Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

Noen som vet hvilke sanksjoner som er aktuelle ved brudd på forskjellige regler? Tar de fra deg båtfører beviset? Hva da om det kjøres uten dagen etter og vedkommende blir tatt igjen? Ønsker pliktig opplæring med dokumentasjon velkommen. Synes dog at det burde inngå en praktisk utsjekk også.

Link to post
Share on other sites

Faktum er at de aller fleste ulykken på sjøen IKKE skyldes mangel på båtførerprøven, men mangel på vett og sunn fornuft.

 

Kanskje sunn fornuft og gode holdninger kommer via et Båtførerkurs. Utrolig hva som kan smitte over på uvitende folk skal du se.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilke sanksjoner som er aktuelle ved brudd på forskjellige regler? Tar de fra deg båtfører beviset? Hva da om det kjøres uten dagen etter og vedkommende blir tatt igjen? Ønsker pliktig opplæring med dokumentasjon velkommen. Synes dog at det burde inngå en praktisk utsjekk også.

Jeg husker ikke prisene på de forskjellige " overtrampa", men du finner dem ved å søke litt her på baatplassen. Vet bare at det virker langt mer alvorlig for lommeboka å kjøre et par kn for fort enn å slå ned en mann på byen og sparke ham i hodet etterpå. Tror ikke du skal være redd for hverken å bli bøtlagt eller bli fratatt noe kompetansebevis. Holder du deg innenfor gjeldende regelverk, som jeg syns dekker det meste, er sjansene for å bli sjekka mindre enn å vinne i Lotto.

Forøvrig; flott at det er "fritt leide" for oss i rett alder. Typisk forordning for gubber produsert av gubber.

Link to post
Share on other sites

Sånn, da er jeg og fruen påmeldt til et helgekurs 7-9 november her i Kristiansand.. Da kommer det i boks :)

1470,- + eksamens gebyr på 550 mener jeg det var.. kommer kanskje til å stige når det blir vedtatt.. ikke vet jeg, men kjekt å ha kurset ferdig fordet.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Kanskje sunn fornuft og gode holdninger kommer via et Båtførerkurs. Utrolig hva som kan smitte over på uvitende folk skal du se.

 

Mvh Astor

 

Det er faktisk ganske "morsomt" å se hvilken tiltro du har til det brevkurset, du milde himmel! :eek: Kan det kurset også fjerne rust på bilen, kurere kreft, skape julestemning, fred på jord og senke renten på boliglånet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Polariseringen i denne debatten får meg til å tenke at de som er statistisk interessert kunne undersøke om det er en sammenheng mellom motstand av nevnte pålegg og mangel på formalisert kompetansebevis. Altså: hvem har / har ikke båtførerprøve eller tilsvarende / mer omfattende og er / er ikke tilhenger av obligatorisk båtførerprøve som prinsipp.

 

Noe for Salt? :flag:

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ganske "morsomt" å se hvilken tiltro du har til det brevkurset, du milde himmel! :eek: Kan det kurset også fjerne rust på bilen, kurere kreft, skape julestemning, fred på jord og senke renten på boliglånet?

nå må du gi deg. :cryin: det fjerner ikke rusten , men gjør til at ikke rusten utvikler seg videre.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tenkte meg at dette ville komme før eller senere (helst før) så jeg gjorde unna Båtførerprøven og tok VHF sertifikatet noen måneder senere (Det måtte jeg jo ha uansett) slik at det papirmessige er i orden også.

Vil si jeg kan kjøre båt og bruke VHF fra før, men nå kan jeg i tillegg bruke distress-knappen også. (Håper jeg slipper det da !!!)

Tok begge deler som "privatist", så det ble ikke dyrere enn avgiftene for å avlegge prøven + VHF boka.

 

Glad det er gjort, så til alle dere andre. Lykke til :cheers:

Redigert av Håreken (see edit history)

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ganske "morsomt" å se hvilken tiltro du har til det brevkurset, du milde himmel! :eek: Kan det kurset også fjerne rust på bilen, kurere kreft, skape julestemning, fred på jord og senke renten på boliglånet?

