Jump to content

Bavaria er som folkevogn


Pelle Parafin

Recommended Posts

Håndtverk vil alltid ha sitt marked..

 

En bekjent av bekjent kjøpte landets første norsksolgte Lamborghini Countach for mange år siden. Han var på fabrikken både før og under byggingen av sin bil. Da han underveis i prosessen bestemte seg for at han ikke ville ha en svart bil, men heller gikk for en mørkeblå metallic, tok daglig leder frem notatblokka fra innerlomma i lagerfrakken, og endret farge på denne bilens spec med viskelær og blyant.

 

Dette sier litt om seriestørrelser, og håndverk? Likevel forhindret det ikke at instrumentbelysningen døde 3 uker etter levering til Norge...

 

Så ja, dyrt og eksklusivt håndverk vil nok alltid ha sitt marked. Men ikke til wannabe-rikinger. De er sannsynligvis litt for opptatte av hva de får for pengene.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Lå en Bavaria 44 på Høllen for noen dager siden. Ikke at jeg har noen erfaringer, men ut fra det jeg så er det vanskelig å skjønne alt oppstyret på forumet. En utrolig fin båt spør du meg.. :smiley:
Enig med deg å 44foteren er kjempebåt. Den fineste båten Bavaria har sent fra seg.
Link to post
Share on other sites

Hvilken 44foter?
Den som forsvant i 02-03. Den var for dyr i produktsjon og båten som erstattet den ble bygget på helt annen og billigre måte. Uansett hvilken båtfabrikk vi ser på, båtene blir bygget på billigre måte etter som årene går og disse produktene drar altid lengre og lengre kvalitetsmessig fra produktene fra båtverftene. Utsendet kan bli lekkere men bak innretningene ser vi helt andre tinger. Jeg har reparert del av Bavariabåtene, begge deler fabrikkfeiler og slitasjeskader, og dem er ikke noet betre eller verre en konkurentene. Hvis jeg skulle kjøpt meg ny båt i dag vet jeg ikke hvort noen av disse industriprodusentene skulle blitt kandidater, bygge og kvalitetsmessig er dem like. Selv skulle jeg valgt meg eldre solid bygget båt, men en av faktorene der er at jeg liker ikke flatbunne båter.
Link to post
Share on other sites

Alle dere som hevder å vite så mye om båtproduksjon:

1. hvor mange av dere har erfaring med produksjon?

2. hvor mange har erfaring med båtproduksjon?

3. hvor mange har vært på Bavaria fabrikken

4. hvor mange har vært på andre båtfabrikker

5. hvor mange har bare sett Bavarias salgsvideo og hørt på selgernes argumenter?

 

Nå er det vel mange som har uttalt seg om Bavaria uten å ha vært på fabrikken, endel av dem har har aldri vært i en Bavaria heller. Sjøl fikk jeg vite at min Bavaria hadde septikktank i plast og det var ikke lett å overbevise om at den var i rustfritt selv om jeg eier en slik båt og med selvsyn VET at den er rustfri.

 

 

 

Internett er fantastisk , her kan vi mennesker sitte og kverulere :smiley: og for å fyre opp litt så må jeg jo si at jeg er veldig uenig i dine spådommer , jeg tror aldri bavaria vil bli en økende trussel mot småverftene , de er en trussel mot de andre store verftene som produserer båter på samlebånd i budgetklassen , de små verftene vil lage båter som de gjør i dag da de overhodet ikke er noen konkurrent med disse store som beneteau, jeanneu , bavaria ol

 

tildels enig, men det er nok for mange småprodusenter, de små tror jeg må bli enda dyrere, enda mer ekslusive, enda bedre på kundetilpasninger idag er noen av dem midt imellom.

Ekslusivitet handler om detaljer, om det unike det som få andre har og det er det et marked for. De store vil bli større og de små må fine nisjer som ekslusivitet eller andre nisjer som kan være fart unik design, håndtverk osv.

Et eksempel der en av de små har bommet på detaljene som jeg la merke til:

HR sine skap er utstyrt med teakring - det er å bomme og lite ekslusift er det varenummer : 25-0617 på biltema? Slike detaljer ødelegger følelsen av det ekslusive. Tenk deg du har kjøpt en Jaguar setter deg inn i bilen og der ser du at mattene er de samme som på biltema - uinteresant? bilen er like god -Ja men følelsen av ekslusivitet er ødelagt.

 

 

Ved salg til private kommer de i alle fall i ulike esker. Nå tar det vel heller ikke mange sekundene å bolte drevet på motoren så tror ikke dette har videre mye å si for produksjonen.

 

Samlebånd handler om detaljer og se helheten i en produksjon, minuttene her blir kansje ett årsverk og det betyr en halv million ca.

Greier du å gjøre 50 slike forbedringer så er det 50 årsverk, og da er det penger og tid tjent. Men produserer man 12 båter i året betyr det mindre.

Link to post
Share on other sites

Et eksempel der en av de små har bommet på detaljene som jeg la merke til:

HR sine skap er utstyrt med teakring - det er å bomme og lite ekslusift er det varenummer : 25-0617 på biltema? Slike detaljer ødelegger følelsen av det ekslusive.

