Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Hvorfor kjøpe et 85Ah gel-batteri til 1380 kroner, når man kan kjøpe et 90Ah Rolls-batteri til 1200 med tekniske data som er bedre og med 7 års garanti på kjøpet og 10 år forventet levetid?

Postordrekjøp i så fall. Frakt-tillegg og leverandør langt unna i tilf. reklamasjon. GEL-batteriene er tørre og vedlikeholdsfrie.

Og gasser nesten ikke.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varta Pro motive. Litt vanskelig å si noe om disse batteriene. Produsenten oppgir jo ingen data annet enn størrelse og kaldstartstrøm. De sier at etter 2 år er innsparingen femdoblet ved bruk av dette batteriet? Hvilken innsparing? I forhold til hva? Varta Standard motive?

 

Skal vi bare ta produsentens ord for at batteriet er bra når produsenten ikke forteller hva han mener med bra?

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på ad du mener lut-batterier?

Er det kanskje Nikkel-Kadmium-batterier du mener?

I så fall er de et meget dårlig alternativ. De har minneeffekt, er dyre og har anode av det giftige metallet kadmium.

 

Utenom all mulig elektronisk utstyr, før nikkel metallhydrid og Litium -ion tok over rubbel og bit altså, ble denne type batterier mye brukt i fly, men AGM-batterier har tatt over det meste av markedet, da de ikke trenger jevnlig vedlikehold for å fjerne minneeffekt.

Nikkel-kadmium er vel egentlig batteriteknologi som ingen lenger bruker? Da både av økonomiske, tekniske og miljømessige grunner.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er Nikkel-Kadmium-batterier jeg mener. Problemet med minneefekt er helt ubetydelig på de åpne batteriene og er svært enkelt og kurere med og kjøre batteriene helt ned en gang i blant.

Disse batteriene tåler og bli ladet helt ut samt og stå utladet selv i frost.

Det er denne tupen batterier som brukes der det virkelig kreves noe av batteriene. Ref alle Kystverkes installasjoner.

Her snakker vi om batterier som er like gode selv etter 20års drift.

Hadde i en tidligere båt to stk 6V 300AT batterier fra Tudor dise var 21år gamle da jeg solgte båten og fremdeles med en ytelse som da de var ny.

I ettertid har jeg angret felt på at jeg ikke tok ut disse bateriene før jeg solgte båten. Men nå er jeg i ferd med og anskaffe nye, billig blir de ikke men så er jeg kvit batteriproblematikk de neste 20 år.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor da ikke velge Nikkel-metallhydrid i stedet for Nikkel-Kadmium?

De har ingen minneeffekt, holder lenger og leverer mer energi i forhold til størrelsen. I tillegg er de mye mer miljøvennlige.

 

De positive tingene med begge disse batteritypene er at de kan lades helt ut, at de ikke taper seg særlig av å ikke brukes eller være utladet, men jeg trodde Nikkel-Kadmium bare kunne klare 500-600 ladesykluser. Det er jo ikke så veldig mange sammenlignet med gode bly-syre batterier til en veldig mye hyggeligere pris.

Link to post
Share on other sites

Nikkel metallhydrid har relativt dårlige cyklingsegenskaper ( Antall opp utladninger)

 

Nikkel Cadmium er kun tillatt som industribatteri. Er på grunn av miljøhensyn utfaset i hele EU .

Hoppecke lager NI CA batterier med 25 års levetid.

 

http://www.hoppecke.com/products/applicati...systems/fnc_r_t

 

Lithium Ion ser ut til å bli fremtidbatteritypen. Problemet er begrenset tilgang i verden på Lithium hvis

alle går over til denne batteritypen. Og selvsagt prisen ,blir ca 10 -12 ganger dyrere enn blybatterier.

 

Så det kan bygges større batteribanker eller skifte oftere for hva ny batteriteknologi koster.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel familiebibel også Lotus. Om jeg gidder å skrive den av og tegne av alle tegningene? Definitivt ikke.

