Jump to content

Bavaria er som folkevogn


Pelle Parafin

Recommended Posts

.........moderne prodoksjonmetoder benyttet.
Her er vi inne på noe, moderne produksjonsmetoder.......Det er kanskje noe de norske og svenske "møbelsnekkerne" blir tvunget til i fremtiden. Selvfølgelig er dette fremtiden også for båtproduksjon. Og ja, det er mulig å lage god kvalitet med automatisert produksjon....(selv om mange på forumet blir våte i øya når de ser verftet til Ola Nordmann der han står med drill i handa, tilsynelatende hardtarbeidene på et 10 år gammelt skrog som har hatt mange navn, betegnelser og til og med lengder....? før det nådde hans verft). Bavaria var blandt de første som innførte metodene som benyttes i bilproduksjon og får derfor endel spaltemeter (både positivt og negativt), men det er hevet over enhver tvil at produksjonsmetoden de benytter er fremtiden til masseproduserende båtverft.

 

At noen liker Lexus, andre Audi .....noen HR andre Bavaria - det er greit nok :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Bavaria det eneste verftet som i stor grad benytter industriroboter i produksjonen. Poncin Yachts f.eks, som lager Harmony, benytter også CNC-fres for å kutte hull i dekk og skrog. I tillegg har de gått enda lenger ift å automatisere støpeprosessen av skrog og dekk. De bruker robotstøp med vakuminjisering, så kan man sikkert diskutere side opp og side ned om hvorfor Bavaria ikke gjør det samme.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Bavaria det eneste verftet som i stor grad benytter industriroboter i produksjonen.
Nei det er riktig, er det noen her som har hevdet noe annet? Automatisert produksjon er en kostbar investering, og vil bety at mange verft, spesielt de små, ikke har råd vil jeg tro...?
Link to post
Share on other sites

Vi snakker om at vann som kommer fra dekk ikke har mulighet til å renne ned langs sidene.

 

Sermandet, sermandet, det har vannet heller ikke på min Bavaria :smiley:

 

M.h.t. effektiv produkson er ikke det bare snakk om roboter eller ikke, men heller om produktivitet og gjennomløpshastighet. Min Bavaria ble produsert på 10 virkedager i 2004, antagelig går det enda raskere nå. 620 ansatte produserte i 2007 ca 3500 båter i året, dvs. i gjenomsnitt ca 0,18 årsverk pr. båt. Omsetningen (2007) på 280 mill Euro, dvs. ca 3,7 mill NOK pr ansatt. Avhengig av hva en produksjonsarbeider koster i lønn og sos på bondelandet i Bayern blir det en lønnsandel på rundt 10%. Result var ca 80 mill Euro, dvs. en resultatgrad på nesten 30%!!!

 

Kilder:

http://www.lifepr.de/pressemeldungen/bavar...oxid-29090.html ,

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/in...achtbau;1256101

 

 

Har ikke tall for f.eks. HR - noen som har det?

 

 

Men: blir dere aldri lei av disse Bavariadiskusjonene? :lol:

Link to post
Share on other sites

Å diskutere forskjellige båter på denne måten er for mange ganske uinteressant for det handler egentlig om hva man er i stand til å ønske seg.

 

Det jeg mener er mer interessant er å se litt på menneskene som arbeider på de forskjellige lystbåtverftene og finne ut hvilke kvaliteter disse har. Jeg mener nå i vertfall at båtene gjenspeiler de som lager dem.

 

For å ta et eksempel så kan jeg nevne Nord West som jeg kjenner litt til fra før. Hvis du har et godt produkt eller en god ide og vil legge den frem for denne båtprodusenten så bør du gjøre hjemmeleksen din først.

 

Dette fordi Benny lever av penger men lever for båtene sine. En utrolig teknisk kunnskapsrik person som vet hva han gjør og vet hva han vil. Båtene står i forhold til dette.

 

Hvis vi ser på HR, så er det verdt å besøke dem på for eks. ”open yard”.

Hvorfor åpner båtbyggerne verftene sine på Orust?

 

Det er neppe for å fortelle deg hvor mye penger de har, men heller for å vise deg hva de er stolt over. Lager de verdens beste båter? Har ikke peiling men det er for meg uinteressant.

