Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Interessant det der med svovelgass. Er det en kjemiker her på forumet som kan forklare det? Det er i alle fall et batteri som ikke er i orden, men det behøver ikke være noe galt med ladeopplegget. Alt kan gå i stykker.

 

Jeg har forøvrig hatt AGM-batterier til forbruk i 2 sesonger, og jeg tror nok ikke jeg kommer til å gå tilbake til konvensjonelle, åpne batterier. Jeg håper de varer i 20 år.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Men synes du at det er meget praktisk hvis noen kommer til havn og skal lade flere batterier over natt?

Og hva hvis noen f.eks. eier 6 AGM, synes du at det er fristende med hensyn til minst 60 til 120 timer lading som må forventes i så fall?

 

Er helt enig med deg i ditt resonemang. Det er for upraktisk å lade ett og ett batteri etter tur.

 

Derfor: Om jeg hadde flere batterier ville jeg montert bryter ifm. plussforbindelsen til hvert batteri, slik at de kan hurtig koples fra hverandre. Så ville jeg montetrt like mange ladere som det er batteri. En lader til hvert. Denne trenger jo ikke å være i nærheten så stor som den som evnt. skulle lade flere må være. Laderne kan jo samles slik at de har felles tilkoplingspunkt på 230v-sia.

 

Når jeg så skulle lade ville jeg enkelt svitsjet bryterne slik at batteriene kunne lades adskilt. Da vil garantert alle batterier få korrekt og optimale ladeforhold. Og om de er gode oppstår det kun ubetydelig fordamping.

 

Prisen av flere småladere er gjerne ikke større enn prisen av en stor.

 

 

Jeg var senest i våres ombord i en ett år gammel båt hvor det ene batteriet var tørrkokt og helt defekt. Årsaken var enkel og den var at det hele tiden også under lading sto på en forbruker slik at den svindyre såkalt inteligente laderen ikke klarte å forstå/komunisere med batteriene. I den båten var det bare to batterier. Så det er også viktig forladeren at dens batterikomunikasjon ikke blir påvirket av slike ytre faktorer.

 

UANSETT: INTELIGENTE LADERE ER IKKE SÅ INTELIGENTE SOM MAN OFTE TROR. DETTE MÅ VI TA HENSYN TIL..

Link to post
Share on other sites

I en annen batteritråd kom man til at vanlige batterier var de som ga mest igjen for pengene. Slike som selges hos Biltema som startbatterier o.l.

 

Generatoren min gir 14,7 volt, og jeg må fylle vann hvert annet år. Det blir til at jeg fyller en liten skvett hvert år.

 

Under landstrøm:

Om bord har jeg tre adskilte batteribanker. To av bankene tar en intelligent lader av fabrikat Sterling seg av. Syrevekten er etter hukommelsen på 1,28. Den tredje batteribanken blir underholdt av en Biltema-lader 37-719.

 

Ferie:

Nå har jeg hatt ferie og skal tilbake på jobb.

Link to post
Share on other sites

Batteri under lading (gassing) utvikler ikke svovelgass men knallgass.

Som navnet sier blir det knall ved antenning. Det vil være på sinn plass å gi beskjed om noen faremomenter i tilfeller da ett batteri i en bank begynner å gasse.

Når en celle er ødelagt vil det gå strøm fra de friske batteri til det ødelagte batteri. Ved borkobling av kabel kan det dermed opppstå en gnist med dertil eksplosjon.

Da bør en i vertfall ikke stå med ansiktet over batteri, men lene seg godt til siden slik at skaden på kroppen eventuelt blir minst mulig. På forhånd bør en lufte godt.

Bare så synd at knallgass synker ned i båten

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Tror jeg kommer til å gå for 3 AGM forbruksbatterier,

Hvorfor, hvis ikke du skulle ha stor lyst på noe annet nå?

Hvis batteriene dine er bare 3 år gamle da finnes det vel stor sjanse for gjenbruk av de 2 som er uskadet.

 

Ellers, lykke til ved undersøkelsen på helgen.

Vurderingen blir best etter du har målt syrevekten. :smiley:

 

 

Når jeg så skulle lade ville jeg enkelt svitsjet bryterne slik at batteriene kunne lades adskilt.

...

UANSETT: INTELIGENTE LADERE ER IKKE SÅ INTELIGENTE SOM MAN OFTE TROR. DETTE MÅ VI TA HENSYN TIL..

