Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Ja Lars H. Jeg mente bare en enkel kontroll/test, for som nevnt så var ikke de ladac-laderne jeg tester beregnet for marint bruk. Olpi har vært inne på at det kan være noe forskjell her. Ladac er jo kjent for å levere varer på øverste hylle så det er godt mulig ditt resultat blir noe annet enn mitt. :cheers:

 

Det jeg ble litt skuffet over med mine Ladacèr var at de på toppladet batteri, med forbruker tilkoplet ga en nesten konstant ladespenning på 14,4A. Dette synes jeg er noe mye. Ampertanga oppga samme ladestrøm som størrelsen på forbrukern, så den er grei. Det jeg tror er at man ved å konstant lade med så høy spenning på et fra før toppet batteri, vil oppleve noe høyt vannforbruk. Ligger man så slik tilkoplet i flere døgn forstår jeg godt at det fra tid til annen må etterfylles vann. Men som Lars H. var inne på så er det bedre med vannforbruk enn sulfateringen som kan begynne om hvilespenningen kommer under 12,4v.

 

Selv vil jeg om det er praktisk mulig ikke lade samtidig som det er forbrukere tilkoplet, hater knallgass og irr ved batteriet.

 

Ser noen lurer på CTEC ladernes kvalitet, Jeg er vel ikke den best egnede til å svare på det, men de enkleste og rimeligste "inteligente" utgavene er de jeg kjenner til og derved har erfaring med. Disse laderne til 600 kroner er selvfølgelig ikke på høyde med de utgaver til flere lapper. Tror nok CTEC kan konkurere med de fleste både på pris og kvalitet selv i beste klasser.

 

PS: Har koplet til lik test for den enkleste CTEC laderen som jeg gjorde med de dyre Ladac?ene og kan komme med hvilke tallverdier på ampere og ladespenninga den gir, i morgen.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...dette er vel noe alle inteligente ladere av en viss kvalitet gjør....
Min Ladac tåler parallellast på 5 A. Og noe mer enn det har jeg ikke behov for å bruke ved landligge.
Kvalitets lader kan brukes 100% som nettagregat og hvis forbruk senker seg skal den klare lading inn på batteriene i forhold til hvad dem trenger. Hvis man har kjøleskap og noen lys på trenger man lader av litt høyere kvalitet en dere snakker om her. :nonod:
Link to post
Share on other sites

PS: Har koplet til lik test for den enkleste CTEC laderen som jeg gjorde med de dyre Ladac?ene og kan komme med hvilke tallverdier på ampere og ladespenninga den gir, i morgen.

Ctec ladere har veldig gode funksjonsbeskrivelser som kan vere nyttige å sammenligne med.

Tror ikke det er lett å få med seg alt hva de foretar seg og hvorfor, uten å vite litt om de.

Spanande å se om du finner store avik i forhold til funksjonsbeskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Selv vil jeg om det er praktisk mulig ikke lade samtidig som det er forbrukere tilkoplet, hater knallgass og irr ved batteriet.

Helt greit det (bortsett fra at jeg aldri har sett antydning til irr ved noen av batteriene i båten), men så var det bruksmønsteret da. Jeg har kanskje ligget i en uthavn 4 - 5 dager uten lading. Så drar jeg en kort tur inn til en gjestehavn for å ligge en dag og handle. Da benytter jeg selvfølgelig landstrøm for samtidig å fylle opp de slunkne batteriene. Og matvarene jeg handler plasseres selvfølgelig i kjøleskapet som da må stå på. Om kvelden blir det mørkt, og jeg trenger lys. Og når jeg skal tappe vann starter en pumpe. Det gjør også den kraftige spyle/kvern-pumpen hver gang jeg er på toalettet. Og TV'n vil gjerne ha 3 - 4A. Så, - det blir i praksis ikke mulig å få ladet de nesten tomme (ikke tomme, men ned mot 50% tappede) batteriene mine uten at det samtidig er et forbruk.

