Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Enig. Antallet drukninger har f.eks blitt redusert til under det halve, mens båtene har blitt større, går raskere og har blitt vesentlig flere.

 

statistik kan användas til mye........

 

Antallet drukninger relatert til småbåter er betydligt mindre vintertid......kansje vi bare skulle tillate båtliv vintertid... :crazy:

 

 

Bland båter som gör mindre enn 20 knop så har 30% båtförerpröven, 20% har kystskipper...

 

Bland ägare till båtar som gör över 20 knop är andelen med utbildning dock något lägre !!!

 

Nästan 90 procent av båtägarna tycker att det borde införas en åldersgräns för att få köra snabb båt och att det borde

finnas någon form av kompetenskrav för planande (= snabba) båtar.

 

iflg Sjöfartsverket....

 

(skulle tro att siffrorna er liknande för Norge)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har det vært påbud om livvest i fritidsbåt i 10 år da ?

Nå skrev jeg ikke at det har vært påbudt med vest i 10 år da, men det drukningsulykkene har vært redusert det siste 10 året og det er en vesens forkjell det...

 

Beklager at jeg forutsatte at alle kan lese her på forumet....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Innføring av påbud når det gjelder vest har bidratt. Selv har jeg nå, siden det har blitt kaldere i vannet, gått til innkjøp av en oppblåsbar en siden den da blir enklere å faktisk ha på hele tiden.

 

Den stoore reduksjonen i antall drukningsulykker har nok derimot en ennen forklaring. For 20 år siden var det rett og slett mye mer fyll. Det er ingen tvil om at alkoholgrensen har hatt alt å si....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at de påbud og krav som er satt fra myndighetene sin side og som vedrører blant annet promille til sjøs også spiller en viktig rolle for at antallet drukninger er redusert.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så jeg tror at en kan kreditere vespåbudet ombord mye av æren for at antallet drukninger er kraftig redusert det siste 10 året... Dette passer også rimelig greit inn med tiden da vestpåbudet ble innført og hvordan antallet drukninger er redusert etter dette..

 

 

Nå skrev jeg ikke at det har vært påbudt med vest i 10 år da, men det drukningsulykkene har vært redusert det siste 10 året og det er en vesens forkjell det...

 

Beklager at jeg forutsatte at alle kan lese her på forumet....

nei , du er jo ikke i nærheten av å påstå noe sånt. du slettes ikke vagt antyder engang.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Så jeg tror at en kan kreditere vespåbudet ombord mye av æren for at antallet drukninger er kraftig redusert det siste 10 året... Dette passer også rimelig greit inn med tiden da vestpåbudet ble innført og hvordan antallet drukninger er redusert etter dette.

 

 

Nå skrev jeg ikke at det har vært påbudt med vest i 10 år da, men det drukningsulykkene har vært redusert det siste 10 året og det er en vesens forkjell det...

 

Beklager at jeg forutsatte at alle kan lese her på forumet....

 

Jeg har sertifikat på at jeg kan lese, men til tross for det så kan jeg vanskelig forstå det annerledes enn at du vel forholdsvis tydelig sier at det er sånn ca 10 år siden vestpåbudet ble innført? Helt konkret sikter jeg da til din uttalese som: Dette passer også rimelig greit inn med tiden da vestpåbudet ble innført....

 

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

sitter med en akutt lungebetennelse her nå . så blir nok noen dumme innlegg til i løpet av timene som kommer.

kan bare puste halveis inn , og det kan jo medføre oksygenmangel til hjernen ,( ikke veldig gunstig for tenkeevnen har jeg hørt ) og derfor må jeg på forhånd be om nåde hos moderatorne. :wflag:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ja 223 ] [71.47%]

 

Nei 79 [25.32%]

 

Ingen mening 10

 

Dette er ståa . Flertallet vil ha båtførebevis.

 

Skal man tro endel innlegg og svar her på BP kan det tyde på at det mangler noe på kunnskapnivået hos endel båtførere. Søker man på dust , idiot , bølle får man svært mange treff. Er det smart å lære opp alle disse som går under denne kategorien ? Svaret er selvsagt JA. Man kan også spørre hvorfor det er flere bøller osv på sjøen. Det blir det når det er uklare ansvarsforhold eller hvis båtførerene er usikre på hva som forventes av dem.

 

IDIOT = uutdannet eller uvitende person

 

 

Alle har flere historier om nesten ulykker og uforutsigbare manøvreringer.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=33907

Link to post
Share on other sites

Flertallet vil ha båtførebevis.

