Jump to content

Ny propell, stål eller alu

Laban...

Recommended Posts

Hei

Var så uheldig og fikk ødelagt propellen da jeg var ute med båten idag....

Så må da kjøpe ny.

Båten er en 18 fots bowrider med en 3.0gl Volvo Penta motor(135hk) med sx drev

og den veier ca 1100 kg....

Str på propellen som satt der var 14,5*19(orginal) og maks turtall var da ca 51-5200 rpm og toppfart nesten 37 knop

Har funnet tre alternative propeller:

Enten en Solas Amita 3(alu propell til ca 1700kr) 14,5*19

Eller en Solas Hr-Titan 3(stål propell til ca 4000kr)14,8*19

Eller en orginal Volvo Penta propell (alu til ca 2800kr) 14,5*19

Leste på Volvo Penta sine sider at maks turtall på denne motoren er ca 4600rpm...

så mitt spm er da, hvor mye kan man vinne på og velge en stål propell til fordel for alu? og bør jeg evt gå opp i str

eller er maks turtall greit så høyt som det er?

vet ikke hvor mange knop man kan forvente jeg, men hadde ikke gjort noe og komme på rette siden av 40

Edited by Laban... (see edit history)

Stål er rette valget når man passerer ca 35knop om fart er viktig.

Stål tåler vel både en smell og tæring og kavitasjon bedre enn alu.

Ulempe er vel pris og høyere vekt om man feilgirer med høyt turtall mellom revers og fremover, da kan drevet ryke.

Hvertfall så er du i fartsområde som klarer å nytte en stålpropell.

Neste er om du vil ha stål, så kjøper du ikke en solas hr-titan.

Er klin lik alu-propeller, bare i stål utførelse.

Om du skal ha stål, så ville jeg heller sett på alla turbo (winracepropellers), ballistic (progressing) mm

Disse er mere utformet agressive propeller som yter mye bedre enn solas og er noenlunde samme pris.

Forandring av stigningen på propellen kan øke eller senke turtallet på motoren. Man regner ca150-300 omdreininger pr. tomme stigning.

Og overgang fra vanlig alu til en stål alla som de nevnte over i samme dim vil ofte senke turtallet 150-300 omdreininger.

Men har selv opplevd uendret turtall også fra overgang fra alu til stål.

Men de nevnte over her, har hvertfall ballistic (progressing gjort, gidd meg bytterett til annen dim om propellen ikke klaffa på rpm.

Hydrox har vel ballistc på sin Windy 7800 mener jeg og huske, og tror han er godt fornøyd med denne.

Her er og videosnutt fra han

og en til

Hydrox, si fra om det ikke passer seg at jeg linker filmene dine, så redigerer jeg.

Edited by KenBjork (see edit history)
Leste på Volvo Penta sine sider at maks turtall på denne motoren er ca 4600rpm...

så mitt spm er da, hvor mye kan man vinne på og velge en stål propell til fordel for alu? og bør jeg evt gå opp i str

eller er maks turtall greit så høyt som det er?

vet ikke hvor mange knop man kan forvente jeg, men hadde ikke gjort noe og komme på rette siden av 40

Jeg ville gått for aluminiumspropell av følgende grunner:

1. Den er billigst. Også neste gang om du skulle være uheldig å kjøre på grunn.
  2. Nesten ingen er interessert i en alu-propell, men derimot en stålpropell er utsatt for alt fra klåfringrende fjortiser til skruppelløse 35 åringer.
  3. Kanskje du vinner et par knop, men det teller lite. Om din båt vil gå 39 eller 40,5 kn teller lite i den store sammenheng. Teller kun for deg mot dine "konkurrenter" om du har noen.

Til sist vi jeg anbefale at du har en propell der du oppnår maks. anbefalt turtall. Oppnår du ikke dette har du for "tung" propell og kan utsette motor og spesielt veiv for utmattingsbelastning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Man vinner annet enn ett par knop også :tongue:

En skikkelig stålvisp gir mindre vibrasjon, og er kjappere å plane og gir ofte noen høyere fart i forhold til marsj turtallet med alu.

Glemte ja og nevne at man bør komme så nærme som mulig maks turtall med WOT ved normal lasta båt.

Så der er vi enig Arnstein :cheers:

Jeg ville gått for aluminiumspropell av følgende grunner:

1. Den er billigst. Også neste gang om du skulle være uheldig å kjøre på grunn.
  2. Nesten ingen er interessert i en alu-propell, men derimot en stålpropell er utsatt for alt fra klåfringrende fjortiser til skruppelløse 35 åringer.
  3. Kanskje du vinner et par knop, men det teller lite. Om din båt vil gå 39 eller 40,5 kn teller lite i den store sammenheng. Teller kun for deg mot dine "konkurrenter" om du har noen.

