Jump to content

hvilke batterier er de aller beste og tryggeste


kanel

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som vet hvor det finnes datablad, eller kjenner egenskapene til dette batteriet fra Biltema?

80-21005* 1.299,00 kr. Dette er et 100Ah Sølv-kalsiumbatteri (Sikkkert en avart av kalsium/kalsium teknologi).

Såvidt jeg kan bedømme er dette noe tilsvarende teknologi som Delphi Freedom fra Sleipner har. Det som er spesielt er at Biltema gir 4 ÅRS GARANTI, på dette batteriet. Det har jeg aldri hørt om at andre leverandører opererer med. Det normale er 1 år på batterier over 100Ah.

 

Vel nå har jeg kjøpt 3 til forbruk og ett til start, og er veldig spent. Har solcelle paneler og landstrømslader og sørger alltid for at batteriene blir ladet et par 3 ganger gjennom vinteren, og mener at batteriene lever ganske optimalt hos meg. Deler gjerne min erfaring etterhvert. Er jo litt spent da dette er et Biltemaprodukt.

Link to post
Share on other sites

Joerg og Lotus: Takk for at dere bruker masse tid på å dele deres kunnskap med oss lekfolk.

Bare hyggelig.

Jeg tror de andre begge to gleder seg også å få gjort noe i mot hverdagens kjedelighet,

man har jo ikke noe annet å gjøre. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Noen som synes batteridesignet mitt noen innlegg lenger opp var litt overoptimistisk? Som å tro på julenissen, liksom?

Vel, da har jeg en god nyhet til alle dere som vil ha en glimrende batteribank. Drømmebatteriet finnes og er et standard åpent bly/syre batteri uten noe hokus pokus annet enn kvalitetskomponenter i innmaten.

 

Rolls/Surette er kjent for å lage noen av verdens aller beste batterier. Drømmebatteriet mitt er faktisk ikke et "toppen av hylla"-batteri. Det ligger på nest øverste hylle. De tekniske data for drømmebatteriet og de tekniske data for dette Rolls batteriet er riktignok ikke helt de samme.

 

Mitt drømmebatteri klarte 1200 utladinger til 50%. I virkeligheten er tallet 1300 slike utladinger.

Mitt drømmebatteri klarte 600 utladinger til 80%. I virkeligheten klarer Rolls batteriet 700 slike utladinger.

Mitt drømmebatteri hadde 5 års garanti. I virkeligheten er garantien 7 år.

Mitt drømmebatteri hadde en kapasitet på 110 Ah ved C/100. I virkeligheten har det 120 Ah ved C/100.

CCA og MCA var 400 og 500A for drømmebatteriet. I virkeligheten har batteriet 405 of 506A.

 

Mitt drømmebatteri skulle koste bare 1200 kroner inkl. moms. I virkeligheten koster det 3970+ moms. Nei, bare kødder. Det koster faktisk 960 kroner + mva.

 

Batteriet har betegnelsen Rolls Deep Cycle-Marine Series 4000 og har typenr. 27 HT 90M

 

Komplette tekniske data og garantier kan leses her.

Ønsker du å kjøpe drømmebatteriet til en drømmepris uten fordyrende mellomledd, kan det gjøres her.

 

Alternativt kan man kjøpe et middelmådig batteri med mange fordyrende mellomledd til samme prisen. (Uten å nevne navn :wink: )

Link to post
Share on other sites

Mitt drømmebatteri hadde en kapasitet på 110 Ah ved C/100. I virkeligheten har det 120 Ah ved C/100.

 

Komplette tekniske data og garantier kan leses her.

Ønsker du å kjøpe drømmebatteriet til en drømmepris uten fordyrende mellomledd, kan det gjøres her.

 

Alternativt kan man kjøpe et middelmådig batteri med mange fordyrende mellomledd til samme prisen. (Uten å nevne navn :wink: )

Hei Lotus

 

Dette var spennende, men er ikke dette batteriet bare 90ah? i henhold til linken til tekniske data..