 

Et brevkurs har jeg lite tiltro til. Men i et klasserom el.lign. blir det gjerne diskusjoner rundt forskjellige emner og situasjoner. Da vil jeg tro at noe positivt også smitter over på den mest tungnemme. :lol:

Og selvsagt kurerer det rust, bare du har troen, Mouche. :wink:

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båtfører prøve burde være untatt de som har hatt båt noen år, og vet hvordan man fører en båt.

F.eks eiet og brukt båten i 3 år og er over f.eks 21 år.

Hva med de som har hatt båt i fire år og som ikke har peiling, og sannsynligvis får det de aldri heller ? I praksis , hvordan skal man skille ? Nei skal en innføre en slik ordning får det gjelde alle uten untak.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei skal en innføre en slik ordning får det gjelde alle uten untak.

Jeg ville heller sakt det slik: "Nei skal en innføre en slik ordning får det gjelde alle uten untak untatt oss godt voksne." :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Synes det er greit at de godt voksne slipper dette... Det er jo gjerne i denne alderen at demens og andre symptoner kommer.. Da er det ikke alltid så lett å lære seg nye ting...

 

Demens er betegnelsen for en række symptomer på svigtende hjernefunktion. Det viser sig først og fremmest ved dårlig hukommelse og nedsat evne til at fungere i hverdagen. Demensen kommer ofte snigende. I begyndelsen kan det være svært at afgøre, om der er tale om sygdom. Efterhånden bliver det klart, at sygdommen gør det nødvendigt at drange omsorg for den demente. Demens rammer fortrinsvis ældre, men yngre mennesker kan også få sygdommen.
'

 

Det burde også gjøres unntak for enkelte av oss i den yngre garde også.... i henhold til sitatet over... men de over 60 bør definitvit få slippe dette... :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er egentlig motstanden så stor mot båtførerkurset? Er det fordi ingen her har noe å lære? Vet alle her inne hva alle signalføringer fra større fartøysignaler betyr? f.eks all lanterneføring, tre rød, rødt hvitt rødt, dagsignaler som diamant, tre kuler, lydsignaler etc..? Er dette så fjollete å kunne mer om?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

... dagsignaler som diamant, tre kuler, ........... Er dette så fjollete å kunne mer om?

 

Folk har ikke motstand mot båtførerbevis men at staten skal gjøre det obligatorisk og kystvakten kan konfiskere det og gjøre oss til landkrabber.

 

For øvrig har jeg aldri savnet kunnskap om dimant og tre kuler..... er det noen her på forumet som har sett diamant og tre kuler i bruk noen gang?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller sakt det slik: "Nei skal en innføre en slik ordning får det gjelde alle uten untak untatt oss godt voksne." :wink:

Jo, rem, men det har man jo gjort. "Godt voksne" er selvsagt et relativt begrep, men de som er født før 1950 behøver ikke ta beviset. Aldersgrensen kan sikkert diskuteres, men det prinsipielle i ditt syn er nok hørt.

 

Om det er fornuftig er en annen sak. I forhold til sikkerheten er det nok ikke det, men jeg tipper det er en måte å få redusert "støyen" (les: protestene) på. Jo eldre man er, jo "vrangere" og mer stabeist har man kanskje en tendens til å bli....? (Uff, ser det kan ta galt av stede, ta det litt som en spøk :wflag: )

Link to post
Share on other sites

Ikke så flink med sitater enda :-), men det med at det kan konfiskeres syns jeg fakisk er en av fordelene med "lappen", Jeg fikk selv en fritidsbåt innunder baugen en natt for noen år siden, vi gikk med vanlige navigasjonslys med rødt/hvitt/rødt i tillegg, og skipperen på seilbåten fortalte etter at vi hadde fått ham opp av vannet at "jeg trodde jeg traff et juletre". Min påstand blir da at vedkommende godt kunne ha mistet rettighetene til å føre båt for en periode


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg er for at ALLE som ferdes på sjøen i egen eller lånt båt, og som er over 14 år (de under 14 har ikke noe i båt alene å gjøre...) skal inneha et minimum av kunnskap i sjømannskap og navigering på dette området, og da kommer man ikke utenom et obligatorisk båtførersertifikat, eller testede kunnskaper i en eller annen form.

 

Jeg gremmes når jeg ser barn ned i 8-9 års alderen i joller med opptil 25 hk, alene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...