Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Svar på dette er allerde delvis gitt i innlegg nr.28 i denne tråden.

Fabrikant på laderen husker jeg ikke, kan selvfølgelig spørre båteieren, men mener fabrikant er uvesentlig.

Det var en kraftig, kostbar inteligent lader.

Forbrukeren var et kjøleskap som sto på hele tiden, sommer som vinter.

 

Håper det er et fullgodt svar.

Overhode ikke.

En kraftig, kostbar inteligent lader sier du. Og forbrukeren et kjøleskap.

En defekt lader da kanskje ??

Dette henger ikke på greip i det hele tatt.

Og nå tar også jeg ferie fra denne tråden.

Makan til vrøvl er det lenge siden jeg har borti her på BP.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Først en liten nærmere forklaring til hvordan landstrømladeren min jobber. Som motor sier, arbeider den etter et gammelt og velkjent prinsipp om å lade hurtigst mulig opp til 80% med maksimalt mulig strøm og 14,4V. Deretter går spenningen ned til vedlikeholdslading på rundt 13,6V som etter 15 - 20 timer vil lade batteriet 100%. Dette er selvfølgelig uten noe forbruk samtidig.

 

Slik foregår det hos meg dersom jeg trenger lading i hjemmehavnen hvor jeg ikke belaster batteriet med noe. I gjestehavn har jeg hele tiden kjøleskapet på som starter og stopper hele døgnet. Dette bryr ikke laderen seg om. Den bryr seg heller ikke om jeg slår på TV, Laptop, spyler ned fra dassen el.

 

Men om sikringen i land går i løpet av natten, starter den heldigvis opp med full lading når strømmen kommer tilbake en gang når strømmen er tilbake neste dag. Så om laderen ikke er av de nyeste og "smarteste", fungerer den helt ypperlig. Og selvfølgelig finnes det andre bra ladere. Jeg har kun erfaring med Ladac sin.

 

Så til det JRK skrev om hvordan koble pluss og minus til en batteribank. Teorien er helt utmerket den, men med 3 batterier stående helt inntil hverandre, betyr det ingenting i praksis. Er de koblet sammen med f.eks. 10mm2 kabel og de lades med 60A fra dynamoen, får det "bakerste" batteriet kun ca. 0,05V lavere ladespenning. Slik har jeg hatt det tidligere uten å tenke over saken, men da jeg satte inn de nye batteriene sist år, koblet jeg etter "fasiten" til JRK. Det var like enkelt å få til det som slik jeg hadde det "feil" før, og det skader ikke å gjøre ting korrekt.

 

Men skulle en ha to batterier og de står på hver side av båten og en lader med samme 60A og med kun 10mm2 kabel mellom dem, får en fort 0,5V lavere ladespenning på det "bakerste". Så her vil det være riktig å koble etter "fasiten", pluss selvfølgelig å øke kvadratet betraktelig. Dobler en tverrsnittet, halveres spenningstapet osv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Først en liten nærmere forklaring til hvordan landstrømladeren min jobber. Som motor sier, arbeider den etter et gammelt og velkjent prinsipp om å lade hurtigst mulig opp til 80% med maksimalt mulig strøm og 14,4V. Deretter går spenningen ned til vedlikeholdslading på rundt 13,6V som etter 15 - 20 timer vil lade batteriet 100%.

 

Min ligger på 14.4v hele tiden på vedlikeholdslading.Er dette for mye og skadelig for batteriene?

Lader;c-tec 7000.innstilling,14.4v.Mener det skal være bulklading på denne innstilling?!

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare tatt med litt av innlegget. Jeg har sett litt i bøkene mine som omtaler batterier ombord og årsaker til at væskenivået faller. Jeg synes ikke jeg har klart å finne noen gode forklaringer utover at høy lufttemperatur og høy ladespenning kan gi væsketap. Er det noen som kjenner til forklaringene til forskjellig væsketap i cellene? Jeg vil anta at batterier med "dårlige" celler vil få større væsketap sammenlignet med "normale" celler under ladning med 14.3 volt? Jeg sjekker væskenivået 4 ganger i løpet av året:

- ved utsetting

- midtsommers

- ved opptak

- midtvinters.

Jeg har nå 4 Tudor 140 Ah batterier på forbrukssiden. Jeg tror at jeg i løpet av 3 år har fylt på tilsammen ca 5 liter batterivann på disse batteriene. Det kan være at jeg har glemt en 2.5 lier, dvs maks 7.5 liter. Jeg har alltid to kanner med 2.5 liter batterivann i motorrommet. (Motorrommet har nå begynt å bli overfylkt med mye utstyr.)

