Jump to content

Nå må du ta båtlappen


Indiana II

Recommended Posts

"jeg trodde jeg traff et juletre".

 

Hva søren skulle han kjøre på juletreet for. Som regel finnes de jo på land, så hadde han ikke truffet deg hadde han vel stått på grunn en eller annen plass...

Men på en annen side, så lenge han så "juletreet" burde han skjønt det var en hindring og svingt unna, men som det sies lenger opp. enkelte har bare ikke peiling og må skoleres.

Håper den karen ikke går i båt igjen før han vet hva som rører seg under og bak diverse lanterner og lykter.. :sailing:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er så f’en in i hæ#&%?% ingen stabeis, og ikke er jeg senil heller Sydvesten. Ehhhh...? Hva var spørsmålet egentlig? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

skipperen på seilbåten fortalte etter at vi hadde fått ham opp av vannet at "jeg trodde jeg traff et juletre". Min påstand blir da at vedkommende godt kunne ha mistet rettighetene til å føre båt for en periode

 

Om seilbåtmannen virkelig i fullt alvor trodde du var et juletre, må han ha vært såpass nedsnødd at det vel ikke ville være urimlig å fradømme mannen retten til i å ferdes ute blandt folk. I det minste burde han få ett tips om at psykiatrien har gjort store fremskritt på området "sterke, fargerike pastiller".

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er egentlig motstanden så stor mot båtførerkurset?

 

Ingen er imot hverken kurs eller opplæring uansett form eller innhold, det dreier seg om motstand mot at det skal være obligatorisk! Nødvendig kunnskap til å føre sitt fartøy trygt og etter reglene er man faktisk allerede pålagt ved lov, men det vet du sikkert ? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden det er vedtatt ved lov, hvorfor får det ikke konsekvenser hvis du ikke klarer å føre båten?

 

Hele poenget er jo å gi alle de ukyndige båtførere denne kunnskapen, og ta alle båtførere inn til evaluering om de har kunnskapen blir jo det samme som å gjøre den obligatorisk.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Nimbuster. Alle burde ha en eller annen form for sertifikat som viser at de sitter på en hvis kompetanse av sjøvett og regler. Hvorfor må man ta lappen på moped og ikke en 14 fot med 30 hk ?? Har opplevd en del handlinger på sommer ferie der folk ikke tenker, spesielt ikke på andres sikkerhet i f.eks mindre båt havner. Nå burde vell ikke jeg snakke da jeg ikke har sertifiaktet selv :nono: men blir det pålagt ser jeg på det som riktig.

 

Men er det slik nå at alle må ta den eller har de satt et minste krav på størrelse av båt ?? Motor er vell på 25 hk regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

opplæring i å FØRE BÅT. burde vel ingen vere i mot. teori er vel heller ingen bakdel.

det er heller håndhevelsen og det praktiske resultat av dette som vi frykter. vi får bare

håpe på at noen enkelte klarer å behandle båt og omgivelser på en bedere måte etter

kurset.

om jeg har lest rett, kan man bli fratatt båtfører beviset/sertifikatet, om man gjør noe

som er i strid med regelverket. har dere virkelig så klokkeren tro på at folk som skal

kontrolere oss, har kunskap og edrulig nøkternhet til å forstå ett sundt båtliv ????

skal ikke nå, men kan nevne utallige eksempler ( egene og andres) på total mangel

av sjømannskap og gangsyn av de myndigheter som skal kontrolere oss.

å nå skal de etter "beste skjønn" bestemme om "overtrampet" vi gjør, kan gjøre oss

uten båtførerbevis. for om vi mister det, ja det må vel bety at vi ikke kan kjøre båt.

om dette skal fungere, så må ett nitidig regelverk om straff og bøter settes i verk. og

etter det så kommer paragrafrytterne. det er ingen grun til at vi skal slippe unna her,

så lenge "de" representerer alt annet i sammfunnet.

om noen etter dette er i tvil, i grunn er jeg for et "båtførerbevis". på helt andre premisser,

og praksis inn i bildet.

ikke skyt noe som helst før ulykken er ute. sett i gang en holdningskampanje om kurs

og opplæring på forskjellige plan. så kan en reaksjon bli satt etter overtredelsen og

kontroll om hvordan bårførerern har forbrett seg på doningen han kjører.

