Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Hei :smiley

 

Jeg våknet i dag i båten av en merkelig kloakk lignendes lukt, så jeg fryktet at septik anlegget var lekk eller lignende :puke: men , nei,

Det viste seg å være svovelgass fra det ene forbruksbatteriet som sto å kokte :eek:

koblet det raskt av systemet, og målte 10,7v :nonod: , de to andre var ok på 13,2.

 

Så det jeg lurer på hvilke batterier er de aller beste og tryggeste, jeg betaler gjerne for kvalitet. :yesnod: Bør vel ha en batteribank på mellom 300-400amptimer.

 

De som står i heter dynablack :confused: , og var skal være ny i 2005, noen som har erfaring med de?

 

Noen forslag? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja.

Alt ha noe grunn, så ville jeg anbefale å sjekke på ladesystemet først.

Og så ville jeg snakke med batterileverandøren om det.

Kanskje man kan få noe erstattning der forutsatt at ladesystemet er o.k..

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

Takk for svar

 

Jeg bruker ctek sin multi xs25000, som skal være en såkalt smart lader, og etter det jeg har sett så har den fungert helt fint. Fra Dynamo er det en ladac regulator, og har ikke målt noe unormalt ved lading, har ligget ganske jevnt på ca 14,5.

Så jeg tviler litt på batterikvaliteten...... men jeg er langt fra ekspert, så derfor spør jeg :smiley::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke du har målt noe overspenning da er det vel sansynlig at det er feil på en celle.

 

Vi kan jo selvfølgelig går ut i fra at du har sjekkt på batteriets vannstand av og til.. !? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok ikke vært så flink å måle batteriet sin vannstand, ca 6 mnd siden sist..... :blush: :nono:

Så det er godt mulig at feilen ligger der.... men har ikke turt å åpne enda...fortsatt litt varmt.

Jeg ønsker et system der man ikke trenger sånt, et gass sikkert system som funker bra i båter..?? :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Veskenivå er det normalt ikke behov for å sjekke på batterier som er friske. Fungerer lading osv. slik den skal skal det ikke være noe vesketap av betydning, etter bare noen sesonger. Da er noe fundamentalt feil... Og feilen du har gjort er sikkert at flere batterier lades samtidig med en inteligent lader.

Link to post
Share on other sites

Gass-sikkert blir det bare med bra utttyr og spenningsbegrensning,

men 100% sikkerhet finnes ikke så lenge vi bruker batterier og strøm.

 

Alt er jo en samspill mellom alt.

Det ene er at vi ønsker sikkerhet, på andre side ønsker vi både kraftig strøm, stabil spenning og rask gjenoppladning.

Så tar vi litt av risken, fordi vi må.

 

Men det blir jo mye mindre hos deg nå siden du ønsker å betale for kvalitet.

Hos flere million andre virker det jo også uten problemer, ikke sant?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og feilen du har gjort er sikkert at flere batterier lades samtidig med en inteligent lader.

 

I så fall har mange tusen andre gjort samme feilen :crazy: . Dette er jo den vanligste metoden for vedlikeholdslading av forbruksbatterier. Man kan da ikke drive å kople batteriene fra hverandre hver gang man skal kople til landstrøm for lading!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sorry, det går ikke.

Veskenivå er det normalt ikke behov for å sjekke på batterier som er friske.

Batterier skulle man sjekke minst 1x per måned, uansett om batteriene er nye eller gamle.

Og bare med så "stor" avstand så lenge man ikke har noe grunn for å sjekke det oftere.

 

Etter feil på ladespenning og ukontrollert ladning/utladning er vel å ikke å kontrollere batteriene det verste man kan gjøre.

Gjør man ikke det, da behøver man heller ikke å klage etter brann eller andre skader.

 

Og feilen du har gjort er sikkert at flere batterier lades samtidig med en inteligent lader.

Hva foreslår du at man skulle gjøre ellers?

Alle intelligente ladere (som duger noe) klarer å lade større batteribenk som består av flere batterier.

 

Om at en lader er "intelligent" og lades tilpasset, eller analog som alltid lades med enten for lite eller for høy spenning

betyr ikke noe for spørsmålet om ladning av en eller flere batterier.

Selvfølgelig er det enklere for laderen hvis den bare må holde øye på et batteri,

men normalt er det ikke fordi større benk krever flere batterier.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg innser at det er mulig 2 feil jeg har gjort.. :headbang: sjekket vannnivået for sjeldent og brukt smart lader..,

men nå må jeg jo bytte ut alle batteriene likevel, så når jeg først skal gjøre det, så vil jeg ha noe skikkelig, men hva duger?

 

Og når man har en volvo 2040, er det egentlig nødvendig m startbatteri?? er f. eks de nye agm forbruksbatteriene batteriene så gode at de tåler det? så kan man ha 3 forbruk istedet for 1 start+ 2 forbruk??? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva foreslår du at man skulle gjøre ellers?

Alle intelligente ladere (som duger noe) klarer å lade større batteribenk som består av flere batterier.

 

Nei. Smarte ladere er ikke så smarte som mange tror. Problemet blir størst når batteriene har ulik tilstand. Laderen forstår ikke å lade bare det batteriet som er utladet. Den lader gjerne alle likt og da vil nødvendigvis de beste bli ladet for hardt. :discuss:

 

Å påstå at veskenivået må sjekkes ofte er etter mitt syn bare tull. Må man absolutt gjøre det for å tilfredstille sin egen uro, ja så gjør det gjerne for meg. Vi mennesker gjør jo alltids noe unødig ver dag alikevell. Min bil har hatt samme batteri i ni år og på denne tiden er den kjørt ca 250000km. uten noe etterfylling av vann. Og nivåret er fremdeles ok. Min båt er brukt med samme batteri i 6 år og det er aldri vært etterfylt vann, har ikke vært behov for det.

