Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Ta det litt rolig, Ole Petter.

Jeg sier ikke at Rollsbatterier ikke tar skade av å fryse, jeg sier at noen batterier tar skade, mens andre ikke tar skade når de fryser. Er det noe du kan være enig i?

 

Videre synes jeg din påstand om at Rolls-batteriet utlader 6 ganger raskere en dette Exide Gel batteriet, er urimelig høy og ber deg komme med en utdyping. Det kan du vel?

 

Du synes tallene jeg kommer med er helt på viddene, men tallene er klippet ut av produsentens dokumentasjon.

 

Her har du nøyaktig graf over selvutlading fra Exide:

Ikke nok med det. Du ser kanskje at den er klippet ut av nøyaktig den samme dokumentasjonen som du har klippet inn tabellen over forholdsmessig endring av indre motstand i batteriet. ( PS: Tabellen din sier intet om spesifikk indre motstand over hode, selv om du skriver så.)

Det kan se ut som om jeg er nøyaktig på linje med Exide og ikke på viddene.

selvutlading_gel_batterier.gif

 

Når det gjelder batterimonitor, så skrev du at du hadde noen enkle svar på dette som lå helt opp i dagen.

 

Nå sier du plutselig at batterimonitorer er et problem for ikke en gang de som selger dem kan nok om dette.

 

For min del kan jeg ikke fatte hva som er så vanskelig med de batterimonitorene vi bruker i båt, men tar til etterretning at det likevel ikke var noen enkle svar på dette og at batterimonitorer er noe ikke engang de som selger dem kan nok om.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gidder ikke å diskutere med deg lenger Lotus.

Du kan ikke mer om batterier enn det som kan samle seg opp under en kortklippet negl og ferdig med det.

 

Så vidt jeg kan huske har også du stilt spørsmålet om hvorfor batterimonitoren din viser mer enn 100 % etter ladning.

 

For å unngå diskusjoner med deg så har jeg sendt IM til noen og fortalt muntlig til andre for å forklare hvorfor. Som ikke dette er nok, så har jeg også etter den første omgangen din med dårlige sønnak batterier fortalt en del lesere at de kan ta det helt med ro. Lotus har så mange fundamentale feil i måten han tenker et ladesystem ideelt skal være at det er ikke lenge før vi får høre at han igjen er misfornøyd med spenningen. Slik ble det også.

 

For de som har hatt en genuin interesse eller arbeidet med batterier i et kvart århundre, så vet vi at det du sier er tull ikke bare i teorien men også i praksis. Når Sønnak og andre leverandører av batterier løper skoene av seg for å hjelpe kunder som mener batteriene er dritt så slår det sjeldent feil. Det er Lotus systemer som havarerer.

 

Hvorfor noen skulle høre på deg å følge dine råd er mer enn jeg begriper så lenge du kun viser til dårlige erfaringer med ditt eget system og har ikke jobbet med temaet en dag ut over det du sysler med i din egen båt.

 

Hvis du hadde brukt kroppen din slik som den er skapt, det vil si med to ører og en munn, så hadde du visst at man har to ører fordi det svarer se å høre etter dobbelt så mye som man snakker.

 

Takk for praten og adjø for denne gang.

Link to post
Share on other sites

Dette er et diskusjonsforum. Hvis alle er enige, blir det ikke mye diskusjon.

Synd å høre at du sender im-er rundt til andre medlemmer og slenger dritt om meg.

I motsetning til deg har jeg aldri sagt at jeg er en batteriekspert, men litt mer enn det som kan samle seg opp under en kortklippet negl kan jeg nok.

 

For øvrig kan du jo bare henvise til en eller annen link på nettet hver gang jeg tar feil, så lærer jeg mer.

Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde brukt kroppen din slik som den er skapt, det vil si med to ører og en munn, så hadde du visst at man har to ører fordi det svarer se å høre etter dobbelt så mye som man snakker.