Link to post
Share on other sites

Slike tabeller skulle fulgt med alle forbruksbatterier synes jeg.

Her viser tydelig hvordan tilgjengelig kapasitet reduseres når man øker forbruket.

F. eks. hvis man bruker 15a i 2 timer, er batteriet allerede 50% utladet.

Og hvis bruksområdet bør ligge mellom 50% og 80%, ved korte oppladetider, må man ha endel batterier.

Slike tabeller er gode å bruke når batteribehovet skal beregnes.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike data er tilgjengelige Jonas men det spørs hvor mye info kunden kan nyttegjøre og følge opp i praksis. For det er begrenset hvor mye som kan skrives på selve batteriet av det som står i de tekniske bøkene. Om dette batteriet som Lotus henviser til står det masse i den tekniske håndboken og som fabrikanten kanskje ikke ønsker at alle skal vite om.

 

Dette batteriet er ikke et standard åpent syre bly batteri, men et ”High density” med glassfibermatte. Er man da for eks. interessert i å vite at dette batteriet skal lades strømbegrenset og at ladestrømmen da skal være maks 10 % av batteriets C20 kapasitet ved 75 % fulladet og maks. 3 % av batteriets C20 kapasitet når batteriet når 85 % fulladet?

 

Sammenligner jeg disse tallene med de tallene Lotus oppgir i en annen tråd, så mener jeg dynamoen hans lader en batteribank på 345 Ah med 80 ampere når monitoren viser at batteriene er 85 % fulladet.

 

For meg som er vant med å registrere normalverdier og lese disse opp mot fabrikantenes krav så er dette et sykdomstegn. Hvis dette var Rolls batterier skulle dynamoen ikke pumpet mer enn 10,35 ampere inn på en batteribank av samme størrelse.

 

Ellers har jeg arbeidet mye med batterier fra over der, og det er utvilsomt bra greier hvis de brukes riktig. Et annet batteri som like gjerne kan vurderes er Trojan sine 6 volt celler og de som heter T 105.

 

En må bare være obs på at en må legge betydelig mer reservekapasitet ned i bunnen for å få lang levetid i praksis.

Link to post
Share on other sites

"... spørs hvor mye kunden kan nyttiggjøre og følge opp i praksis"?

 

Du vet det Ole Petter at kunden kan i alle fall ikke nyttiggjøre seg opplysninger som ikke er tilgjengelig. :wink:

Det Jonas spør etter er Ah-kapasiteten ved forskjellige utladingshastigheter og det er noe de fleste faktisk oppgir. I tillegg er det mulig å interpolere der få verdier er oppgitt slik at man kan få et temmelig nøyaktig teoretisk tall for de utladingshastigheter som ikke er oppgitt.

 

 

Tilbake til dette drømmebatteriet. Som du ser kunne det lages selv om du sa det var umulig.

Batteriet har flytende elektrolytt, 9 plater pr. celle, propper og er selvfølgelig et åpent bly/syre batteri der man kan etterfylle vann ved behov. Punktum.

Det har også høy tetthet, men som du vet sier det bare noe om hvor mye energi det kan lagre pr. volumenhet.

 

At det ligger en glassfibermatte inntil hver av de positive platene er vel ingen bombe? Det er tegn på et kvalitetsbatteri og er der for å beskytte det aktive blymaterialet på plata. Da forlenges levetiden. Glassfibermatten er altså der som beskyttelse og ikke slik som i f.eks et AGM-batteri - Absorbed Glass Mat - der selve glassfibermatten virker som en svamp og suger opp 100% av elektrolytten.

 

Blypastaen er i tillegg av høy kvalitet med høy tetthet og selve plategitteret er maskinstøpt fra en flytende blylegering og blir meget solid. Da forlenges levetiden ytterligere. Dette er slik åpne bly-syre-batterier av høy kvalitet lages, men det vet du jo.