kjør hensynsfult og trygt på sjøen

Link to post
Share on other sites

Ingen er imot hverken kurs eller opplæring uansett form eller innhold, det dreier seg om motstand mot at det skal være obligatorisk! Nødvendig kunnskap til å føre sitt fartøy trygt og etter reglene er man faktisk allerede pålagt ved lov, men det vet du sikkert ? :rolleyes:

 

Ja det har jeg fått med meg, men det jeg spør om er hvorfor motstanden er så stor, selvfølgelig er det ingen motstand mot frivillig kurs, hvorfor i all verden skulle det være det? det er selvføgelig obligatorisk jeg snakker om


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Siden det er vedtatt ved lov, hvorfor får det ikke konsekvenser hvis du ikke klarer å føre båten?

 

Hvor har du det fra? At det ikke får konsekvenser mener jeg? Det er da nok av eksempler i rettssystemet nå hvor folk er dømt pga båtbruk, sågar til lengre fengselsstraffer.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

de under 14 har ikke noe i båt alene å gjøre...)

Sukk... Da jeg var i 12 års alderen hadde jeg vært alene på turer i Ryfylket i min Steady 320 med 4hk i mange år. Den gjorde 8 knop med meg og bagasjen :cool:

Den fikk 10hk mens jeg enda gikk på barneskolen (mot min vilje, men storebror bestemte)

Da jeg ble 14 ble den byttet ut med Dromedille 385 med 15hk.

Jeg og noen kammerater dro ofte på helgeturer med den. Hadde med telt og stormkjøkken.

Da jeg var 15 kjøpte jeg seilbåten jeg har i dag.

 

De turene er helt klart noen av de viktigste grunnene til at jeg er blitt den seilaren på fjorden jeg er i dag.

Vil vi ha skikkelige båtfolk som tar hensyn til andre så send ungene ut så fort de kan klare seg alene. Beskymrede foreldre er en trussel for samfunnet.... Send også barnene deres på bøtførerkurs når de er 13-14 år. Jeg tok det som sagt tidligere i tråden som 13 åring. Var den yngste og mest stolte på kurset :yesnod:

 

Jo eldre folk er jo dummere er de :wink: (Merker selv jeg begynner å nærme meg voksen på papiret.. :crazy: )

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er da nok av eksempler i rettssystemet nå hvor folk er dømt pga båtbruk, sågar til lengre fengselsstraffer.

 

Jeg har trolig ikke fulgt godt nok med i media, jeg har ikke opplevd noen eksempler på det. Beklager.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Dette er for dumt. hva er problemet egentlig er prøven for vanskelig er den for dyr krever den for mye tid

hva er problemet og gå et kurs og friske opp på det du kan litt av fra før se verdien av litt ekstra lære om båt og sjø

regler og vite litt mer føle seg sikrere i avgjørelser kunne svare når venner kjente spør hva er den staken til det merke hvorfor gjør du det og det ja lære litt mere om det og være ute på sjøen. Hvorfor er det problemet så veldig debaterende stort. :fishing::fishing:

Link to post
Share on other sites

Komunikasjonsrådgiver Grotnes i NHD sier det er vanskelig å si når båtførerbeviset blir innført, saken er slik den var for 2 mnd. siden. Da kan man vel slå fast at her er det mye uavklart fortsatt og når eventuellt dette blir obligatorisk. Det kommer sikkert til å komme endel endringer i det endelige utkastet som skal legges fram for Stortinget når den tid måtte komme.

Link to post
Share on other sites

Jo eldre folk er jo dummere er de :wink:

For hvert år som går fra en er født blir en eldre. Det er jeg helt enig med deg i. Men dummere? Særlig smarte var vi vel ikke som nyfødte?

Merker selv jeg begynner å nærme meg voksen på papiret.. :crazy: )

Håper inderlig det kun er på papiret. Bli aldri voksen eller gammel! Trude sier stadig til meg: "Nå må du se til å bli voksen Lars, du er en gammel pensjonist!"