 

PS: Skjønner godt at dere som lader flere batterier samtidig sliter med veskenivået. Kanskje en ide å ta til ettertanke at dette sannsynligvis har en årsak. :smash::smash::smash:

 

(Elektoreksperten/min sjef sa nettopp at dette er gammel lære og at det er alltid det beste batteriet laderen "leser" tolker signalene fra. defor litt redigering)

 

Go helg. Da drar jeg til båten min og kommer ikke til å sjekke veskenivået, bare kose meg..

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min bil har hatt samme batteri i ni år og på denne tiden er den kjørt ca 250000km. uten noe etterfylling av vann. Og nivåret er fremdeles ok.
Hei

 

Har du målt ladespenningen? De fleste biler, og i hvert fall 9 år gamle biler sliter med å få en høyere ladespenning enn 13,6-13,8volt. Da blir det ikke mye gassing med derpå følgende væsketap.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lader du batteriene dine med lav ladespenning så bruke du nok ikke så mye vann. I båt vil derimot vil mange lade battereien så raskt som mulig. De monterer derfpr ofte en ekstern regulator som gjør at dynamoen lader med høyere spenning. Gjør man det vil man oppleve at det vil bli større væskeforbruk. Til gjengeld lades battereien langt raskere opp. Selv om noen regulatorer ha trinnvis og smart regulereing så vil ofte vannforbruket øke.

Å hevde at man må lade et og et batteri er selsvagt vrøvl så lengde de normalt brukes i en pakke (parallelkoblet). Om pakken bør innholde samme størrelse batterier, innkjøpt samtidig kan imidlertid diskuters og har vært diskutert tidligere

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, motor, bare bra at ikke alle følger dine råd ellers ville det sikkert være enda flere med tørre batterier.

 

Bortsett av det:

Å ikke sjekke på vannivå kan bare virke så lenge at det finnes alt for sakte lading = ikke noe behov for strøm.

 

Men jeg fikk ikke noe svare på spørsmålet mitt.

Hva foreslår du isteden?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Må bare svare på dette. Min bil lader 14,3v.

Klart holder det for bilen din, fordi der kommer det ikke an på 10 eller 30% mindre batterikapasitet så lenge bilen starter lett.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tja, motor, bare bra at ikke alle følger dine råd ellers ville det sikkert være enda flere med tørre batterier.

 

Bortsett av det:

Å ikke sjekke på vannivå kan bare virke så lenge at det finnes alt for sakte lading = ikke noe behov for strøm.

 

Men jeg fikk ikke noe svare på spørsmålet mitt.

Hva foreslår du isteden?

 

:seeya:

Jørg

 

 

Å lade et og et batteri i gangen er da vel ikke så vanskelig. Finnes da brytere slik at man kan veksle ut de som ikke skal lades. Blir selvfølgelig litt mer arbeid ifm. lading, men gir det beste resultatet.

 

Olpi anbefales å ta ferie. Alternativt får du dokumentere at en inteligent lader klarer å lade korrekt samtidig til flere batterier. Jeg selger både batterier og CTEK ladere, så noe vet jeg trolig. :smash::smash:

Link to post
Share on other sites

Olpi anbefales å ta ferie. Alternativt får du dokumentere at en inteligent lader klarer å lade korrekt samtidig til flere batterier. Jeg selger både batterier og CTEK ladere, så noe vet jeg trolig. :smash::smash:

Det var da voldsomt? Heldigvis er det andre her som også "vet noe". Min lader, Ladac 30A har aldri hatt problemer med å lade parallelkoblede batterier helt jevn. Når batteriene mine er blitt skiftet (de siste etter 9 år), har alle tre enhetene i banken hatt samme tilstand (syrevekt) innen røft regnet 90% på samtlige celler. Hva gjør du forresten når du lader fra båtens generator, driver du og lader et og et batteri da også? Men selvfølgelig, en hverken lader eller forbruker fra en bank med et defekt og to gode batterier sammenkoblet. Defekte batterier skrotes.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tja, beklagelig at du selger CTec, men det sier jo ikke noe om sjenerellt kunnskap.

Det har du trolig.

 

Jeg har bekreftet allerede at det er best å lade hvert batteri separat.

Men synes du at det er meget praktisk hvis noen kommer til havn og skal lade flere batterier over natt?

Og hva hvis noen f.eks. eier 6 AGM, synes du at det er fristende med hensyn til minst 60 til 120 timer lading som må forventes i så fall?

 

La oss være realistisk igjen. :smiley:

 

Så, og til ladyb:

Det er ikke noe feil å bruke en "intelligent" lader, det ville bare være feil å bruke den feil.

Men du vet jo per dags dato ikke noe om feilkilden, eller?

Sjekk dette først, da får du se at det antakeligvis ikke ha vært laderen som bråker.

Ellers hadde du oppdaget andre problemer i tillegg, men ikke bare 1 celle (minus 2,noe Volt på bare et batteri).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bytte ut batteriene dine med 3 stk AGM, på hver 180-200 ah. De kan brukes både til forbruk og til start. Da har du vedlikeholdsfrie batterier som virkelig tåler både lading og utlading, i større grad enn vanlige syrefylte. De koster endel mer, og veier endel mer...men likevel.

Link to post
Share on other sites

.........

 

Olpi anbefales å ta ferie. Alternativt får du dokumentere at en inteligent lader klarer å lade korrekt samtidig til flere batterier. Jeg selger både batterier og CTEK ladere, så noe vet jeg trolig. :smash::smash:

 

Ja, dette er du så god på - det er nok best at jeg tar ferie ( ihvertfall fra denne tråden). :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...