 

Som du også vet følger ladestrømmen ladespenningen. Dette batteriet skal lades med 14,4V og ladestrømmen gir da seg selv i henhold til batteriets fastlåste kjemiske betingelser. At du mener at dynamoen min lader 80A ved 85% fulle batterier, faller vel på sin egen urimelighet? Du kan selvfølgelig tro at så er tilfelle, men du har feil. Du vet jo like godt som alle oss andre at ved rett under 80% strømfyllingsgrad synker ladestrømmen dramatisk. Batteriene er ikke lenger særlig sultne og det gjelder alle typer batterier. De fleste vet det. For å kunne lade mine tre Nuatilus Freeline med med 80A ved 85% fyllingsgrad, måtte ladespenningen være langt over 15V. Du må ikke glemme at du selv har fortalt at disse Nautilus Freeline batteriene har relativt høy indre motstand.

 

For øvrig synes jeg det er litt pussig at du som har arbeidet med batterier "over der", kan komme med de uttalelsene du gjør lenger oppe om hva som er mulig og ikke mulig. Nå ser du i alle fall hva som er mulig. Rolls batteriene er for øvrig ikke amerikanske.

 

Og du, nei man må ikke legge betydelig mer reservekapasitet ned i bunnen for å få lang levetid i praksis. Reservekapasitet er som du vet bare et mål på den tiden man kan trekke 25A fra batteriet uten at spenningen detter under angitt grense. For eksempel har Optima gul AGM 50Ah en elendig reservekapasitet, men levetiden er det intet å si på. Et billig 75Ah startbatteri fra gutta på hjørnet har bedre reservekapasitet i så måte.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte bare se etter om jeg husket feil angående hvordan du tidligere har beskrevet ladeforløpet ditt.

Jeg pleier å reagere på ting jeg blir fortalt som ikke er normalverdier, og mente selv at du tidligere har nevnt at ladestrømmen ikke avtar før batterimonitoren viser 85 %.

 

Du får selv lese det du har skrevet i tråden Slappe Sønnak batterier og forklare meg hva jeg har misforstått.

Under har jeg klippet ut teksten din.

 

Får bare ta til etteretning at spenningen synker som en stein ved forbruk. Tilsvarende øker den merkelig nok langsomt ved lading og når ikke 14,7V før ved ca 85% fylling i følge battmeteret. Først da synker ladestrømmen. Med andre ord går opplading rasende kjapt. Batteriene er sultne og spiser 80A i store deler av ladeforløpet, mest sannsynlig grunnet den høye ladespenningen på 14,7V.

 

Så er det litt morsomt at det perfekte batteriet ditt viser seg å være Rolls. Jeg fikk tilbud om å bli importør for Norge men takket nei etter noen forhandlinger. Jeg har bøkene på disse batteriene.

 

Vedrørende ladespenningen som du mener skal være 14,4 volt, så står det følgende i boken min. Jeg har ikke skanner så her må vi gjøre ting manuelt, skrive av.

The correct voltage setting at 26.7°C when using Rolls Marine Batteries is between 2.33 VPC and 2.36 VPC or 14 to 14.2 volts on a 12 volt system. Batteries that are not being exercised regularly the voltage setting should be reduced to approximately 2.17 VPC or 13.02 volts on a 12 volt system. This is common in a standby system or batteries left on charge over the winter months with the charger supplying the vessel's requirements.

Hvis du lurer på hvordan Rolls “anbefaler” å vedlikeholde batteriene, så er det bare å spør.

 

Du får spør JRK om du kan få litt sølv og kalsium fra hans Biltema batterier, tømme dette oppi cellene i Rolls batteriet, bytte ut hydrakoppene med vinkorker og se ombatteriet da tåler å kokes litt mer. :lol:

Link to post
Share on other sites

Så du ble forespurt om å være importør for Norge, men takket nei. Høres pussig ut siden du ikke engang visste at produsenten var kanadisk og holder til langt oppe i Nova Scotia. Enda pussigere er det jo når du påstår lenger oppe at dette batteriet med disse platene og dette antallet ladesykluser ikke kunne lages. Du kan da ikke ha sagt nei til Rolls uten å vite hva batteriene deres kan prestere?

