Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

Etter hva jeg har oppfattet er innholdet i dette lesebeviset like uklart som det har vært hele veien. Utvalget som ble nedsatt hadde ikke som fullmakt å utrede OM det skulle innføres obligatorisk leseøvelse, men AT det skulle innføres.

 

Jeg er spent på om det kommer noe endelig forslag, og hva det skal inneholde. Det er maaaange uavklarte problemstiller som eksisterer pr i dag.

 

Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

At politiet skulle få midler øremerkede eller ikke - til å prioritere dette slik at det kan følges opp - mens store deler av landet med regioner med 30-40 000 mennesker har 1 politi på vakt i helgene. Jeg tror ikke det nei. Og i Oslo jager de gjenger.

 

Man må jo gjerne øke kunnskapen på sjøen men å lage slike systemer som obligatorisk båtførerbevis med "sanksjonsmyndighet" har ingenting for seg og har ingen verdi i det praktiske liv.

Link to post
Share on other sites

Et kurs inkludert bøker, diverse utstryr og selve eksamensprøven koster 3-4000.

Tar du kurset på nettet koster det samme i underkant av 2000

 

 

 

Men, wabra.. hvor lang er din 26 foter ? Min 25 er 770 cm uten badeplattform :confused: Og har du mindre enn 25 hester ? :lol:

 

Her er forlaget ti den nye loven

 

Den obligatoriske båtførerprøven innføres over en periode på tre år:

 

* Innen 1. januar 2009: Førere av båter på mer enn 10 meter, eller med større motor enn 200 hestekrefter må ha båtførerbevis.

 

* Innen 1. januar 2010: Førere av båter på mer enn 8 meter eller med motorytelse på mer enn 75 hestekrefter må ha båtførerbevis.

 

* Innen 1. januar 2011: Førere av båter større enn 7 meter, eller med større motor enn 25 hestekrefter må ha båtførerbevis.

 

* Personer som er født før 1. januar 1950 skal slippe å ta båtførerprøven.

 

* Personer som har avlagt prøven for båtførerbevis tidligere, og som kan dokumentere det, slipper å ta ny prøve.

 

* Båtførere med andre sertifikater med høyere kompetanse, som for eksempel fritidsbåtskippereksamen, slipper å ta båtførerprøven.

 

Min 26 foter er 8 meter og motoren ikke mer en 12 HK, så jeg kan faktisk vente til januar 2011 før jeg MÅ ta lappen... :yesnod:

 

Forøvrig lurer jeg på hvorfor de som er 58 år eller eldre skal slippe å ta båtførerprøven.....????

Er begynnende senilitet ensbetydende med at en er bedre skikket til å føre båt???

 

Tenk om noe lignende skulle innføres i biltrafikken!?!?!?!!!

Redigert av wabra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det skal jo litt til å dekke hele Norskekysten med politibåter. Selv i Oslofjorden, som har hatt øremerkede midler i noen år, klarer de ikke dekke alt.

 

 

At politiet skulle få midler øremerkede eller ikke - til å prioritere dette slik at det kan følges opp - mens store deler av landet med regioner med 30-40 000 mennesker har 1 politi på vakt i helgene. Jeg tror ikke det nei. Og i Oslo jager de gjenger.

 

Man må jo gjerne øke kunnskapen på sjøen men å lage slike systemer som obligatorisk båtførerbevis med "sanksjonsmyndighet" har ingenting for seg og har ingen verdi i det praktiske liv.

 

Nå var dette ett forsøk på litt ironi i forbindelse med prioriteringer i politiet (les.snøscooter problematikken f.eks) men som jeg har skrevet i en tidligere tråd. synes det er topp at man utsteder et bevis som kan beslaglegges på lik linje med bil. Automatisk beslagleggig når man f.eks renner båten 10 meter rett opp på svabergene i fylla ol. Da kan man i det minste fjerne slike personer fra havet, og på lik linje med bil vil nok politiet få beskjed fra publikum dersom disse personene viser seg i båt igjen. Hvertfall på små plasser som hos oss...

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Tenk om noe lignende skulle innføres i biltrafikken!?!?!?!!!

 

 

Så sant, wabra ... hva skal man si ?? kokko. ko-ko .. Neida men.. De får styre på de som styrer :lol: Men pokker ell... greit at alle må !!! Åsså kan man miste lappen også... smart.. ! Penger inn og mulighet for å ta lappen på nytt... genier...

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har jo et poeng, men da burde denne bevilgningen også gis til de som faktisk er på sjøen hver dag, slik at det kan bli en virkning, ikke bare en helgejobb fra 12-24 fredag, lørdag og søndag.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Ble nesten overkjørt nå i sommer av en med svær cabincruiser. Det er kanskje på tide at noe gjøres, og obligatorisk båtførerprøve er en god start. MEN DET ER PÅ LANGT NÆR NOK!

 

Skjedde dette (nesten) fordi fører av båten ikke hadde tatt båtførerprøven, og hvordan vet du eventuelt at han ikke hadde denne? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis vi får regjerings skifte neste høst så kan det jo hende at det blir en forandring i loven .... kanskje det er god nok grunn til å stemme borgelig ved neste valg :lol::lol:

Jaja. man har hver sine ting som styrer hva man velger. Jo færre ting som utløser hva man velger, jo mere uforutsigbart blir det.