 

Ei sulfatert/dårlig celle vil som du beskriver ha et relativt høyt vesketap, Cella tar ladingen dårlig og det begynner å småkoke i celle. Man kan observere at den blir noe varm.

 

Jeg er forøvrig litt overrasket over at min kunnskap og erfaring på området blir så til de grader bortfeid av enkelte. Var det slik som mange trodde at alt ordnet seg bare man hadde inteligent lader, ja så forstår ikke jeg hvorfor så alt for mange opplever det du beskriver Roaldbj. Nemlig et voldsomt vannforbruk. Trådstarter opplevde at laderen overladet slik at det luktet knallgass. Lars H beskrev hvordan han hadde ordnet det i båten når han hadde to batterier. Hans verden er jo tilnermelsesvis hvordan jeg også mener ladingen og forbruket bør være. Lars H og jeg er kanskje litt uenige av påvirkningen/betydningen forbrukere har på ladernes inteligens, men dette er det jo enkelt å finne ut av for dere alle. Tror faktis selv herr MIX klarer det om han løfter skylappen litt. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ta nå for all del ikke mine uttalelser til fordel for dine meninger om at det ikke forbrukes vann på vanlige åpne bly/syre batterier herr motor. Ved 14,4volt dannes det hydrogen og oksygen av vannet, og det minker på væskenivået i batteriet. Dessuten fordamper det ganske enkelt også vann en god varm sommerdag. Det er nok blitt en del liter etterfylling i de 22 årene jeg har hatt båt! Men ingen av mine batterier har tatt skade av det. Det er tiden jeg klarer å ha mine batterier et godt tegn på.

 

Jeg drepte et batteri det første året jeg hadde båt, men det er en helt annen sak. Det var et 75Ah batteri som ikke likte at kjøleskapet sto på en uke med åpen dør!

 

Så følg med væskenivået på batteriene deres folkens og fyll etter med destillert vann ved behov. Men blir det plutselig høyere forbruk enn normalt, så la det ringe en bjelle om at noe kan være galt enten en har ett batteri eller flere koblet sammen i en bank.

 

Da jeg jobbet i NRK, hadde jeg noen år også ansvaret for 24volt nødbatteriene til drift av elektronisk utstyr i Fjernsynet. Vi hadde faktisk et eget destillasjonsapparat i garasjen for å holde tritt med vannforbruket! Og disse batteribankene levde leeenge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo, en vedlikeholdsspenning på 14.4 V er skadelig for batteriene.

Skal vrøvlet ingen ende ta.

 

Nei, det blir nok slik at det hele tar litt av. Mulig at all intelligensen fjerner noe av fornuften. Når LarsH greier å få batteriene sine til å vare i årevis. Hulda fikser 9 år uten vanvittige problemer på batterier fra Biltema og uten mange brytere og side opp og ned med teorier. Dynamoen til Hulda lader flatt 14,7 volt. Har ikke Battmeter, men syrevektmåler og amp.meter fra Biltema. Batteribank 1 er to stk paralellkoblede 220 Ah fra Biltema, start er 1 stk 110 AH fra Biltema og ett 180 AH fra Biltema i baugen. Alle overlever år etter år. Uten noen form for hokus pokus. De blir bare ladet opp. Før Stirling kom på banen og gjør en utmerket jobb, hadde jeg en 40 år gammel damplader som sparket opp i 15 volt, den måtte jeg passe på. Og, jeg dyputlader ikke disse batteriene, for det tåler de ikke.

 

Så er det en som får en battericelle som konker, og dermed tar det helt av. Battericeller dør fra tid til annen. Det skjer i de beste familier. Det er da man har bruk for lufting av batterirommet, slik at båten ikke eksploderer. Så kommer naturligvis spørsmålet; "Har ikke lufting, følger ikke reglene, hva er det beste da a'?" Tja, man kan kanskje kjøpe en kasse lommelyktbatterier.

 

På et eller annet tidspunkt er man nesten nødt til å innse at verden ikke er perfekt. Og at det perfekte batteriet, eller laderen, ikke er laget enda. De som er spesielt interesserte kan fordype seg i teorien. De fleste av oss erkjenner at om man lader, vil det foregå en elektrokjemisk prosess som leder til at vann spaltes og hydrogen er et av spalteproduktene. De som greier å lade uten at dette skjer, bør søke om Nobleprisen i fysikk/kjemi. Så koker det hele kanskje ned til hvor høy ladespenning som relaterer til hvor mye vann. Hulda kjører litt høy spenning, og er generøs med vann. Et par liter i året til nevnte batterier. Jeg følger ikke regelverket, må innrømmes, lufter rett ut i båten, allikevel ingen knallgass så langt. I hvert fall ikke så mye at det luker eller antennes. Dog, lufting av batterikassene står på programmet. I tillegg til de tre nevnte batteribankene, har jeg naturligvis også batteri til aggeregatet. Det blir fire batteribanker i Hulda. Dette siste tenker jeg ikke på, aggeregatet tar seg av det.

