Jump to content

Onsdagsregatta...utfordringer og resultater...


moosewine

  

195 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ormen Lange har lys 1.24. DaCosta fikk oppleve Ormens vrede på onsdag..

 

Jeg lar mannskapet på Ormen Lange leve på denne seieren i høst og over vinteren :wink:

 

Men statistikken sier har du seilt i fra en bavaria? Selvfølgelig har jeg det også Mach utgaven, selv om jeg seiler en bavaria selv.

Det er mannskapet som seiler i fra, ikke båten? :cool:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at Barsk II som aldri har vært blandt den beste halvpart i noen som helst onsdagsregatta begge de siste sesonger har slått den dobbelte Færder vinner Stein Erik(Bavaria 32) i Ullern/FB1860`s onsdagsregatta.. :lol: :lol: :lol::wink:

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

 

Jeg kan bekrefte at det kan ofte være sånn. På baneseilas med lite mannskap vinner en som regel ikke trimme opp seilene fort nok på en leg, før en må skifte seil på en lense leg og trimme på nytt. Derav får en ikke opp farten til å hevde seg på lista?

 

Men derimot på en lengre havseilas eller seilas som går over natten, får en god tid til å trimme opp seilene maximalt. Og etter min erfaring kan hende at en er oppe og lukter på pallen noen ganger?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det fokuseres mye på båttyper i forbindelse med å vinne onsdags- og hvermansensregattaer. Klart noen båter er konstruert bedre enn andre, men forskjellene er likevel marginale.

Riktig seiltrim derimot kan godt representere 0.1 knop eller mer i hastighet. På en time blir det 185 meter ved mållinjen

Mannskapstaktikk og planlegging hører også med. Man taper fort 10 sek. på et dårlig gjenomført slag. I0 dårlige slag blir 1'40" eller 150 meter ved mållinjen.

Vindtaktikk kan være viktigste. Å være på feil sted til feil tid gidder jeg ikke regne på engang, men ved å slå på feil tidspunkt ved en vindendring (husk! Vinden går i bølger den også) blir forskjellen fort av samme størrelse, selv i en onsdagsregatta. Ca. 150 m ved mål.

 

Legg dette sammen og du får ca 500 m.

 

Derfor, å vinne starten i en onsdagsregatta betyr lite. Å ha fri vind, trimma seil og mannskap, flaks og å ha lest vinden riktig er mye viktigere

Link to post
Share on other sites

Det er da viktig a vinne en Onsdagsregatta.. Da har en jo en hel uke med skryt og nedverigelse av alle de andre som var med. Neste uke kan det jo være helt andre ting som spiller inn Og da sitter en jo i den andre leiren ... Grunnstøtninger går jo inn under slike saker som er noe uberregnlige. Jeg har da selv truffet ett skjær som egentlig skulle være litt lenger bort.... Hvertfall etter min mening.. Haha

Link to post
Share on other sites

Vi var i samme regatta som "Ormen Lange" på onsdag. Det var en øy som heter Merdø som var i veien for oss, heldigvis den ga etter,eller vi hoppa over uten å få helt stopp. Maxi95 er tung å stanse når den først er i seget, og med jærnkjøl høres det felt ut.

Vi så den "lange" båten trente med å få spinnakern opp og ned mest ned. :lol:

Vi bestemte oss da for å trene dagen etter på akkurat det, og på mann over bord. I veldig mange år har vi også trent bare i regattaene. Så "Ormen Lange" til onsdag blir det full skjerpings fra vår side. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre M95.. skal se om ikke vi kan få opp spinnakeren her. Mooswine har jo en tendens til å forsvinne hver helg når det er mulighet til å seile sammen.. Hehe Men da har vi hvertfall ukens første utfordning.. Skal bli bra.. har mulig også ett ratt i båten neste uke.. Motor er det verre meg.. Så da blir det jolle på dekk under seilasen. Også grunnen til at vi ikke orket å komme inn til seilerhytta. Håper det blir en bra seilas neste Onsdag.. May the best boat win....

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan dere klarte å komme i konflikt med Merdø, den var da langt utenfor løypa???

 

De gikk litt for nært land mellom stranda og lykta, det er vel et par 1 metere der. Jeg satt i Maxi 95'en som var ute og koseseilte rett på innsiden. Hadde med meg et par amerikanere og en engelskmann. En var super seilintressert, to stykker synes det var skummelt med seiling. Først peker jeg og sier - det er samme båt som vi er i nå, 10 sekunder etter på smeller de på.... Kan si det slik at det hjalp ikke på tryggheten til de to :lol: :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vi var i samme regatta som "Ormen Lange" på onsdag. Det var en øy som heter Merdø som var i veien for oss, heldigvis den ga etter,eller vi hoppa over uten å få helt stopp.

 

Høres veldig likt ut som når jeg pusset kjølen på Skagens rev tidligere i sommer! Smalt ikke men var spennende nok!

.

Link to post
Share on other sites

Ok , begynte å lure litt på om det var 2 slike båter i Arendal. Når det gjelder Onsdagsregatta så er ikke det min greie , skulle jeg deltatt med båten jeg har i dag så hadde jeg ZZZZzzzZZZZZzzzzzz før regattaen hadde vært over.

Båten din har da vært med i onsdagsregatta før Enzo (det er vel faktisk den båten du har nå?)

Se her f.eks.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tror vel egentlig han stakkaren som måtte blir igjen og vente til jeg kom i mål hadde sovnet før jeg gjorde det , egentlig så er ikke HRn så himla treg men etter å ha seilt den i sommer så har jeg kommet fram til at den er grei nok sålenge det blåser endel men i lite vind så er den treg og på grensen til kjedelig , sikkert ikke mer kjedelig enn andre båter i samme klasse men jeg er vant med mer flatbunnede båter og da blir det til at man sitter og støtter opp trynet med ene hånden og ser på naturen istedet for å trimme for det skjer liksom ikke noe revolusjonerende om man trimmer litt slik jeg er vant til

Link to post
Share on other sites

Da får du komme ombord og være litt seiltrimmer hos oss da Enzo... Kan vel ikke akkurat påstå av vi er de flinkeste til det fremdeles.. Så det er sikkert noe mer fart å hente i båten hvis en har med noen som kan litt mere enn det vi kan.

 

Hva kan en forvente av en avdanket flyger og en halvfull pianist ===

Redigert av norflyer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...