Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg synes dette er en veldig trist nyhet, men tar det foreløpig med en klype salt. Jeg har overhodet ingen tro på at dette kan bli et krav innen årsskiftet (for båter over 10m?).

 

Det arbeides fortsatt med utkast til regler. Hvordan kan en da tro at det skal kunne gå an å få satt dette ut i praksis, med godkjente læreplaner, kursopplegg, eksamensordninger, arkiver, ... i tide slik at alle aktuelle kanditater skal ha gode muligheter for å ta lappen før 1. januar 2009. Det er bare 2 1/2 måned igjen av 2008. :crazy:

 

Når dette kanskje er blitt innført etter hvert, blir det spennende å se hvor mye det påvirker ulykkesstatistikken. Når det viser seg at den ikke forandres nevneverdig, kommer neste fase: Politikerne må vise handlekraft og innfører skjerpete krav til teori med vanskelige lurespørsmål, krav til praktisk opplæring, holdningskurs, mørkekjøringskurs, ..... Alt etter påtrykk fra hylekoret "båtførerskolene" og "trygg båttrafikk", og alt på båtfolkets bekostning.

 

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg HAR bestått båtførerprøven. Frivillig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis man er ute med gutta på vannski i badebukse i liten jolle med 30 hk ligger man tynt ann hvis beviset ligger igjen i bukselomma på land

Omtrent som det er når man kjører bil eller motorsykkel og har beviset i den andre buksen...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Innen 1. januar 2009: Førere av båter på mer enn 10 meter, eller med større motor enn 200 hestekrefter må ha båtførerbevis.

 

Her synes jeg de kunne trådt til enda litt hvassere. Synes det burde settes fokus på båtens fartspotensiale i stedet for størrelse på båt og motor. Med dette forslaget vil vi også i 2009 se knuste skjærgårdsjeeper med 150 hestere på hekken. Da gjerne med 16 åringer som fører....

 

Hva med å benytte en slags brøk for hva som er lovlig uten sertifikat? Noe sånt som f.eks maks 2,5 Hk maskin pr fot båt. På en 20 foter vil man da kunne ha en 50 hester og kjøre lovlig uten lappen. Farten ville jo ikke kunne bli den helt store. På denne måten hadde vi kansje sett færre knuste skjærgårdjeeper med fartspotensiale på mer enn 40 knop.

Link to post
Share on other sites

Vil det bli bøter for å unnlate å bringe med seg båtførerbeviset eller tilsvarende (D5L(A)) ombord?

I så fall må jeg sørge for å få utstedt flere duplikater slik at jeg alltid har ett ombord. Hittil har jeg bare det orginale båtførerbeviset pluss ett "moderne" bevis pluss D5LA.

Uavhengig av bøter og slikt; jeg har sørget for å ta kopi av mitt D5L-bevis, få det stemplet og attestert som rett kopi; det er laminert og oppbevares ombord.

 

Når det gjelder båtførerbeviset (som jeg gikk kurs for og fikk i 1987) så var de viktigste nye kunnskapene å bruke kartet, legge ruter og ta ut kurser, skjønne sjømerkene, og bli kjent med vikereglene. Jeg kunne så klart ha lest meg til det uten kurs, men det å faktisk ta de kurskveldene gjør at man faktisk gjør det mere strukturert, og man kan diskutere stoffet med de andre deltakerne og med kurslederen.

Jeg synes det er åpenbart at man ikke burde ha lov å ferdes på vannet med noe som er stort og tungt og/eller går fort uten å kunne dokumentere kunnskap til å bruke båt og til å forholde seg til andre på vannet.

 

Det å unnta de eldre fra plikten kan man ikke likestille med å skulle fjerne plikten til å ha førerkort for endre bilførere. Da førerkort for bil ble innført i sin tid (det kan vel ha vært for cirka hundre år siden), kan jeg tenke meg at man også hadde unntak for dem som hadde hatt bil en stund.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hvor er byråkratenes fundament for å påstå at man sparer ett eneste liv ved å ustede tusener eller millioner av båtførerbevis ?

 

I forumet kan man ha ulike subjektive oppfatninger av realitetene til sjøss, men politikere og byråkrater bør ha solide fakta for en eventuell kost/nytte vurdering før det vedtas noe.

 

Politikerne kan gjerne synse om hvordan framtiden på sjøen bør bli, men de kan ikke fantasere seg frem til hvordan den faktiske situasjonen er på fjorden nå.

 

Transportøkonomisk institutt og andre aktører forsker på kost/nytte av nye motorvier og andre tiltak på landjorda....men finnes det tilsvarende forskning på hvordan vi får mest mulig båtsikkerhet for pengene. Norsk fokehjelps drukningsstatistikk er for lite spesifisert til alene å være fundament for en beslutning.

 

Dette koster samfunnet mye i form av penger til gjennomføring og kontroll basert på enkelte bedreviteres fikse ide om at alt var så meget bedre før.