...og hvis du skal bruke strøm da, som vanlig og mens ladingen foregår....

Også derfor ville det være for vanskelig, fordi man kan jo slettes ikke forvente at noen slår av og på batteriene

når kjøleskapets thermostat slår på, og av, og på, og av, og på, ....

Eller tenkter du å bruke bare et batteri mens ladingen foregår?

Men da blir jo dette batteriet mer belastet enn alle andre, som er heller ikke bra. :smiley:

 

Nei, nå må det være slutt med forvirringen.

Jeg er enig med deg at det er best med hver en lader per batteri.

Men i så fall er det jo best med en intelligent lader igjen som tar hensyn på alt som ikke vi kan,

fordi vi behøver jo også å sove i mellom og kan ikke se på spenning og thermometer i hele tida.

 

Fakt er vel at de fleste av alle batteripakker klarer å overleve mye lengre enn 6 år

hvis det finnes en intelligent lader og litt intelligent hensyn til batteriene.

Derfor synes jeg at det er litt mye med 6 lader og 7 bryter for bare en batteripakke.

 

Ønsker en fin helg til alle.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er helt enig i at det er vanskelig å få gjennomført en optimal lading under bruk av båten. Selv ville jeg valgt å forbruke fra kun ett batteri mens jeg ligger i havn. Dette batteriet bør fortrinnsvis være av en type som tåler dyputlading godt. Imidlertid er det ikke noe problem å beregne hva man normalt har av strømforbruk mens man ligger i havn. Så kan man montere en lader til dette batteriet som tilsvarer et slikt forbruk. Gir laderen noe mindre en beregnet forbruk vil det ikke oppstå noe veskeforbruk/knallgass og det betyr ikke noe at laderen ikke klarer å tolke når batteriet er toppladet.

 

De fleste inteligente ladere lader med maks styrke opp til 80% ladetilstand, for deretter å gå over til pulslading med redusert voltstyrke.

 

Jeg har i mine inlegg i denne tråden prøvd å beskrive hvordan mange kan unngå batteriproblemer, selv om man tror man har topp moderne teknologi/utstyr montert ui båten.

 

Jeg forstår at det for noen kan virke litt tungvint/håpløst å følge disse rådene, men jeg synes faktisk det er meget plagsomt å måtte sjekke veskenivå /syretilstand osv til stadighet. Og selv om dette gjøre så opplever man det trådstarter opplevde, batterihavari.

Så får det selvfølgelig være opp til enhver hvorvidt man følger de ulike fagråd.

 

Jeg har ingen formening om amg batterier er bedre enn vanlige blysyrebatterier, imidlertid vet jeg at de som har annet enn blysyrebatterier bør sjekke om laderen er konstruert for annet, Enkelte ladere er kun beregnert for blysyrebatterier.

 

Ja, dette er du så god på - det er nok best at jeg tar ferie ( ihvertfall fra denne tråden).

 

Min irritasjon, OLPI, Skyldtes at du i forutgående innlegg påsto at jeg for med "bare vrøvl". Det gjør jeg jo ikke og det blir litt håpløst å fremlegge faglige råd i disse trådene om noen uten tilstrekkelig viten kommer med slike påstander. Jeg er med på å ta en diskusjon om hvorvidt det er praktisk mulig å gjøre ting optimalt men ble veldig irritert over din bastante konklusjon om min fagkunnskap. :discuss::smash:

 

 

Har man to til tre batterier i båten bør det være enkelt å innrede det slik at man kan gjøre som jeg beskrev i tidligere innlegg. En lader til hvert batteri som lades adskilt fra hverandre. Bruker man strøm i havn så bruk strøm fra bare ett stk. i gangen.

 

 

Det er også viktig å huske at man etter å ha vært i uthavn og hatt stort batteriforbruk på flere batterier, alltid er best for motorens dynamo og lade bare ett stk. i gangen. Dynamoading av flere dyputladede batterier medfører knallhardt arbeid for dynamoen og dette kan i et relativt varmt motorrom medføre dynamohavari. Vent evnt. til du kommer i havn med å lade de øvrige batterier.

Link to post
Share on other sites

Hva er din fagkunnskap da motor?

 

Føler ikke at det skal være nødvendig å legge ut sin CV her på forumet.