 

Som en liten oppsummering av det jeg har skrevet, går det ut på å ha et elektrisk system som en slipper å tenke på når en er på tur. Min Ladac lader er kanskje ikke den "smarteste" på markedet, men den gjør jobben for meg. Sett i kontakten og skru på det en måtte ønske av forbrukere som hjemme. At ikke alt kan bli 100% optimalt får så være.

 

Lars H. :wink:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som også sagt tidligere Lars H. jeg tviler ikke på at du har en av de bedre og samtidig mest heldige bruksmønster. Det ser vi jo på din erfarte levetid på batteriene, helt topp. Flott at noen har positive erfaringer.

 

 

Sa jeg kommer med resultater for CTEC i morgen. Sitter akkurat nu på arbeid så jeg har tatt den veldig enkle kontrollen med en gang. Ingen grunn til å vente.

 

Har brukt Fluke 36 amp.meter og Fluke 83 multimeter som måleverktøy.

Laderen er en CTEC multi cx 3600 til ca 600 kroner. (enkleste CTEC)

Forbrukeren er en kjølebox som dra ca 2,4A.

Batteriet er et nytt og toppladet 60ah blysyrebatteri. målt toppspenning før test 13,6v. (Normalt rett etter frakobling av lader)

 

Ble positivt overrasket. CTEK venter til spenninga kommer til/under ca 12,9v før den kobler inn lading. Ladet strømmengde er nesten lik forbrukerens forbruk. Ladespenninga ligger på 13,9v.

 

Jeg ville personlig foretrukket denne laderen fremfor den dyre Ladacèn fordi CTECèn vedlikeholdslader med mer egnet vedlikeholds-spenning. Ladac;en gearet jo opp fra første sekund og ga vedlikeholdsspenning på 14,4. Min konklusjon blir altså at den billige CTEKèn gir bedre hva jeg trenger uten å medføre like stort vannforbruk. (Ladacène var forøvrig av betegnelse 3215-12 og 3230-12)

 

Hva som er beste måte å ivareta "strømbehovet og batteriene på" får vel så være litt individuelt og behovsprøvd. Men jeg har nå ivertfall prøvd å gi mine beste råd, selv om jeg blir møtt med noe skarpe motargumenter hvor noen har dratt mine utsagn til det ytterste.

 

Summen av alle argumenter og motargumenter danner jo et bilde de å. Ønsker Ladyb lykke til med nye batterier og at det er mulig å hente noe ut av denne diskusjonen slik at du slipper å få knallgassopplevelse på nytt. Viktig for nattesøvn etter :drink::drink::drink: ...

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok også litt makelig anlagt. Vi ligger endel i uthavner og har i forhold til opplysninger i andre tråder et ganske stort strømforbruk ombord i døgnet , hovedsakelig grunnet stort kjøleskap og tent ankerlanterne om natta. Dessuten trekker PCene endel. Så til saken: jeg antar at generatoren ombord går 1 - 2 timer i døgnet, dels for oppvarming av vann, koking av kaffe, støvsuging og lading av batterier. Det er en selvfølgelighet at kjøleskapet står koblet til 12 volt mens forbruksbanken lades. Vi har en Sterling batterikontrollenhet ombord samt indeividuell spenningsovervåkning av batteribankene ombord. Ladingen er på 14.4. volt inntil 100 % opplading, deretter faller vedlikeholdsladningen til 13.7 volt (men dette skjer ikke ved 1 - 2 timer ledning i døgnet). Dette skjer mens båten brukes mer og mindre kontinuerlig i 8 uker om sommeren. Nå har vi bare brukt båten i 3 sesonger, så jeg er spent på å se om batteriene våre holder like lenge som batteriene til Lars H. Det som stresser startbatteriene er opptrekk av ankerkjetting og noen få ganger bruk av baugpropell når vi forhaler i sterk sidevind. Når det gjelder uttrykket "intelligente" ladere og hvorvidt en lader er mer "intelligent" enn en annen, så har jeg i farten ikke henvisning til gode, uavhengige tester av batteriladerne. Det er vel også snakk om at den enkelte båteier utvikler forskjellige fremgangsmåter for å holde batteriene vedlike. Noen er innstilt på å skifte batterier relativt hyppig og er mindre opptatt av kontinuerlig overvåking, mens andre en litt mer "nidkjære" og nærmest lar det gå sport i å bevare batteriene lengst mulig.