 

Og mer pussig? Det du skriver er ordrett det samme som står her. Fra hjemmesiden deres altså. I manualen står faktisk ikke dette, for der går de ut fra 77°F som er 25°C (som er det vanlige utgangspunktet i den metriske verdenen) og ladespenningen er da, om jeg husker rett, opp til 14,4V slik som de fleste andre batterier av denne typen, men det burde du faktisk vite om du har manualen. Her står også hva akseptabelt vannforbruk pr. celle er slik at sånne som meg kan finjustere ladingen om man ønsker kortere ladetid på bekostning av en økning av vannforbruket innenfor de gitte grenser. Det er rett i min bane. Jeg kjøper gjerne litt batterivann til mine batterier. Null vannforbruk er også et sykdomstegn vet du. Ordrett sier de følgende:

"Low water consumption is an indication of proper regulator setting. When a battery uses more than 30-60 ml of water per cell per 40 hours of operation the regulator is set too high. The ideal voltage setting for a regulator may be defined as that setting which will keep the battery at or near full charge with a minimum use of water."

 

Hvor mange ladetimer har man på en sesong? 100-200 gangtimer pluss landstrømslading? 2,5 desiliter vann pr celle pr sesong synes akseptabelt. La meg si det slik: Det er mye vann. Over dobbelt så mye som nåværende vannforbruk med Sterling regulator satt til 14,8V.

 

Og for bly-syre-batterier er oppladingen alltid omtrent som figuren under viser. Du ser selv hva som skjer rundt 80%.

Så kan du lese av hvilken polspenning man har ved 85% ladet batteri og C/5 ladekurve. Hvilken ladespenning var det Sterlingregulatoren gav igjen? :smiley:

 

oppladingskurve.gif

 

 

 

Og trenger jeg å vite om vedlikehold, så titter jeg bare på Rolls sine hjemmesider.

 

Og så vet du jo at dette med kalsium ikke bare har fordeler med mindre vannforbruk. Som batteriekspert ved du jo at kalsium har en dårlig egenskap også? Når batteriet lades ut, dannes det kalsiumoksid på blyoverflaten. Siden kalsium leder dårlig blir det litt vanskeligere å lade opp. Så skal denne effekten motvirkes. Så da blander vi i litt andre kjekke ting. Hva man legerer gitteret med har også sammenheng med om man støper gitteret, eller om man lager gitteret av utstanset platebly.

 

Du vet vel at Rolls støper hvert eneste gitter med det beste blyet som kan brukes til dette fomålet? De gode egenskapene kommer jo ikke helt av seg selv, vet du. De synes åpne bly-syre batterier et det beste og så forteller de heller at disse batteriene ikke er vedlikehodsfrie, men at de bruker så og så mye vann pr så og så mange ladesykluser. Hvis du ikke har fått det med deg så liker de ikke forseglede, vedlikeholdsfrie batterier.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor du ikke tar batterifabrikantenes anbefalinger på alvor skjønner jeg ikke Lotus. Er du så dum at du ikke klarer å lese det riktig eller er du bare sta?

Husk at du selv har erfart og skrevet om dine batteriproblemer ikke mindre enn to ganger hvor det samme problemet gjentar seg kort tid etter at batteriene er skiftet.

 

Av respekt for de som opplever de samme symptomene som deg og vil bli kvitt problemene er det på tide å erkjenne at batterier med høy indre motstand ikke bør lades for fort, og da spesielt ikke i sluttfasen av ladningen.

Du henter noe informasjon her og noe der, setter det inn i feil sammenhenger og ender alltid opp med å bruke batteriene ekstremt.

