Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

Syns det er tullete at hvis man er over så og så gammel slipper man prøven. La oss nå si at sigvald er 65 år og har kjøpt seg ny båt for noen måneder siden, det er jo like sansynlig som at han har hatt båt i 20 år. Jeg har opplevd mange gamle gubber som vræker rundt i katamaraner med mange hundre hk. Det er jo faktisk ikke de "unge" som kjører værst, når man er 65 er det nemlig (ganske) vanlig og ha betalt gjelden sin og ha en del penger $$$ mens de på 16-40 ikke har FULLT så mye og bruke på bennsin og mottttor :nonod:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

Dette er bare positivt! :wink::flag:

 

"-Ja jeg har båtførersertifikat. Bortkastet tid! Nesten bare teori, ikke praksis som faktisk enkelte ikke-båtvante kunne hatt bruk for."

 

Bortkastet tid er det nå ihvertfall ikke! Hvorfor har "ikke-båtvante" ikke bruk for og kunne vite hvilken side på staken de skal gå på, navigere etter et kart, regler, osv. !???

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert forandringer i forhold til det som tidligere har blitt foreslått,vi får se hva de kommer fram til. En annen ting er tidsfristen 1 -1 09 , her kommer de med et forslag som skal legges fram i begynnelsen av nov. og vil ha det innført bare noen uker senere, dette kan umulig stemme. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei, Eg og har Båtførarbeviset. Og det var jo kjekt og ta.

Det er mange som "tullekjøyrer" og eg veit ikkje om påbudt serifikat vil hjelpe. Men det er jo eit bra tilltak.

 

Og så må vi ikkje gløyme att det er ein ekstra stas når ein er i sjarken/snekka og politi kommer forbi. Da tar du opp beviset :cool:

 

I sommar kjøyrde politi båten forbi oss tre gongar. Eg gav gass på SABBen men dei kom ikkje bort og tok oss får råkjøyring likavell :lol:

 

(Kanskje dei viste att vi var for raske om noko skulle skje :lol: vi hadde jo ikkjefullfart :smiley: )

 

Men hyggelige var dei, dei vinka pent :seeya:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener jo at dette er er riktig vei å gå, men jeg klarer ikke se hvordan alle førere av båter over 10 meter eller med motor på over 200 hk skal kunne ordne opp i papirer før nyttår ?! Det var jo veldig kort frist...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Helt greit dettem, men at vi reduserer antall ulykker har jeg ingen som helst tro på ved å la folk ta brevkurs i båtlappen. Ap og Klungland har iallefall fått gitt båtfolket en siste hilsen, for det blir nok en stund til de igjen kommer i maktposisjon.

 

Aldersdifferensieringen er også tullete. Eldre menn med sin første daycruiser er minst like farlige som en godt opplært 18-åring (er selv blitt rent i senk av førstnevnte)

 

Det mest vannvittige er forslaget om å gjøre det obligatorisk for de med båt over 10 meter eller større motor en 200 hk, fra 1. januar - altså knappe 2 1/2 måned til. Med saksbehandlingstiden til dette legges fram vil det trolig være under 2 månder for hele denne gruppen til å skaffe seg båtsertefikatet. Det er jo ikke mindre en vannvittig!

 

Det som også skal bli interessant å se er hvordan dette gir seg utslag i pressede båtpriser. Enda en terskel for den del i tillegg til høye renter, få båtplasser, høyere drivstoffpriser osv. Enda godt båten skal beholdes.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo også vannvittig at det ikke er innført tidligere!

 

Ble nesten overkjørt nå i sommer av en med svær cabincruiser. Det er kanskje på tide at noe gjøres, og obligatorisk båtførerprøve er en god start. MEN DET ER PÅ LANGT NÆR NOK!

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Haha -det står "sanksjonsmuligheter" - og hvor mange Politibåter har jeg sett etter 20 år på sjøen året rundt på Vestlandet, i Nordland og Troms - ca. 0,0. "Sjå kor da bryr meg". Og hvem tror at dette kan følges opp?

