Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

:flag: :flag: :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Glad jeg har tatt lappen. :sailing:

Kommer til å bli mye pågang for å ta den fremover. Og som Bastard sier, den kommer helt sikkert til å bli dyrere. Valgløfter har en tendens til å "glemmes

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Men med min båt på 26 fot, kan jeg vente til januar 2010 :yesnod:

 

Men, wabra.. hvor lang er din 26 foter ? Min 25 er 770 cm uten badeplattform :confused: Og har du mindre enn 25 hester ? :lol: Er en del tråder om dette her, men jeg synes faktisk at det er et morsomt spørsmål som det alltid er morro med innspill på :flag: Kommer så masse gøyale kommentarer :wink:

Link to post
Share on other sites

Gjør som da mopedlappen kom. Sett en aldersgrense for hvem som må ta lappen. Å tvinge alle som har hatt båt hele livet til å ta lappen er latterlig.

-Ja jeg har båtførersertifikat. Bortkastet tid! Nesten bare teori, ikke praksis som faktisk enkelte ikke-båtvante kunne hatt bruk for.

Link to post
Share on other sites

I 1995 eller deromkring så gikk jeg på norsk seil og navigasjonsskole 6dagers kurs , lærte om navigasjon , sjøveisregler, seiling , nattseilas,MOB og det meste , har noe som heter yachtmaster coastal. (det rekker ikke for staten i dette tilfellet)

Har seilt i mange år både før og etter det men alikevel må jeg ta lappen med min båt som max gjør 8knop , har lest til den båtførerprøven og vil nok klare den veldig greit (har planer om å ta den før jul da jeg er ferdig belest nå) men det som står der ligger langt under det jeg lærte på kurset jeg gikk på tidligere alikevel så er det ikke godt nok , det spiller liten rolle for meg men skal jeg være ærlig og det skal jeg jo så burde det nok være litt regler som tar hensyn til folk med dokumentert fartstid , folk i snekke og andre saktegående båter osv.

Sigvald på 60år som har kjørt snekke de siste 20årene må møte opp og ta lappen fordi han har båt som er noen cm for stor det er tankeløst.

Båtmarkedet er i fritt fall og med å innføre dette på dette tidspunktet så vil det ikke akkurat være positivt for båtsalget heller.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtmarkedet er i fritt fall og med å innføre dette på dette tidspunktet så vil det ikke akkurat være positivt for båtsalget heller.

Den eneste positive jeg kan se er at det sannsynligjør et snarlig etterlengtet regjeringsskifte ! :yesnod:

Og takk for det. :flag:

 

Men dette tror jeg ikke noe på før jeg får se det. :nonod:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Men Enzo, nå går jo forslaget ut på at de som er født før 01.01.50 slipper båtførerbevis.......og Sigvald er jo med sine 60 år visserligen født før 01.01.50?

 

Hvis du kan dokumentere at du har gjennomgått tilsvarende eller bedre opplæring enn det som ligger som pensum til Båtførerprøven så vil jeg tro at du dekker kravene, og dermed slipper å ta prøven.

 

Ellers er jeg overbevist om at det blir endringer og tilpasninger etterhvert...spesielt når det gjelder pensum, ut fra dagens ordning og pensum....det må det bli!

Link to post
Share on other sites

la oss si at Sigvald er 57 eller 49 år da :smiley:

 

Hvis du kan dokumentere at du har gjennomgått tilsvarende eller bedre opplæring enn det som ligger som pensum til Båtførerprøven så vil jeg tro at du dekker kravene, og dermed slipper å ta prøven.

Jeg kan dokumentere det men det er en eller annen del som mangler , brannkurs eller noe slikt ? ikke at jeg har sett det i båtførerprøven da men NSN sa det da jeg kontaktet de.

 

Har dette kurset http://www.seilskole.no/pages/uke.htm

 

Beskrivelse av kurset jeg har gått på:

Du vil lære seiling, kystnavigasjon og nattseilas på en spennende måte.

Dessuten vil du få et kompetansebevis (Dayskipper - Watchleader) som gir deg mulighet til å leie båt i utlandet.

 

 

Beskrivelse av båtførerprøven:

Båtførerprøven er en frivillig, teoretisk prøve, og blir sett på som et godt teoretisk grunnlag for å føre fritidsbåt på inntil 15 meter.

Den gir ingen formell kompetanse med hensyn til hvilke fartøy du kan føre, men som fører av fritidsbåt må du ha nødvendige ferdigheter i bruk av båt, slik at navigering og behandling av båten skjer i samsvar med godt sjømannskap.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man vil kunne kjøre jolle med 25hk uten bevis, men 25fot snekke med marna krever bevis....

 

Ja, så lager vi det obligatorisk fra 01.01.09 ! Iiiiiiiihaa :lol: Den Marna`n trengs det jo høyskoleutdannelse og Diners Gold for å holde i gang i tillegg :lol: Men vi må ikke glemme at det fremdeles er et forslag, da ! Ikke vedtatt !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel ett greit forslag, men "selvfølgelig" er de født før 1950 unntatt. Er etter min mening noe uforståelig. Kunnskapen ligger vel neppe i alderen. Blir som da klasse BE på førerkortet ble innført og den eldre garde automatisk fikk dette. Har det noe med alderen på de som foreslår disse reglene innført??

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...