 

Bruker du hodet og litt praktisk forståelse og vilje til å tenke så innser du at jeg har rett.

 

DETTER ER ENKELT. OPTIMALISER DITT BATTERIHOLD OG FÅ EN ENKLERE TRYGGERE BATTERIBANK. Gjør som mange har gjort tidligere og opplev selv uventede batteriproblemer.

Link to post
Share on other sites

Nei. Smarte ladere er ikke så smarte som mange tror. Problemet blir størst når batteriene har ulik tilstand. Laderen forstår ikke å lade bare det batteriet som er utladet. Den lader gjerne alle likt og da vil nødvendigvis de beste bli ladet for hardt. :discuss:

....................

 

PS: Skjønner godt at dere som lader flere batterier samtidig sliter med veskenivået. Kanskje en ide å ta til ettertanke at dette sannsynligvis har en årsak. :smash::smash::smash:

 

(Elektoreksperten/min sjef sa nettopp at dette er gammel lære og at det er alltid det beste batteriet laderen "leser" tolker signalene fra. defor litt redigering)

 

Leste ditt siste innlegg og svarer selv om du ba meg ta ferie.

 

Beklager at jeg har såret deg og din fagkunnskap.

 

Det jeg ville frem til er at det går fint å lade en batteribank. Hvorfor? Jo, fordi det i en bank som forbrukes og lades hvert batteri veldig likt. De trenger med andre samme opplading såsant man ikke har helt forskjellige batterier (type,alder osv). Flere mener sogar at forskjellig alder og størrelse heller ikke har mye å si. Når banken er sammenkoblet vil hvert batteri bli utjevnet mot hverandre. At det absolutt optimale vil være å lade et batteri av gangen kan så være, men å hevde at det er det man gjøre er vrøvl. Det eneste som kan skape et problem er at et av batteriene i banken er defekt. Det er heldiigvis veldig sjelden skjer, og ingen katastrofe uansett. Det kunne like gjerne blitt defekt av å stå alene.

 

Så til andre avsnitt (ref sitat). Der hevder du at du har svaret på at man må etterfylle vann i åpne bly/syre batterier. Svaret er at man lader i en sammenkoblet bank. Hadde man brukt samme lading på hvert og ett batteri så hadde det ikke vært vannforbruk, mener du. Etter min mening -igjen vrøvl-.

 

Man kan selvsagt få lite eller ingen vannforbruk ved lading, både av ett batteri og batterier i en bank. Det kommer først og fremst an på ladingen.

 

Hvis du mener jeg bruker sterke ord så er det for å legge meg på samme nivå som deg. I lysbåter idag er det vanlig og ha 3 eller felere batterier. At du også gir et faglig råd der du mener at man ideelt har en lader på hvert batteri og en bryter som du bryter forbindelsen mellom hvert av batteriene i en bank. Det rådet håper jeg ingen med større batteribanker følger.

Har du ett startbatteri og et til forbruk er jeg imidlertid helt enig med deg at man bør ha 2 ladere, eventuelt lade de med samme lader, men hver for seg. Årsak - de har forskjellig ladetilsyand og er også kanskje av forskjelige typer.

 

OK - det er nok av folk her som kan mye om disse tingene, men ville bare svare deg siden du følte deg angrepet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint du er tilbake Olpi. Enig i at det går grit når alle batterier i utgangspunktet har lik tilstand. Problemet er imidlertid, som også du er inne på, at et batteri kan være defekt. Nå er det også slik at om et batteri i en større bank er noe svekket så påvirker dette inteligensen til laderen. For å være sikker på at man skal unngå "koking" av et av batteriene i en bank, blir det derfor det beste å lade slik som jeg beskriver.

 

Selv kommer jeg aldri til å lade en bank slik som det oftest gjøres. Mulig jeg er perfeksjonist på dette området men jeg vil nødig oppleve det trådstarter opplevde.

 

 

Så til andre avsnitt (ref sitat). Der hevder du at du har svaret på at man må etterfylle vann i åpne bly/syre batterier. Svaret er at man lader i en sammenkoblet bank. Hadde man brukt samme lading på hvert og ett batteri så hadde det ikke vært vannforbruk, mener du. Etter min mening -igjen vrøvl-.