 

I motsetning til deg er det noen her på forumet som bruker batteriene sine mer normalt og slik batterifabrikantene anbefaler å bruke batteriene. Er det da ikke litt besynderlig at de som i dine øyne bruker / lader batteriene feil får lang levetid på batteriene og de som bruker batteriene riktig får kort levetid?

 

Din generelle oppfatning av hvordan batterisystemer skal designes er totalt på bærtur. Det siste beviset for at du tar mye feil er den siste kurven du legger ut. (Det har relativt liten betydning, men den kurven du viser til finner ikke jeg i mine Rolls katalog, men kurven kommer helt sikkert fra en produsent som også fyller batteriene med en syrevekt på 1,265).

 

Skjønner du virkelig ikke at denne kurven beskriver hva som skjer i batteriet slik at vi kan forsøke å gjøre noe med det som er negativt før det er for sent?

 

Vi hadde en periode for 20 år + siden hvor det var populært å montere Ladak regulatorer. Dette gikk veldig fint for ladespenningen hadde Paul satt til 14,4 volt og batteriet ble ladet temperaturkompensert. Det som dynamoen ikke klarte å lade opp tok landstrømsladeren seg av slik som normalt er.

Men så begynte noen å justere opp ladspenningen og mange batterier begynte å gå føyken. Detter skjedde jo selvfølgelig fordi de i utgangspunktet hadde for liten batterikapasitet og forsøkte å rette problemet med å overlade dem. (På den tiden var det ikke vanlig å finne batterier som undertrykte gassing).

Denne løsningen ble imidlertid for mange som å pisse i buksa, men det hjalp i noen få tilfeller hvor noen båteiere manglet bare bitte litt strøm.

 

En kort beskrivelse av det problemet du og noen andre har er som følger:

Hvis batteribanken din mangler 20 Ah for at du skal gå i balanse og du forsøker å få tak i denne energien ved å grisebanke batteriene dine med overladning, så går det til dundas fordi du neglisjerer det opprinnelige problemet.

 

Hvis du derimot putter 50 Ah ekstra inn i bunnen på batteriene så går det bedre, for da lader du batteriene mer effektivt med samme ladetid. Medisinen går kort og greit ut på å tilføre batteribanken minst det doble av den kapasiteten den opprinnelig mangler, og gjerne fire ganger den batterikapasiteten man mangler.

 

Hvis du vil gjøre det bra, så legger du ganske enkelt 100 Ah ekstra ned i batterikassen. Den økte kapasiteten fører til mindre dyputladning, redusert temperaturheving i batteriet, generelt høyere driftspenning for forbrukerne, en båt som blir mer fleksibel i bruk og som blir mer forutsigbar og sikker på grunn av en mer stabil lade effektivitetsfaktor.

 

Det er først når batterikapasiteten er tilstrekkelig stor i forhold til forbruksmønsteret man kan dra nytte av batterifabrikantens anbefaling som da kanskje er å senke spenningen og oppnå maksimal levetid på batteriene. Jeg har mange systemer gående hvor batteriene suser av gårde etter 10 år og ladespenningen er 14,25 volt.

 

Den ekstra kapasiteten som jeg og alle andre designere anbefaler vil få ekstra stor betydning for enkelte batterityper. Dette fordi mange av båtturene består av helgeturer og en del brukerdøgn etter at batteriene har blitt toppet opp med laderen. Man unngår da svært ofte å gå over dyputladningsgrensen for det aktuelle batteriet som da teller som en ”abuse count”.

Når man da en sjelden gang føler for å ligge en dag ekstra fordi været er fint og man er redd for å miste plassen, så kan man kanskje gjøre dette fordi man ikke har for vane å misbruke batteribanken hele tiden.

 

For dere som har batterisystemer som virker så er det svært sannsynlig at det virker fordi systemet deres er slik som jeg beskriver løsningen selv om dere ikke er klar over det. Hvis dere har et system som virker og dere i tillegg har høy ladespenning slik som Lotus anbefaler, så skyldes dette allikevel at forbruket deres står i forhold til batteribanken, og at dynamoen derfor allikevel ikke varmer opp batteriene med en kort og kraftig bulkladning med en påfølgende lang gassing i absorberingsfasen.