Link to post
Share on other sites

Du siterte meg med min setning: Min Ladac tåler parallellast på 5 A. Og noe mer enn det har jeg ikke behov for å bruke ved landligge. Og skrev dette:

 

Kvalitets lader kan brukes 100% som nettagregat og hvis forbruk senker seg skal den klare lading inn på batteriene i forhold til hvad dem trenger. Hvis man har kjøleskap og noen lys på trenger man lader av litt høyere kvalitet en dere snakker om her. :nonod:

 

Hva er det egentlig du mener?

 

For min del holder det i bøtter og spann å kunne parallellbelaste laderen med 5 A før den endrer ladekarakteristikk. Hvis det betyr at Ladac ladere ikke er kvalitetsladere er det lige meget for meg.

Link to post
Share on other sites

)

Ble positivt overrasket. CTEK venter til spenninga kommer til/under ca 12,9v før den kobler inn lading. Ladet strømmengde er nesten lik forbrukerens forbruk. Ladespenninga ligger på 13,9v.

Jeg ville personlig foretrukket denne laderen fremfor den dyre Ladacèn fordi CTECèn vedlikeholdslader med mer egnet vedlikeholds-spenning. Ladac;en gearet jo opp fra første sekund og ga vedlikeholdsspenning på 14,4. Min konklusjon blir altså at den billige CTEKèn gir bedre hva jeg trenger uten å medføre like stort vannforbruk. (Ladacène var forøvrig av betegnelse 3215-12 og 3230-12)

Kan det være så galt at du blir lurt av at denne laderen er for liten til å få batteriet opp i 14,4 volt, samtidig med forbruk på 2,4A ?

Den har vel bare en maks ladestrøm på 3,6 ampere.

Da har altså 13,9 volt ingenting med vedlikeholdslading å gjøre?

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det være så galt at du blir lurt av at denne laderen er for liten til å få batteriet opp i 14,4 volt, samtidig med forbruk på 2,4A ?

Den har vel bare en maks ladestrøm på 3,6 ampere.

Da har altså 13,9 volt ingenting med vedlikeholdslading å gjøre?

 

Nei laderen vedlikeholdslader med samme spenning om forbrukeren kobles bort. Da vil det imidlertid etter ca 1min. være slik at lader kobler i hvilemodus fordi batteriet jo er toppladet. Har sjekket det.

Link to post
Share on other sites

Ladac;en gearet jo opp fra første sekund og ga vedlikeholdsspenning på 14,4
Størrelsen på batteribanken vil vel ha en del å si for hvordan laderen oppfører seg når den er vedlikeholdsmodus med et toppladet batteri og en større forbruker slår inn. Jeg har f.eks. en bank på 345Ah, og når den banken er fulladet og ikke i sitt siste leveår, skal det store strømmer til før spenningen faller noe særlig umiddelbart. Så det er vel sannsynligvis derfor min lader (som ikke er av de nyeste og glupeste) ikke bryr seg med øyeblikkelig å øke spenningen til 14,4volt vil jeg tro.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at noen har systemer som virker bra og noen som har systemer som virker mindre bra eller heller dårlig. Det man ofte glemmer i sammenligningene er at det er flere faktorer som varierer og at sammenligningene derfor ikke er så helt enkle.

 

Det er mange eksempler på at to personer kan ha samme utstyr og at det bare virker tilfredsstillende for den ene av dem.

 

Noen mener at et produkt er bedre enn andre uten å vie de tekniske forskjellene så mye oppmerksomhet. Det ville da være fint om man i tillegg til å si at noe er bra også kunne fortelle hvorfor det er så bra og hvilke erfaringer man har som gjør det mulig for vedkommende å sammenligne produkter.

