Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

START PÅ LEGGENE

 

Race Schedule

 

Event Date Distance

 

Singapore Leg 4 START 18 January 2009 2,500 Nm

 

Qingdao Leg 5 START 14 February 2009 12,300 Nm (Denne leggen blir ekstrem og lang - flere uker.)

 

Rio De Janeiro Leg 6 START 11 April 2009 4,900 Nm

 

Boston Leg 7 START 16 May 2009 2,550 Nm

 

Galway Leg 8 START 6 June 2009 950 Nm

 

Göteborg Leg 9 START 14 June 2009 525 Nm

 

Stockholm LEG 10 START 25 June 2009 370 Nm

 

St Petersburg RACE FINISH 27 June 2009

 

+ alle inportene og litt til inni mellom.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

START PÅ LEGGENE

 

Race Schedule

 

Event Date Distance

 

Singapore Leg 4 START 18 January 2009 2,500 Nm

 

Qingdao Leg 5 START 14 February 2009 12,300 Nm (Denne leggen blir ekstrem og lang - flere uker.)

 

Rio De Janeiro Leg 6 START 11 April 2009 4,900 Nm

 

Boston Leg 7 START 16 May 2009 2,550 Nm

 

Galway Leg 8 START 6 June 2009 950 Nm

 

Göteborg Leg 9 START 14 June 2009 525 Nm

 

Stockholm LEG 10 START 25 June 2009 370 Nm

 

St Petersburg RACE FINISH 27 June 2009

 

+ alle inportene og litt til inni mellom.

Ja,med "andre syssler 2 helger i Januar,langt fravær i februar,og båtliv start først i april,vil nok denne "spillsesongen" allerede være over :headbang:

Sees på "regattabanen " i oktober 09 :lol::lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Totalrankingen blant de norske:

 

 

86 NOR_Capella..............6058

130 oalnilse.....................5420

150 haraldespeland..........5210

159 NOR_stigt..................5129

169 NOR_Balder...............5069

186 NOR_Jawik ................4889

196 NOR_VannTro............4788

197 NOR_oddgeir.............4768

200 NOR_Careka.............4747

205 NOR_Camping_Cl......4663

222 NOR_Enzoyacht.........4460

229 NOR_LILLEFIX............4385

234 NOR_Gandsfjord.........4319

250 NOR_Smurf................4060

280 Nor_Nives..................3596

284 NOR_M95...................3503

327 NOR_Smwik...............2517

332 NOR_Kosor................2438

337 jonvetle.....................2324

357 NOR_Pinta..................1539

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Vanntro og Jawik skulle være et lett bytte. :cool:

 

Du oddeir, du oddgeir, du hang så langt ut av vinduet at du falt ut nå :lol: (til og med fruen slo deg)

 

Her er Topp 10 resultatet av helgens seilas :cheers:

 

NOR_VannTro 15

ohm 19

NOR_stigt 31

NOR_Balder 35

NOR_moosewine 51

Nor_Nives 59

NOR_FruVannTro 68

liffe 69

NOR_LILLEFIX 73

NOR_oddgeir 87

 

Og med så sterk seiling av så mange så krøp Norge opp på en 5. plass i nasjonsrankingen. Gratulerer alle sammen, Well Done :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor legger en inn Polaren, fra Brainaid, for V70 i Sailplanner. csv og xls filer som lastes ned fra Brainaid.

Hva med "egne veivalg/vindavlesning" i dette "spillet" :lol:

Ser det er endel både "norske og utenlandske" som driver det rene "forfølgelsesrittet " "halehenget" etter de som plasserer seg blant de 10-15 beste hver gang :lol::lol: Over min fatteevne at de klarer det 24 timer i døgnet? :confused::sleep:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig flink til å ta egne valg, har ikke lønnet seg ennå, men en dag... :yesnod:

Blir mobbet en del av de andre for mine dristige veivalg...men ser ikke helt poenget med å følge etter i saueflokken....