Har vi to hender for at vi skal kunne skrive så lange innlegg at mangelen på innhold ikke merkes også da kanskje....

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at det i denne tråden ikke har kommet bedre frem et godt svar på det trådstarteren opprinnelig spurte om, nemlig "hvilke batterier er de beste og tryggeste?"

 

Jeg mener at svaret må være AGM-batterier fra en eller annen kvalitetsprodusent (så kan man kanskje diskutere om Lifeline & Odyssey relativt sett er så mye bedre enn Optima & Varta & andre).

 

Slik jeg har forstått det, så koster gode AGM-batterier skjorta i innkjøp, men de har en rekke fordeler fremfor vanlige åpne blybatterier og gel-batterier. AGM-batteriene har lavere selvutladning, bedre toleranse for frost, bedre toleranse for dyputladinger, høyere startstrøm, raskere ladetid, er vedlikeholdsfrie og har en lengre design-levetid (selvfølgelig hvis de lades & behandles riktig, som for alle andre batterier).

 

Ole Petter, har du noen synspunkter på AGM-batterier generelt, og evt. ulike produsenter av slike?

 

Etter hva jeg har forstått kommer trolig noen av de beste AGM batteriene fra Odyssey. Disse koster en formue i Norge, men kan evt. importeres fra USA. Der koster et PC1500 batteri ca. $220. Jeg bestilte to og levert via JetCarrier kom det på NOK 2730 for begge tilsammen, inkludert frakt & moms og det hele (kontra norsk pris på kr. 3400 per stk). Kraft i massevis, og da har jeg sikkert bekymringsfrie batterier de neste 8-10 årene.

 

Mer informasjon på http://www.odysseysoutheast.com/faq.php

Link to post
Share on other sites

Nå har det jo kommet frem flere gode svar på hva trådstarteren spurte om.

I tillegg har han nå kjøpt batterier.

Jeg mener som deg at svaret må være AGM-batterier fra en eller annen kvalitetsprodusent og skrev det i innlegg #108.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...686&st=108#

 

På den annen side side er vel pris nesten aldri underordnet.......

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Stevens.

Jeg har vært på teknisk møte med Odyssey og ble litt kjent med et par karer hos produsenten som jeg ikke lenger har kontakt med lenger. Nå skal vi huske på at batterier leveres til flere formål, og det er mange ganger et spørsmål om hva vi kan få utnyttet av de egenskapene batteriene besitter.

 

Man ender opp med å vurdere om man betaler litt for mye for de raffinerte egenskapene et batteri har hvis man allikevel ikke har mulighet for å utnytte for eks. lademottaket. Ellers mener jeg Odyssey har kaniner med Concorde (Lifeine). Dette er utvilsomt gode batterier hvis man vil betale for dem, noe som jeg også var inne på i innlegg 62 i denne tråden.

 

Min vurdering er, at det finnes mange AGM batterier som gjør samme jobben i praksis, men har man en regattabåt med spesielle behov og begrenset plass og må ha state of the art, så går man for varene på øverste hylle. Lifeline og Odyssey står blant annet på denne hyllen.

 

Man får det man betaler for, så spørs det om vi får utnyttet det man betaler for godt nok. Det er da det dreier seg om hva som for eks. kommer ut av den sorte og røde ledningen fra laderen i praksis, for det som foregår inni laderen og som beskrives med fremmedord har i grunnen ikke så store betydning. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har lært på et amerikansk båtforum at Mercury nå krever kun AGM batterier installert for Verado-motorer ( link ), visstnok fordi disse er mer problemfrie/idiotsikre og at man derved unngår de mange falske feilmeldingene som følger når en Verado får for lav spenning. Mercury har også lansert sine egne AGM-batterier laget av Exide ( link ).

Link to post
Share on other sites

Vi ser vel her et eksempel på forebyggende tiltak fra en motorprodusent som allerede er kjent i båtverdenen hvis vi tenker oss om. Volvo Penta har gjort noe lignende ved å forby båtprodusenten å koble andre forbrukerne som trøstere etc. til startbatteriet.

