Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hvis du Hilfo har et gammelt båtførerbevis, ligger rund gjennomsnittet i kunnskap og erfaring i tillegg til å kjenne dine begrensninger, ja da er du sikkert idealeksempelet på hva myndighetene ønsker å oppnå med å innføre pliktig båtførerbevis på sikt.

 

Hvis dette så skjer, så vil du ikke lenger ligge på gjennomsnittet, men det har ingen betydning for du tilfredsstiller minimumskravene og vel så det. Du har til og med et bevis på det.

 

Hvis du har kaskoforsikring på båten din kan dette bety at du ikke helt stoler på dine egne ferdigheter og at myndighetene også burde være litt skeptisk til å la deg kjøre båt. Nei. sistnevne setning var en spøk med en liten undertone for å vekke diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan hjelpe så har fotoboksene en innvirkning på hvordan jeg kjører bil. Anntar jeg ikke er alene om dette og at et anseelig bøtenivå på sjøen også er av allmenn interesse og som kan forebygge.

 

Det er jo bra at det hjelper på deg men i følge andre så hjelper det ikke på så mange andre!

 

http://forbruker.no/bil/nyheter/article1892691.ece

 

Nå vet ikke jeg om NAF og Politiet er meningsberettigete i en sak som dette, men de synes å være av en annen mening enn deg? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde sett den men er ikke enig i overskriften. At noen gir blaffen i små bøter sett i sammen med inntekten er jeg nok ganske enig i. At førerkortet kan beslaglegges og at man kan komme i fengsel har også betydning for hvordan mange kjører, og da med mindre påvirkning av inntekten tror jeg.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har kaskoforsikring på båten din kan dette bety at du ikke helt stoler på dine egne ferdigheter og at myndighetene også burde være litt skeptisk til å la deg kjøre båt. Nei. sistnevne setning var en spøk med en liten undertone for å vekke diskusjonen.

 

For egen del har jeg kaskoforsikring på båt primært fordi jeg ikke stoler på andre og at hvis "shit happens" så får jeg ikke dekket min skade på annen manns forsikring selv om det er en annen båt som kjører i meg med en styring som har låst seg, eller et gir som har låst seg i revers osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke et slikt båtførerbevis. Synes selv jeg takler det meste bra, men og det er et stort men, for jeg kan sikkert komme opp i en situasjon hvor det kunne være en fordel med litt mer teoretisk ballast.

 

Så kommer det et påbud får jeg det sparket i ræva som skal til for å gjennomføre dette kurset.

 

Dog det er sikkert mange som bare kjører i penvær og på korte strekk der de er veldig godt kjent. Skjønner ikke hva de skal med et slikt bevis.

 

Ikke blir det mindre uvettig kjøring heller..Så itte vet je :seeya:

Link to post
Share on other sites

Du kan spørre det forsikringsselskapet du har i dag Mouche, og hvis de ikke kan gi deg den forsikringen du ønsker så kan du forsøke noen andre.

 

Jeg gikk til mitt forsikringsselvskap og fikk gjort noen endringer som jeg mente var viktig for meg. Jeg begrunnet det med at jeg ikke ønsket å være forsikret for bagateller men mot katastrofer.

 

Hvis båten din koster 2 millioner, sett opp egenndelen til 50 000 eller mer. Så får de med landkjenning på grunn av dårlig sjøvett betale sine egne propeller eller søke felleskap med likesinnede.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Gunga kan forklare hvordan denne logikken framkom?

jeg skrev att statistikk kan användas til mye........

 

att vi har en nedåtgående trend i drunkningolycker er helt klart.......merparten av desse sker i samband med små båter

fiske,insjö,alkohol,eldre men!, etc etc, det vet man....denne kategorin faller ju oxo utenför obl båtförerbevis, iallafall

som förslagen ligger nu.......

 

ser man på olycker i våran typ av båtliv, som vi diskuterer her,

så öker olycker der 'fart' er inblandad.....

olycker öker der elektronisk navigasjon er inbladad....nattetid/tåke o ibland även dagtid

 

man måste analysere varje olycke för seg.....o vad som ligger bakom

(vilket mange ganger er svårt!...eftersom det kräver att noen annen sett vad som skjett!)

 

2004 gjordes en ganska ingående analys

 

av 75 allvorliga (rapporterade olycker, mange olycker/nestenolycker kommer ikke med i statestikken)

 

men av dessa 75 så hade 30 dödlig utgang.......

