Jump to content

Hvilken sporty skjærgårdsjeep i 18-20 fots klassen?


sap_2000

Recommended Posts

Når det gjelder stålpropell, så skulle du bestillt dette med det samme når du kjøpte båten.

 

Hvorfor det?

Nå vet jeg i det minste hva standard stålpropell yter. Jeg hadde og har fremdeles ikke bestemt meg for hvilken stålprop som er aktuell da jeg ikke vet hvilken som gir de egenskapene jeg er ute etter. Har jo stålpropell i dag som er lakket svart, og gidder ikke betale for en ny stålprop bare fordi den er blank.

Jeg kommer sikkert til å prøve ut ett eller annet etterhvert, men da kun hvis jeg får pengene tilbake om den ikke leverer bedre prestanda enn den jeg allerede har.

Uansett greit å ha en i reserve om noen langfingrede slabbedasker skulle finne på å forsyne seg med den evt. nye og høyglanspolerte "pimp my ride" propellen :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Propellen som sitter på er standard Yamaha stålpropell som er lakkert svart i 13 3/4 x 21 WOT er ca. 56-5700 o/min gir overkant av 45 knop det lille jeg prøvde.

Toppfarten er ikke så viktig for meg da dette går mer enn fort nok uansett, men finnes det en propell som reduserer forbruk på marsj og har de andre fordelene du nevner er det veldig interessant... Hvilken var du tenkte på??

Tenkte ikke på noen spesiell, men det finnes mye vitenskap på dette. Winrace i Arendal (Olle Terjesen) er i verdensklasse når det gjelder stål, blir bl.a. brukt av Mercury som ekspert... Men siden du har stål som standard er denne helt sikkert OK, og tilpasset motoren. Generelt sett er det lurt å gå ned en størrelse om man er i tvil. Da får man bedre akselersjon, og bedre egenskaper ved tung båt. Det lille man mister på toppen er likevel ikke noen man savner - bortsett da når man evt. skal kappkjøre med kompiser :cool: Det er jo gøy å ha en rask båt da (sier jeg som blir 50 denne måneden...)

 

Svartlakkert kan sikkert være lurt når det gjelder blikkfang av tjueradder :sad: Omtrent det eneste negative å si om Yamaha er at den er mest populær å stjele.

Link to post

Er det egentlig kjapt gjort å ta av/sette på propellen da?

 

Sån at man etter en båttur bare kan ta den med seg liksom, for så og sette den på igjen når man skal ut på sjøen igjen?

 

Eller er det akkurat passe tungvint til at man ikke gidder slikt...?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Er det egentlig kjapt gjort å ta av/sette på propellen da?

 

Sån at man etter en båttur bare kan ta den med seg liksom, for så og sette den på igjen når man skal ut på sjøen igjen?

 

Eller er det akkurat passe tungvint til at man ikke gidder slikt...?

 

Det er ganske mye mer tungvint enn det. Du må i så fall ligge med akterenden inn mot en flytebrygge, og ha verktøy til å ta av splinten og mutteren til propellen. I tillegg er det fort gjort å miste noe på sjøen, særlig hvis det er bittelitt bølger og du begynner å bli kald på fingrene.

Link to post

Okay... da så..

 

Men ett lite spørsmål til:

 

Dette høres sikkert utrolig dumt ut, men med min gamle 79-mod. 5HK'er yamaha så var det hele tiden problemer med at "splinten" røk, hvis man var uheldig å satt den litt hardt i gir.

Jeg regner jo kanskje med at det ikke er sån nå lenger...... eller... ? :blush:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Aldri opplevd,

 

verken på 2 hk Suzuki, 4 hk Mariner, 7,5 hk Mercury, 9,9 Mariner, 9,9 Tohatsu, 25 hk Tohatsu, Yamaha F80, Yamaha F100 eller Yamaha F250. Opplevde at splinten gikk noen ganger når jeg var liten, men det skyldtes litt mer harde møter med moder jord.

