Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

Syns det er snodig at de som er født før 1950 ikke trenger båtførerbevis,

skjønner ikke hva som kan ligge til grunn.

Vil tro det har mer en praktisk enn teoretisk begrunnelse. Det vil være bortimot umulig å tvinge en hobbyfisker av eldre årgang ytterst på den nøgne ø i vårt langstrakte land til å sette seg på skolebenken. Og heller ikke særlig populært rundt om å frata den eldre garde en livsstil og en kultur man har holdt gående i noen tusen år.

 

Det myndighetene ønsker, er bedre sjøvett i båttette strøk.

Om man derimot kun ønsket å redusere tallet på drukningulykker, burde man tatt for seg bruk av små, åpne båter. Istedet starter man i den andre enden, mens den farligste redskapen foreløpig slipper unna.

Link to post
Share on other sites

Hvilken alder mener du er passende når man ønsker å anskaffe seg en flybridgebåt....? Bør man være mere enn 40 år? eller bør man være under når man skal ha en flybridgebåt?

 

For mange så er det naturlig å gå over til flybridgebåt når man er rundt 40 ofte på grunn av økonomien gjerne er noe bedre i da....

jeg tror jeg ordla meg litt feil her, det jeg MENTE var at det er mye verre med 40-åringer (metaforisk alder) som vræker rundt i store cabincruisere som første båt en ungdommer som vræker rundt i små joller. Vi ser jo at idag er det flere eldre førstegangsbåteiere som kommer i ulykker enn det er med små båter emd unge førere. Og i tilleg så er det jo flere av de eldre som har ganske store båter altså blir det større ulykker som kan ha efekt på andre som er ute på sjøen i en vilkårlig båt og alder. :discuss:

 

Håper du fårstår hva jeg mener nå Sydvesten :sailing:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke rimelig at de skal gå gjennom samme opplæringssekvens?

Her til lands er det i styrende organer en tendens til å mene at så lenge de teoretiske kunnskaper / krav / bevis / sertifikater er ok så er man skikket. Men i den praktiske verden er det ikke slik fungerer. Som fører av en fritidsbåt uansett størrelse og fasong vil en komme op i mange rare situasjoner. Derfor mener jeg at skal obligatorisk båtførerkurs innføres så bør det bestå av en teoretisk del og en praktisk utsjekk a la D 5 L.

Link to post
Share on other sites

Deler vurderingen om at praktisk utsjekk kunne være greit. Det er flere utfordringer ved en slik ordning. Det ene er størrelse og egenskaper ved båten som skal benyttes til praktisk utsjekk. Ved D5L kan det benyttes båter over 15 meter (rettet etter korrekt påpekning fra Sjøtummel) fordi selve sertifikatet skal dekke båter lengre enn 15 meter (også her retter i ettertid). Det andre er fartstisalternativer som også gjelder for D5L, det vil si man kan få dokumentert at man har godkjent fartstid. Sjøfartsdirektoratet omtaler dette slik:

Fartstidsalternativer:

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

 

12 md. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat, dvs D5 (kystskipper) eller høyere. Fartstid som godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat skal være opptjent i stilling med dekkstjeneste som omfatter brovakt, fortøyning, laste- og losseoperasjoner, sikkerhetsmessig vedlikehold og beredskapsprosedyrer. Slik fartstid kan også opptjenes i sertifikatpliktige stillinger på flyttbare innretninger med eget fremdriftsmaskineri.

Se: http://www.sjofartsdir.no/no/Sjovett/Fritidsbatskipper/

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på side 33 i rapporten fra 30. april 2007 (Utredning om obligatorisk båtførerbevis) at arbeidsgruppen har analysert effekten av båtopplæring på antall dødsulykker til sjøss. På grunnlag av undersøkelser fra USA beregner arbeidsgruppen faktorer for forholdet mellom dødsulykker blant personer med og uten opplæring og skriver følgende:

Tallene viser at faktoren ut fra forventet resultat for dødsulykker, er mer enn dobbelt så høy når båtføreren ikke har formell opplæring, som når båtføreren har formell opplæring.

Jeg kan ikke erindre å ha lest her på BP at noen er kritiske til denne analysen?

Link to post
Share on other sites

Tallene viser at faktoren ut fra forventet resultat for dødsulykker, er mer enn dobbelt så høy når båtføreren ikke har formell opplæring, som når båtføreren har formell opplæring.

Jeg kan ikke erindre å ha lest her på BP at noen er kritiske til denne analysen?