Link to post
Share on other sites

Så det jeg lurer på hvilke batterier er de aller beste og tryggeste, jeg betaler gjerne for kvalitet. :yesnod: Bør vel ha en batteribank på mellom 300-400amptimer.

Noen forslag? :smiley:

Hvis prisen ikke spiller noen rolle kan du se på Lifeline batteriene. Dette er batterier på øverste hylle.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt testen. Foreløpig viser to forskjellige Ladac ladere samme resultat.

 

I ladeområdet 80% og opp mot 100% ladetilstand pulserer ladingen. Jo nærmere 100% tilstand man kommer jo lengre mellom strømpulsene. dvs ladingen avtar. Laderen pulserer i området 14v-14,6v. Jeg tror ikke Hulda tar så veldig feil i at enkelte ladere legger inn pulserende ladespenning (ved behov)i området 14,4v også i vedlikeholdsmodus

 

Så snart en forbruker7kjølebox koples til opphører pulseringen nesten helt. Dvs. laderen kjører på med nesten 100% ladetrykk. Det er nå Dere alle vil oppleve et unormalt vannforbruk.

 

Og jeg har fått en klar indikasjon på at lading av inteligent type vil medføre vannforbruk om forbrukere er tilkoplet under ladeprosessen. Jeg anbefaler derfor ikke at forbruker står på under lading.

 

 

Lars H. Håper du også er villig til å sjekke dette med laderen i din båt. PS: Jeg hevder som sagt ikke at det er unaturlig med et lite vannforbruk, det er det selv på blysyre såkalte vedlikeholdsfrie batterier. Jeg har åpnet flere slike etter endt levetid og samtlige har hatt lite igjen av batteriveska.

 

Må dere absolutt bruke kraftige ladere og forbrukere samtidig ville jeg koplet til slange fra utluftinga på batteriet. Kjør denne via en cannister/beholder før det går til utlufting. Da vil mesteparten av fordampet veske samles opp i denne beholderen. Så slipper dere også så mye irr i området ved batteripoler og batteriet forøvrig.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sist jeg installerte ny lader snakket jeg med Staubo på forhånd. Jeg fortalte dem at jeg hadde 2x 115 AH forbruk og 1x 70AH start.

 

Jeg opplyste at jeg kom til å ha forbruk under lading (lys, kjøleboks, vannpumpe etc) og ble da anbefalt en 45/3 A lader. 45 A til forbrukskretsen og 3 A til start.

 

Jeg syntes jo dette hørtes volsdsomt ut, men fikk da til svar at man godt kan ha en lader som gir inntil 50% av batterikapasiten. Opplevde ikke noe unormalt vannforbruk med denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Laderen sender strømpulser ikke konstant . Ladespenningen kommer i pulserene form. Dette er vel noe alle inteligente ladere av en viss kvalitet gjør.

 

Frekvensen varierer med hvor lang man er kommet opp fra 80%mot 100%ladetilstand. Hastigheten er alt fra et titals ganger pr. sekund og ned til bare ca et par ganger i sekundet

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken type Ladac ladar du tester, men flere Ladac modeller er/var ikke beregnet for parallell last. Dvs ladingen fungerer ikke optimalt hvis man har forbrukere som trekker strøm under ladingen. Jeg hadde en slik Ladac lader. Jeg solgte den til fordel for en ladar som takler parallell last. Opplysningene om at ladaren jeg hadde ikke taklet parallell last fikk jeg av teknisk sakkyndige hos LADAC. Ladac sine nye marine modeller (15 og 30A) kan etter det jeg vet har en parallell last på inntil 10 A.

 

Nå har jo diskusjonen dreid retning fra at man ikke bør lade en batteripakke, men hvert enkelt batteri for seg til om man kan lade og samtidig ha forbruk. Det ble også hevdet at man ikke trengte å sjekke væskenivå på friske batterier med riktig lading når man ladet ett og ett batteri. Ladet man en batteribank så ville man straks få vannforbruk. Årsaken var at hvert batteri i en bank trengte forskjellige lading pga forskjellige ladetilstand. Hvis man hadde flere batterier sammenkoblet ble det også forselått som et faglig råd at man burde ha brytere mellom hvert batteri i banken og en lader til hvert batteri. Ved lading skulle forbindelsen mellom batteriene brytes og hvert og ett lades individuelt. Det var dette jeg og flere her følte ikke var en fasit til hvordan man bør legge opp det elektriske i sin båt.

