvorfor tok vi egentlig av den, det var en tabbe). I det kraftige vinden ble det litt stress og vi tapte mye, i tillegg ble genaoskjøtet satt feil vei rundt vinsjen og dradd til slik at vi måtte bruke kniven... Vel, vel... Vi fikk en artig kappseilas rett før mål i helt lett vind (vi hadde fra 0,5 m/s til 14 m/s i løpet av 1,5 time!!!) mot en Hanse 371. Denne har 110% skjøtet på hyttetaket, men vi gikk likevel svært likt både mtp høyde og fart. Enten tar vi denne når vi nå får det nye seilet ellers kan det jo hende at vi må innse at det nye seilet ikke vil bety så mye... Time will show, men jeg håper og tror at vi blir mer konkurransedyktige med det nye seilet ellers er det mye penger ut av vinduet... Siden 371 har 0,02 mer i LYS vant vi over den iallefall.... :wink: Da krysser vi fingrene for mindre problem og mer båtfart til søndagen når GNUEN går av stabelen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 4 måneder senere...

Ups, kom over denne tillfeldig.

Hadde vært gøy og satt deg på plass i år, men carbonseila er pakka vekk for i år. Fikk forresten ikke brukt dem i år, (var det en feil investering?).

Lider av Isblink syndromet etter NorØst passeringen. :smiley:

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Får svippe nedenom før avgang og høre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...