 

Den eneste positive jeg kan se er at det sannsynligjør et snarlig etterlengtet regjeringsskifte !

Det ville da være negativt, det. Ikke positivt.

 

Forskjellige reaksjoner her på forumet gitt.

 

Jeg synes dette er helt greit jeg. Siden jeg greier å knytte skoene mine selv, har jeg også greid å ta dette beviset.

Ikke sant?

Og jeg har da sett spørsmål her på BP som indikerer at spørrerne burde ha hatt et båtførerkurs.

 

Det er jo bra at det finnes kurs å ta dersom man føler behovet. Hadde vært mer interesant å ta kurset om det var frivillig faktisk. Liker ikke å bli sertifisert.

Men det er jo frivillig nå - så da burde du ta kurset før det blir pliktig, da - nå du ville sette det som mere interessant :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hensikten er ikke å dekke farvannet med politibåter, men å få inn en generell kunnskap hos båtfolket som vi kan leve med i mange år.

 

Dette håper jeg virkelig IKKE er meningen. Innføres det sertifikatplikt må det gis midler til Politiet for kontroller. Hvis ikke kan en droppe hele innføringen. Meningen med en

innføring er at ulykkestatestikken skal ned, mere bevisstgjøring av reglene til sjøs og att noen kontrollerer att de blir fulgt.

Ingen vits med regler som ikke blir kontrollert.

 

Det er positivt at det stilles krav. Att 60 åringer og eldre skal slippa unna er tøv, og her leser jeg litt gjennom linjene. I biltrafikken blir det stillt større krav til eldre førere med bl.a legeattester.

 

Forøvrig stiller jeg meg positiv til forslaget, men synes tidsfristen er for kort. Og jeg tviler sterkt på att det i hele tatt lar seg gjøre og innføre dette i 2009.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er klart en bør dekke farvannet med uniformerte båter. Hele kyststripen bør dekkes, hva skal en ellers innføre ett sertifikat for. I udekkende farvann, da kan man droppe

serfifikat fordi det er så lite båter der at politiet er fraværende.

 

Det skal alltid være en risk for å bli stoppet. Og det gjelder i alle farvann. Det finnes da Lensmannskontor som kan ta stikkprøver med sin "båt på henger".

 

Ett forslag skal være gjennomtenkt, målsatt og gjennomførbart. Ikke delvis.

 

I tilegg må en gjennomføre registreringsplikt, noe som jeg også ser som en fordel. Og mulighet for inndragelse av nevnte sertifikat. Klart dette koster penger, men noe bør da

avgifter brukes til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven koster 575,- eller noe tilsvarende?

En båt koster hva?

Bare det å eie en båt koster hva?

 

Dem som har hatt båt "hele livet" og kan sakene sine har råd til å

møte opp og ta testen.

 

Dem som meg, som er relativt nye på sjøen må kjøpe seg en bok, i værstefall

ta et kurs. Og det er helt greit. Det koster så lite i forhold til det å ha en båt likevel.

 

så motstanderne har svært liten sympati hos meg.

Link to post
Share on other sites

Om ikke det blir orden på sakene er det kanskje slik myndighetene og andre ser det et visst håp om at ting kan bli bedre enn de er i dag. Og bare det er grunn god nok til å innføre en ny ordning. Så kan en diskutere opp og ned i mente om det har noe for seg eller ikke her på BP. Løpet er kjørt så enkelt er det.

Link to post
Share on other sites

Det var samme rabaldret når jegerprøven ble innført på slutten av 80 tallet, da også med unntak for de som sto i jegerregistret før den og den datoen.

 

Dette med båtførerprøve er noe som tvinger seg på, om det gjør noe med hvordan folk oppfører seg på sjøen er heller tvilsomt.

Ta det som en restskatt, du vet den kommer, du vet den må betales, du liker det ikke men du har ikke noe valg.

Link to post
Share on other sites

Skjedde dette (nesten) fordi fører av båten ikke hadde tatt båtførerprøven, og hvordan vet du eventuelt at han ikke hadde denne? :confused:

 

Faktum er at de aller fleste ulykken på sjøen IKKE skyldes mangel på båtførerprøven, men mangel på vett og sunn fornuft.

 

Den største årsaken til alvorlige ulykker blandt småbåtfolk er alkohol og fart. Noe båtførerprøven dessverre ikke kan gjøre noe med.

Link to post
Share on other sites

You can't beat the system....for når folk i hopetall neste år blir bøtelagt av kystvakten for manglende bevis stiger krimstatistikken på sjøen og politikerne får bekreftet at beviskravet har kommet på overtid.

 

Hvis man er ute med gutta på vannski i badebukse i liten jolle med 30 hk ligger man tynt ann hvis beviset ligger igjen i bukselomma på land....da krever sikkert ordensmakten annen legetimasjon når boten skal skrives...som man jo heller ikke har på seg.

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven koster NOK 525 og den tar ca 1/2 time hvis man kan sine ting.

Alle dere som allikevel er så drevne og erfarne på sjøen burde spandere de kronene og den halvtimen så er det gjort, en gang for alle . . . .

 

Ingen som snakker sin egen lommebok nå, er det vel? :lol:

 

Nei, personlig har jeg mere tro på innføring av obligatorisk bruk av KNBF's skipperlue når man ferdes i, ved eller på sjøen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...