 

Hvis man går inn og ser på reguleringsteknikken og på hva programvaren i laderne er lært til å gjøre så blir det enklere for alle å skjønne hvorfor det enten virker eller ikke virker i enkelte tilfeller.

 

Det kommer noen nye systemer inn på markedet snart som automatisk gir en bedre forståelse av hva som skjer i et energisystem. Man vil da både som båteier og tekniker ha lettere for å skjønne hva som foregår. (Egentlig betyr det ikke så mye om batteriet lades på den ene eller andre måten hvis man bare skjønner det og forholder seg riktig til det).

 

Så vidt jeg har fått med meg så snakkes det her om noen ladere som reduserer effekten når batteriet skal lades fra 80 til 100 %.

Hvorfor noen batterifabrikanter ønsker å redusere effekten av ladningen på et område hvor andre fabrikanter ønsker å øke effekten er vel noe man kan stille seg forundrende til.

 

Dette er noe jeg mener er en vesentlig forskjell og jeg antar at flere her kan fortelle litt om forskjellene siden de allerede har uttalt seg.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor noen batterifabrikanter ønsker å redusere effekten av ladningen på et område hvor andre fabrikanter ønsker å øke effekten er vel noe man kan stille seg forundrende til.

 

Jeg kjenner ikke til at det er noen som ønsker at ladetrykket skal øke i siste del av ladefasen, så jeg klarer ikke å svare på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet side opp og ned om batterier og ladning her på forumet for døve ører og ønsker ikke å bruke mer tid på dette.

Bruk av batterier og ladere generelt er et omfattende tema og det er dessverre ikke mulig å lære alt på kort tid. Det finnes svært lite litteratur på markedet som tar for seg alle sidene ved dette.

 

For batteridrift i båt handler det stort sett om å skape en energibalanse i båten som passer til den tiltenkte bruken av båten pluss en del andre faktorer som energitetthet, batteriets lademottak, batteriets fotavtrykk, vekt osv.

 

Et lite tips kan jeg gi deg og det er å se på hvordan ladeeffektiviteten i batteriene er på de forskjellige stadiene under ladningen. (Hvis du ikke får energibalansen til å gå opp så finnes det mange veier til målet, og det enkleste er jo å bruke mindre strøm).

 

Gå da for å regne effektiviteten i Watt i stedet for å bruke Ampere som normalt blir benyttet for det er da du ser forskjellen på batterier og ladere.

 

Hvis det ikke har spesiell interesse så drit i reguleringsteknikken men studer filosofien bak laderen. Det er først da du skjønner forskjellen på en god lader ellet et godt Batteri og en effektiv markedsføring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet side opp og ned om batterier og ladning her på forumet

Ja, det har du, men du har ikke vært villig til mer konkrete råd og opplysninger. Det jeg og sikkert mange andre gjerne vil vite er hvordan f.eks. en batteribank på 345Ah med "standard" åpne bly/syrebatterier som f.eks. er utladet til 50% best kan lades opp til 100% med en landstrømslader.

- Hvilken spenning skal en lade med?

- Hvor mange ampere skal en lade denne batteribanken med?

- Hvor lenge skal dette foregå?

- Hva med pulslading?

- Skal en "kjøre på" med en ekstra boost lading med høyere strøm/spenning før en går over til vedlikeholdslading?

- Vedlikeholdslading/topping av batteriene, hvor lenge, med hvilken spenning/strøm evnt. pulslading?

osv.

osv.

.

.

osv.

 

Det er slike helt konkrete spørsmål jeg tror mange stiller seg og ønsker svar på. Så kan den enkelte velge lader ut fra svar på slike spørsmål.

Og det er helt unødvendig å blande inn produsentnavn for hverken batterier eller ladere i dette.

 

Så, dersom du mener å ha kompetanse på dette feltet, - hvorfor ikke dele dette med oss andre? Du mener jo å sitte med gode kunnskaper på dette feltet.

 

Lars H.

