Jump to content

Onsdagsregatta...utfordringer og resultater...

moosewine

195 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Da er første 2 onsdagsregattaer unnagjort.

Første regatta med 2 båter bak oss i mål, men de var foran på listen når LYS tall ble korrigert :) 15 båter med.

Neste seilas var det opp med gennaker for første gang, det gikk jo fint, hadde med en dreven kar som kurset oss "førstereisguttene". Vi hadde 2 båter av 15 bak oss i mål, resultatlisten viste at vi denne gang hadde en båt bak oss på totallisten, så her går det framover. :flag:

Nå er det 2 uker på jobb, så prøver vi på nytt neste uke, veldig lærerikt og sosialt :wink::sailing:

Tirsdag hadde Kaptein Blondebill bortprioritert regatta men jeg hadde diverse kandidater på gang men ettersom tirsdagen ga oss sluddbyger om morgenen dukket det opp både vondt i viljen og diverse bortforklaringer utover dagen,så vi endte opp med meg og vår faste nabo samt ei kokke som var ombord i seilbåt for første gang. Blikk stille før start ga en god anledning til å prøve et nytt ebay kjøp. Stor genoa type godt brukt racing seil fra Elvstrøm. Etter start kom det etterhvert passelig med vind og seilet viste seg å forsvare 1000 kroers inversteringen. Spinnaker kom både opp og ned men evnen til å trimme den var noe fraverende. Men en flott dag på fjorden og grei seilas og kun det faktum at vinden døde helt vekk på siste leg gjorde at vi havnet fryktelig langt bak de andre på resultatlisten.

I dag var det Huftarøy rundt regatta arrangert av Os seilforening. Vi deltok med fullt familiemannskap samt en av Sun Flyers besetningsmedlemmer med sønn. Blikk stille når starten gikk og vi brukte nok alle båtene 45 minutter på å komme oss 500m fra startlinjen, men så kom vinden og spinnaker ble satt og vi hadde en feiende flott spinnakerseilas men fart på det jevne over 5 kn. Vi havnet litt bakpå naturligvis med dagens laveste LYS tall men dette ga oss god anledning til å gjøre rutevalg basert på båtene foran oss sin utvikling og dette gjorde at vi stadig tok innpå feltet og hadde kjempestemning ombord. Dette så ut til å gå vår vei. Til slutt ble kursen for skarp for spinnaker og ebay genoaen ble satt. Litt treghet i rullen når den skulle rulles ut før den kom med et smell i det forstaget røk. Da var det slutt på moroa men heldigvis fant masten det best å bli stående. Trolig grunnet at båten har forovervendte vant. Rulle inn genoa, starte motor, ned med storseil og slutt for i dag.... :puke:

Har ikke helt skjønt hvorfor staget røk, men det har røket helt oppe ved den øverste terminalen, en teori er at fallet har vært tvinnet rundt staget og gitt sjakkelen muligheter til å klemme/vri på wiren. Andre teorier verserer også........Tror uansett at den må ha vært dårlig en stund da det ikke var store krefter i sving i det den røk.

Nå er det å håpe at jeg klarer å skaffe nytt stag i morgen da jeg ser Seilmakeren DH forsvinne om ikke. Men er tross alt glad det røk i dag og ikke i en kuling nattestid på Sletta neste uke........

Redigert av Bergen (see edit history)

Hvis det racingseilet dere prøvde ikke er like høyt som den vanlige rullefokka kan det hende at toppsvirvelen ikke har gått rundt ved innrulling. Dermed kan fallet gå adskillige runder rundt forstaget og skade det. Viktig å se opp når man ruller inn nye seil.. Men ikke sikkert at det var den feilen, altså... Håper dere kommer igang igjen fort.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

kan det hende at toppsvirvelen ikke har gått rundt ved innrulling. Dermed kan fallet gå adskillige runder rundt forstaget og skade det. Viktig å se opp når man ruller inn nye seil..

Dette er vel min teori også, men kaptein og mannskap rottet seg sammen for å gi meg skylden som vanlig. :wflag:

Seilmakeren hadde gitt wirepersonnellet fri i dag, men forhåpentligvis kom en av dem innom verkstede ila dagen. Om ikke får vi det på tirsdag, men da bør det ikke dukke opp utfordringer med monteringen om vi skal starte onsdag.....

Eller står det DNS på oss på resultat listen,skal være DNF.

Da er vi klar igjen i morra med det faste mannskapet! Var ute i sola idag og testet litt men vinden forsvant, så det ble et par bayer i bar overkropp i det nydelige sommerværet!

Vi leder fortsatt sammenlagt og går for førsteplassen i morra :cheers:

.

Jaja...igår ble årets første nedtur...