 

Her må man lære seg hva som skjer i batteriene og se sammenhengene, for det er ikke så farlig hvis spenningen er noe høy hvis elektrolytten i ALLE batteriene er kald.

 

Dere ville med stor sannsynlighet klart dere med en regulator på 14,4 volt og fått lenger levetid på batteriene hvis batteriene er riktig dimensjonert hvis dere allikevel bruker landstrøm.

 

Lotus sin oppskrift er kort og greit batterifabrikantenes mareritt fordi batterier ikke skal utjevningslades to til tre ganger i uken om sommeren, men tre til fire ganger jevnt fordelt over et helt år. Til vanlig så skal batteriene bare lades opp.

 

Hvis det har interesse, så er det mulig å lakke en tynn temperatursensor med Duralakk og sette denne ned i lommeseparatoren på batteriet. Hvis temperaturen i batteriet ikke stiger mer enn 5 gr. C under hele ladeforløpet så gir dette en indikasjon på at batteriet lades ”normalt hardt”. For et åpent syre bly batteri ligger denne normalverdien rundt C 2,5-C3.

Økes temperaturen i batteriet med 10 grader halveres levetiden, og det er sluttfasen av ladningen, det vil si når spenningen er som høyest temperaturutviklingen er mest kritisk.

Link to post
Share on other sites

Mange ladere vil klare å fange opp en slik feil hvis spenningen er lav når laderen skrues på. Det er enkelt å kontrollere dette, for det er bare å sette laderen på et gammelt utladet batteri som holder en spenning på ca 10,5 volt.

Starter laderen vil den heller ikke være i stand til å registrere en feil i et batteri med 5 fulladede celler og en kortsluttet celle.

 

Har laderen en temperatursensor så vil man avverge en del problemer, men man vil ikke klare å stoppe gassingen helt når batteriet kommer inn i det som kalles en ”thermal runaway”.

 

Ellers vil jeg si at problemet mange ganger er at feilmekanismene i batteriet blander seg sammen med resten av anlegget. Det blir da vanskelig for laderen å skille mellom ladestrøm, systemspenning under belastning, strømforbruk, normal eller unormal driftstemperatur osv.

 

Et eksempel på et problemområde er sulfaterte batterier. Ofte så opplever man at batteriene gasser etter vinterlagring, og dette har sammenheng med at batteriet ikke har blitt passet på og blitt delvis utladet.

 

Den indre motstanden stiger som følge av de sulfaterte platene og batteriet utvikler varme under ladning selv med en relativt beskjeden ladestrøm. Er batteriet da litt gammelt så kan punktet for gassing i forhold til spenning ha flyttet seg og temperatursensoren klarer ikke å avverge situasjonen.

 

Det er derfor viktig som jeg hele tiden prøver å påpeke dog med ivrig motstand fra enkelte, at man prøver å gjøre ting riktig fra A til Å.

Link to post
Share on other sites

Takker Ole Petter. Ladac og CTEC starter ikke lading om spenningen er for lav

 

Summa sumarum trekker jeg Paul Rosenquis sine tidligere uttalelser inn og mixer de sammens med dine så finner jeg på en merkelig måte ut at mine egne observasjoner ikke er så veldig feil. :wink:

 

Derfor vil jeg fortsette som før med min lille bank på to batterier. En lader til hver og batteriene lades adskilt. Så får de som har disse superbankene gjøre det litt annerledes. Men de må jo kople batteriene fra hverandre de å når de skal sjekke batterispenningen på de enkelte batterier i sin superbank. :yesnod: Dem må jo vite de å om et av batteriene er veldig dårlig, kjekt å vite før knallgassen går dem til hodet. Eller har den allerde gjort det? :confused:

 

Sikkert derfor mange av dem velger Exide/Sønnak å, mens de kloke vil velge Yuasa. :drink:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor du ikke tar batterifabrikantenes anbefalinger på alvor skjønner jeg ikke Lotus. Er du så dum at du ikke klarer å lese det riktig eller er du bare sta?