Det kan ikke jeg heller erindre.... men formoder det er fordi de ikke har lest rapporten, eller at det ikke passet inn i argumentasjonen de utbasunerer her... men jeg synes dette er vettugt å ha med i debatten og kan vi spare ett meneske liv eller to med innføring av dette så er ingenting bedre enn det.....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Opplysningene er hentet fra United States Coast Guard (USCG). Jeg henviser litt mer fra raporten:

3.5.1.8 Oppsummering

Tallene fra USA viser at båtførere uten formell opplæring er sterkt overrepresentert i dødsulykkene. Risikoen for denne gruppen er omtrent dobbelt så høy som for de med formell opplæring. Dette viser at det er en klar sammenheng mellom opplæring og ulykkesfrekvens i USA. Det er en del faktorer som gjør at vi ikke uten videre kan gjøre tallene fra USA gjeldende i Norge. Arbeidsgruppen finner likevel ingen grunn til å tvile på at opplæring i Norge resulterer i samme tendenser som vi finner i USA.

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke jeg heller erindre.... men formoder det er fordi de ikke har lest rapporten, eller at det ikke passet inn i argumentasjonen de utbasunerer her... men jeg synes dette er vettugt å ha med i debatten og kan vi spare ett meneske liv eller to med innføring av dette så er ingenting bedre enn det.....

 

Da regner jeg naturlig nok med at du kan svare på dette?

 

Hvor mange av dødsulykkene som skjer her i landet har involvert personer som skulle ha hatt det obligatoriske båtførerbeviset hvis dette blir innført?

 

Jeg venter i spenning, men holder ikke akkurat pusten! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er 45 og har 40 år på egen kjøl. For meg å ta båtførerprøven blir litt for banalt, jeg har derfor meldt meg på Poseidon's D5L kurs!.

Når jeg fra vinduet mitt, verandaen eller ute på egen kjøl her på Borøy, og i distriktet, ser den økte tettheten av båter som har kommet, og den tydelige uerfarenhet i føring av båt som utøves, så forstår jeg, og aksepterer at det er kommet et behov for formelle krav til båtførere.

Nå håper jeg bare at lensmanskontorene settes i stand til å utføre større grad av kontrol av de lover og regler som gjelder på sjøen.

Regler og forskrifter som ikke håndheves er det mest moralskt nedbrytende i et demokratisk samfunn. Dette gjelder særlig i norge der den individuelle og økonomiske trang til frihet er så stor som den er. :wink:

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Ved D5L kan det benyttes båter over 12 meter fordi selve sertifikatet skal dekke båter lengre enn 12 meter.

Det er vel 15 meter, Roald.

 

Det andre er fartstisalternativer som også gjelder for D5L, det vil si man kan få dokumentert at man har godkjent fartstid. Sjøfartsdirektoratet omtaler dette slik:

Fartstidsalternativer:

Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år.

Disponert og brukt regelmessig et fartøy i minst 3 år, samt bestått godkjent praktisk utsjekk.

Jeg har lurt litt på hvor Sjøfartsdirektoratet har det utsagnet fra, for det er slett ikke dette reglene sier. Har du bestått praktisk utsjekk så er det unødvendg å dokumentere noen fartstid. Dette er hva forskriften sier, og dette er hva direktoratet praktiserer når sertifikatene utferdiges.

 

Noe annet er at sensor for praktisk utsjekk sikkert bør vurdere sjødyktigheten til dem som skal skal sjekkes ut. :wink:

 

Med hensyn til en eventuell utsjekk for et båtførerbevis er det verd å merke seg at den praktiske øvelsen som er beskrevet for ICC er så godt som identisk med den praktiske utsjekken som Sjøfartsdirektoratet har beskrevet for ICC (bortsett fra kravet om båtstørrelse).

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til en eventuell utsjekk for et båtførerbevis er det verd å merke seg at den praktiske øvelsen som er beskrevet for ICC er så godt som identisk med den praktiske utsjekken som Sjøfartsdirektoratet har beskrevet for ICC (bortsett fra kravet om båtstørrelse).

 

Såvidt jeg er blitt fortalt fra folk som steller med disse sakene så ble en slik ICC ordning vurdert i forbindelse med minstekrav til båtførere. Men da ville det trolig ligge an til at alle de hundretusener av båtførerbevis som allerede er utstedt allikevel ikke ville dekke minstekravene.

Det skulle ha blitt litt av et "hylekor" :headbang::headbang:

Det ville også ha gjort terskelen for obligatorisk bevis langt høyere etter som kun skoler med godkjent fartøy kunne gjennomføre en slik praktisk utsjekk. Dette ville nok slå ut på både kapasitet og pris for beviset . . . .