Men det omtalte Exide batteriet på 85 Ah kjenner jeg godt. Dette er egentlig et Sonnenschein A512 serie som fulgte med til Exide når de kjøpte Sonnenschein.

For å nevne et eksempel på dette batteriet og dyputladning, så oppgis det til 80 % i mange sammenhnger, men når vi regner på det blir det egentlig 80 % av 80 % somda blir rundt 64 %.

Rart med det for slik gjør batterifabrikantene.

 

Jeg føler diskusjonen blir bare rot for det virker ikke at mange ønsker å høre hvordan det egentlig henger sammen??????

Link to post
Share on other sites

Har hatt Rolls batterier en stund på hytta nå 2x6V- 530amp fungerer perfekt, velger nok disse ved neste batt.skift i båten.

Tåler også frost! noe GEL batt. ikke gjør.

Sønnak sier: "Exide Gel er konstruert for bruk i applikasjoner som bobiler, ambulanser, politibiler/-båter, fritidsbåter og busser med mye elektrisk utstyr".

Er det mulig at de ikke tåler frost (lavere enn 0 gr C)?

Link to post
Share on other sites

Her er også litt av dataene på utjevningsladning for samme batteri og noen andre Exide batterier.

Ikke så veldig viktig, men jeg legger det bare ut slik at dere kan se selv at det jeg sier stemmer. Man trenger ikke høy spenning for å utjevningslade GEL og AGM batterier.

Alle batterier vil gå i utjevningsladning med riktig oppsatt lader, det er bare snakk om tid i forhold til spenning.

Et Åpent syre bly batteri går ofte ganske fort i utjevningsladning selv når laderen er i float. Dette kommer jo av at spenningen på de laderne som mange bruker i båt har for høy spenning for floatladning. Hvis laderen gir 13,8 volt over flere dager er ofte syrevekten passert 1.3 noe som er over normalnivået på 1.285. Ergo så er batteriet utjevningsladet.

 

eq_charge.gif

Link to post
Share on other sites

Batteriet du nevner har en tillat omgivelsetemperatur fra -40 til +55 grader C. :yesnod:

Det er vel dette batteriet som er mest brukt i stridsvogner opp gjennom tidene, så det holder greit i båten også.

Det var godt å høre. Men noe annet ville vel ha vært "høl i hauet". Men hvordan kan noen påstå at batteriet ikke tåler frost. Er det bare ren gjetting, i så fall lite gjennomtenkt.

Link to post
Share on other sites

Når en fabrikant som Rolls sier at ett batteri er designet for 3200 sykler til 50%, Hva menes med det?

 

Hva er skjæringspunktet i restkapasitet når en oppgir antall sykler?

 

Ser at Lifeline viser en graf som ender på 5000 sykler, men da ser det ut for at det bare er 10% kapasitet tilbake.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Når et batteri lades ut så omdannes elektrolytten gradvis til vann. Opprinnelig er jo elektrolytten en blanding av 30-35 % svovelsyre og resten vann som gir det vi kaller en syrevekt på 1.265 – 1.300

 

Tatt i betraktning at et rolls batteri har 30 % (1.265)svovelsyre og at det batteriet du nevner har 35 % (1.300) i tillegg til at Rolls batteriet selvutlader 6 ganger fortere, så burde Rolls batteriet fryse før Gel batteriet.

 

Men så har vi det faktumet at akkurat i det batteriet fryser til is, så klarer ikke et gel batteri å ekspandere elektrolytten oppover og bort fra platene like godt som et batteri med flytende syre. Men så er platene og separatoren i et åpent syre batteri mindre robust, så kanskje dette går opp i opp.

 

Det har jo ingen betydning. Hvis du har batterier som står utladet og som da på et visst tidspunkt vil kunne fryse, så vil jeg påstå at det er andre ting du gjør feil som du heller burde konsentrert deg om, for et batteri tåler jo ikke å være utladet uansett.

 

Men så er det slik at noen liker å sette opp flest mulig positive punkter om sine produkter slik at lettlurte kunder blir lurt. Ta noen bilverkstedene for eks. Det gjelder om å ha flest mulig punkter på hva som tilsynelatende skal bli gjort på service.

