Jump to content

Bavaria er som folkevogn


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det er mange som hetser Bavaria båtene,spesielt seilbåter.Jeg for min del synes de er ganske fine å se til. Årsaken til "hetsingen" er vel at de er billige i forhold til andre merker, kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om. Det er som med folkevogn når den kom på markedet ,at de fleste hadde råd til å kjøpe den. :sailing:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahh en god gammel Bavaria diskusjon , tipper denne tråden blir lang :smiley:

 

 

Det er mange som hetser Bavaria båtene,spesielt seilbåter.

Er det egentlig det , jeg har sett veldig mye snikksnakk men lite hetsing.

 

 

Jeg for min del synes de er ganske fine å se til.

Enig.

 

Årsaken til "hetsingen" er vel at de er billige i forhold til andre merker

Her er det vel den egentlige diskusjonen ligger , hva legger den enkelte i ordet billig , jeg synes de er dyre og en annen synes de er billige.

 

kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg tror kvaliteten er god , kanskje bedre enn på endel andre båter i samme kategori/prisklasse

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uvitenhet. Bavarias seilbåter er ikke billigst, riktignok har de fleste modellene vært det. Har akkurat forspurt pris osv. i størrelse 44+. Bavaria kommer ikke best ut. Jeanneau, Hunter, Beneteau samt enkelte Hanse -modeller kommer billigere ut. Alle begrenset og likt utstyrt.

 

Enig at Bavarias seilbåter er flotte å se på.

 

"Hetsen"/snikksnakket er styrt av janteloven.

Link to post
Share on other sites

Siden mange har klamret til at Bavaria har vært billigere enn andre båter fordi kvaliteten har vært dårligere må det vel være motsatt nå. De har kanskje blitt dyrere fordi kvaliteten nå er bedre enn konkurrentenes produkter.

 

Jeg har arbeidet i noen nye Bavaria nå i høst. Det ser virkelig bra ut så her må tydeligvis konkurrentene skjerpe seg for å henge med.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en sjef engang (direktør)som kjøpte seg en ny 36 fots seilbåt. Jeg husker jeg gikk rundt den båten og tenkte at slikt får jeg aldri råd til. Nå 13 år senere har jeg en 38 foter som er enda flottere (Bavaria 38). Kjøpet skyldes ikke at jeg har gått en voldsomt bratt karrierekurve, men at bavaria har serieprodusert båtene ned i pris. Det har også konkurrentene gjort, og man har nå masse flotte båter å velge i.

 

Sånn sett er det en folkevogn, for det var akkurat det samme som skjedde i tyskland på 30 tallet da folkevognen ble serieprodusert. På den annen side har jeg hatt etpar folkevogner, og vil si at Bavaria og VW Passat har mer med hverandre å gjøre, ettersom folkevognen er en 70 år gammel bil som ikke er kjent for å være særlig komfortabel.

Link to post
Share on other sites

Bavaria kommer ikke best ut. Jeanneau, Hunter, Beneteau samt enkelte Hanse -modeller kommer billigere ut. Alle begrenset og likt utstyrt.

Enig at Bavarias seilbåter er flotte å se på.

Jeg jobbet litt i et firma som vurderte å kjøpe inn en Bavaria 30 for utleie. annonsert pris var 499`, men når det ble bedt om et tilbud så manglet det meste. Når båten var ferdig rigget for å seile så var prisen på 748`.

Som sjefen min den gang sa: Det er jo for f... som å avertere en ny bil til salgs for en svært lav pris, for så å si at du må kjøpe motor og driverk utenom :lol:

Bavaria er ikke spesielt rimelig, de har bare vært utrolig dyktig å markedsføre seg som selger av billige båter. Når de i tillegg selger gode båter med et flott design så er suksess sikret.

I tillegg så har jeg inntrykk av at de har et høyt servicenivå, både når du kjøper ny båt og deler til en eldre. Her er det nok mange av konkurrentene som har mye å lære.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...det var akkurat det samme som skjedde i tyskland på 30 tallet da folkevognen ble serieprodusert.

 

En liten korrigering bare, folkevognen ble nok ikke serieprodusert før etter krigen. Nazistene fikk derimot folk til å tro at de skulle bli det, og fikk potensielle kjøpere til å betale inn et forskudd. Disse pengene brukte de så til militært utstyr, produsert bla på den senere folkevognfabrikken i Wolfsburg.

Link to post
Share on other sites

En liten korrigering bare, folkevognen ble nok ikke serieprodusert før etter krigen. Nazistene fikk derimot folk til å tro at de skulle bli det, og fikk potensielle kjøpere til å betale inn et forskudd. Disse pengene brukte de så til militært utstyr, produsert bla på den senere folkevognfabrikken i Wolfsburg.

 

 

De kalte folkevogna for " Hitlerkjelke"på våre kanter.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dem har en salgsteknikk som har vært kritisert av mange men funkerer bar. Annonsere pris fra og der kommer kunden inn! Hvis salgsmannen er digtig kan han selge svigemora sin som ekstra utstyr også :wink:

 

 

Jeg var innom Lunde x antall ganger i vår og så på båt , diskuterte pris utstyr lev tid og sted etc..... ja sikkert 5-6 ganger .

Fikk ikke inntrykk av at de hadde noen utpregete salgstriks . Følte heller aldri noe press fra hverken den ene eller andre der inn . Selger var sakelig heletiden , og la heller aldri skjul på at fornuftig seilklar båt ville komme på minimum 150-200 båt penger mer enn annonsert pris lev fra verft.

 

Jeg endte opp med brukt istedet for nytt , har ikke hatt feil av noe slag på båten, så service avd har jeg ikke kjennskap til .

 

Vil noen kalle båten min for folkevogn , ja hver så god . :smiley:

 

Eh og hvis noen vil kjøpe folkevognen min ,skal de få lov til det også :yesnod: send IM

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke inntrykk av at de hadde noen utpregete salgstriks . Følte heller aldri noe press fra hverken den ene eller andre der inn . Selger var sakelig heletiden , og la heller aldri skjul på at fornuftig seilklar båt ville komme på minimum 150-200 båt penger mer enn annonsert pris lev fra verft.
Annonsert pris er i forhold til salgsteknikk fra Bavaria verft og forhandlere i verden bør følge den. Dette er ikke kritisering på LundeBåt men på de som verft krever av dem. Den fra-pris er ikke alternativ til denne markeden her men når kunden har kommet inn til selgeren er sterkere liker til han kjøper den båten. Kannskje VW skulle tatt opp den salgsteknikken også :smiley: Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og levert i fabrikken uten felger?

 

Nja. Ikke akkurat.

Men skulle den opp på samme nivået som min svenske av det bedre merket, hadde det bitt en svindyr bil.

 

Samme med Bav. Annonsert pris er ikke seilklar båt. Kunden tar kostnadene med transport og prøvetur, og før den er ferdig er det en relativt dyr båt.

Link to post
Share on other sites

VW har den salgsteknikken.

 

 

En kompis av meg skulle for noen år siden kjøpe en ny VW Polo som en nummer to bil. I riksdekkende media hadde VW reklamert med ny Polo fra kr XX.

Han skulle ha den billigste modellen og ville betale kr XX som aventert. Men det var ikke mulig, de kunne ikke levere bilen så ribbet som grunnprisen tilsa :nonod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...