Det er vel det som er meningen/hensikten med dette spillet,eller har jeg missforstått? :confused:

Gleden må vel da være desto større når man da får en god plassering? :sailing:

Kan da ikke være særlig "tilfredsstillende" å kjøpe sailplanner",og ligge i r----- på "de faste.Målet må da være å "slå" de faste på topp 20 ved hjelp av egne valg? :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Hva med "egne veivalg/vindavlesning" i dette "spillet"

Egne veivalg tar en jo hele tiden. Ikke la deg lure av at det ser ut som alle følger saueflokken / kaninen. Slik er det ikke. En har start og en vei - som oftest - til mål, og da er det jo ikke så mange mulighetene igjen. Når teten (#1) ligger an til å vinne ville det jo være tåpelig å plusse på egen distanse med noen nautiske mil for å unngå at det ikke skal se ut som at alle følger #1. Bortsett fra i de situasjonene en ser klart at #1 har gjort en feilvurdering, men det skjer nokså sjelden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Sailplanner er et verktøy (holder på å installere dette nå for første gang) på lik linje med alt det andre vi bruker for å finne "riktig" retning. Alt fra papir til kalkulator og noen dataprogrammer. Om alt dette hjelper er ikke så enkelt å si, men ingen kan seile i blinde og så regne med å nå målet. Korte distanser går det på følelsene, men på lange distanser har en ikke så mye å tape på å anvende hjelpemidler. Hittil har jeg brukt papir, blyant, linjal og kalkulator og det har vist seg å ikke være godt nok.

 

Hva en foretar seg av taktiske disposisjoner er noe annet...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Egne veivalg tar en jo hele tiden. Ikke la deg lure av at det ser ut som alle følger saueflokken / kaninen. Slik er det ikke. En har start og en vei - som oftest - til mål, og da er det jo ikke så mange mulighetene igjen. Når teten (#1) ligger an til å vinne ville det jo være tåpelig å plusse på egen distanse med noen nautiske mil for å unngå at det ikke skal se ut som at alle følger #1. Bortsett fra i de situasjonene en ser klart at #1 har gjort en feilvurdering, men det skjer nokså sjelden.

Beklager jawik,men er overhode ikke enig med deg her, :sad: (det er vel lov :wflag: )For det første har man aldrig "en vei" i en seilas tilmål?En slik seilas har ihvertfall aldrig jeg deltatt i?Man har jo krysslegger,lange og korte med mange slag og 10-talls muligheter til veivalg? :confused:

og man har maaaange muligheter for veivalg iforhold til hvor det er mest vind over tid.Det absolutt ikke alltid korteste vei er best.10 talls muligheter til valg hele tiden,og det erabsolutt ikke sikkert den som ligger nr.1 over tid vinner?

Nei,hadde ikke valgmulighetene /variasjonene med dette spillet vært større enn det du beskriver,hadde spillet vært totalt uinntressant. :sleep:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

For meg er dette et spill. Har ennå ikkje tatt i bruk hverken dataprogram eller blyant og linjal. Men har hatt mye hjelp av tips på Area 51 til å oppnå de resultatene eg har fått.Ser på dette som et strategispill. De som gjør dette interesan er at du ikkje kjemper mot :flag: et dataprogram, men vurderingene til andre folk. For meg blir spillet meir uinteresant, jo flere som nytter dataprogram som hovedunderlag til avgjørelser. Nå har eg sett at mange av de som har forsøkt Sailplanner, ikkj har fått de "ventede" resultaene.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke noen programmer, kalkulator, blyant eller viskelær. Prøver å finne bra vinkler som gir god fart i mot mål, dette går bra på de korte regattane, men jeg kommer langt bak i de lange.

Jeg tror at sailplanner og lignende ikke har så mye for seg på de korteste regattaene, hvor alle nærmest er tvunget til å ta samme veivalg.

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikkje tatt i bruk hverken dataprogram eller blyant og linjal. tips på Area 51 de .Ser på dette som et strategispill. De som gjør dette interesan er at du ikkje kjemper mot :flag: et dataprogram, men vurderingene til andre folk. For meg blir spillet meir uinteresant, jo flere som nytter dataprogram som hovedunderlag til avgjørelser.

Må si meg 100% enig i disse betraktninger :flag: Hva er Area 51? :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Nå har eg sett at mange av de som har forsøkt Sailplanner, ikkj har fått de "ventede" resultaene.

 

Jeg brukte sailplanner tidvis aktivt i de første seilasene. Jeg konkluderte rimelig raskt med at det ikke ga det ønskede resultatet. Det sendte meg avgårde i retninger som for meg virket totalt ulogiske. Årsaken til det kan være at polarfilene er unøyaktige, eller at regneferdighetene til programmet er for dårlige.

 

Etter at jeg kuttet ut sailplanner og i større grad begynte å tenke selv, har resultatene kommet. Det viktigste kriteriet for å gjøre det bra, tror jeg er at man har tid og anledning til å følge med 24/7, slik at man alltid seiler optimalt.

 

Det som er bra med Sailplanner, er at det gir en bedre mulighet til å studere vinden fremover i tid i forhold til egen posisjon.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...