oslofjord Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Håpløse argumenter. Skulle man polstre båtene og innføre sikkerhetsbelter også nå da for å slippe opplæring og spare noen kroner. Ja det kan være skummelt med for mange staker også. En 19 år gammel kvinne ble alvorlig skadet da en fritidsbåt kjørte på en jernstake i høy fart ved innseilingen til Arendal sent torsdag kveld. Ditt eksempel illustrerer båtfokets gammelmodige holdning til sikkerhetsarbeid. Langs motorveien er faktisk nå mange master for skilt og lys konstruert slik at de skal svikte hvis de blir truffet av bil. Tilsvarende tankegang om å ha staker som gir etter hvis de blir påkjørt av båt ville vel bli møtt med latter av båtfolket som er mer opptatt av ekte båtfolk med båtførerbevis ikke treffer staker. Du spørr også om å polstre båter og det er jo egenlig et godt forslag..... På 70 tallet kom Volvo med solide gummistøfangere isteden for støtfangere i polert metall....mens de fleste båter anno 2008 er så glinsende og ubeskyttede at man må henge ut støfangere (fendere) hver gang man skal legge til en brygge for å ungå riper. (Før hadde i hvertfall mange båter en beskyttelseslist av metalll under kjølen.) Jeg sier ikke at alle staker skal kunne bøyes ved påkjørsler eller at alle båter skal ha polstring som en slepebåt, men båtfolk må kunne tenke i litt andre baner enn å forutsette at alle med båtførerbevis ikke treffer land eller andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 "I dag kan man således bestå prøven selv om man svarer feil på samtlige spørsmål om navigasjon (vanligvis 7 til 8 spørsmål)."Uten at jeg kjenner kravene til båtførerprøven så er i alle fall de innskjerpede kravene (2005) til D5L slik at om du under eksamen navigerer på grunn/land EN gang, selv om det er en åpenbar trykkfeil, så kvalifiserer det til stryk Båtførerbeviset er jo "light"versjonen av D5L og det bør jo legge listen en smule lavere men at feil på samtlige navigasjonsspørsmål kan medføre ståkarakter er vel litt drøyt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lotus Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Rapporten sier at 130.000 allerede har båtførerbevis. Rapporten sier at 10.000 tar beviset hvert år. I tillegg kommer de som har høyere maritim utdannelse. Med andre ord er vi et godt stykke på en frivillig vei. En holdningskampanje og vips så tar enda flere beviset hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Blir litt mye sitering denne gangen, og jeg blir vel klubbet ned av moderatorene for siteringen..... Så kan man samtidig sløyfe de 102 byråkratstillingene som forvalter ordningen med obligatorisk bevis og heller lage 102 ekstra sjøpolitistillinger som kan håndtere det regelverk og de regelbrudd som skjer hver eneste dag. Bare som et alternativ selvfølgelig. Plastbiter for 2 milliarder er selvfølgelig en annen mulighet. Man sløser bare ikke bort 2 milliarder og over 100 millioner årlig på noe man bare tror vil bli bedre men ikke ander noe som helst om. Du må slutte å tro når det er snakk om milliarder. Da bør du helst vite Likevel hadde det vært greit med litt mer enn synsing når samfunnet skal bruke 2 milliarder på dette og i tillegg 100 millioner hvert eneste år deretter. For de som skal vedta dette holder det faktisk ikke med tro. Det må være litt mer håndfast. Hvis man bare tror og synser, blir det jo rene bingoen med milliardene. Eneste jeg skriver er at det hadde vært greit med litt mer enn synsing når samfunnet skal bruke 2 milliarder på dette og i tillegg 100 millioner hvert eneste år deretter. Det er nemlig prisen for innføring av obligatorisk båtførerbevis og drifting av registeret. Kan du forklare hvordan du klarer å komme til dette resultatet? Er det fortsatt god økonomi å ansette 102 byråkrater og bruke 100 millioner i året på administrasjon av ordningen? Og