 

14 av dessa 'fall överbord'

8 'kantring'

3 'kollisjon med ukennt föremål'

1 'förlust av manöverförmåga'

4 ukennt

 

 

man vet oxo att 'övernattningsbar sejlbåt' er inblandad i 33% av fallen men motsvarer bare 8% av båtbeståndet,

alltså klart overrepresentert........

 

man vet oxo att det var nesten bare menn som omkomm........

 

 

Att i dette lege bare hänvise til stadig fler båter, o att statestikken synker blir feil (enl mitt sett o se det!)

dösiffrorna har legat runt 30-35 dom siste 10 åren her, men

 

För min egen del tycker att varje dödsfall er ett for mye!!!

 

vi måste fortsette o kjempe for att få ner tallen.........

 

da er;

 

obl förerbevis en grej

fartbegrensinger inomskärs en annen

finnes sikkert fler

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

da vil ett forbud mot overnattingsbar seilbåt senke dødsraten med 33 % . såfremt de lar være annen båtkjøring da.

det må da være mye mere effektivt enn noe bevis . eller burde seilere gå igjennom ett kurs ang det å ikke falle overbord? syntes som seilfolk er overrepresentert på de mange skadestatistikker , men det er vel de som seiler lengst og tøffeste etappen også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg skrev att statistikk kan användas til mye........

 

Mjoda.

Men det er bare det at på dine trakter går det ikke en dag uten at du ser Sjøpolisen eller Kustbevakningen en eller fler ganger på dagen.

I Norge er man ikke villig til å ha noe sånt.

Det går år mellom hver gang jeg ser en politibåt, dersom jeg ikke oppsøker fortøyningsplassen deres i Ollebukta.

Vi har allerede klare, enkle regler. Men ingen til å håndheve.

Bøtenivået for å kjøre båt uten båtførerbevis er en vits. Det kan være så høyt det vil. Risikoen for å bli tatt er minimal.

Link to post
Share on other sites

[

14 av dessa 'fall överbord'

8 'kantring'

3 'kollisjon med ukennt föremål'

1 'förlust av manöverförmåga'

4 ukennt

 

 

man vet oxo att 'övernattningsbar sejlbåt' er inblandad i 33% av fallen men motsvarer bare 8% av båtbeståndet,

alltså klart overrepresentert........

 

Er dette tall for Norge? I statistikkene fra Norsk folkehjelp skiller man normalt ikke mellom ulykker med motorbåt eller seilbåt. Allikevel mener jeg det har vært kommentert fra flere års statistikker at INGEN har omkommet fra seilbåt. 2007 var et spesielt år i så måte da to personer omkom. At seilbåter var innblandet i 33% av drukningsulykkene i 2004 høres derfor merkelig ut ...

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert det kommer til å bli så mange færre som drukner hvis et obligatorisk båtførerbevis blir innført.

 

Men, sannsynligvis er det flere som blir klar over at det finnes sjøveisregler, og at det også finnes vikepliktsregler på vannet. Uten at det er skiltet. Kanskje en prosent eller to lærer å lese sjøkart også. Det hadde vært fint. For de.

 

Derfor er jeg for.

Link to post
Share on other sites

Ganske pussig i grunn. Kvinner er for obligatorisk båtførerprøve og menn er oftere motstandere. Drikker menn for mye Møllers tran ?

Ikke pussig i det hele tatt at det er menn som drukner oftest. Statistisk sentralbyrå har nemlig sagt hvorfor.

 

Men først: Kjenner du mange middelaldrene damer som er alene ute i jolla og fisker rett som det er?

Link to post
Share on other sites

Men, sannsynligvis er det flere som blir klar over at det finnes sjøveisregler, og at det også finnes vikepliktsregler på vannet. Uten at det er skiltet. Kanskje en prosent eller to lærer å lese sjøkart også. Det hadde vært fint. For de.

 

Derfor er jeg for.

Den kjøper jeg. Derfor er jeg en ivrig tilhenger av opplæring. Synes bare at det blir det blir litt vel stor innsats for denne ene prosenten eller to. Kanskje de aldri trenger å lese sjøkart fordi de bare er i sitt lille nærområde og aldri noensinne vil navigere etter kart?

 

Så har vi jo det faktum at nå er det veldig lett å ta båtførerprøven på nett hvis man bruker litt fritid på lesinga samtidig. En eksamen og vips så er man den stolte eier av et nytt båtførerbevis. Antallet som tar frivillig båtførerprøve har steget jevnt og trutt for hvert år og nå har terskelen for å ta det blitt enda lavere.

 

Hvorfor da legge ned såpass mye ressurser? Selvfølgelig blir det bedre med obligatorisk teoriprøve, men likevel? Skulle man tenke på samme måte på andre områder i samfunnet, kunne man brenne av veldig mange milliarder uten at det ga særlig mye avkastning på hver krone.