 

Vannforbruk er helt ubetydelig i et normalt godt batteri forutsatt at opplading skjer korrekt med en inteligent lader, Dette er min påstand og erfaring. så får du som tydeligvis ikke ønsker å lade korrekt oppleve noe annet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er selvfølgelig enig i at det å lade et og et batteri med dertil egnet lader er best for batteriet, men hva er best for båteieren? Jeg vil si at å slippe å tenke på strøm i båt i den tiden en bruker den må være det eneste riktige for brukeren enten han er baker eller elektroingeniør av proffesjon. Så får en heller renonsere litt på det ultimate opplegget.

 

Selv har jeg et startbatteri på 62Ah, og en forbruksbank av 3 sammenkoblede 115Ah batterier.

 

1. Lading under ganger er fra båtens 70A generator. Den har Ladac regulator med sensing på forbruksbatteriet og jeg har skilledioder til å fordele strømmen mellom start og forbruksbatteri.

2. I hjemmehavnen bruker jeg sjelden landstrømlader, men lar solcellepanelet på 2x68W topplade og vedlikeholde forbruksbatteriet via en "intelligent" MAX-power regulator. Startbatteriet er fulladet etter turen hjem og trenger ikke ytterlige lading.

3. Er jeg på tur og ligger i uthavn, sørger solcellepanelet for å gi meg ekstra liggetid. Det lader da kun forbruksbatteriet. Startbatteriet er fulladet etter turen med lading fra generatoren.

4. Er jeg på tur og ligger i gjestehavn med landstrøm, plugger jeg meg på 230volt'n og lader forbruksbatteriet med en 30A Ladac lader som er intelligent nok med sensing på batteriet til at jeg samtidig kan trekke strøm fra batteriet til forbruk. Samtidig kobles solcellepanelet automatisk over til å lade startbatteriet. Unødvendig for det fulle startbatteriet, men så forstyrrer ikke denne ladestrømmen "intelligensen" i landstrømladeren.

 

Selv er jeg rimelig oppegående på strøm i båt, men kunne ikke tenke meg å drive å slå over brytere hele tiden når jeg er på tur. Det hadde helt sikkert gått i surr. Hadde en periode for mange år siden før jeg monterte skilledioder en løsning med manuelt først etter avgang å lade startbatteriet en kort tid før jeg slo over på lading av forbruksbatteriet. Egentlig ganske enkelt, men etter å ha glemt å slå over mange nok ganger, ble den løsningen forlatt. Er det noe en kan glemme, så gjør en det før eller siden.

 

Den løsningen jeg har nå, har resultert i at jeg slipper å tenke på strøm når jeg er på tur, det kan en gjøre hjemme eller på jobben. Og det funker. Har nylig skiftet startbatteriet etter 10 års bruk, og forbruksbatteriet etter 9 år. Og som sagt i et tidligere innlegg, så var samtlige celler like gode/dårlige selv med sammenkoblde batterier i forbruksbanken.

 

Så hvorfor gjøre ting komplisert og arbeidskrevende når en kan ha et meget godt og fungerende opplegg uten å tenke på det i det hele tatt under bruk bortsett fra å følge litt med på spenningen når en ligger lenge uten landstrøm? Har en åpne batterier, skader det ikke å ta en titt på væskenivået et par ganger i løpet av sesongen.

 

Lars H. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vannforbruk er helt ubetydelig i et normalt godt batteri forutsatt at opplading skjer korrekt med en inteligent lader, Dette er min påstand og erfaring. så får du som tydeligvis ikke ønsker å lade korrekt oppleve noe annet.

 

Jo, der tar du feil. Jeg er helt enig med deg i dette, men uenig at det gjelder kun når man lader ett og ett batteri slik du hevder (ref tidligere innlegg).

Som tidligere nevnt er jeg også enig i at det optimale er å lade ett og ett batteri, men i praksis er det unødvendig da man oppnår 99.9% samme resultat når man lader en sammenkoblet bank. Ingen vits å bestrebe seg på 100% når det skaper så mye bryderi.

En annen ting jeg er uenig i er at man ikke skal sjekke væskenivå - det trengs ikke iflg deg, men det er etter min mening ganske fornuftig å gjøre av og til.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nå har jeg vel ikke sagt at veskenivået aldri skal sjekkes. Kontroller det nå gjerne en eller to ganger i året. Det jeg sier er at veskenivået ikke krymper noe serlig på et godt batteri som får korrekt regulert lading.

 

Derfor lader jeg korrekt og trenger sjelden å kontrollere nivået.