 

Skiftet propell på F80-en, og splinten er veldig solid, og ganske vanskelig å bøye. Splinten idag blir vel kun brukt til å holde mutteren som holder propellen fast, på plass, og fungerer annerledes enn de små motorene i gamle dager.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post

Det var vertfall ganske vanlig at denne splinten røk på min 79-mod 5HK'er.

 

Brukte vel ett par dusin splinter i løpet av en sommerferie.

 

Men jeg opplevde ikke at noen andre hadde dette problemet...

 

EDIT:

Det endte forøvrig med at min far ble dritt lei, og saget av ett diamantborr og dyttet inni.

Etter dette hadde jeg ikke problem med at splinten røk lenger :)

 

Bare lurte på om det er noen som har opplevd at splinten ryker på dagens motorer... da spesielt på motorer over 100HK'er. (hvis det skulle ha noe betydning)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Vel... om det er rekord skal gudene vite...

 

Men jeg kan huske at den plutselig kunne ryke når jeg feks. ga gass. Plutselig økte turtallet kraftig.

Da var det bare å ro inn til land. Heldighvis byttet jeg splinten selv.

 

Hva som gjorde at den røk vet jeg ikke... gjorde jo ikke annet enn å bruke motoren på helt annminnelig måte...

 

Men men.. det skjedde vertfall ikke når jeg kjørte rundt med andres båter... så det var nok noe rart med selve motoren eller splintene som ble brukt.. ikke vet jeg.

Var min far som kjøpte splintene, så om de var orginale eller ikke vet jeg ikke.

 

Men med ett diamantborr, så ble problemet løst.

 

Kanskje ikke den mest kultiverte måten å gjøre det på, men det funket. Og siden det var snakk om en den gang eldre motor, så ga vi liksom blaffen i det.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Hadde for noen år siden en 5hk Honda 4-takter på en 22 fots seilbåt. Når jeg satte motoren i revers og ga litt gass så røyk faktisk bryterpinnen! :yesnod: Første tur med båten så røyk bryterpinnen en gang, fikk skiftet denne og røyk igjen. Endte med å måtte bli slept hjem da det ikke var et vindpust. Solgte denne motoren og fikk kjøpt et lite brukt 4hk Yamaha og den fungerte helt topp på samme båten.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
De standard stålpropellene til Yamaha er i tillegg veldig bra. Ingen grunn til å betale noe ekstra for noe annet.

Yamaha's svartlakkerte stålprop er en grei allrounder, men ganske lik alu propene (som også er temmelig bra etter min erfaring) Performance series og Pro series er veldig bra (og dyre) proper.

 

Så det er såpass stor sjanse for at denne KAN ryke, at man bør ha med seg en slik, samt verktøy til å skifte?

Alltid lurt å ha ekstrapropell i båten, enten kan gummiclutchen ryke, eller at man skader et blad slik at man får vibrasjon under kjøring.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Leverte båten hos Båt-Holm i dag for utbedring av det som manglet/ ikke var i orden ved leveringen.

 

Bestillte også plotter etter endel sondering de siste ukene.

Har brukt en C120 de siste årene og blitt veldig glad i menysystem og funksjoner på Raymarine, så det ble en Raymarine A65 med DSM25 ekkoloddmodul og hekkgiver med fart, dybde og temp. Plotteren skal kobles sammen med LAN instrumentet via NMEA 0183 slik at man får GPS fart (SOG) i instrumentet og dermed riktige tall på forbruksmåler på L/nm.

Skulle man hatt det andre veien så man fikk motorinstrumenter opp på plotteren, måtte man hatt en plotter med NMEA 2000/ Sea-Talk og noen dyre koblinger, men det var usikkerhet om instrumentet ville motta GPS farten med dette systemet, så det ble skippet i denne omgang...

 

Synd det er så sent på sessongen nå, men håper jeg får prøvet ut plotteren før båten pakkes bort for vinteren :smiley:

Mvh. SAP

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...