Jump to content

Glen-L selvbyggere

Odmar

Recommended Posts

Kommer til å legge ut bilder og oppdateringer ettersom prosjektet skrider frem. Er det noen som har erfaring med epoxyen fra Biltema. Det er den for meg lettest tiljengelig. Hadde vært fint om noen hadde noen erfaringer.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Hei, jeg heter "Honduras" og er en GlenL-bygger.... Er det ikke sånn man begynner i diverse støtteforeninger :lol:

Blir artig å se prosjektet ditt skride fremover.

Når det gjelder Epoxy, duk, filler osv vil jeg anbefale Svas Kjemi på Lillestrøm. De selger egentlig til industrien i større kvanta, men selger litt "småpakker" til bl.a båtbyggere. Meget gunstige priser for oss selvbyggere. I tillegg har produktene hans (tyske Ebalta som produserer) en del fordeler fremfor bl.a. West.

Kan nevne foruten pris at standard harpiks/herder har "potlife" på ca 45 minutter, mens West ligger på ca 20. Det betyr rett og slett lavere puls for oss amatørene :wink:

I tillegg er Svas epoxy helt klar, mens West er gulaktig.

Du kjøper også rimelig duk og forskjellige fillere av ham. Bomullskapp til laminering og hulkiler, glassballonger for å lage sparkel osv. Du betaler mindre for 1kg hos Svas enn du må ut med for 200gr hos West.

Hvis du er på messehallene på Lillestrøm er det ikke mange minuttene opp til ham. Men han sender sikkert over hele landet i tillegg.

PS, jeg har ingen kontakter eller relasjoner til Svas ut over at jeg er en veldig fornøyd kunde :cool:

Lykke til, og last opp bilder fra første "spadetak". :flag:

• 2 years later...
  • 1 year later...

.Heisann!

Jeg har hatt tegningene til Zip liggende en stund, og nå tror jeg bare at jeg må starte på denne. :-)

Tidligere har jeg hørt at en kan kjøpe materialer hos Oslo Finèrfabrikk. Men nå står det følgende på sidene deres;

Oslo Finérfabrikk AS er i dag en ren grossist for møbel og trebearbeidende industri.

Vi jobber kun mot registrerte kredittkunder og har dessverre ikke kapasitet til å betjene private.

Jeg forstår dette, så jeg skal ikke ringe å spørre heller... Men; hvor handler man slike varer på Østlandet nå for tiden???

Et annet alternativ kan være West System i Oslo. Jeg kjøpte mine Brunzeel (staving?)okume/Mahogny finerplater der, som er virkelig førsteklasses materialer. Vet ikke om de har det fortsatt, men du kan jo sjekke. Nes mener jeg forhandler plater fra franske Joubert, som holder samme klasse.

Hvis du søker her på BP finnes det en tråd om kryssfiner/plywood som er ganske bra i forhold til hva du skal kjøpe og hva du skal unngå. Var en med nick "Woodpecker" som skrev mye nyttig. Generelt kan du holde deg unna Byggmakker og tilsvarende byggvarekjeder. De har mye dritt.

Hei!

Jeg bygde også en Glen-L båt for noen år siden, kom nettopp hjem ifra en tur med den nå faktisk :smiley:. Hvis du søker på Rebel så dukker det opp noe.

Ronny.

Du, det ble jo en helt nydelig båt. Gleder meg til å komme tilbake fra tur med min :yesnod: . Liten stund til enda.

Hei,

Har selv også en tråd her på BP.

Bygde i fjor en Glen-l Tuffy. Har vært stille på tråden siden sjøsetting i fjor høst, men tenkte å oppdatere derecmed noen bilder av hva jeg har gjort siden da, og dele noen erfaringer.

Morten