 

Det fasinerende med den måten de bygger båt på er at arbeiderne er stolte av det de gjør, de vet hva de gjør, hvorfor de gjør det og tar tilbakeblikk samtidig som de ser seg selv inn i fremtiden.

 

Nå skal jeg ikke snakke nedsettende om de båtene som er billigere, men bruker bare et eksempel på hva stolthet er i faget. Hvis du studerer en av de mer kostbare båtene mer inngående, så vil du merke at du ikke drikker vannet gjennom en dieselslange, at slangene til varmvannberederen er ”food quality 105 grader C.

Dieselslangen er ”Marine grade” etc. etc.

 

Betyr det noe?

Ja det gjør det, for når du går i en billig båt så lukter det kanskje litt råttent vann, litt septik osv.

 

Så spørs det da.

Hvordan kan det ha seg at noen båtbyggere får dette til riktig mens andre ikke får det til? Først og fremst tror jeg det gjenspeiler den som bygger båten, deretter hans arbeidere som skjønner forskjellen og aldri henter feil slangetype på lageret osv.

 

Hvorvidt vannet renner ut her eller der betyr plutselig ikke så mye så lenge man vet at noen tenkte på dette og ikke bare på hvor mange båter man kan produsere og hvor mange penger man kan tjene.

 

Jeg synes i alle fall det er rart at noen trekker frem båtbyggernes fortjeneste og hvor mange penger verftet har i banken, for jeg har ikke tro på at det er dette som gjør båten bedre, kanskje tvert imot dårligere.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes i alle fall det er rart at noen trekker frem båtbyggernes fortjeneste og hvor mange penger verftet har i banken, for jeg har ikke tro på at det er dette som gjør båten bedre, kanskje tvert imot dårligere.

som kjöpere av båt......borde det ju vare av intresse att det ikke blir så mye vinst til varvsägaren....

 

eller? :smiley:

 

gamle Vindövarvet grejjade aldrig o "ta betalt" för sine båter!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja det er faktisk slik Gunga. Synd men sant.

 

Jeg synes det er noen verft som klarer modernisering og effektivisering usedvanlig bra uten at det går bekostning av kvaliteten og inntrykket. Det er vel kanskje lurt av noen å investere i roboter for å så legge siste hånden på verket selv.

 

Ellers handler det mye om valg av kvalitet på materiellet som benyttes i produksjonen og håndverkserfaringene.

 

Det er dessverre mye av kvaliteten som ikke viser i en kvalitetsbåt og derfor pleier jeg å si: Vis verftet den respekt å sjekk kjølsvinet, ledningsnettet, gjennomføringene etc. Dette er faktisk ikke noe du får gratis med båten. Du har faktisk betalt for dette også så det kan jo være greit å finne ut hva det er verdt i kroner og øre.

 

OEM priser betyr en spesiell pris på deler som igjen benyttes i en produksjon. Den beste prisen man kan oppnå på en del avhenger av volum. Det er derfor ikke tvil om at de mindre båtprodusentene betaler mer for enkelte deler enn de store produsentene. Det er da litt rart at det er de som produserer mindre antall båter som bruker de delene byggestandarden krever, og ikke de store.

 

Jeg stiller mange ganger spørsmåler hvorhvidt man burde skille mellom CE merket og garantert CE merket, for det er ikke alle båtene som tilfredsstiller kravene.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk for ikke lenge siden noen bilder tilsendt på mail. Det var en båt hvor innerligneren ble tatt av. Forsterningene i skroget var laget i sponplater og flytemediet var tomme plastflasker. Bare for å illustrere hvor langt enkelte er villige til å gå for å kutte utgifter. De ble jo selvfølgelig avslørt for båten ble litt løs kan man si.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes i alle fall det er rart at noen trekker frem båtbyggernes fortjeneste og hvor mange penger verftet har i banken, for jeg har ikke tro på at det er dette som gjør båten bedre, kanskje tvert imot dårligere.

 

 

Vel, det var et svar på at det er relativt uinteressant hvor mange roboter man har, skal man drive industrielt er det hvilken produktivitet man klarer å få til som er det interessante. Hvis man kjøper inn ørten roboter men ikke øker antall produserte båter pr ansatt er jo det ikke spesielt imponerende.