Link to post
Share on other sites

Mange har kommentert at vi de siste årene har sett varselsignaler om lovgivers ønske om innføring av dokumentert opplæring. Allerede for 3 - 4 år siden var de så tydelige at det i hvert fall for flere av oss ble en påvirkning til å melde seg på, og gjennomføre opplæringen, og så vidt jeg husker fra de rundene vi gikk hos Jan W (D5LA) i kurslokalene i Lundsvågen, var det mange som hadde samme motivasjon.

 

Nå viser lovgiver handlekraft - om det blir litt armer og bein i overgangsfasen synes jeg ikke det er grunn til panikk. Det kalles voksesmerter, og glir over når vi har vent oss til det. Å bruke krefter på å protestere her virker lite hensiktsmessig.

 

Andre land i Nordeuropa har hatt tilsvarende krav lenge, og de som ikke har skaffet seg slik opplæring har hatt fritt fram for å leie båter til fisketurer her i Norge :fishing: ....

 

Hver sommer kan vi lese opp til flere avisreportasjer om slike utleiebåter som velter, og leietagere som drukner. Om det er slik at de som drukner faktisk ikke har opplæring i hjemlandet vites ikke, men det er lett å spekulere i at det forholder seg slik.

Redigert av Ingeborgimevind (see edit history)

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Hver sommer kan vi lese opp til flere avisreportasjer om slike utleiebåter som velter, og leietagere som drukner. Om det er slik at de som drukner faktisk ikke har opplæring i hjemlandet vites ikke, men det er lett å spekulere i at det forholder seg slik.

 

Nå vil vel ikke noe av dette bli endret ved innføring av båtlappen, disse båtene vil være utenfor sertifikatplikten. Hva er motivet for denne obligatoriske leseøvelsen, når de tilsynelatende mest ulykkesbelastede båtene blir unnlatt fra sertifikatplikten?

Link to post
Share on other sites

Andre land i Nordeuropa har hatt tilsvarende krav lenge,

 

 

Tja, Sverige har vel ingen sertifikatplikt, og i Danmark så finnes vel kun et sånt "kjøre fort-bevis". Heller ikke Finland eller Island har noen tilsvarende sertifikatplikt som det legges opp til her, så vidt jeg vet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker primært på Tyskland, der du må ha "Schein" for det meste. Det er vel ikke så mange skandinaver som drukner i utleiebåter her til lands?

 

Det er ikke sikkert at tyske kontrolltilstander er det vi ønsker oss, men jeg vil tro at kursing er med på å påvirke holdninger og forståelse - slik at effekten vil bli bedre sjømannskap og atferd, til beste for oss alle, uavhengig av politibåter.

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

men jeg vil tro at kursing er med på å påvirke holdninger og forståelse - slik at effekten vil bli bedre sjømannskap og atferd, til beste for oss alle, uavhengig av politibåter.

 

Men er tro nok til å sette igang et slikt stort apparat?

Hvor ligger kunnskapen om dette? Har ikke sett filla av dokumentasjon på at dette vil endre noe som helst på situasjonen, som for øvrig egentlig er helt strålende pr. i dag.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I 1995 eller deromkring så gikk jeg på norsk seil og navigasjonsskole 6dagers kurs , lærte om navigasjon , sjøveisregler, seiling , nattseilas,MOB og det meste , har noe som heter yachtmaster coastal. (det rekker ikke for staten i dette tilfellet)

Jeg trodde andre kompetansebevis skulle kunne brukes - slik som YC fra RYA. Ville egetlig tro at competent crew skulle vaere nok - det er jo baade teori og praksis.

Link to post
Share on other sites

Er vel ett greit forslag, men "selvfølgelig" er de født før 1950 unntatt. (...) Har det noe med alderen på de som foreslår disse reglene innført??

Neppe. Det er vel ganske få på Stortinget over 50-55 år nå for tiden.

 

For øvrig er jeg delt i synet på dette virkemiddelet.

- Jeg er mot obligatorisk båtførerbevis fordi arten og størrelsen på problemet det skal løse er så dårlig dokumentert.

- Jeg er for obligatorisk båtførebevis fordi det nok kommer til å bli akkurat den lille motivasjonsknaggen som må til for å et flertall til lese seg opp til et minimum av båt- og sjømannskunnskap. Sjøveisreglene og noen andre lover og forskrifter gjelder jo for absolutt alle til sjøs, enten vi vet det eller ikke.

 

Men det hjelper jo ikke å være delt. Blir det bestemt, så er det iallfall gjort etter alle vårt lands demokratiske spilleregler, og da hører det til vanlig norsk folkeskikk å gjøre det beste ut av det og gå inn for det alle som én.

 

Hilsen Hekksjø/innehaver av båtførerbevis

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde andre kompetansebevis skulle kunne brukes - slik som YC fra RYA. Ville egetlig tro at competent crew skulle vaere nok

Ja jeg er litt forundret selv , jeg har som sagt dette fra tidligere og har også lest teorien til denne båtførerprøven og den båtførerprøven er peanuts sammenlignet med hva jeg lærte dengang , alikevel så holder det ikke og det irriterer meg bittelitt.