Til sist vi jeg anbefale at du har en propell der du oppnår maks. anbefalt turtall. Oppnår du ikke dette har du for "tung" propell og kan utsette motor og spesielt veiv for utmattingsbelastning.

det jeg tenkte på er at kanskje den jobber litt for høyt i og med at turtallet ligger 5-600 over det vp har oppgitt som maks turtall....

de nye modellene av båten jeg har leveres med en 14 1/4*21 propell men da jeg hørte på volvo penta mente han som jobbet der at det var fordi man har to forskjellige utvekslinger på sx drevet som sitter på båten.....

så jeg aner ikke om jeg skal kjøpe en 14,5*19 som båten er levert med i 05 eller en 14 1/4 *21 som da er på alle de nye modellene fra 06

så jeg aner ikke om jeg skal kjøpe en 14,5*19 som båten er levert med i 05 eller en 14 1/4 *21 som da er på alle de nye modellene fra 06

Det riktige må jo være å gå utifra maks anbefalt turtalls område. Og velge propell pitch deretter uansett alu eller stål.

(dog jeg ikke har kjennskap til drev, så uttalelse med forbehold)

Men ring winrace eller progressing og høre hvilken propell de anbefaler.

De trenger opplysning om:

maks oppnådd rpm

maks turtalls område

nåværende propell størrelse

båt og totalvekt

Edited by KenBjork (see edit history)
det jeg tenkte på er at kanskje den jobber litt for høyt i og med at turtallet ligger 5-600 over det vp har oppgitt som maks turtall....

de nye modellene av båten jeg har leveres med en 14 1/4*21 propell men da jeg hørte på volvo penta mente han som jobbet der at det var fordi man har to forskjellige utvekslinger på sx drevet som sitter på båten.....

5-600 rpm over det VP har oppgitt for drevet, er god medisin for et langt liv så sant du ikke kjører med gassen i bånn da, altså ligger på dette.

Klart du kan finjustere dette mot Wide Out Trottle (WOT) turtall og dermed knipe inn mer fart og dermed høyere drivstofforbruk. Men pass på at du ikke kommer noe særlig under dette (maks 100 rpm vil jeg anta er innefor et noenlunde sunt område).

mvh Arnstein

M/B JAVA

5-600 rpm over det VP har oppgitt for drevet, er god medisin for et langt liv så sant du ikke kjører med gassen i bånn da, altså ligger på dette.

Klart du kan finjustere dette mot Wide Out Trottle (WOT) turtall og dermed knipe inn mer fart og dermed høyere drivstofforbruk. Men pass på at du ikke kommer noe særlig under dette (maks 100 rpm vil jeg anta er innefor et noenlunde sunt område).

så det du sier er at turtallet nå er veldig bra?

kjører ikka veldig ofte med full gass men ligger jo gjerne på ca 46-4800 men hvis ikke dette er skadelig kjører jeg det sikre valget og kjøper samme propell som jeg har hatt...

et lite dumt spm til, hvorfor vil man få høyere drivstofforbruk hvis man velger en større propell for og få senket turtall?

så det du sier er at turtallet nå er veldig bra?

kjører ikka veldig ofte med full gass men ligger jo gjerne på ca 46-4800 men hvis ikke dette er skadelig kjører jeg det sikre valget og kjøper samme propell som jeg har hatt...

et lite dumt spm til, hvorfor vil man få høyere drivstofforbruk hvis man velger en større propell for og få senket turtall?

Antar at båtprodusent har satt inn den motoren og propellen du har i dag. Dette er ikke et tilfeldig valg vil jeg tro, men en kalkulasjon iht. motorprodusentens anbefalinger.

Dersom du øker propellens stigning, dvs. fremdrift per rotasjon, vil den bli mer grådig. Vil kreve mer energi/drivstoff å drive den. Det blir som å kjøre i fjerde gir med bil opp en bratt bakke. Enten har motoren nok dreiemoment til å utføre dette uten større anstrengelser eller så blir det daukjøring. Utnytter du momentet maksimalt, gir dette størst fart i fht. drivstofforbruk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Jeg byttet fra alu til stål for å redusere motor belastning og komme lettere opp på plan Gikk fra en 21*14 til 19*14 stål propeller Type Michigan Apollo!