 

Til Lars H. har jeg bare det å si at det jo virker som om du lader på så optimal og korrekt måte som praktisk lars seg gjøre. :yesnod::yesnod: Men jeg er litt skeptisk til om det finnes noen ladere som klarer oppgaven 100% riktig når du lader samtidig som forbrukere står på. Dette fordi ladere har flere parametre som ligger til grunn for beregning av når de skal legge seg over på hvilemodus. De klarer det skjelden 100% riktig om de ikke kan måle uforstyrret hvilespenninga i batteriet. Tipper derfor laderen din får en tendens til å overlade litt og følgelig vil du få noe mer vesketap, over tid. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg vel heller ikke ment at mitt opplegg er 100% det beste for batteriene, men meget bra for BRUKEREN. Og jeg foretrekker faktisk at spenningen er noe for høy fremfor at den er for lav mht. sulfatering. Da velger jeg lang levetid selv om det må fylles på en skvett vann iblant.

 

Fullstendig teknisk spec har jeg aldri hatt for laderen, men Paul Rosenquist (Ladac) skisserte opp ladeforløpet for meg en gang vi satt og diskuterte lading på kontoret hans. Det er noe alá skissen min under. Laderen pulser etter en viss tid, og spenningen går ned til 13,6volt. Og den starter ikke på 14,4volt igjen når store forbrukere slår til. Faller landstrømmen ut og er borte en stund slik at batterispenningen synker en del under 13,6volt, starter den imidlertid med full guffe. smart at er den ikke at dette ikke unngåes. Ellers forsto jeg på Paul at den ble styrt av spenningen på senseledningen og klokken. Laderen er enkel, men fungerende.

 

lading1.gif

 

Lars H.ladac_krus_smal.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fullstendig teknisk spec har jeg aldri hatt for laderen, men Paul Rosenquist (Ladac) skisserte opp ladeforløpet for meg en gang vi satt og diskuterte lading på kontoret hans. Det er noe alá skissen min under. Laderen pulser etter en viss tid, og spenningen går ned til 13,6volt. Og den starter ikke på 14,4volt igjen når store forbrukere slår til. Faller landstrømmen ut og er borte en stund slik at batterispenningen synker en del under 13,6volt, starter den imidlertid med full guffe. SÅ smart at er den ikke at dette ikke unngåes. Ellers forsto jeg på Paul at den ble styrt av spenningen

 

Jeg har to stk Ladac ladere til disposisjon i daglig arbeide. Det er riktig at laderen pulser etter en viss tid, nærmere bestemt ved 80% ladetilstand. Da synker også ladespenningen noe. Derfor er ladetiden ganske kort opp til 80% men det tar gjerne opp til 10 timer før laderen har spisset/toppladet batteriet. Det fine er som du sier at de kopler seg selv automatisk inn når hvilespenningen blir for lav og lader for fullt. Nettopp derfor vil en konstant forbruker "lure" laderen. Prøv selv, uten laderen tilkoplet, å sette på en litt stor forbruker og det tar ikke lang tid før batterispenningen synker betraktelig, kopler du bort forbrukeren vil imidlertid batteriet hente seg inn litt etter noen minutter og korrekt hvilespenning kan måles.

 

Jeg har tidligere med andre inteligente ladere opplevd at de får problemer om det koples til en konstant forbruker. Kan jo alltids teste Ladac-laderne jeg har på jobb hvordan de oppfører seg. De er for ordens skyld beregnet for proffesjonelt bruk og koster langt mer enn de for privatmarkedet, så jeg tipper de er mins like avanserte. Når det gjelder inteligensen på disse laderne så blir jeg jo ikke så imponert alltid, Har flere ganger på helt nedladede batterier vært nødt til å lure de igang enten ved å legge inn en forbruker i startfasen eller kople til et annet batteri med strøm slik at laderen starter. Laderen klarer altså ikke å lese helt nedladede batterier.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere med andre inteligente ladere opplevd at de får problemer om det koples til en konstant forbruker.

På hvilke ladere har du opplevd dette ?

Er det noe underdimensjonert billig ræl du snakker om ?

Type og størrelse ?

Og hvilken type forbrukere ?

 

Jeg har aldri opplevd dette på forbruksbanken min på 540 Ah, hverken under lading eller vedlikeholdslading.