 

Når jeg sier dette er kjent fra før, så er dette et klassisk designproblem, at man ikke klarer å ta de riktige hensynene til reservekapasitet, kaldstarteffekt og energiproduksjon. Med andre ord så sliter elektrisk utstyr fordi spenningen er lav, og ting som kjøleskap etc. stopper eller starter ikke.

 

Men når motoren ikke oppfører seg normalt, så blir jo et allerede kjent problem til noe mer, for man merker jo umiddelbart at det er noe galt og konsekvensen er større.

 

Å spesifisere en batteritype er et skudd i luften mener jeg, for dette batteriet må jo også lades og belastes innenfor gitte rammer. Når man da hopper bukk over det opprinnelige problemet med at båten produserer for lite strøm, så ender vi opp med at båtene kolliderer når båteieren skal legge til kai. Årsaken er jo da at spenningen kanskje er for lav slik at gir og gasshendelen heller ikke virker.

 

Så koster dette å rette på, og derfor leter man etter en måte å omgå problemet. Så kobler man noe elektronikk som tilhører motoren til forbruksbatteriet fordi etterglødingen til motoren drar ned spenningen på startbatteriet slik at båten ikke kan settes i gir før glødingen er ferdig, og når man da starter med fulle batterier er alt bra igjen. Men hvis vi da får en ladefeil på service banken som ikke har noen form for alarm, ja da kolliderer man når man skal legge til på grunn av at motoren går uten at båten kan manøvreres.

Link to post
Share on other sites

Å spesifisere en batteritype er et skudd i luften mener jeg, for dette batteriet må jo også lades og belastes innenfor gitte rammer. Når man da hopper bukk over det opprinnelige problemet med at båten produserer for lite strøm, så ender vi opp med at båtene kolliderer når båteieren skal legge til kai. Årsaken er jo da at spenningen kanskje er for lav slik at gir og gasshendelen heller ikke virker.

Det virker jo litt rart at spenningen skulle være for lav når man legger til slik at gir og gasshendel ikke virker.

Når man legger til har man jo motoren i gang og dynamoen lader. Og dynamoen har sikkert ladet en stund også.

Og dynamoene på disse motorene er jo egne kraftige beltedrevne 3-fasegeneratorer som produserer massevis av strøm allerede fra 1000 o/min og oppover.

At spenningen da skulle være for lav og at dette er grunnen til at man krever AGM-batterier virker litt rart.

 

Kanskje det er så enkelt som at AGM-batterier leverer veldig mye strøm på kort tid uten særlig spenningsfall slik at det å starte disse store motorene ikke skal by på problemer selv om batteriet ikke er helt fullt, eller noen år? I så fall er AGM et glimrende valg.

 

Kanskje vi bør lese hva Mercury selv sier om årsaken?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, om noen har tilgang på Mercurys service bulletiner, så er AGM-kravet spesifisert i Serv Bulletin #2008-04. Her er også noen sider fra manualen: ( link ).

 

Nå er Veradoene store motorer (rekkeseksere) med masse elektronikk, og med servostyring og elektronisk gir & gass som standard. Det er velkjent at det kan komme feilmeldinger når spenningen blir for lav (mindre enn 12,2V), og det er velkjent at motoren ikke gir noen netto overskuddstrøm til lading før med litt turtall. I manualen poengterer de også viktigheten av at gir & gass (=DTS) systemet må ha en skikkelig forbindelse til batteriet for at det skal virke.

 

Men, forklaringen er nok så enkel som at motoren krever mye startstrøm. Dette sikres lettest ved at man har best mulig batterier, som best mulig kan motstå lange lagringstider, krypstrømmer, evt. lite bruk og dårlig lading.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis motoren krever mye strøm i oppstart så er jeg av den oppfatning at man allerede har standarder for batterier som beskriver egenskapene i batterier uavhengig av type batteri. Hvis ikke motoren klarer å holde liv i seg selv og det som kreves for å navigere båten etter oppstart, så burde man kanskje gjort noen inngrep i produksjonen av motoren.