 

For min del er det mer tilfredstillende å kjøpe en båt fra en produsent som du vet er solid, med et godt forhandlerapparat og som du vet etter all sannsynlighet vil være der de årene du har planer om å eie båten. Hvorfor kjøpe fra et verft som for det første balanserer på konkursens rand og for det andre er helt avhengig av gamle-Jens som egentlig er pensjonest for lenge siden.

 

For å komme med en mot-tese har jeg ingen tro på at en håndlaget båt nødvendigvis er noe bedre enn en industrielt masseprodusert båt, kanskje tvert imot dårligere. Siden kritiske prosesser er automatisert er det ikke lenger store kvalitetsvariasjoner avhengig av dagsformen til en håndtverker. For en industrielt masseprodusert båt kan man dessuten bruke mer ressurers på testing, analyse og simuleringer for å finne riktige dimensjoner etc. ved utvikling av en ny modell. Ikke bare klaske på en masse ekstra vekt for å være helt sikker. Ofte viser jo overdimensjonerte løsninger seg som dårlige ikke bare fordi det i utgangspunktert er mer vekt enn nødvendig. men det sprekker fordi det ikke er elastisk nok, innfesting ryker fordi man ikke forsto hvordan kreftene fordeler seg etc.

 

 

Jeg setter ting på spissen nå, folk er heldigvis forskjellige. Selv jeg synes det hadde vært kjedelig dersom alle skulle kjøpe Bavaria. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes i alle fall det er rart at noen trekker frem båtbyggernes fortjeneste og hvor mange penger verftet har i banken, for jeg har ikke tro på at det er dette som gjør båten bedre, kanskje tvert imot dårligere.

Merklelig . :crazy:

Du kan da umulig synes det er rart :confused: .Uten overskudd ,god egenkapital,sunn drift har man hvertfall ikke "råd" til utvikling/innvesteringer/forsknng som gjør produktene bedre.Man bør faktisk ha sunn økonomi for å ha råd til produktutvikling. :yesnod:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ja selvfølgelig er det en forutsetning at det er penger i kassa og penger til investering. Men hvis en båtprodusent har mye penger på bok eller tar ut svimlende utbytter samtidig som drivstoffslangen i båtene ikke tilfredsstiller kravene i byggestandarden, ja da har noen blitt lurt.

Link to post
Share on other sites

Lage en spesiell gjenstand -> håndarbeide

 

Lage mange like kopier -> effektiviser med samlebånd og roboter

 

Ikke noen nyhetsverdi i dette. Hva kvalitet angår går det ikke an å generalisere og favorisere den ene metoden kontra den andre. Men, de samlebåndsproduserte gjenstandene vil nok være likere i utforming da roboter ikke skiller mellom blåmandager og korte fredager, mens de fleste mennesker inneimellom har dårlige dager... - Og, det er menneskelig å gjøre feil.

 

Har sporet av denne tråden, men å hevde at Bavaria har dårlig kvalitet pga. produksjonsmetoden - det faller på sin egen urimelighet - like mye som det å hevde at HR er bra kvalitet fordi det står en kar og skrur manuelt.

Link to post
Share on other sites

Ja selvfølgelig er det en forutsetning at det er penger i kassa og penger til investering. Men hvis en båtprodusent har mye penger på bok eller tar ut svimlende utbytter samtidig som drivstoffslangen i båtene ikke tilfredsstiller kravene i byggestandarden, ja da har noen blitt lurt.

Hvilke store produsenter er detsom gjør det ? :confused: Er det noen som føler seg lurt? :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke min oppgave å følge opp kontrollvirksomheten Fem@il for det er jobben til Sjøfartsdirektoratet. Men vi kan jo begynne i den enkle enden. Hvor mange båter har installert batteriene i henhold til byggestandarden?

Har ikke peiling :confused: ,men dette er emner som du tydeligvis/nødvendigvis vet en hel del om :yesnod: ,og jeg er "lutter øre" ,og selvsagt meget inntressert i å høre hvilke båtprodusenter som "slurver/omgår byggestandarder" i det omfang som her antydes.Slikt kan vi ikke ha noe av :nono:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...