Det begynte med at vi fikk oppgitt feil løype som ble korrigert uten at vi fikk beskjed, som igjen resulterte i at vi startet 4 min for sent. Så etter første runding ble vi liggende i fisen til båten foran oss lenge uten å komme forbi, tapte mye på det men lærer stadig. Tror det endte med 8. plass av 13 i mål.

Så neste uke er det full skjerpings!

.

Ja, da er vår tredje onsdagsregatta over.

Flott seilvind, men litt lite vind innimellom, det er ikke fordel for oss.

Hadde noen flotte kryssinger, men båten var våt på dørk etterpå av sjøvann, jeg hadde ikke stengt avløp på vasker på toalett/pantry og her kom det tydeligvis (antar jeg) vann inn når vi hadde ripa i vannet :headbang:

Er dette kjent tema ? Vi lærer stadig noe nytt :sailing:

PS. Ble nr 2 på seilas av 18 båten hvis resultatliste snus :giggle:

I går fikk jeg endelig tid til min første tirsdagsseilas for året (3. i foreningen). Mannskap er en utfordring så det ble singelhanded, men det gikk overraksende bra, 2 båt i mål av 5 (bare 8 min bak Silje som gjør det bra her vestpå også i større regattaer). Ble nr. 3 på korrigert tid. Mye vind gjorde at jeg droppet gennakerseilasen, men i såpass med vind tapte jeg ikke så mye på det. Nydelig med skjøte i cockpit, kunne aldri seilt med full seilføring i så mye vind alene uten denne oppgraderingen:) ca 10 ms i kastene..., men veldig ustabilt inn ved land...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Bra jobba Bjoris! Jeg skal en tur til Stord helga etter Færdern hvis du trenger mannskap på en lørdags ettermiddag...

Ellers så har konkurransen tatt seg kraftig opp de siste ukene her i Arendal og vi faller på lista, men går på igjen på onsdag..:)

.

Er dette kjent tema ? Vi lærer stadig noe nytt :sailing:

Been there - done that. Skyldes ofte for mye "kraft" i storseilet. Kan ha flere årsaker.

Alt for mye vind. Løses ved å reve.

For mye bus i seilet. Løses ved å stramme inn fall/uthal. legger busen seg for langt bak - flytt den frem med Cummingham.

For lite eller ingen Twist. Løses ved å slakke storseilskjøte.

Er seilet riktig trimmet, slipp det litt ned mot le med skjøtevognen. (Jeg gjør det uansett)

Krenger du mer enn ca 200, seiler du neppe effektivt. Tror jeg.

Vi prøvde også en onsdagsregatta til avveksling for tirsdagene som vi vanligvis deltar på. Mannskap var det dårlig med på denne regattaen så det ble kun seilt med rederiets 2 voksne medlemmer. Byfjordtrimmen har færre deltakere enn Hjeltefjordtrimmen og deltakerene består mere av lette små båter som Banner og Expresser. Lite vind i startområdet ,men Kaptein Blondebill klarte å finne litt vind slik at vi faktisk lå meget bra an ved runding av første merke, samtidig observerte vi at de første båtene begynte å sette spinnaker/gennaker selv om vi var av den oppfatning av av denne leggen var en krysslegg. Men siden vi så mange ganger har gått fe ved ikke å sette spinnaker mens andre har heist sin hev jeg meg rundt og fikk spinnaker opp, genoa ned og etter litt om og men fikk Blondebill oversikt og kontroll på skjøt og bras som ikke helt var klargjort for bruk. I stresset vårt oppdaget vi ikke at det kom en 180 graders vindreining :crazy: noe som medførte at vi i mange minutter brukte spinnaker som genoa på vei vekk fra merket og tapte uendelig med tid mens vi strevde med å få en seilføring som var eget for kryss.

Etter dette var løpet kjørt for vår del og på den korte banen med i alt 3 spinnakersetninger ble vi fort håpløst på etterskudd og dødelig straffet for vår lille bemanning og manglende erfaringVinden begynte å dabbe av og vi fikk tilbud av startbåten at en kunne avkorte løpet ved 3siste merket for at vi skulle rekke i mål innen makstiden men vi ville ikke la vår kløning ødlegge for de andre og rakk derfor ikke til mål (avkortning ved nest siste merke)innefor makstiden. Meget høy temperatur og dårlige ekteskaplige forhold :wflag: ombord under seilasen, men vi roet oss fort ned og valgte å glede oss over den gode starten og det faktum at vi denne gang klarte å være besluttsomme å få opp spinnaker selv om det viste seg å være en tabbe for vår totaltid. Fint vær var det også denne kvelden :smiley:

Bjoris: Vi har ikke fått noe referat fra deg for hvorledes det gikk på Seilmakeren?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...