Dette kan da ikke komme som noen stor overraskelse på noen..... Selv om det nok mest sannsnylig kun er de meste aktive her på forumet som har svart på pollen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men bryr folk seg om de får bøter? Viser statistikken på veiene at folk har blitt mere lovlydige ved innføring av stadig strengere regler for opplæring, større og større bøter, innføring av prikkbelastning osv?

 

Er noe av erfaringen fra veitrafikken overførbar til sjøen hva angår respekt for lover og regler?

 

Hvordan er utviklingen i ulykkesstatistikk, skadestatistikk, bøtestatistikk på sjøen sammenlignet med på veien?

 

http://forbruker.no/bil/nyheter/article1892691.ece

 

For vi driver vel ikke med synsing, gjør vi vel?

 

:tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hva med slike som meg da`? som har bevis , men ikke husker fra en dag til en annen og dermed har glemt alt som har med fyrlykter mm. føler meg ikke beredt til å kjøre langt i mørket og derfor lar jeg det være. med mindre jeg er lokalkjent da . i dagslys tror jeg at jeg klarer meg minst like godt som gjennomsnittet. det jeg mener er at folk bør skjønne sine begrensninger og kjøre båt etter de.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Helt klart så bryr folk seg om bøter, men de må svi.... Her hvor jeg bor var det frem til 2006 kun 400 US dollar for å kjøre på rødt lys, nå er satsene øket til minimum 2700US dollar og maks 13500 US dollar, dette har hjulpet bra på trafikken og jeg kan merke stor forskjell på adferden siden jeg flyttet herfra for 3 år siden og til idag.. Videre vil en få 6 prikker på førekortet og en kan ha totalt 12 pr. år..

 

Ellers så ligger fartsovertrdelser priset opp mot 4000 US dollar, med prikkbelastning...

 

Så legger bøtenivået på passende nivå hjelper det uten tvil..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så legger bøtenivået på passende nivå hjelper det uten tvil..

 

Det kan jo hende at det er mer interessant å diskutere hvilket bøtenivå det er lagt opp til vedr innføring av obligatorisk leseøvelse.

 

 

Konklusjonen i rapporten sier:

 

Arbeidsgruppen mener det er nødvendig at det blir en effektiv håndhevelse av de

nye kravene til båtførerbevis og at sanksjonene styrkes. Det foreslås på denne

bakgrunn følgende:

• Straffetrusselen bør som i dag være bøter.

• Forskrift om forenklet forelegg endres slik at det innføres en bot på kr.

2500 for å føre båt uten pliktig båtførerbevis eller for eieren å overlate

føringen av båten til noen uten båtførerbevis, og kr. 500 for å føre båt uten

å kunne fremvise båtførerbeviset.

• Inndragning av båtførerbevis innføres ikke i denne omgang, men bør

utredes med tanke på å innføres på sikt.

 

Er dette et avskrekkende nivå?

 

En annen tankevekkende problemstilling er kontrollvirksomheten. Det er forutsatt at politiet skal gjøre dette, de viser gang på gang at det ikke er noen prioritert oppgave med kontroller til sjøs.

Et eksempel er at det ikke har vært politibåt i Flekkefjord i år.

Heldigvis er det aller fleste av oss lovlydige på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Flertallet vil ha båtførebevis.
Flertallet her er nok ikke representativt for hele båtfolket men det er jo et positivt resultat av pollen uansett... Regner nok med at de fleste her er i overkant interressert av båtlivet og derfor har mer positiv holdning til opplæring an båtfolk flest...

 

Et lite sidesprang men passer litt her uansett: Noen skal alltid være negative til alt og et glimrende eksempel er en kollega av meg for mange år siden: De var snakk om å innføre prikkbelastning i førerkortet. Han ble illsint og sa at "det var jo bare til å få noen prikker så mista du lappen". Han hadde nok hatt lappen i godt over 20 år og da jeg spurte han om hvor mange ganger han hadde vært borti Politiet i en eller annen sammenheng så lenge han hadde hatt lappen var svaret "Ingen". Javel, hva er problemet :confused: Samme mannen var med i vaktordning på jobb og da mobiltelefonene ble såpass små at de med en smule godvilje kunne presses ned i skjortelomma med skoskje ble en slik innkjøpt for å gå på rundgang til den som hadde vakt. Alle de andre syntes dette var kjempegreier men han karen her "ble PÅLAGT å gå med mobiltelefon" :headbang: :headbang: :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Klippet litt ut fra forslaget som var sitert over her:

 

"• Forskrift om forenklet forelegg endres slik at det innføres en bot på kr.