 

Vi ser jo klart konsekvensene når motorene gjør seg avhengig av strøm som generatoren på motoren ikke klarer å produsere. Man flytter vitale motorrelaterte komponenter over på et annet batteri i båten. Så venter vi bare på en systemfeil som kan være en sikring eller et defekt skillerelé.

Ingen alarm og ingen forvarsel og så går båten uten gir eller gass. Det finnes ikke et fly eller en yrkesbåt som hadde fått lov til å lette eller legge fra kai med slike systemer.

 

Er det virkelig slik vi vil ha det, at hvis dieselvarmren starter akkurat når vi skal reversere, så virker plutselig ikke giret?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har vært i båten i dag og målt syrevekta på batteriene på forbrukssiden.

 

son25okt2008f.jpg

 

Jeg bruker dette Leica håndholdte temperaturkompenserte refraktometeret. Ifølge skalaen krever "spesific gravity" under 1200 ladning, fra 1200 - 1250 er "fair" og området 1250 - 1400 beskrives som "Good". I de fire 140 Ah Tudorbatteriene målte jeg i de 24 cellene en variasjon i "spesific gravity" mellom 1270 - 1290. Dette er vel tilfredsstillede. Det var ingen systematisk forskjell i syrevekt mellom plusspolene og minsupolene.

 

Se forøvrig denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...83&hl=Leica

 

Jeg ser at jeg i juni i år målte syrevekt på cellene i området 1260 - 1265. Syrevekta i dag var altså høyere. Lurer litt på hva dette kan skyldes? Jeg hadde god ladning også i juni.

Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt svar motor.

Det spesielle i dag var at det ikke var noen antydning til væskefordampning - så langt jeg kunne observere. Jeg fylte kanskje litt for mye væske i alle 24 cellene våren 2008? Jeg får kanskje lage en tabell hvor jeg skriver den spesifikke syrevekta på hver celle? Er det noen som gjør dette regelmessig? Jeg pleier vanligvis å måle syrevekta på batteriene 3 ganger i året: om våren, midt på sommeren, og i oktober.

Link to post
Share on other sites

Juster syrevekten, rengjør toppen på batteriene og lad batteriene helt opp.

Trekk ut ledningen til laderen og fjern sikringen på plussledningen. Laderen er nå helt hjernedød.

Sett på forbruk i båten slik at spenningen på batteriet synker til 12,6 volt ganske fort. Sett i sikringen igjen og plugg inn laderen i støpselet. Skru laderen på hvis den har egen bryter i tillegg.

Skru av forbruket i båten.

 

Du vil nå sannsynligvis klare å dra syrevekten opp under eller kanskje over 1.300 når laderen lader batteriene med 14,4 volt @ 20 grader i en ny absorbsjonfase. Normalt er denne tiden ca 4-6 timer.

 

Batteriene dine er utjevningsladet og selvutladningen i batteriene blir mindre. Gjenta dette en gang i måneden. Om tre måneder så kjører du inn batteriene. Dette innebærer at du lader ut batteribanken med 5%-10%. Så lader du opp igjen batteriene med laderen. Og gjentar det jeg skrev først.

 

Før båten tas i bruk på våren, det vil en uke eller to før sjøsetting foretar du også en slik innkjøring, så er batteriene klar for hard bruk fra begynnelsen av sesongen.

Så har du jo noe å gjøre på fremover og batteriene dine får godt stell på toppen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et annet forslag er å gjøre absolutt ingenting. Eller eventuelt kjøpe med en pakke smultringer, koke en kopp kaffe, og tenke gjennom hvor heldig du er som har så fin båt. Når du sitter der og koser deg, kan du kjenne på hvor mye du gleder deg til å komme utpå igjen.

 

Jeg vet hva jeg ville valgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...