Link to post
Share on other sites

Båtfører prøve burde være untatt de som har hatt båt noen år, og vet hvordan man fører en båt.

F.eks eiet og brukt båten i 3 år og er over f.eks 21 år.

 

Etter det jeg husker får de som tar kyst skipper sertifikat for båt opp til 50 fot , får godkjent "praksis" om man har eiet og ført en større båt i noen år.

 

Kan man navigere og mestre den båten man har, burde det være unødvendig med et båt fører bevis.

 

Men yngre mennesker som skal ha båt for første gang, kan det sikkert være en bra ting å gjennomgå opplæring.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Men yngre mennesker som skal ha båt for første gang, kan det sikkert være en bra ting å gjennomgå opplæring.

Og også for "eldre" mennesker som skal ha båt for første gang, kan det sikkert være en bra ting å gjennomgå opplæring

 

Lars H.

(som slipper å ta noen prøve da jeg er født 7 år før 1950 og dessuten har Båtførerbevis :wink: )

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå skal det endelig bli orden på sakene der"ute" tenker jeg!

 

- Slutt på hekkbølger

- Aldri mer grunnstøtinger

- Fylla forsvinner fra sjøen

- Vikeplikt regler blir overholdt

- Slutt på andre båter

etc. etc.

 

Utrolig hva en kan få til med et båtfører bevis

la til en siste linje der :crazy:

 

Det å unnta de eldre fra plikten kan man ikke likestille med å skulle fjerne plikten til å ha førerkort for endre bilførere. Da førerkort for bil ble innført i sin tid (det kan vel ha vært for cirka hundre år siden), kan jeg tenke meg at man også hadde unntak for dem som hadde hatt bil en stund.

Ja men nå er det jo ikke sånn at alle over 60 har "hatt båt en stund"

 

Enig med deg lars h. :yesnod:

Redigert av johnson (see edit history)

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

Ja men nå er det jo ikke sånn at alle over 60 har "hatt båt en stund"

Det er helt sant, så kanskje man skulle ha en tilsvarende ordning som "fartstiddokumentasjonen" for D5L.

(jeg er over 60 og har hatt båt en stund, og som nevnt også D5L)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Et kurs inkludert bøker, diverse utstryr og selve eksamensprøven koster 3-4000.

Tar du kurset på nettet koster det samme i underkant av 2000

 

 

 

Har du en link?

 

tenker på og ta kurset på nettet. viste ikke at det gikk:)

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

Her synes jeg de kunne trådt til enda litt hvassere. Synes det burde settes fokus på båtens fartspotensiale i stedet for størrelse på båt og motor. Med dette forslaget vil vi også i 2009 se knuste skjærgårdsjeeper med 150 hestere på hekken. Da gjerne med 16 åringer som fører....

 

Og hvis forslaget hadde vært litt vassere så hadde vi ikke sett knuste skjærgårdsjeeper med 150hestere på hekken? Og hvordan vet du at førerne av de skjærgårdsjeepene som, dessverre, har blitt knust ikke hadde avlagt båtførerprøven eller endog mere enn det? Og hvor mange 16-åringer har du lest om eller hørt om som har knust en skjærgårdsjeep i de senere år?

 

Det er en ting som synes å være en slags fellesnevner blant de som taler sterkest for innføring av obligatorisk båtførerprøve; enten så leser de ikke statistikken som er tilgjengelig eller så nekter de å akseptere materialet som legges frem! Eller begge?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skjedde dette (nesten) fordi fører av båten ikke hadde tatt båtførerprøven, og hvordan vet du eventuelt at han ikke hadde denne? :confused:

 

Greia var at han ikke brydde seg om andre som var der. Han lå i ca 10 knop i 5 knops grensa og lagde store bølger. Han holdt på å kjøre over meg bakfra, jeg ga gass og kom meg unna. I området var det mange andre båter oppankret og folk badet (smalt sund). Han fosset frem og brydde seg ikke noen ting.

 

Det jeg mente med mitt innlegg er at det finnes for mange båtførere med båt og er uten båtvett. Med en bedre oppfølging av båten på sjøen, fra politiets side, og et båt sertifikat som kan inndras, slik som med bil, ville det kanskje ikke være så mange uvørne på sjøen. Jeg vet at det ikke tar mye tid å ta båtlappen, jeg tok den på en helg, men når du er på kurs og får pressa dette inn i hodet da husker du det og det er en sjanse for at du bevist/ubevist følger det når du er på sjøen.

 

Et spørsmål, hvor mange her på båtplassen er det som kjører bil uten sertifikat, bevist?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Her synes jeg de kunne trådt til enda litt hvassere. Synes det burde settes fokus på båtens fartspotensiale i stedet for størrelse på båt og motor. Med dette forslaget vil vi også i 2009 se knuste skjærgårdsjeeper med 150 hestere på hekken. Da gjerne med 16 åringer som fører....

 

Gi meg et eksempel på dette!

 

Slik som jeg har oppfattet nyhetsbildet er det flere menn mellom 35 og 55 år som har vraka båter de siste årene.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...