 

Forøvrig tok jeg prøven i 1978

 

Du kan være bra trygg på at dersom det blir innført vil politiet få øremerkede midler for å føre kontroll. Også i nordland og troms. De er flinke slik. Det er viktig å sjekke almuen slik at de kan holde kontroll på oss........

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Men det skal jo litt til å dekke hele Norskekysten med politibåter. Selv i Oslofjorden, som har hatt øremerkede midler i noen år, klarer de ikke dekke alt.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har "ikke-båtvante" ikke bruk for og kunne vite hvilken side på staken de skal gå på, navigere etter et kart, regler, osv. !???

 

Sukk! "Ikke båtvante" har bruk for og kunne vite hvilken side på staken de skal gå på, navigere etter et kart, regler, osv. Og dersom de ikke vet det, så sier loven allerede at de må skaffe seg denne kunnskapen. De kan f.eks. ta båtførerprøven.

De som vet hvilken side på staken de skal gå på, navigere etter et kart, regler, osv, har nok liten nytte av prøven, selv om, man lærer alttid noe nytt.

Og jeg tror ikke det at de som skaffer seg større båter og større motorer - og kjører idiot - slutter å gjøre det når de har fått lappen.

Jeg tror båtlappen, selv om den ikke er skivebom, ikke mer mer enn en flue.

 

Det eneste positive jeg ser er at folk som aldri har vært på sjøen. tvinges til å skaffe seg et minimum av kunnskap.

 

Og fossil paragrafen er TULL, selv om jeg er en av de fossile uten lappen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med alle innleggene i denne tråden. Er det noen henvisninger til den nye forskriften?

Vil det bli bøter for å unnlate å bringe med seg båtførerbeviset eller tilsvarende (D5L(A)) ombord?

I så fall må jeg sørge for å få utstedt flere duplikater slik at jeg alltid har ett ombord. Hittil har jeg bare det orginale båtførerbeviset pluss ett "moderne" bevis pluss D5LA. Kjekt å ha flere når ett blir inndratt. Eller har myndighetene i skjul opparbeidet et sentralt dataregister som omfatter alle med båtførerbevis og høyere bevis?

Dette innlegget er nok å forstå som at jeg fortsatt sitter på gjerdet hva angår pro & contra argumenter for beviset.

Jeg har enda ikke lest et eneste vitenskapelig dokumentasjon som kan tas til inntekt for at ordningen myndighetene legger opp til har sikkerhetseffekt. Jeg har heller ikke lest om konsekvensanalysene.

Medlemmene her på BP kan se at jeg er en aktiv deltager på forumet - men dette innebærer ikke at jeg ukritisk støtter innføring av obligatorisk båtførerbevis.

Jeg skjønner eksempelvis ikke "bevisførselen" for den treårige opptrappingen av hvem som skal ta båtførerbeviset. Jeg har ikke sett ett eneste dokumentert grunnlag for denne "opptrappingsplanen".

Men jeg er den første til å moderere meg.

Link to post
Share on other sites

Du kan være bra trygg på at dersom det blir innført vil politiet få øremerkede midler for å føre kontroll. Også i nordland og troms.

Jepp dette er nok bare begynnelsen.

Dette krever midler.

Kontroller er påkrevd for å vise at dette var riktig å innføre. Her må noen tas, og det fort !

Opprettelse av båtførerkortregister koster penger.

Det blir nok innført prikkbelastning over tid.

Båtlappen får nok noen fete gebyrer etterhvert !

 

Neste steg for å få inn nok midler blir den tekniske biten.

Obligatorisk registrering av båter vil tvinge seg frem.

Båtvognkort med årsavgift ala veiavgift på noen båtpenger i året vil komme.

EU kontroll annet hvert år for litt eldre båter med strenge miljøkrav og avgasskontroll CO2 etc.

Goodby til eldre forurensende snekkemotorer ! Men det er kanskje like greit ?

Sjekk og godkjenning av det elektriske annlegget etc. etc.

En teknisk EU kontroll på båt blir ikke billig.

Det blir dyrt med fritidsbåt i fremtiden.

 

Joda dette blir grommt !

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...