Fint få oppdager at noen verksteder har en lang liste over hva de skal se på. Blir bilen din bedre om noen ser på den? I så fall vil jeg se på bilen min selv for dette gjør jeg gratis.

Jeg legger mer vekt på de punktene hvor det står hva de skal gjøre med bilen, for det er de punktene som gjør at bilen er bedre når jeg får den tilbake.

 

Jeg opplever slikt hele tiden, for når jeg spør de som selger ladere etc. om hva disse punktene innebærer, så svarer de meg noe svada hvis jeg gjør inntrykk av å ikke kunne dette, og så kan de ikke svare hvis de vet at dette kan jeg.

 

Ta Koppecke som optimal la ut link til. Lurer man på hva som er riktig innen batteriladning så ser man hva de gjør for det er ekstremt riktig. Hadde de som leverte batterier og ladere til båtbransjen klart å innarbeidet hvor viktig samspillet mellom batteritype / bruk og lademetode er som Hoppecke har klart for sine kunder, så hadde vi snakket om sannhet og ikke bare bløff. For når en gaffeltruck med en batteribank til 200 000 ryker før tiden så merkes det.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg vet også dette Johannes. Disse dataene oppgis basert på en standard som enten er anerkjent eller som de selv har utviklet. Det vil si at batterifabrikantene har klart å kvantifisere et slikt tall under helt spesielle forutsetninger.

 

Spørsmålet er hvor mye kunden klarer å få ut av batteriet, og som da avhenger av hvor mange avvik man drar med seg. Noen avvik har stor betydning og andre avvik har mindre betydning. Noen batterifabrikanter oppgir tall som er mye lettere å oppnå fordi batteriet rett og slett er mer tollerangt på områder hvor avvikene lett kan komme i en applikasjon.

 

Hvis vi sammenligner det som har stor betydning, nemlig hvor mange Watt timer vi får ut av batteriene, så ser man den virkelige forskjellen. Dette kommer jo av at mange dataene som oppgis på et batteri inkluderer testområder som har liten betydning for vår bruk, for kjøleskapet stoppet for 12 timer uansett.

 

Vi er mest interessert i hva som skjer før dette.

 

Jeg skjønner at du har interesse av å seriøst vite noe om dette, men så er problemet at mange ikke er like seriøst interessert som deg. For at det i det hele tatt skal komme noe positivt ut av denne diskusjonen så må man vite noe mer om de faktiske tingene innen batteridesign. Har man ikke klart for seg hva som danner grunnlaget for en høy effektgrad så vil man heller aldri være i stand til å velge batteribank.

 

Nå er det mange som har kjøpt seg det de kaller batterimonitor men som egentlig ikke er det slik jeg definerer en batterimonitor. Saken er den at en batterimonitor vil kunne fortelle deg når og om batteriene dine trenger utjevningsladning uavhengig om batteriene dine er Rolls eller Lifeline.

 

Svarene på dette ligger helt oppe i dagen, men det er da noen prinsipper om batterier man først må anerkjenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at du har interesse av å seriøst vite noe om dette, men så er problemet at mange ikke er like seriøst interessert som deg. For at det i det hele tatt skal komme noe positivt ut av denne diskusjonen så må man vite noe mer om de faktiske tingene innen batteridesign. Har man ikke klart for seg hva som danner grunnlaget for en høy effektgrad så vil man heller aldri være i stand til å velge batteribank.

Mener du i fullt alvor at folk skal kunne batteridesign for å kunne velge nytt batteri til båten sin?

 

Ellers bet jeg meg merke i det du skriver om at Rolls-batteriet har 6 ganger raskere selvutlading enn Gel-batteriet til Exide.

Dette Gel-batteriet selvutlader vel opp mot 30% på et år ved 20 grader omgivelser?

Hvis Rolls batteriet selvutlader 6 ganger raskere, gir det flatt batteri på et drøyt halvt år.

Det synes jeg var voldsomt mye. Har du noen referanse til dette?