Husk at du selv har erfart og skrevet om dine batteriproblemer ikke mindre enn to ganger hvor det samme problemet gjentar seg kort tid etter at batteriene er skiftet.

Har du et problem? Jeg har ikke et problem. Ikke et batteriproblem i alle fall. Som jeg sa lenger oppe i strengen funker mine batterier helt ypperlig med min Sterling regulator. Selve batteriene har raskt spenningsfall ved utlading, men hva så? Det er generelt. Alle opplever det.

 

En kort beskrivelse av det problemet du og noen andre har er som følger:

Hvis batteribanken din mangler 20 Ah for at du skal gå i balanse og du forsøker å få tak i denne energien ved å grisebanke batteriene dine med overladning, så går det til dundas fordi du neglisjerer det opprinnelige problemet.

Sier du det? Da kan jeg fortelle det at batteribanken min sjeldent lades ut over 50%, så det problemet du tror jeg har, ja det har jeg ikke.

Jeg gjentar: Mine Freeline batterier funker helt ypperlig med min Sterling regulatorselv om batterien ehar raskt spenningsfall ved utlading.

 

 

Nei, Ole Petter. Jeg er ikke så dum at jeg ikke klarer å lese det som batterifabrikantene anbefaler.

For det batteriet som du mente det ikke var mulig å lage, som jeg røverdesignet og som Rolls faktisk lager, sier jo produsenten hva ladespenningen skal være.

Har du et problem med det?

 

Og videre: Mine Freeline-batterier lever i beste velgående. har ikke tenkt å skifte dem med det første. Eneste problemet jeg har hatt med dem er en defekt celle i et batteri samt den generelt lave systemspenningen ved forbruk som de fleste har.

 

Forrige batteribank bestod av biltema-batterier på 4 x 75Ah. Disse ble underladet av en dårlig regulator. Likevel gikk det tålig bra frem til landstrømsladeren min en vinterkveld fant det for godt å kostslutte og tømme batteribanken for strøm. Etter å ha stått der en uke eller to uten strøm, var løpet kjørt. Ikke noe noen kunne gjøre noe med og det ble ingen 5. sesong på batteriene. Du har kanskje et ekspertråd her på hva jeg gjorde galt?

 

Så du skjønner det Ole Petter, jeg har ikke problemer med batteribankene mine. Jeg har designet et anlegg som gjør at jeg sjeldent tømmer batteriene mer enn 50%. Jeg har 95W solcellepanelkapasitet.

 

Videre har jeg heller intet problem med at min Sterling regulator regulerer til 14,8V. Fabrikanten sier det skal være så og det funker utmerket. Spesielt siden den går ned til vedlikeholdslading automatisk når den senser at batteriene begynner å bli fulle.

 

 

Og Rolls batteriene? Du ser jo selv at batteriene skal lades med 14,2 volt ved 26,7 grader. I henhold til din ekspertise, hva blir egentlig det ved 20 grader?

 

Kan vi være enig om at det er en fin ting at Rolls har laget batteriet du påstod ikke kunne lages med de egenskaper og den oppbyggingen? For meg virker det imidlertid merkelig at du kan si noe slikt, samtidig som du tidligere har fortalt at du både driver med batteridesign, uttesting av batterier, obduserer batterier samt er en såkalt batteriekspert. Og importørrollen? Det var nok en tabbe å si nei til å importere Rolls batterier. De lager jo batteriene du trodde det ikke var mulig å lage og som har glimrende garantier og en makaløs god pris hos Alternativ Energi.

 

Jeg tror ikke min måte er batteriprodusentenes mareritt. Jeg tror det er batteriprodusentenes drøm.

Det er nemlig ikke alle som har en så stor batteribank at de kan greie seg med å lade den ut bare 50% i snitt.