 

Igjen. Det blir bedre med obligatorisk teoriprøve. Ingen tvil. Tvilen kommer først når noen spør: Hvor mye bedre?

 

Til sammenligning: Hvor mye bedre kan det f.eks. bli med 102 nye sjøpolitistillinger enn 102 byråkrativoktere av obligatorisk leseprøve?

En kost-nytte analyse er alltid en kjekk ting å basere pengebruken på. Det gjøres i heimen og på jobben. Hvorfor ikke gjøre det i det offentlige også?

 

Jeg baserer f.eks. ikke innkjøpet av ny bil utelukkende på om den har 11 kollisjonsputer. Det er en rekke andre hensyn og prioriteringer jeg må gjøre før admiralinnen gir klarsignal. Kost - nytte - risiko, sannsynlighet osv.

Link to post
Share on other sites

obligatorisk leseprøve?

En kost-nytte analyse er alltid en kjekk ting å basere pengebruken på. Det gjøres i heimen og på jobben. Hvorfor ikke gjøre det i det offentlige også?

 

En seilevenn og kirurg på lokalsykehuset mitt hevder hårdnakket at antallet omkomne i hjemmeulykker kunne vært redusert med flere 100 personer hvert år om raggsokker, filleryer og taburetter hadde vært forbudt ved lov.

 

Angivelig omkommer over 900 personer over 65 år i hjemmeulykker hvert år. Bare for å sette drukningstallene litt i perspektiv....

Link to post
Share on other sites

Hos oss vil ikke engang Regjeringens representanter ha obligatorisk båtførerprøve og et førerkort som kan beslaglegges. Odelstingets behandling av de nødvendige lovforslagsendringer fikk ved avstemningen før ferien bare støtte fra halvparten av Regjeringspartienes representanter og blankt avslag fra de resterende. Et knusende tap.

Så i Norge er dette lagt på is til den dagen de igjen velger å snu. Når den dagen er vet bare representantene selv.

 

Man kan mene hva man vil om akkurat dette og dessverre hjelper det ikke at et par hundre medlemmer av baatplassen.no's mange tusen medlemmer er for.

 

For egen del synes jeg det er glimrende og håper de kan bruke noen av de stipulerte 102 byråkratstillingene og de 100 årlige millionene de nå slippe å bruke til heller å stasjonere en bemannet politibåt i hver eneste kystkommune fra Halden til Kirkenes. Det koster årlig mye, mye mindre. Og hjelper garantert mye, mye, bedre både på oppførselen på sjøen og på redningskapasiteten.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, min kilde er resultatet av avstemningen i Odelstinget.

Dokumentet du henviser til er bare en innstilling.

 

Utførlig diskutert med linker og det hele i den andre strengen om obligatorisk båtførersertifikat.

Les mer her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37745

Se innlegg #164-167

 

 

Så dette er ikke påstander, Ole Petter. Det er bare referering av reinspikka fakta. 59 mot 19 for, sier vel det meste.

 

For øvrig synes jeg det er urkomisk at representanter for partiet som fremmet forslaget om endringer ikke engang får støtte fra alle medlemmene i sitt eget parti. :smiley:

 

Som andre her sa: Tydeligvis ingen kampsak for Regjeringen. Og dette er det av avstemningen å dømme absolutt umulig å være uenig i. Det er bare å smile i trygg forvissning om at politikernes veier er uransakelige :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten obligatorisk båtførerbevis vil det om få år bli frie tilstander til sjøs. Det er vel ingen som ønsker?

 

Jeg velger bort fellesferien som ferietid med tanke på alt kaoset man møter langs kysten. Umodne båtførere i alle aldre.

Heldigvis er det mange gode skippere også. Trolig skippere som har vært forutseende nok til å skaffe seg kompetanse for å ferdes til sjøs.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Uten obligatorisk båtførerbevis vil det om få år bli frie tilstander til sjøs. Det er vel ingen som ønsker?

Frie tilstander er jo bare glimrende. mener du derimot ville tilstander er dette det dummeste jeg har hørt til nå, Astor. Det minner faktisk litt om fanatisme sett i lys av de fantastisk gode forholdene på sjøen når det gjelder ulykker og drukninger i alle fall. Holdningene er det ofte litt verre med, men som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Bøllene er bøllete fordi de er bøller. Ikke fordi de ikke vet bedre. Det gjelder i på landeveien, på sjøen, på arbeidsplassen og i heimen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...