2500 for å føre båt uten pliktig båtførerbevis eller for eieren å overlate

føringen av båten til noen uten båtførerbevis, og kr. 500 for å føre båt uten

å kunne fremvise båtførerbeviset."

 

Hva er det å føre båt i denne sammenheng? Er det den som faktisk styrer båten som er båtfører, eller er det som i alle andre sammenhenger til sjøs, den som har kommandoen?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det kan jo hende at det er mer interessant å diskutere hvilket bøtenivå det er lagt opp til vedr innføring av obligatorisk leseøvelse

 

Er dette et avskrekkende nivå?

Nå henvises det til hva bøtenivået for å føre båt uten båtførerbevis ..., og så vidt jeg kan se, så har ikke jeg har uttalt meg om dette her.... Så det med leseprøven er vel du selv som fortsatt sliter med og ikke jeg... Jeg har selvsagt full forståelse for at du forsøker å tillegge meg meninger jeg ikke har.... hvilket etter mitt syn er helt normalt når man ikke har noe å fare med selv

 

Men til den konkrete saken om bøtenivået, som jeg har uttalt om før nå....

Nei, jeg synes dette er latterlig lavt og det samme gjelder andre overtrdelser... Det kunne med fordel vært ganget med 10 så hadde det vært i nærheten av å svi på pungen for de fleste og mange ville nok tenkt seg om to ganger før de begikk en straffbar handling, enten til sjøs eller andre steder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her sier jeg: Enig. Antallet drukninger har f.eks blitt redusert til under det halve, mens båtene har blitt større, går raskere og har blitt vesentlig flere.

 

Så får jeg i fleisen at statistikk kan brukes til så mangt???

 

Så hva var problemet med konstatering av dette faktum?

 

Det har blitt mange flere båter, større og raskere. Ulykkesfrekvensen har ikke blitt høyere og drukninger har gått ned til under det halve.

Vi kan være uenige i hva dette skyldes, men vi er vel ikke uenige i at slik er det???

 

Går det an å glede seg over disse fakta uten å spore helt av???

Link to post
Share on other sites

Så får jeg i fleisen at statistikk kan brukes til så mangt???

 

Så hva var problemet med konstatering av dette faktum?

Det er selvsagt et faktum at drukningene har gått ned og båtene blitt større....

 

Men det er ikke påvist at det er noen sammenheng mellom disse to helt uavhengige "faktumene".... Det er nok det som er årsaken og som de fleste har fått med seg vil jeg tro...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal det være en sammenheng? Jeg har nå i alle fall ikke påstått det.

Jeg bare nevner hva som har skjedd de siste 20 år som svar til Gunga.

 

At ting har endret seg på 20 år er jo helt tydelig, men å bruke dette som argument for innføring av obligatorisk leseprøve når endringen er til det bedre, kan jeg ikke skjønne logikken i. Kanskje Gunga kan forklare hvordan denne logikken framkom?

Link to post
Share on other sites

Det er sjeldent verden opplever noe positivt uten at noen gjør noe i forkant. Her virker det som om noen tror at de lave tallene skyldes at ingen ting er gjort, men dette er feil.

På et spørsmål til Sjøfartsdirektoratet om hvorfor de ikke utførte noen tekniske kontroller i fritidsbransjen var svaret:

På grunn av at styrende organer påla dem å sette i gang en sjøvettkampanje som krevde mye tid og penger ble de nødt for å nedprioritere de tekniske kontrollene.

 

Noen har med andre ord gjort noe og resultatene er etter sigende bra. La oss fortsette å gjøre noe. Lite skjer som følge av tilfeldigheter, det bare virker sånn for noen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selvsagt full forståelse for at du forsøker å tillegge meg meninger jeg ikke har.... hvilket etter mitt syn er helt normalt når man ikke har noe å

 

Jeg har overhodet ikke tillagt deg noen meninger, hvis du er av den oppfatning er det feil. Bare for å ha presisiert det. Men det er ikke noe nytt at du angriper personen fremfor å diskutere sak. Gang på gang.

 

Mitt poeng var å henvise til det foreslåtte bøtenivå og kontrollrisiko, og om dette hadde noen virkning på adferden vår til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan hjelpe så har fotoboksene en innvirkning på hvordan jeg kjører bil. Anntar jeg ikke er alene om dette og at et anseelig bøtenivå på sjøen også er av allmenn interesse og som kan forebygge. Jeg anser meg selv som en lovlydig borger som fort kunne glemt fartsgrensene hvis det var umulig å bli tatt. Jeg føler at så lenge muligheten for å bli tatt er til stede, så blir det bare stress å kjøre for fort av og til for man vat jo aldri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...