(I morgen torsdag er det tid for langhelg i båten. Rødvin (Weinart Carrascal) og litt Baily til fruen er innkjøpt)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet side opp og ned om batterier og ladning her på forumet for døve ører og ønsker ikke å bruke mer tid på dette.

Bruk av batterier og ladere generelt er et omfattende tema og det er dessverre ikke mulig å lære alt på kort tid. Det finnes svært lite litteratur på markedet som tar for seg alle sidene ved dette.

 

For batteridrift i båt handler det stort sett om å skape en energibalanse i båten som passer til den tiltenkte bruken av båten pluss en del andre faktorer som energitetthet, batteriets lademottak, batteriets fotavtrykk, vekt osv.

 

Et lite tips kan jeg gi deg og det er å se på hvordan ladeeffektiviteten i batteriene er på de forskjellige stadiene under ladningen. (Hvis du ikke får energibalansen til å gå opp så finnes det mange veier til målet, og det enkleste er jo å bruke mindre strøm).

 

Gå da for å regne effektiviteten i Watt i stedet for å bruke Ampere som normalt blir benyttet for det er da du ser forskjellen på batterier og ladere.

 

Hvis det ikke har spesiell interesse så drit i reguleringsteknikken men studer filosofien bak laderen. Det er først da du skjønner forskjellen på en god lader ellet et godt Batteri og en effektiv markedsføring.

 

 

Hmm. Lærte lite av dette jeg, muligens er jeg litt for enkel i hua.

Link to post
Share on other sites

Samme her motor, kan ikke finne noe særlig om volt/ampere styrker eller ladetider i hans utallige innlegg: "De e nok någe gale me håvene våre" (stavangersk, som sikkert Ole Petter forstår dersom han ikke er en innvandrer)

 

Lars H. :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fant jo en ting.. Skal regne effektiviten i Watt i stedet fo Ampere. Joda, hjelper ikke med stor strømstyrke ved lading hvis man ikke har spenning nok, eller med mye spenning så lenge det ikke er støm nok. P=UxI gjelder vel fremdeles. Spørsmålet er imidlertid som Lars skriver. Hvordan lader man best, hvilken spenning og hvilken strøm på hans 345Ah batteribank med vanlig bly syre batterier. Er pulsing som er blitt mer og mer vanlig et must?

mange ladere har jo det nå i hvertfall i slutten av ladeprosessen -de siste 20% som det stadig snakkes om.

Mascot pulser strømmen, mens de fleste andre pulser spenningen såvidt jeg har fått med meg. Hva er mest riktig.

Joda, jeg har fått med meg at pulsing er til for å desulfatere, men er det bare derfor man pulser. Har jo kunnet kjøpe "tingser" ala Propulse o.l. som gjør denne jobben.

Naive meg har trodd at det er best å lade batteriene opp over lang tid, men at man i båt vil ha det gjort fort unna. Man har derfor ladere som lader med høyere spenning enn optimalt (opp mot 15V) i første del av ladeprosessen. 14.7V brukes av flere. Før var det 14.4V v/ 20 gr C som gjaldt og som jeg trodde var optimalt ladespenning - ikke mer enn det. Mot slutten av ladeprosessen virker det som det er mer enighet om at man må senke spenningen ned til 13.6-13.8 V. Har man Gel eller AGM så gjelder andre regler.

Fint om fagfolka kan svare mer på dette - med begrunnelse.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg vil bevege meg inn på å tro noe om hva som er det absolutt beste. Var der en fasit var vel alle ladere konstruert likt, Jeg har imidlertid ei oppfatning av at det å "stresse" batteriet hele tiden kan være uheldig. Bakgrunnen for denne tro er at jeg har blitt fortalt at Taxi-eiere opplever ofte bare 1-2 års levetid på batteriet. Taxiene går gjerne nesten døgnet rundt og når de står stille/parkert er ofte lader tilkoblet. Dette fordi takstmeter el. står kontuerlig påslått. Derved opplever batteriet en konstant høy spenning hele døgnet.

 

Trenger sikkert å hvile litt de å :lol::lol::lol:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...