Registrerte nå i sommer at forbruk pr nm var gått ned ca 10%. Litt av dette skydes nok propeller! Poenget er at går hastighet opp 2 knop vil forbruk gå ned med tilsvarende prosent! Har da som forutsetning at motor effekt er den samme! Øker farten fra 38 til 40knop er dette en endring på 5% Om motoren din bruker 40l/h Vil du med alu propellen bruke 1.05l/nm mot 1.0 med stål. Kjører du 1000nm pr år utgjør dette 50liter eller 700kroner. En stål propell er mere robust og tåler kavitasjon osv bedre! Betalte 2300kroner for propell hubkit frakt og norsk moms da jeg kjøpte nå i vår!

Husk at mitt reinestykke ikke trenger å gjelde for deg! Kjører du lite er økonomien i bytte uansett dårlig!

Ang turtall så bruker du som regel mindre bensin ved lavere turtall! Men du vil få tregere aks!

nå har vel stålpropell mest for seg på en påhengs som ofte ligger høgere i vannet, kansje som følge av en heise-hissig eiger :wink: et drev er gjerne godt nedsenket i vannet så kavitasjon er vel et ikke-tema? i såfall er aluminium meir enn godt nok. det er lett å si du MÅÅ ha stål det er så og så mykje bedre men i praksis trur eg du vil merke det minimalt på denne båten om overnevnte ikkje er et problem.

om du ligge så langt over maks turtall så ville eg vært skeptisk til å fortsette med det og heller gå for en med litt meir stigning. hvis volvo sier max 4600 så er nok maks kontinuerlige turtall et par hundre under det igjen..

Hydrox har vel ballistc på sin Windy 7800 mener jeg og huske, og tror han er godt fornøyd med denne.

Her er og videosnutt fra han

og en til

Hydrox, si fra om det ikke passer seg at jeg linker filmene dine, så redigerer jeg.

Helt i orden med linkene KenBjork :smiley:

Når turtallet ligger 5 til 600 omdreininger for høyt så tror jeg det eneste riktige er å gå opp til 21" stigning. Det er faktisk fare for at du er kommet langt over i området hvor effektkurven på maskinen din er alvorlig nedadgående. Ved å øke to tommer pitch så tar du av maskinen din 400 til 600 omdreininger og havner i toppen av turtallsregisterert ditt. Her vil du også finne maskinens topp ytelse. Se ikke vekk i fra at du så vil ende opp mot eller på den rette siden av de 40 som du drømmer om.

Jeg er godt fornøyd med min Ballistic som er 14,5 x 19 og går 37 på maks med min båt. Har kjørt med den 2 sesonger nå og propellen har godt grep i vannet, kan trimme drevet mitt temmelig langt ut før propellen mister taket. Ringer du Progressing så tipper jeg de vil anbefale deg en Ballistic 14,5 x 21 ut i fra turtallet du opplyser med den gamle propellen.

MEN... Stemmer turtelleren din? Hvis ikke kan dette være skudd i blinde og du blir lurt.

et drev er gjerne godt nedsenket i vannet så kavitasjon er vel et ikke-tema? i såfall er aluminium meir enn godt nok. det er lett å si du MÅÅ ha stål det er så og så mykje bedre men i praksis trur eg du vil merke det minimalt på denne båten om overnevnte ikkje er et problem.

Dette stemmer i hvert fall ikke med min båt. Jeg har merkbar forskjell i farten ved å trimme drevet mitt ut. Står drevet i null slik at det skyver paralellt med bunnen på båten så klarer jeg ikke mer enn 33 knop på fullt. Trimmer jeg drevet ut så merker jeg økning i farten helt til båten på en måte rett og slett bremser. Med drevet trimmet så langt ut som mulig så klarer jeg 37 knop. Det jeg merker er at båten går best med drevet i null rundt 28 knop, skal jeg over 30 trimmer jeg ut. Jo fortere jeg kjører jo lengre ut trimmer jeg for å få optimal fart på båten i forhold til turtallet.

Du kom meg litt i forkjøpet der KenBjork, Ballistic'en er designet for å trimmes ut og gi løft i baugen uten å slippe taket. Mer løft i baugen gir mer fart. Ved lavere planingsfart så vil det å trimme ut drevet virke annerledes, man mister fart. Jo større farten er jo mer kan man trimme ut.

det eg sa var at et drev gjerne er dypere i vannet enn en påhengs så kavitasjon er ikkje så problematisk som med en påhengs som gjerne står for høgt etter en løfteivrig eiger på jakt etter siste halve knopen. om man ikkje er plaget med kavitasjon idag så har det lite for seg å bytte til stål. penger ut vinduet.

Edited by Korsnes (see edit history)
for en alu har ikke sjans å holde grepet i vannet,

Hei `KenBjork`, ett spørsmål til deg. Du hadde jo alu. prop til å begynne med på din Optimax. Byttet du til samme dia. og stigning på din (stål) Ballistic? Mener ellers å huske at du heiste 2 hull?