 

Så er det dette med frysing. Alle batterier fryser hvis de er nok utladet og det er kaldt nok. Poenget er ikke hvilket batteri som fryser først, men det faktum at noen batterier tåler å fryse, andre gjør det ikke.

 

 

Nå er det mange som har kjøpt seg det de kaller batterimonitor men som egentlig ikke er det slik jeg definerer en batterimonitor. Saken er den at en batterimonitor vil kunne fortelle deg når og om batteriene dine trenger utjevningsladning uavhengig om batteriene dine er Rolls eller Lifeline.

 

Svarene på dette ligger helt oppe i dagen, men det er da noen prinsipper om batterier man først må anerkjenne.

Svar vil nok mange her ha, spesielt om de ligger helt opp i dagen.

Kan du utdype hva du mener?

Link to post
Share on other sites

Når vann fryser Lotus, så utvides ”vannet” slik at tettheten synker helt til Ca minus 4 grader C. (Vannet utvider seg) Hvis du mener at et Rolls batteri tåler at elektrolytten kan fryse og at innmaten i batteriet er elastisk nok til å ikke ta skade, så kan jeg fortelle deg noe annet.

 

Jeg har sprettet opp Rolls 7000 serie batterier for å finne årsaken til at de røk. De hadde vært dypfryst.

 

Nei jeg mener ikke at man må kunne batteridesign for å velge batterier, men i denne sammenhengen så spørres det om hvordan og hvis att om. Vi har da slike som deg som har samme kunnskapsnivå som mange av de som selger batterier og som kommer med akkurat de påstandene mange ønsker å høre. Dette er bra og dette er noe skitt, ferdig med det. Jeg kan opplyse om at jeg synes Lifeline er et fantastisk batteri, men jeg har også sett Lifline batterier ryke etter 12 måneder fordi selgeren har uttalt at dette batteriet er så fantastisk at det ikke ryker. Når vi så fikk byttet batteriene som kostet skjorta, satt opp ladesystemet riktig og ikke minst fikk informert eieren av anlegget riktig, så gikk det også meget bedre.

 

Det er stor forskjell på dette, for noen ønsker et kort og greit svar uten at det nødvendigvis er sant. Som Optimal allerede har nevnt så velger man batteriteknologi etter pris, og fortrinnsvis må man da vite hvor lenge batteriet kommer til å vare med de forutsetningene vi gir batteriene for å overleve.

 

Hvis vi skal få et truckbatteri som brukes i 16 timer og lades i 8 timer til å holde så får vi ikke dette til hvis vi bruker en batteribank og et ladesystem oppsatt for 8 timer drift og 16 timer ladning.

 

Når det gjelder batterimonitorer så er dette et problem for ikke en gang de som selger dem kan nok om dette. Jeg har tidligere ymtet frempå om dette med hva som er viktig, men du saboterer hver gang slik at de som kunne ha interesse av det jeg kan aldri får vite det.

 

Når et batteri ryker så skyldes dette fortidens bruk som kan være et eller flere år. Dette er for en båteier uansett relativt lang tid og de færreste har derfor verken kunnskap eller noe verktøy som kan hjelpe dem til å få fjernet potensielle feil fra dag tre eller fem. Det er jo det som er viktig for et batteri, for gjør man det ikke riktig fra dag en så gjelder ingen ting av det som batterifabrikanten måtte forespeile av levetid etc.

 

I stedet for så forteller du at et Optima lever dobbelt så lenge hvis det lades hardt, og du baserer dette på noe du har lest på internett. Hva har nå dette med båt å gjøre? Det ligger dessuten mange slike tester på internett som sier det motsatte av det du sier, og da fra folk som driver med elektriske biler.

 

Med hensyn til selvutladning. Ja jeg har data på både Rolls og Exide gel. Tallene du antyder er helt på viddene. Også her er det viktig å tenke på hva som skjer i begynnelsen av selvutladningen, for er starten på selvutladningen større i et batteri enn i et annet batteri, så kan jeg informere at dette er en galluperende prsess.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...