med frivilligheten forsvinner også nødvendigheten av de 102 byråkratene til 100 millioner i året som skal ha sitt register og overvåke og administrere det hele. Hvor mye bedre kan det f.eks. bli med 102 nye sjøpolitistillinger enn 102 byråkrativoktere av obligatorisk leseprøve? For egen del synes jeg det er glimrende og håper de kan bruke noen av de stipulerte 102 byråkratstillingene og de 100 årlige millionene de nå slippe å bruke til heller å stasjonere en bemannet politibåt i hver eneste kystkommune fra Halden til Kirkenes. Sydvesten, du har helt rett i at de 2 milliardene obligatorisk båtførersertifikat er stipulert til å koste er det hver enkelt som tar kurset som selv betaler.De 100 millionene pr. år til drifting av register og håndtering av sertifikatene er stipulert til å koste pr. år, er det imidlertid staten som betaler. Skal se om jeg finner tallet 100 millioner. Tallet stammer så vidt jeg vet fra arbeidsgruppen det også. Sakset ut et par av inneleggene til Lotus i denne tråden... hvor han i begynnelsen angiper meg for at jeg tror om fremtiden..... mens han åpenbart vet Du må slutte å tro når det er snakk om milliarder. Da bør du helst vite..... Vel nok om denne saken siden han åpenbart vet best... Så nå medlemmet gang på lirer av seg 2 milliarder og 100 millione og 102 byråkratstillinger så mener jeg det er berettiget å spørre etter dokumentasjon på denne påstanden... For jeg er enig med Lotus i at det rekker ikke å tro når man snakker om milliarder.... forkjellen min er at jeg tror om fremtiden, mens Lotus tror om fortiden etter mitt syn. Men jeg er fortatt åpen for dokumentasjon fra Lotus på sine påstander her i denne tråden.... med mindre han vil bli oppfattet som en som etter mitt syn har en lemfeldig omgang med sannheten.... Redigert 8.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
vanntrivsel Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Ditt eksempel illustrerer båtfokets gammelmodige holdning til sikkerhetsarbeid. Langs motorveien er faktisk nå mange master for skilt og lys konstruert slik at de skal svikte hvis de blir truffet av bil. Tilsvarende tankegang om å ha staker som gir etter hvis de blir påkjørt av båt ville vel bli møtt med latter av båtfolket som er mer opptatt av ekte båtfolk med båtførerbevis ikke treffer staker. Gammelmodig sikkerhetstenkning er å vente til ulykker skjer og så ta lærdom av hver enkelt ulykke og så komme med tiltak i etterkant. Moderne sikkerhetsarbeid er å riskovurdere på forhånd og så komme med nødvendige tiltak som hindrer fremtidige ulykker. Vurderes det som en risiko å slippe en fører bak rattet i en stor båt på feks 40 fot med toppfart 30 knop uten noen form for organisert opplæring ? Er svaret ja bør det bli obligatorisk båførerprøve . Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 hva betyr de tallene sydvesten. om det er 70 mill eller 120 mill , har vel det lite med denne diskusjonen å gjøre. det er mye penger okke som. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 På oppfordring om å skjerpe meg Lotus så gjør jeg så godt jeg kan. I den forbindelse så lurer jeg litt på hva du mener med følgende uttalelse i innlegg 274: At fagfolk ikke deltar på baatplassen kan være at de heller vil bruke tiden sin til å tjene penger fremfor å bruke den til å skrive innlegg. Dette er for øvrig ikke et fagforum men et diskusjonsforum. Med andre ord mye mer enn en ørliten forskjell. Du bruker jo en del tid på Forumet selv. 1. Mener du at de forskjellige yrkesgruppene i båtbransjen er annerledes enn resten av befolkningen og derfor ikke deltar på et båtforum? 2. At det er en vesentlig økonomisk forskjell på om du bruker tiden din på forumet og at en i båtbransjen bruker sin tid på et båtforum? 3. Mener du at fagfolkene i båtbransjen er lik resten av befolkningen og derfor foretrekker å delta i diskusjoner de selv ikke selv har greie på som oss andre? 