Til og med det elektriske toalettet går greit uten å forstyrre ladeforløpet, og det gjerne med 15A forbruk parallellt med dette

til lys, varmer, kjøl etc.

 

Jeg har nå en Sterling CED50 A lader.

Den forrige var en Mobitronic 45A lader.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde selv omentrent samme opplegg som Lars, i gamlebåten. Hadde samme bruksmønstret også. Hadde aldri problemer. Tror at hovedgrunnen til at dette gir så god batteriøkonomi er solcellepanelene som sørger for å toppe batteriene til enhver tid. Å toppe et batteri tar veldig lang tid, med lav ladestrøm og her er panelene fine.

 

Et lite tips som sjeldent blir omtalt om man har stor batteribank med flere batterier, er måten disse koples opp på. Ved paralellkopling er det viktig at jordledning går inn på det første batteri og plussledningen inn på det siste. Eller omvendt. Om pluss og minus koples til det samme batteriet og de andre bare koples i paralell til dette vil det batteriet lengst fra tilførselsledningene få lavere spenning etterhvert. Når ladekilden fjernes vil alle batteriene draes ned til dette batteriets tomgangspenning.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Et lite tips som sjeldent blir omtalt om man har stor batteribank med flere batterier, er måten disse koples opp på. Ved paralellkopling er det viktig at jordledning går inn på det første batteri og plussledningen inn på det siste. Eller omvendt. Om pluss og minus koples til det samme batteriet og de andre bare koples i paralell til dette vil det batteriet lengst fra tilførselsledningene få lavere spenning etterhvert. Når ladekilden fjernes vil alle batteriene draes ned til dette batteriets tomgangspenning.

 

:yesnod: Dette fikk jeg tips om fra Staubo (Mastervolt), men andre (amatører ?)mener dette ikke har noen betydning. Jeg følger uansett ekspertisens råd.

Link to post
Share on other sites

På hvilke ladere har du opplevd dette ?

Er det noe underdimensjonert billig ræl du snakker om ?

Type og størrelse ?

Og hvilken type forbrukere

 

Svar på dette er allerde delvis gitt i innlegg nr.28 i denne tråden.

Fabrikant på laderen husker jeg ikke, kan selvfølgelig spørre båteieren, men mener fabrikant er uvesentlig.

Det var en kraftig, kostbar inteligent lader.

Forbrukeren var et kjøleskap som sto på hele tiden, sommer som vinter.

 

Håper det er et fullgodt svar.

 

Nå har jeg lovt å teste en kostbar Ladac-laders inteligens. Skal begynne den testen i morgen.

 

Jeg vil da koble Ladac-laderen til et ordinært toppladet, nytt blysyrebatteri, som forbruker tenkte jeg å bruke en bærbar kjøleboks. Disse boksene drar nokså mye strøm. Jeg vil så kople opp et fluke-instrument for å overvåke spenninge/ladingen. Så kan og må jeg gjennom hele arbeidsdagen minst en gang per time lese av spenning og notere hvilket modus/lademodus Ladacen står i. Ut fra dette mener jeg at jeg etter noen dager bør kunne gi en nogenlunde fornuftig evaluering av Laderen.

Link to post
Share on other sites

Veskenivå er det normalt ikke behov for å sjekke på batterier som er friske.................
Jeg har bare tatt med litt av innlegget. Jeg har sett litt i bøkene mine som omtaler batterier ombord og årsaker til at væskenivået faller. Jeg synes ikke jeg har klart å finne noen gode forklaringer utover at høy lufttemperatur og høy ladespenning kan gi væsketap. Er det noen som kjenner til forklaringene til forskjellig væsketap i cellene? Jeg vil anta at batterier med "dårlige" celler vil få større væsketap sammenlignet med "normale" celler under ladning med 14.3 volt? Jeg sjekker væskenivået 4 ganger i løpet av året:

- ved utsetting

- midtsommers

- ved opptak

- midtvinters.

Jeg har nå 4 Tudor 140 Ah batterier på forbrukssiden. Jeg tror at jeg i løpet av 3 år har fylt på tilsammen ca 5 liter batterivann på disse batteriene. Det kan være at jeg har glemt en 2.5 lier, dvs maks 7.5 liter. Jeg har alltid to kanner med 2.5 liter batterivann i motorrommet. (Motorrommet har nå begynt å bli overfylkt med mye utstyr.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...