Jump to content

Hvordan er det å ha tresnekke? Mye arbeid? hva tåler de?

Båtduden

Recommended Posts

Ja jeg har altså et par spørsmål til alle dere båtfolk angående tre snekke. Er det egentlig veldig mye arbeid med de? Hva går arbeidet eventuelt ut på? Jeg har tenkt og dra på helgeturer og diverse med snekken om det blir eventuelt. Noen overnattinger osv., tåler disse strøm og litt sjø osv. de fleste har jo ikke så mange hk akkurat. Så er det sånn at man går bakover i strømmer liksom xD Også må den ikke være så dyr ettersom at dette er min første "ordentlige" båt.

Uansett her er et par jeg eventuelt hadde vurdert:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Hvis noen andre har noe "input" så er det bare og komme med det :flag:

De jeg kjenner som har kjøpt slike båter har ikke fritidsproblemer for å si det sånn.

Båter i denne prisklassen er jo i denne prisklassen fordi de ikke er i topp stand.

Men et sted skal man jo starte, og da blir det etter min erfaring enten dyrt eller mye arbeid.

Det å ha en (eller to) trebåter gjør at en ikke er arbeidsledig. Skal en eie slike båter og holde dem i god stand krever det at en har båt som helårsinteresse og ikke bare en sommersyssel.

En trebåt som er i god stand og ferdig rehabilitert trenger i utgangspunktet ikke mye mer jobb enn en plastbåt, men tro meg når jeg sier at en aldri blir arbeidsledig. Det er alltid noe som skulle vært utbedret eller fikset :smash:

Hvis en ser på båter i prisklassen fra 10000 og opp til 30000 er det snakk om en del jobb, men på en annen side er det også dyrt å kjøpe en ferdig fikset. Da snakker en om ca 100.000 kroner og oppover.

En trebåt tåler like mye, om ikke mer enn en vanlig plastsnekke. På hvaler er det bygget en del trebåter som er laget for å gå i grov sjø, og har disse egenskapene også i dagens farvann.

Videre kan en trebåt utstyres og innredes på lik linje med en plastbåt. Her utstyres det med el-toalett, kjøleskap, trykkvann osv.

Min mening totalt sett: kjøp en trebåt og ha en hobby for livet :flag:

Spørsmålet er jo hva du legger i begrepet "mye arbeid." :yesnod:

Selv mener jeg at det er mye "kos" med trebåter. Selvsagt er det mer arbeide med en slik båt en om du kjøper en strøken plastbåt til noen hundre tusen.

Men jeg har selv kjøpt trebåt som min førstebåt, og har ikke angret på det.

De båtene du har linket til har jeg selv vært inne og "siklet" på - det er flotte båter som kan gi deg mange fine opplevelser på sjøen.

Og hva motoren anngår så er det jo mer en nok. Selv har jeg en Marna diesel på 8-11 hk på min 26 fots båt, og har ingen problmer med strømm eller hva dt skulle være. Selvsagt er det ingen racer...men det er da heller ikke meningen.

bilde_026.jpg

Ellers ser det ut som de båtene du har tenk på kan trenge litt puss og stell, men slik er jo bare hyggelig.

Men uansett bør du prøve å få med deg en person som kan litt om trebåter ved et eventuelt kjøp. Det er jo viktig å se etter om det er råte og om det eventuelt er deler av båten som må byttes ut.

Ellers er det også viktig å se etter om motoren lekker olje.

Hvordan fungerer det elektriske anlegget

Ja det er mange ting å tenke på.

Men lykke til du kommer til å få mange hyggelige timer på sjøen

Jeg ville unngå malt skrog. Vanskelig å si hvordan det er under malingen. Og så er det som regel en grunn til at den ble malt .....

Dessuten ville jeg ikke kjøpe noe med selvbygget overbygg i kryssfiner. Gå for massiv mahogny!

Og så: ingen råte.

Jeg kjøpte tresnekke på impuls i fjor. Har fått ny hobby (i tillegg til alle de andre), men angrer ikke.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28704

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Å ha tre snekke er bare kos, det tar den tiden det tar med pussing og oljing men heller det en å stresse liv av seg for å polere å vaske tupperware båten dagen før den skal ut. Å synes faktisk den trebåten jeg har brukt til nå å den nygammle jeg bruker nå er brdre en mange plastbåte jeg har vært borti..

Tidligere GABBA 2

Denne da? Synes den så lovende ut med tanke på treverket/vedlikehold.

Vi hadde ikke hatt trebåt før skøyta. Tanken var at liker vi det ikke, så selger vi den igjen. Vi hadde jo sansen for trebåt, men var litt skeptisk til alt dette arbeidet alle snakket om. Vi såg skøyta, falt pladask og endte med å kjøpe en båt som trengte mer reparasjon enn vi i utgangspunktet hadde sett for oss. Vi har tatt det med ro og lært etterhvert. Folk flest forteller oss stadig hvor mye arbeid det er å ha trebåt og at vi må bruke all vår fritid der. Dette er IKKE sant! Riktignok har vi (I løpet av 4 år) lagt ned mange arbeidstimer, men vi har hatt god tid til "andre ting" i tillegg. Ikke går vi rundt med en stadig panikkfølelse for ting som skulle vært gjort heller. Det er godt nok å ta litt nå og da. En annen sak er jo at dette ikke oppleves som arbeid heller. Som Wabra er inne på; det er ren kos :wink:

Jeg kan ikke se at en trebåt som kun trenger vedlikehold skal være så fryktelig mye mer arbeid enn en plastbåt. Det kommer an på hvor mye du ønsker å gjøre ut av det. Ønsker du en skinnende flott plast/trebåt krever begge deler arbeid.

Lykke til samme hva du bestemmer deg for :yesnod:

PS: Hvis du kikker litt rundt på forumet her, vil du se at svært mange tilbringer mange arbeidstimer i båten. Ikke for det de må, men av ren hobbyglede enten dette er plast eller tre.

Edited by Skjælø (see edit history)

Jeg kjøpte som sagt trebåt i fjor under sterk tvil. Nå, etter to båtpusser og snart to sesonger på vannet er jeg og sønnen ikke i tvil: den båten selger vi ikke, selv om vi har større plastbåt på gang.

Dersom du får den opp på skikkelig nivå er det ikke mye som MÅ gjøres hvert år. Det dreier seg stort sett om å pusse lett med sandpapir og olje ett eller to strøk. Problemet er heller alt det andre vi finner på som vi KAN gjøre, fordi vi liker å jobbe med båt og treverk.

Som nevnt av andre her: du lærer det etter hvert med god hjelp fra bp. Jeg begynte på bar bakke, fikk masse gode råd og hjelp fra bp's medlemmer og begynner nå å føle meg ganske sikker på det jeg gjør. Du behøver ikke ha erfaring fra før, men det hjelper om du er litt gal.

Trebåt lukter godt!

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................