Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Takk for det VT.

 

Har fått meg 9 timer i køya nå og begynner så smått å våkne. Og jeg hadde bokstavelig talt vært våken siden Fredag kl. 0800. Fikk meg tre timers hvile - uten søvn - på ryggen på Lørdag, mens SM hadde kontrollen. Hun følte at det ble for tøft med kontroll av tre båter, så jeg overtok igjen. Får ikke håpe at du fikk for mange hull i baugen :smiley:.

 

Rally på sjøen - ja man kan nok kalle dette for det. Utrolig at en web side - SOL - kan fenge så mange personer fra hele verden. Moro, ja det har det vært. Slitsomt, så absolutt. Spennende som bare det, når en blir hekta på seiling. Augusti, med sin minelegging, er nok noe av det hardeste jeg har sett av en regatta. Hvordan virkeligheten er, kan en som seiler, bare tenke seg til. At de strøk legg #7 og #8 (På grunn av mangel på vind. Det var jo vind nok.) hjalp jo mye på helsa til de fleste deltagerne.

 

Lå som #12, før WP9 m/loop B, etter at serveren hadde vært nede. Stakkars Jakob. Han hadde det nok ikke godt med seg selv da han igjen trykte på feil knapp. Startet på loopen og observerte at plasseringen økte helt opp til #48 da jeg vendte kursen mot wp9. Tenkte at noen igjen hadde rotet det til for oss. Båter rundt og bak hadde lavere nummer. Da fikk jeg bare lyst til å sette kursen rett øst og gi opp det hele. Men det gikk nok en viss en gjennom meg da jeg observerte Tango med kurs for wp9 og lavt nummer. Satte etter han med SM på slep - hun sov sinn skjønnhetssøvn - og det gikk som det gikk. Plasseringene raste oppover :lol:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Treningen til SOL Ocean Race Leg 2 har begynt. Jeg har da et instendig ønske som jeg formidler her.

 

"Kompiskjøring". Her må folk skjærpe seg. Noen har den påslått også når de selv sitter "online" og styrer skuta. Skru den av når det ikke er behov, ellers blir de som er der veldig usikkre på hvem som egentlig trenger hjelp !

Ville bare lufte dette før det braker løs...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Augustimånen ble litt i lengste laget når løpet går i et så trangt farvann som Stockholms skjærgård. Tror det hadde stått seg på å ikke overstige 24 timer. Det ble litt for mange som ikke fullførte. Pr. nå er det bare ca 60 av 440 som har gått hele løpet. Det ser ut som det ligger strødd grunnstøtte seilbåter for et par milliarder langs strandkanten. Men du verden så morsomt det var!

For min del ble eggekoker-klokken det viktigste verktøyet. Fikk meg etpar søvnøkter på opp til 90 minutter begge nettene, hvor DC klarte brasene, men klarte allikevel å miste verdifull seiltid godt parkert i det grønne. :lol:

A51 er genialt. Takk for tilgang SamH. Det blir alt for mye støy på SOL chatten. Det er jo noen som seiler veldig "verbalt".... :diving:

Link to post
Share on other sites

Leg 2 og inport race.

men finner ingen ting om hvilken side bøya skal rundes på inne i Cape bukta.

kan være det ikke spiller noen rolle. men det er fryktelig kipt når jeg kommer først til bøya og runder feil vei. :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg heter Hustler.

 

Send en IM til SamH så får du tildelt passord som må benyttes både på SOL og på Area51 for å kunne benytte såkalt "Kompiskjøring" mer om dette får du med deg når du kommer inn på Area51

 

Hvis du registrerer deg på SOL på ny med NOR_Hustler så er det flott. Vi prøver å få på NOR prefiks på de fleste Norske som er med.

 

Velkommen til Teamet :sailing::cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja,

Øl spekemat,

og det som skal til står klart. Fyr i peisen.....osv.

trenger heller ikke tenke så mye vekt, under disse regattas. :lol:

Dette er jo skikkelig sofaseiling.

 

det blir en lang kveld før jeg er ute av bukta igjen.

Men morro skal det bli :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hustler. Du hadde muligens glemt å legge inn AR51 passord på Sol. Det er ikke nok med å markere seg på AR51. Vi gjorde noen forsøk på kursendring i natt, og håper du ikke smalt altfor hardt mot land, da vi ikke kunne nå deg.

 

Forøvrig har vi et problem - slik jeg ser det - med Windy utgaven. Fikk noen dårlige erfaringer med denne i natt. Første par timene gikk Windy bra. Ønsket jo å bruke Beta7, men denne var nede da jeg forsøkte å få liv i den tidligere på dagen. Dette viste seg å koste meg mye da Windy etter hvert bare skapte rot ved å hoppe rundt som en JoJo. Heldigvis fikk jeg info rundt midnatt om at Beta7 var i funksjon igjen. Dette berget i hvertfall en #90 plassering. Fordelen med Beta7 lå hos de som skåret bra, dersom de oppdaget at denne var oppegående. At Polaren viser forskjellig er ikke noe problem når en er oppmerksom på dette. En kan jo kjøre begge utgavene og slik ha i pose å sekk av info.

 

At Sol går over til web utgaven er muligens fordi det er bedre plass til reklame, noe det ikke var i Beta7. Skal vi plages av reklame rundt kartet, slik at kartet blir mindre, kommer nok jeg til å se meg om etter andre medier for seiling. Det er også nevnt at web utgaven er sikrere mot virus. Jeg har ikke oppdaget at virus har vært noe problem, i de syv åtte race jeg har deltatt i, da jeg også har tatt det for gitt at serveren ikke slipper noe i gjennom som ikke skal sendes ut til mottakeren. Oppdateringen av værkartet med tyve minutters mellomrom, mot tre timer i Beta7, er heller ikke noe problem. Virkelighetens verden er oppdatering ikke en gang så ofte. Ved å bruke cursor på kartet kan en finne ut hvor vinden blåser best og så legge ruta opp etter dette.

 

Uansett så må Sol gjøre seg helt ferdig med web utgaven før de legger den ut til medlemmene. Ta gjerne en testseilas. Alt bør fungere slik det er tenkt for å unngå forskjellsbehandling under seilas. La oss i mellomtiden beholde Beta7 fordi vi vet at denne fungerer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Litt forvirra nå.

den gamle utgaven er det den du kaller beta 7 ?

og den nye utgaven er den du kaller Windy ?

-----------------

Jeg hadde begge utgavene oppe i går/natt, og begge funket hos meg.

men kartet i Windy kunne ikke la seg dra/drag, da hoppet det rundt forbi.

Men sånn har til tider det gamle også vært.

må si jeg også liker den gamle utgaven bedre, her kan man dra polarogm. over på skjerm #2, og da får man et godt bilde.

Kartet kan holdes stort, på den andre skjermen.

og jabbinga til CG kan minimaliseres. :lol:

Kalle å kara, vil jo gjerne tjene penger på dette.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...