 

OK - greit for meg at det nå diskuteres lading med parallell last. :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk OLPI. De gitte anbefalinger fra Ladac, samsvarer med mine erfaringer.

(Nå forstår jeg ikke lenger hvorfor og hva vi har vært uenig om. Nå vrøvler jeg sikkert. :cheers: )

 

De Ladac laderne jeg tester er ca 10år (15 og 30A) gamle og ikke spesifikkt beregnet for marint bruk. Mulig de beste for maritimt bruk fungerer bedre med forbrukere tilkoplet.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. Håper du også er villig til å sjekke dette med laderen i din båt.
Hei.

 

Nei, nå tror jeg at jeg trekker meg fra denne diskusjonen en stund dersom jeg ikke skulle bli for provosert eller noe slikt. Hos meg fungerer ladingen utmerket under alle mine bruksforhold enten den kommer fra generatoren, solcellepanelet eller landstrømladeren. Ikke har jeg noen spenning/strøm logger heller, og mitt gamle Telequipment oscilloscop er ikke helt friskt. Det har heller ikke noen loggemulighet. Noen som foresten vet om det finnes rimelige A/D enheter som kan kobles til en laptop via USB? Noe slikt hadde vært nyttig til slike loggejobber.

 

Hadde jeg ikke vært pensjonist, kunne jeg nok fått låne med meg nødvendig utstyr fra jobben (FFI). Der drev jeg og testet ladeforløp for Lion-batterier for UAV'er over et år. Men å kjøre 7 mil hver vei for å sitte i båten et døgn og glo på et voltmeter, gidder jeg ikke.

Lars H. ladac_krus_smal.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Foreslo det jo bare for å evnt. få en vurdering av hva som faktisk skjer når du evnt, gjorde en kontroll. Mente ikke å fornerme deg. :confused:

 

 

Det er bedre å vite enn å tro. :smash::smash::smash:

 

Gjelder også de gamle grinebiterne. :yesnod:

 

 

 

mmh... ..er ladere fra Sterling av dårlig kvalitet, nå?

 

Det har ikke jeg peiling på.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreslo det jo bare for å evnt. få en vurdering av hva som faktisk skjer når du evnt, gjorde en kontroll.
Kanskje jeg ikke helt forsto hva du ønsket å kontrollere? Var det å sjekke spenningen når en "storforbruker" kobler inn under de forskjellige fasene av ladingen? Jeg regner med helgetur førstkommende helg dersom ikke været slår seg helt vrangt. Da vil jeg ankomme gjestehavn med fulle batterier. Landstrøm vil bli koblet til, og jeg vil vel ligge en dag eller to. Så jeg kan godt følge med voltmeteret og amperemeteret og notere litt hva som skjer selv om jeg vel allerede har fortalt om det. 30A Ladac landstrømladeren min er forresten fra 1998 og er svart. Typenummer har jeg ikke her. Papirene på den ligger dessverre i båten.

 

Lars H. :smiley::sad::wink:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De Ladac laderne jeg tester er ca 10år (15 og 30A) gamle og ikke spesifikkt beregnet for marint bruk. Mulig de beste for maritimt bruk fungerer bedre med forbrukere tilkoplet.

 

Ja, det bør være en forutsetning.

Alle marineladere bør tåle parallell last etter min mening. Jag har kun vært borte i Ladac som ikke tåler det. Synes det er rart. Alle andre marineladere som jeg har vært borte i tåler dett fint. Det LADAC fortalte meg var at parallell last ville gjør et laderen ikke ville lade noe særlig og at det meste ville gå ut i varme. Merkelig konstruksjon, spør du meg

Jeg har målt en del på Mascot 20 A lader og den fungerer helt utmerket med parallell last. Lader man f.eks 5A og setter på en forbruker på 5A ser man at strømmen fra laderen øker til 10A. Setter man på flere forbrukere så øker strømmen fra laderen tilsvarende. Spenningen kan synkke bittelitt ved stor last. Den øker ikke til "boostlading", men hvis man kobler den fra og til igjen kjører den en ny runde.

Jeg har vurdert å kjøpe en CETEC lader, men skjønner at det ikke er mye vits hvis den ikke takler parallell last .

 

 

 

Står du fremdeles ved dine tidligere innlegg så tror jeg våre meninger avviker ganske mye fra hverandre når det gjelder hvordan man bør innrette sitt elektriske anlegg i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...