Teak ring ? mener du det hullet i de skyvedørene over pentryen ?

 

Er det det at det er en teak ring som er feil eller er det at biltema selger en ring som ligner ?

 

 

Exclusiviteten handler om generell byggekvalitet og detaljer , teakringene er nok ikke det som får en person til å velge en HR foran en Bav

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her prater du tull, mr. SRA. Teakring er brukt i HR og teakring er også solgt i Biltema men helt forskjellig produsent. HR lager sine teakringer selv av kvalitets teak. Syrefaster skruer og polyester er brukt i mange båter og sikkert kommer dette alt fra Biltema!

 

Ikke rart det blir dyrt når de velger selv å lage selv noe de kunne kjøpt for en femmer og misbruker sjansen de har til å fremstå som anderledes og mer ekslusiv enn sine konkurenter. Så jeg tror disse er kjøpt inn og ikke laget, inntil det motsatte er bevist.

 

 

Teak ring ? mener du det hullet i de skyvedørene over pentryen ?

 

Er det det at det er en teak ring som er feil eller er det at biltema selger en ring som ligner ?

 

 

Exclusiviteten handler om generell byggekvalitet og detaljer , teakringene er nok ikke det som får en person til å velge en HR foran en Bav

 

 

helhet, helhet,helhet

ekslusivitet er helhet. Ekslusivitet er en følelse, som er et resultat av byggekvalitet og detaljer og glemmer man detaljene forsvinner ekslusiviteten og man sitter igjen med en Volvo, som ikke er ekslusiv men har valgt en annen nisje.

 

Jeg ble overrasket over at de bruker slike ferdigsaker når det snakkes så mye om milimeterhåndtverk og finnish, noe det også er

(og da er det for dumt at de gjør en slik tullefeil i mine øyne)

 

Når dette er sagt så funker nok disse ringene godt og HR er en topp båt, dette var et eksempel på hvordan produsenter må tenke kunde-segmentering og kundetilpasninger og markedstilpasning.

Benneteu, Jeanneteu og Bavaria skyter mot markedet med hagle, de små produsentene må sikte seg enda bedre inn i fremtiden for å overleve.

 

Folk er optatt av slike ting, for ikke så lenge siden så fikk vi et nærmest poetisk innlegg av mr jeanneteu om skap og lufteslusene på disse UTEN at jeg tror at det var grunnen til at han valgte den båten han har.

Link to post
Share on other sites

Riktig servicemannen

de bilmerkene du nevner har brukt mye tid og resurser til å bygge sitt image og du skal ha en annen følelse når du sitter inni dem enn passaten - tror nok det hadde blitt oppstandelse på noen av disse fabrikkene om man fant samme setetrekket eller turtelleren til salgs på biltema.

Og antallet ekslusive merker er ikke mange io bilverden, men i seilbåtverden er det mange som vil være der - antageligvis for mange.

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg det er veldig få som bestiller seg en HR med tanke på at her får de en båt som er penere i interiøret enn andre båter for det får de ikke , den er mer forseggjort på mange punkter i innredning men det finnes billigere båter som slett ikke er noe dårligere valg når det gjelder den delen av båten , en slik båt gir en helhet av egenskaper som kjøperne mener er verdt merprisen kontra å kjøpe en båt som koster færre penger. Merk at jeg ikke sier billigere for det ordet mener jeg er belagt med følelse for den enkelte som åpner lommeboken.

En som betaler 3,5mill for en HR 40 mener nok i mange tilfeller at den båten er billigere enn en Bav 40. De får rett og slett mer igjen for pengene av de tingene som betyr mest for akkurat den kjøperen , ting som bare kan oppleves av de som har eid begge båtene. For de fleste som kjøper en slik båt har gjerne eid en "vanlig" båt før og veldig mange av de som kjøper HR eller andre i den klassen forblir trofaste til merket i mange år

Link to post
Share on other sites

Bentley, Rolls Royce, Jaguar og flere dyre og fine bilprodusenter har opplevt dårlige tider inni mellem men grunnen er ikke at Passat har vært lansert med ny front

 

Det er nok korrekt. Men jeg legger til at Jaguar eies av Ford, og at Porsche og Lamborghini eies av VAG.

 

Og om jeg får lov å påpeke det, er nærværet av Ford-deler i Jaguar absolutt tilstede...

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Alt er dette investeringsgrupper som har kjøpt opp produsenter. VAG-gruppen eier VW, Bentley, Lamborghini, Porche, Audi og flere. Beneteau-gruppen eier Beneteau, Jeannau og flere. Bavaria eier seg ikke selv, den er eid av en grupp som kjøpte dem i år av en annen grupp. Bavaria kommer ikke til å kjøpe opp noen annen produsent men hvort eierene investerer mer i båtbransjen vet man ikke.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje HR kjøperen er lat og ikke har lyst å polere bort sorte render langs skrogsiden flere ggr om sommeren og gjerne betaler en mill for å slippe det :lol:

 

 

Bare litt nysgjerrig......

Får ikke HR sorte render langs skorgsiden?? Er dette p.g.a. fenderlisten, eller hva?? Kanskje det ikke var seriøst ment? (Noen ganger må jeg ha det inn med t-skje... :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...