Ikke tale om, - jeg nekter å bli gammel, og spesielt ikke voksen! Noe så kjedelig, da! Så om jeg begynner å "gå i barndommen" når jeg nærmer meg tiden til å krabbe ned i penalet, blir det heldigvis ikke den store overgangen. Liver er herlig! Lytt nøye på Louis Armstrong her! Livet er godt, dere! (hadde jeg bare vært på sjøen nå)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg der Lars H....vi må aldri bli gamle! Heldigvsi har jeg en livsledsager som fremdeles kan skape litt røre rundt meg, og det holder meg ung. Jo mer jeg er på sjøen, jo mer trives jeg og da føler jeg meg ung!

 

Til seilaren: Dersom noen sier noe veldig dumt eller tåpelig i mine ører, tar jeg meg ofte i å si inni meg: Du snakker som du har vett til....men det skal jeg ikke si.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du synes jeg har sagt noe dumt, men poenget mitt er at foreldre må sende ungene sine ut i båter fra de er små.

Som 6åringer er de gammle nok til å seile optimistjolle eller padle en barnekajak.

10 åringer kan ro rund holmer å skjer, og kjøre små båter med små motorer på tur.

12 årininger kan dra ut på lengre turer OSV

 

Min erfaring (både som instruktør i seiling for barn og egen barndom som enda ikke er avsluttet) er at barnene må puttes i egen båt alene så tidlig som mulig for å få en forståelse for hva som skjer rund dem, klare å holde oversikten og ta rette avgjørelser.

De rette avgjørelsene kommer aldri første gangen. Da er det bedre at feil avgjørelser gjøres ombord i en saktegående robåt med 4 hk enn i fars Nordkapp i 40 knop når barnet er blitt 16 år.

Å kjøre båt sammen med barnet helt til det blir 16 år ødelegger båtgleder og skaper en stor usikkerhet den dagen barnet/ungdommen plutselig er alene ombord.

 

Mødre og fedre som putter puter under armene på barnene ødelegger bare for dem i det lange løp...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg synes heller at 40 åringer i sin første flybridge båt ikke har noe på sjøen og gjøre!

Hvilken alder mener du er passende når man ønsker å anskaffe seg en flybridgebåt....? Bør man være mere enn 40 år? eller bør man være under når man skal ha en flybridgebåt?

 

For mange så er det naturlig å gå over til flybridgebåt når man er rundt 40 ofte på grunn av økonomien gjerne er noe bedre i da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mine barn ble lempet opp i en jolle uten motor med årer og en 20 - 40 meter tau knyttet til land da de var en 2 - 3 år gamle. Da de var en 5 - 6 år fikke de kjøre jolle med 2 HK. Da de var rundt en 9 - 10 år fikke de kjøre en jolle med litt større motor. Og slik gikk det steg for steg. Er kun ved praktisk læring som nevnt av andre at en kan lære seg å føre en båt. Et båtførerkurs er etter mitt syn kun et supplement med teoretiske kunnskaper som vil gjøre at gleden ved å føre båt for mange inkludert den bedre halvdel vil bli større. Et båtførerkurs burde bestått av en teoretisk del og en praktisk del inkludert en utsjekk for å dokumentere at en behersker de mest elementere ting.

Link to post
Share on other sites

Sikkert en grei fremgangsmåte Hansi. Utfordringen blir hva de gjør som ikke er vokst opp så nær sjøens elementer, men som ønsker seg en båt senere i livet, la oss si som 40-åring. Det er vel ikke rimelig at de skal gå gjennom samme opplæringssekvens? En mulighet hadde vært å benytte "autoriserte" "kjørelærere"/"seilerlærere", men et slikt opplæringssystem til vanns er nok ikke praktisk gjennomførbart i dag. Nå begynner vi å nærme oss november, så de som "frykter" for innføring av "beviset" fra 1. januar 2008 kan høyst sannsynlig ta det med ro enda en stund. Litt OT: Jeg minner om det systemet som er for oppgradering av VHF sertifikat til SRC/VHF. Der holder det å fremlegge kvittering på at man har kjøpt pensumboka, se bl.a. slutten av denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=VHF++SRC Kanskje man i en overgangsordning kunne akseptere tilsvarende fremleggelse på kvittering for å ha kjøpt pensumbok som tilstrekkelig for å få utstedt båtførerprøven? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...