 

Men ingen blir vel forundret om en praktisk prøve av ICC-lignende type kommer om noen år.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det ville også ha gjort terskelen for obligatorisk bevis langt høyere etter som kun skoler med godkjent fartøy kunne gjennomføre en slik praktisk utsjekk.

Tja, det ville eventuelt være et nasjonalt særkrav. For å bruke UK som eksempel tillater de at egen båt benyttes til utsjekk, dog med det forbehold at sensor er enig med deg at båten er sjødyktig.

 

Likevel, jeg er helt enig med deg at det ville blitt store protester dersom kravene til et obligatorisk båtførerbevis var så strenge at den eksisterende båtførerprøven ikke holdt mål. På den annen side vil jeg påstå at det hadde vært fullt mulig å etablere en frivillig ordning for å få påført ICC på et båtførerbevis for de som ønsker dette. Dvs et obligatorisk bevis uten ICC og et frivillig båtførerbevis med ICC. Da ville vi også fått grunnlag for å mene noe om en praktisk utsjekk vil ha noen effekt.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra et innlegg ovenfor:

"Nå håper jeg bare at lensmanskontorene settes i stand til å utføre større grad av kontrol av de lover og regler som gjelder på sjøen.

Regler og forskrifter som ikke håndheves er det mest moralskt nedbrytende i et demokratisk samfunn. Dette gjelder særlig i norge der den individuelle og økonomiske trang til frihet er så stor som den er."

 

Det MÅ vel ikke nødvendigvis være samsvar mellom obligatorisk båtførerbeivs og lensmenn og hyppigere kontroller? Jo flere som tar består båtførerprøven, jo færre ulykker, mindre irritasjon over manglende sjømannskap og større respekt for vernede soner og for fartsgrenser. (mener nå jeg da...)

Link to post
Share on other sites

Opplysningene er hentet fra United States Coast Guard (USCG). Jeg henviser litt mer fra raporten:

3.5.1.8 Oppsummering

Tallene fra USA viser at båtførere uten formell opplæring er sterkt overrepresentert i dødsulykkene. Risikoen for denne gruppen er omtrent dobbelt så høy som for de med formell opplæring. Dette viser at det er en klar sammenheng mellom opplæring og ulykkesfrekvens i USA. Det er en del faktorer som gjør at vi ikke uten videre kan gjøre tallene fra USA gjeldende i Norge. Arbeidsgruppen finner likevel ingen grunn til å tvile på at opplæring i Norge resulterer i samme tendenser som vi finner i USA.

 

Når det gjelden denne amerikanske "pollen" regner jeg med at de her på forumet som vanligvis er skeptisk til useriøs stattistikk ser sin besøkelsestid. Jeg kjenner ikke metoder og tallgrunnlag i denne undersøkelsen men: Hvis det i USA er flere ulykker for de uten frivilig utdannelse betyr ikke det nødvendigvis at det blir færre ulykker hvis alle blir tvunget til utdannelse. Det kan like gjerne bety at verstingene ikke gidder å ta utdannelse og selv om de blir tvunget til kurs er de fortsatt verstinger.....med andre ord at det er de forsiktige eller sjøvante som har tatt frivillig kurs og denne gruppen forsatt er flinkest selv om amatører og verstinger må ta kurs.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Rolf Terje Klungland sier Regjeringa vil innføre obligatorisk båtførerprøve innen kort tid.

Fra 1. januar 2009 blir det innført obligatorisk båtførerbevis. Det bekrefter Arbeiderpartiets Rolf Terje Klungland."

 

Slik sto det å lese på NRK sørlandets sin side den 14 okt. i år. Dermed var saken grei, jeg måtte skaffe meg dette båtførerbeviset nå føre jul. Fikk ordnet meg fri i dag og tok prøven hos Norsk Test. Kostet meg en fridag og 525 kroner. Også det greit så lenge en må ha dette kortet. Litt lang i trynet ble jeg da jeg fikk se dagsrevyen og fikk høre at jeg kunne spart meg både fridagen og kronene. Litt forbannet på alt rotet omkring dette, men noen har tjent noen kroner og jeg har vel da blitt en tryggere båtfører.

Link to post
Share on other sites

"Rolf Terje Klungland sier Regjeringa vil innføre obligatorisk båtførerprøve innen kort tid.

Fra 1. januar 2009 blir det innført obligatorisk båtførerbevis. Det bekrefter Arbeiderpartiets Rolf Terje Klungland."

Slik sto det å lese på NRK sørlandets sin side den 14 okt. i år.

 

Vil tro det er en og annen kursholder som har en høne eller to å plukke med nevnte Klungland. Får håpe de ikke har investert for mye i den boomen man ventet seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...