Jump to content

Bavaria er som folkevogn


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg kan bare ikke fatte at det er noe problem at man må legge sammen summene i ekstrautstyrlista for å komme frem til en total pris.

Om denne enkle addisjon prosessen med 20-30 faktorer er for vanskelig ser jeg for meg at de potensielle kjøperene vil slite betraktelig mer med feks. navigasjon og forståelse av motormanualen (det er vel også slik i praksis at man får god hjelp av selger til å sette opp/gjøre dette regnestykket).

 

Siden denne tråden omtaler Bavaria er det jo også et poeng at disse båtene har et heller skralt utvalg av ekstrautstyr/opsjoner som burde gjøre denne prosessen enklere.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat med bil som med båt. Vi er uenige om utstyrsnivået, og leverandøren utnytter det ved å sette en minimumspris for å lokke folk inn på salgskontoret. Biler annonseres med "levert drammen", og båter med levert Frankrike eller Tyskland.

 

Kjøpte ny bil for noen måneder siden, og det var akkurat det samme som med båten. En lang utstyrsliste med flere punkter jeg selvfølgelig måtte ha. Ettersom det var nevnt tidligere i tråden kan jeg jo si at ja, felger kostet ekstra, dersom jeg ville ha aluminium. Alternativet var flott ny bil med kapsler og stålfelger.

 

Dermed er båt og bilbransjen i samme båt.

Link to post
Share on other sites

Det blir feil å sammenligne Bavaria med VW. VW er jo fulle av feil, og lite for pengene sammenlignet med sammenlignbare produkter. Bavaria har lite feil, og er mye for pengene sammenlignet med andre produkter i samme marked.

 

Det er mer korrekt å sammenligne Bavaria med Hobby campingvogner.

 

Både Hobby og Bavaria er masseproduserte, og dermed rimelige. Det er alltid billigere å lage større serier av noe, enn småvolumsprodukter. Både Hobby og Bavaria har grunnet store volum kunnet automatisere deler av produksjonen som andre produsenter gjør manuelt, og får derfor frem sluttprodukter med jevnere kvalitet til lavere kostnad.

 

Og ikke minst, både Hobby og Bavaria er forhatt av sine konkurrenter (og konkurrentenes kunder...), siden konkurrentene ikke er i stand til å konkurrere på pris. Derfor fremkommer det mye usaklig kritikk mot dem begge.

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hater kunder av konkurrerende merker bavaria ?

 

Forestill deg at du har kjøpt en Passat. Også kommer Toyota med en ny Avensis måneden etterpå, der du får mer utstyr, høyere pålitelighet, høyere brukervennlighet, mindre driftskostnader og lavere pris, da skjønner du at du vil bli nødt til å senke prisen på Passaten din når den dagen kommer at du skal selge den igjen.

 

Automatisk får du da et noe mer anstrengt forhold til Toyota. Sånn er nå hvertfall jeg.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje det men så er det ett forhold man må ta med i regnestykket , det er de som ikke seiler bavaria men seiler en båt som overhodet ikke er i samme kategori som bavaria.

Artig at du nevner avensis siden jeg kjøpte en slik i forrige uke , jeg har kanskje bilindustriens svar på bavaria :smiley:

 

Altså:

Toyota kommer med nytt , finere og billigere og passat eierne blir sure , derimot tror jeg ikke de som kjører Audi A6 og BMW 5serie bryr seg så hardt om den problemstillingen

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både Hobby og Bavaria har grunnet store volum kunnet automatisere deler av produksjonen som andre produsenter gjør manuelt, og får derfor frem sluttprodukter med jevnere kvalitet til lavere kostnad.

Jeg har ikke greie på campingvogner. Båter er jeg derimot interessert i. Kan du vise til noen disse av konkurrentene som i følge deg koster mere og har dårligere/mere ujevn kvalitet?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bavaria sine seilbåter synes jeg ser bra ut i utførelsen, værre med motorbåtene, de ser en smule klippet og limt ut.
63_2000017245_hoved.jpg

Ligger noen slike "skobåter/strykejern" her på havna, og mens de fleste andre båter har sin sjarm når man blir vant med dem, synes jeg disse blir styggere og kjedeligere jo mer man ser på dem. Gjelder ikke bare Bavaria, men håper denne designen er en forbigående trend.

Link to post
Share on other sites

Kan du vise til noen disse av konkurrentene som i følge deg koster mere og har dårligere/mere ujevn kvalitet?

 

Bavaria er vel de billigste båtene på markedet?

 

Maskiner har aldri influensa eller fyllesyke, like lite som de til tider blir erstattet av en mangelfullt opplært vikar. Ei heller har de dårlige dager der de lurer på om kona er utro, eller lønna blir forsinket, eller har hodepine av alle kjemikaliene som brukes for å bygge en båt.

 

Derfor blir alle automatiserte oppgaver utført jevnere. Den som nekter på det, må ha misforstått endel tekniske forutsetninger.

 

:smash:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

oppstyret på forumet.

 

Og ser du videre vil du se at det meste av oppstyret er generert av de som eier slike.

Båten er sikkert helt OK for de som vil ha en slik.

Det pussige er at stiller man det minste spørsmål rundt detaljer som trekking av revelinjer og mulighet for å utløse redningsleider fra sjøen, så reagerer eierne voldsomt.

Ingen båter er perfekte. Ei heller Bavaria.

Mange liker dem, jeg gjør det ikke.

Link to post
Share on other sites

En utrolig fin båt spør du meg.. :smiley:

 

Enig Ingar!

 

"Problemet" tror jeg ligger i at Bavaria har introdusert moderne produksjonsmetoder i et marked som til nå (utrolig nok i 2008) fremdeles består av 90% manuelt håndarbeid.

 

Bavaria modulproduserer båtene sine med robotstyring (som bilindustrien), har laget standardløsninger (i motsetning til "skreddersøm") og har "moderne" leveranseavtaler hvor blant annet Volvo Penta er blitt "tvunget til" å levere motorer ferdig påmontert drev (seilbåtene) samt med ukentlige leveranser for at Bavaria til enver tid skal ha så lite lager som mulig ("Just-in-time") samt "flow" i sin produksjon.

 

Dette er tatt rett ut fra Toyota`s produksjonsfilosofi (TPS= Toyota Production System) eller LEAN som det nå kalles ut fra amerikansk og europeisk "reintroduksjon" av disse produksjonsstyringsprinsippene.

 

Produksjonsmessig ligger Bavaria med dette langt i forkant av sine konkurrenter for feileliminering, serieproduksjon og standardisering.

Om Bavaria har valgt rett med èn vindusvisker på motorbåtene, septiktank av plast, osv,

er en helt annen diskusjon og har ingen ting med produksjonsmetodene å gjøre.

Den dagen Bavaria velger "kvalitetsløsninger" også her + sine moderne og sikre produksjonsmetoder,

bør det blinke blålys hos konkurrentene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...