Det er ikke alle som har et 95W solcellepanel som gir over 6 A det meste av dagen.

Det er ikke alle som har en intelligent og avansert Sterling regulator som kan regulere høyt for så å sense når den skal gå ned til vedlikeholdsspenning.

Og med 345 Ah hovedbank 75Ah reservebank, 95W solcellepanel og 80A dynamo har balanseres det hele perfekt.

Og for å kunne se at alt er perfekt, har jeg battmeter.

 

I mine øyne har jeg det perfekte strømopplegg. Synd at du som ekspert ikke er enig og kaller meg dum.

Link to post
Share on other sites

Å, jeg selger Exide. Men vil prøve å starte en prosess hvor bla. innlegg fra Ole Petter og deg har lært meg noe slik at jeg har litt faglig argumentasjon overfor min arbeidsgiver, når jeg skal overtale ham til å ta inn Yuasa Batterier i butikken.

 

Exide har jeg aldri likt.

 

Så har Dere noen knallargumenter. Fyr løs.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg fårstår det riktig koster Rolls 13kr/ah med sitt 90ah batteri, synes meget rimelig.

Rolls har også ett noe større marinebatteri, var det 357ah?, det kommer på 25kr/ah

Til sammenligning ligger Lifeline på ca 30kr/ah (210ah) som synes relativt dyrt, men i henhold til reklamen er Lifeline gjerne noe bedre...?

Med egenimport kan prisen presses betydelig ned.

Lifeline har også endel gode referanser.

 

Har oppgitt alle kapasiteter ved 20 timer for sammenligningens skyld.

 

Er det noen som har erfaring med Rolls?

 

Yuasa Batterier er nevnt, er det noen som har en link til forhandler/priser?

 

Det er sikkert mulig og få en relativt god batteribank for en billig penge.

Men her går det godt an å bli usikker.....

Lifeline synes å være en banker, dog ikke med hensyn på økonomi, sånn i utgangspunktet, men i hele levetiden..... :confused:

 

Har fulgt den akademiske diskusjonen med stor interesse, men når det skal velges batteri trengs litt konkret info omkring batteri, navn/nummer/egenskaper/pris blir sentral.

 

I så måte var linken til Rolls intersant.

 

Det er ikke så helt enkelt å få fatt i design kriteria på aktuelle batterier.

Reell sammenligning blir derfor ofte vanskelig.

 

Som f.eks når noen oppgir kapasitet ved 20timer, andre ved 100 timer :crazy:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpe Lifeline AGM, men syens de var i dyreste laget. Mulig eg angrer på at jeg ikke kjøpte dem, tiden vil vise det.

 

Forstår at du Ole Petter, mener at Lifeline batterier er meget bra, stemmer det?

Har tidligere hatt Delco batterier, de heter nå Delhpi - hvordan er din erfaring med disse?

Link to post
Share on other sites

Ja Johannes.

Jeg har en del erfaring med Rolls batterier, Trojan batterier, Lifeline batterier, Exide batterier, Sonnenschein batterier, Leoch batterier etc.

 

Men hva er det egentlig man lurer på som ikke er forklart allerede?

 

Hei Ole Petter

Kan naturligvis bare svare for min egen del, men det jeg lurer på i forhold til å investere i ny batteribank er nettopp hvilke erfaringer du, og andre, har gjort i forhold til ulike batterityper/merker.

Tenker da på opplysninger som er relevant for batterier som skal tjene som forbruksbank i en båt.

 

Du nevner at du har erfaring med ulike batterimerker, selv om du vil være tilbakeholden med å anbefale ett gitt merke kunne gjerne bidra med opplysninger om batteriene slik det ble lettere å sammenligne dem.

Tenker da både i forhold til innkjøpspris/levetid/levetidskostnader.

Vil jo tro at du setter opp noen konkurentsammenlikninger i løpet av året...

 

Linker til forthandlere av batteriene du nevner hadde også vert hyggelig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...