4. At det er diskusjonen som er viktig og ikke kvaliteten på innholdet? 5. Er det andre på forumet du mener må skjerpe seg? 6. Er innlegg 274 mindre gjennomtenk, passe gjennomtenkt eller godt gjennomtenkt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Uten at jeg kjenner kravene til båtførerprøven så er i alle fall de innskjerpede kravene (2005) til D5L slik at om du under eksamen navigerer på grunn/land EN gang, selv om det er en åpenbar trykkfeil, så kvalifiserer det til stryk Alt jeg har gjort er å sitere fra denne rapporten som er laget av den arbeidsgruppen som ble nedsatt. Jeg har, muligens noe naivt, gått utifra at de vet noe om hva de har skrevet om! Hvis jeg i så måte tar feil så la meg, og alle andre, vite slik at de feil som gruppen har begått blir rettet opp! Ser forøvrig at det fortsatt er en del som ikke har fått med seg at en eventuell obligatorisk båtførerprøve ikke fordrer noen form for obligatorisk eller organisert undervisning det være seg teoretisk eller praktisk, men det er visst ike bare motstandere av denne som har "leseproblemer"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på 70 og 120 millioner Hifo, spesielt når det er en utgiftspost vi snakker om. Det rare i denne diskusjonen er at to tall med ukjent opprinnelse diskuteres mens tallene som tross alt står i rapporten ikke nevnes. Jeg mener det var to tall som har en viss betydning dog begrenset betydning avhengig av hva som er mulig å oppnå. Det første tallet var vel en utgift på 145 millioner på materielle skadeerstatninger og det andre tallet var vel 700 millioner i personskader? Tror tallet var hentet fra 2005 eller 2006. (Det står i rapporten). Det som er et faktum er at personer som overlever med varige men koster samfunnet mye penger uansett årsak. Det vi også vet er at hvis man ikke forebygger mot slike skader så oppakkumuleres kostnadene med personskader til formidable utgifter hvert eneste år fremover. Det vi også vet er at enkelte typer personskader øker i omfang og vulum hvis for eks. farten øker. Tenk dere hvis en person skades som 18 åring hvert år og alle lever til de blir 60 år, ja da har vi faktisk en negativ samfunnstrend å bekjempe som er direkte lønnsom. De som er imot båtførerbevis kan snakke så mye de vil om skadestatistikker, men vær så snill å ikke bagatelliser konsekvensene. (Verken de økonomiske sidene og de tragiske sidene). Da blir faktisk de anslåtte utgiftene på 70 eller 120 millionene ganske viktige. Skal vi bruke 70 millioner og spare x antall kroner årlig eller skal vi bruke 120 millioner på å spare xx antall kroner årlig. Husk på at en person med potensial til å livnære seg selv ikke er en økonomisk byrde for samfunnet men en resurs. Det må kanskje benyttes skatter innbetalt av fire personer for å underholde en sterkt funksjonshemmet person. Kanskje vi skulle ta med alle tallene i diskusjonen og ikke bare de som passer siste taler best. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Det som er et faktum er at personer som overlever med varige men koster samfunnet mye penger uansett årsak. Det vi også vet er at hvis man ikke forebygger mot slike skader så oppakkumuleres kostnadene med personskader til formidable utgifter hvert eneste år fremover. Det er nok bl.a dette som er med på å avgjøre innføring av obligatorisk lesebevis. Det er rett og slett mer samfunnsøkonomisk å bruke midlene på andre måter. Det er ikke vanskelig for meg å se i det daglige, når jeg trafikkerer noen av landets mest trafikkfarlige veistrekninger. Det er mange gode formål i velstands- Norge, jeg mener det er mange bedre formål enn en obligatorisk leseøvelse. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Håpløse argumenter. Skulle man polstre båtene og innføre sikkerhetsbeltepåbud også nå da for å slippe opplæring og spare noen kroner. Det blir å begynne i feil ende. Ja det kan være skummelt med for mange staker også. En 19 år gammel kvinne ble alvorlig skadet da en fritidsbåt kjørte på en jernstake i høy fart ved innseilingen til Arendal sent torsdag kveld. ARENDAL: - Det er en person som er sendt til Ullevål sykehus med alvorlige skader. Fire andre personer har fått lettere bukskader. Tilstanden deres er stabil, opplyser vakthavende kirurg ved Sørlandets sykehus i Arendal, Sigmund Synnnes, til fvn.no. Ullevål opplyser om at den 19 år gammel kvinnen er under intensiv behandling for alvorlige skader i hode og ansikt. Det ble endel snakk om at slike staker var farlige etter denne ulykken. Så kom det frem at det var promille med i bildet, og det hele roet seg. Trist med slike ulykker, men det er vel holdningen til alkohol og båter i høy fart som man ser igjen i statistikken. Om folk kjører roligere med et båtførerbevis, eller ser stakene bedre kan jo diskuteres. http://eavis.agderposten.no/index.php?s=17...;showarrow=true Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Det ble endel snakk om at slike staker var farlige etter denne ulykken. Så kom det frem at det var promille med i bildet, og det hele roet seg. Dette er vel typisk båt-moralistisk logikk. Fordi man fant en feil hos fører var ikke staken farlig likevel...... Samme som i tråden om Drøbak jeeten hvor mange hevdet at man ikke trenger bedre merking av jeteen fordi de som ikke bruker kart kan ha det så godt.... Tilsvarende holdning finnes heldigvis ikke på landjorden hvor man lager sikre biler og veier selv om mange sjåfører er noen idioter og ulykker er selvforskylt. Så jeg holder fast på at penger til sertifikatinføring heller bør brukes til sikringstiltak i leden. Redigert 8.September.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Tilsvarende holdning finnes heldigvis ikke på landjorden hvor man lager sikre biler og veier selv om mange sjåfører er noen idioter og ulykker er selvforskylt. Jeg trekker det nok litt langt og dette blir OT: veier og biler er menneskeskapt, og den såkalte null-visjonen for veibygging går bl.a. ut på å bygge veier slik at menneskers liv-helse-miljø ikke blir skadelidende. "Sjøveiene" er ikke på tilsvarende vis skapt av oss mennesker. Jeg vil nok insistere på at man er forpliktet til å forholde seg til sjøveisreglene når man seiler fritidsbåt uansett obligatorisk båtførerbevis eller ei, på samme vis som at man er forpliktet til å sette seg inn i andre lands lovgivning når man seiler til et slikt land. Det har jeg smertelig erfart ved seilas til Tyskland for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 På oppfordring om å skjerpe meg Lotus så gjør jeg så godt jeg kan. I den forbindelse så lurer jeg litt på hva du mener med følgende uttalelse i innlegg 274: At fagfolk ikke deltar på baatplassen kan være at de heller vil bruke tiden sin til å tjene penger fremfor å bruke den til å skrive innlegg. Dette er for øvrig ikke et fagforum men et diskusjonsforum. Med andre ord mye mer enn en ørliten forskjell. Du bruker jo en del tid på Forumet selv. Jeg bruker ikke tid på forumet som fagperson. Jeg bruker det som diskusjonsforum for hobbyen min. Slik er det med de fleste her vil jeg anta. For dette er som sagt ikke et fagforum. Mine faglige råd selger jeg dyrt til de som betaler. Her er jeg bare en av mange som diskuterer båthobby og alt som hører med. Jeg fremstår ikke som noen fagperson på forumet og som på samme måte som meningene til de fleste andre her regner jeg med at mine synspunkter tas på som meningsytringer og ikke fasitsvar. Er dette noe du har problemer med? Hva var egentlig så galt med innlegg #274? Det var jo du som baklaget deg over at vi bare er en gjeng amatører her og at fagkunnskapen glimrer med sitt fravær. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Dette er vel typisk båt-moralistisk logikk. Fordi man fant en feil hos fører var ikke staken farlig likevel...... Samme som i tråden om Drøbak jeeten hvor mange hevdet at man ikke trenger bedre merking av jeteen fordi de som ikke bruker kart kan ha det så godt.... Tilsvarende holdning finnes heldigvis ikke på landjorden hvor man lager sikre biler og veier selv om mange sjåfører er noen idioter og ulykker er selvforskylt. Så jeg holder fast på at penger til sertifikatinføring heller bør brukes til sikringstiltak i leden. En jernstake er et sikringstiltak !! Det er det idiotiske med denne saken. Kanskje man heller burde begynne med å innføre krav om båtførerbevis for å føre båt etter solnedgang, slik at dem som ferdes da vet det. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Beklager Sydvesten. Det var 62 byråkrater ikke 102. Der skrev jeg feil. I de tidligere innleggene mine skrev jeg imidlertid korrekt 62 stillinger. 2 milliarder? Summer kostnadene som gruppen angir og man kommer opp i veldig mange penger. De 2 milliardene var det kanskje en annen kilde på. For syns skyld: Arbeidsgruppen har oppgitt hvor mye hvert båtførersertifikat er antatt å koste i snitt. 410.000 båtførere på kurs og opp mot 5000 pr deltaker i kursavgift og sertifikatavgift blir omtrent 2 milliarder. I tillegg kommer tapt fritid, kjøring til og fra kurs osv, osv. Kanskje vi heller burde anta 3 milliarder i kostnader? 10 kurskvelder a 4 skoletimer var det vel på kurset jeg gikk. Det forsvant en arbeidsuke med andre ord, men kurset mitt kostet heldigvis ikke så mye den gangen jeg tok det. De 100 millionene? For meg ser det ut som om dette er et korrekt tall sett i lys av hva tilsvarende registre koster å drifte. Arbeidsgruppen har sagt noe om dette også. Poenget her at om du betaler eller om samfunnet betaler, så må noen uansett betale. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 En jernstake er et sikringstiltak !! Da er vi enig i at jernstaker sikringstiltak og jeg regner med at vi også er enig vi bør merke flere skjær. Når en annen i tråden poengterer hvor farlige de er med henvisning til denne ulykken bør man vurdere å gjøre som i biltrafikken å få aluminiumsstaker som gir etter ved kollisjon eller i hvertfall ha reflekser på dem. Uavhengig av kampanjer og påbud vil det oppstå farlige situasjoner og manglende båtvett og da bør leden være mest mulig sikker ogå for disse uopplyste individer. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Kanskje vi skulle ta med alle tallene i diskusjonen og ikke bare de som passer siste taler best. Bifaller hele innlegget ditt. Få fram de faktiske kostnadene som båtlivet påfører samfunnet. En jernstake er et sikringstiltak !! Det er det idiotiske med denne saken. Kanskje vi heller skulle flytte sjøen og båtlivet opp på land . Og innføre gummifjell. Redigert 8.September.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fjellbonden Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg synes det er vanskelig å være bastant for eller i mot obligatorisk båtførerbevis fordi dette alene ofte ikke er nok til å dekke den lovpålagte kompetansen man må ha for å føre en båt. Kanskje forsikringsselskapene kunne vurdere mer differensiert premie etter dokumentert opplæring og fartstid. Dette kunne bli en mer positiv vinkling og en inspirasjon til å heve kompetansen enn å få noe tredd nedover hodet. Selv har jeg argumentert godt nok til å få betydelig avslag i forsikringspremien etter endt D5L. Hadde også rabatt for "båtførerprøven eller tilsvarende" i forkant, da jeg argumenterte med fartstid. Dette uten å ha gjennomført prøven. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Ja Jawik vi har mye å lære av landkrabbene. Når vi på vei til påskefjellet og ser biler i grøfta koser vi oss ikke over disse tullingene som sikkert har kjørt for fort med farlige forbikjøringer. Men når båter derimot havner på et skjær kommer bedreviterne i aviser og forum å griper begjærlig beviset på behov for obligatorisk sertifikat. Jeg håper de ikke er slik at vi båtfolk gleder oss over andres ulykke hvis den uheldiges uforstand er stor nok og båten dyr nok.... Redigert 8.September.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Siteringsknappen sluttet å virke og derfor måtte jeg klippe og lime litt. Fra innlegg 289 Jeg bruker ikke tid på forumet som fagperson. Jeg bruker det som diskusjonsforum for hobbyen min. Slik er det med de fleste her vil jeg anta. Er dette noe du har problemer med? Fra innlegg 291 410.000 båtførere på kurs og opp mot 5000 pr deltaker i kursavgift og sertifikatavgift blir omtrent 2 milliarder. I tillegg kommer tapt fritid, kjøring til og fra kurs osv, osv. Kanskje vi heller burde anta 3 milliarder i kostnader? 10 kurskvelder a 4 skoletimer var det vel på kurset jeg gikk. For å svare på spørsmålet: Er dette noe du har problemer med? Nei jeg har ikke problemer med dette så lenge jeg vet hvordan du fakturerer hobbyen internt på huset. Jeg begynner nå å forstå mer av hvordan du kommer frem til tallene du presenterer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) Arbeidsgruppen har oppgitt hvor mye hvert båtførersertifikat er antatt å koste i snitt. 410.000 båtførere på kurs og opp mot 5000 pr deltaker i kursavgift og sertifikatavgift blir omtrent 2 milliarder. I tillegg kommer tapt fritid, kjøring til og fra kurs osv, osv. Du glemte vel å nevne at det også er mulig å ta dette som privatist og da er beløpet 525 kroner og må en ha bøker så koster disse cs. 300 kroner, det står også i rapporten. Det står videre at de mener det er muliig å få redusert gebyret for eksamen fra 525 til 300 kroner.. Videre så står det at kurs varierer mellom 1500 kroner og 3500 kroner... Det var ikke meninegn at disse tallene skulle summeres slik en kom i en kursvgift på 5000 som du mener dett koster som vel er snittverdi siden du kommer til 2000 millioner... Jeg lurer på om du i det hele tatt har lest rapporten siden du glemmer å nevne dette,i liket med refaranse for det andre du har påstått her i tråden Jeg tror i likhet med de som mener at obligatorisk båtføreropplæring ikke er nødvendig at folket kan pensumet rimelig bra og dermed er det kun eksamensvgiften som er påkrevd.. Så disse 410.000 persoene betaler 525 kroner så blir dette 215 millioner som er litt mindre enn de 2000 millioene du mener dette koster og som du i tillegg mener står i rapporten.. Men beavres 215 millioner er penger det også som Båthansen må betale om dette blir et krav.... men så dramtisk som du hevder at det blir har jeg liten tro til, og det er heller ikke noe i rapporten som underbygger dine påstander..... og det er heller ikke noe i konklusjonen... Dette er ikke penger som det offentlig betaler som åpenbart noen tror, slik at de kan ikke brukes til noe annet med mindre det innføres en avgift på en eller annen måte... Redigert 8.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lotus Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Jeg tror i likhet med de som mener at obligatorisk båtføreropplæring ikke er nødvendig at folket kan pensumet rimelig bra og dermed er det kun eksamensvgiften som er påkrevd.. Så disse 410.000 persoene betaler 525 kroner så blir dette 215 millioner som er litt mindre enn de 2000 millioene du mener dette koster og som du i tillegg mener står i rapporten.. OK. La oss anta at du har rett. Hva blir egentlig konsekvensen? Hvis folket kan pensumet så godt at de ikke trenger kurset, men bare kan ta eksamen på sparket, så har de jo egentlig ikke lært noe mer, de har bare fått en ny plastbit i lomma. Ingen kompetanseheving. Ingen bedring av kunnskapsnivået generelt, men fortsatt 215 millioner fattigere. Dette må da være usannsynlig dårlig butikk? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 (redigert) PS Sydvesten. I rapporten fra arbeidsgruppen står det at 85% vil gjennomgå en eller annen form for teoretisk opplæring. Det kan nok hende at arbeidsgruppen vet hva de snakker om. Basert på 85% og gjennomsnittskostnad på 2000 kroner + eksamenskostnad har jeg klippet kostnadstabellen rett ut av rapporten. Så hva kommer i tillegg? Ikke annet enn tiden din og kostnaden ved å komme seg frem og tilbake på kurs. Hvis fritiden din er verdt null kroner og reiseutgifter koster 50 kroner pr. kurskveld i snitt, kan du plusse på 200 millioner til. Koster det 100 kroner å komme seg frem og tilbake? 400 millioner takk. Det var båteiernes utgifter. Så kommer statens utgifter. De 62 ekstra ansatte i direktoratet er kostnadsberegnet til 500.000 kroner pr. årsverk av arbeidsgruppen. Det er imidlertid bare kostnaden med å registrer bevisene de første 3 årene. De kan outsources, men kostnadene består, ja de blir gjerne høyere. I tillegg kommer alle kostnadene direktoratet har som ikke settes ut a 500.000 pr. årsverk: Så er det kostnadene hos eksterne aktører: (ikke medregnet de nevnte 62 årsverk) Så er det nevnt kostnadene politiet får ved å kontrollere bevisene, beslaglegge, gi tilbake på aktuelt tidspunkt osv. Og en ting til: Eksterne aktører leker ikke butikk. De vil gjerne tjene penger på dette også. Og så har vi registeret da. Her kommer de 62 stillingene inn, men det er bare for registreringen. I tillegg må de jo ha et register å registrere i. Å bygge opp et slikt register fra bunnen av og drifte det, koster en stor engangsinvestering og deretter en viss årlig driftskostnad. redningsselskapet får 50 millioner i året av staten for sitt register. I tillegg fikk de ørten millioner for å etablere registeret. Så får de i tillegg penger av deg og meg når vi bruker registeret. Og bruker vi ikke registeret, så betaler vi uansett for å stå der. 150 kroner, men det er frivillig - foreløpig. Og for meg er det knekkende likegyldig om disse kostnadene ligger i direktoratet direkte elle de betaler en ekstern for tjenestene. Det blir uansett en kostnad. Milliardene ruller og det er arbeidsgruppens tall, ikke mine. Legger med link til arbeidsgruppens rapport, slik at alle tall kan etterprøves. http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/O..._batforerbevis/ Redigert 8.September.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.September.2008 Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Hvis folket kan pensumet så godt at de ikke trenger kurset, men bare kan ta eksamen på sparket, så har de jo egentlig ikke lært noe mer, de har bare fått en ny plastbit i lomma. Jeg skulle mene at av Båtplassens skribenter og meningsyttrere så er kompetansenivået særs høyt. Blant mange av de øvrige båtfanter er også nivået høyt, men hos mange er også nivået skremmende lavt. Å få denne ukompetente gruppen på skolebenken er utvilsomt meget nyttig for oss alle. Jeg legger personlig spesielt vekt på at denne gruppen får en teori på plass som gjør den gjensidige forståelsen på sjøen blir bedret. Jeg har tidligere ivret for at denne opplæringen ikke skal kunne taes på internett. Grunnen er å få sammlet både ærfarne og uærfarne under samme tak. Dette gir langt mer utbytte for den uærfarne enn bare å pugge teori. Man får høre om ærfarne båtfanters opplevelser og hva som regnes som akseptabel/uakseptabel oppførsel. Dette kan være alt fra vikeplikt til bruk av dieselvarmer/baugpropell etc. Kort sagt alt vi diskuterer her på båtplassen..... At dette vil koste penger bryr jeg meg mindre om. Det er mye annen resurssløsing i samfunnet jeg heller kunne vært for uten ! (i mitt nabolag ble en grøft gravd opp 3 ganger for å føre frem vann/strøm/bredbånd) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.