Wasco Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Prøver å finne ut mest mulig om seiling og seilbåter. Av og til leser jeg om båter som er "gaffelrigget." Kan noen gi meg en kort innføring i hva som er spessielt med en gaffelrigget seilbåt? Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avsluttet Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Interresant, låner tråden litt; gaffelriggen er jo veldig pen å se på. Er det mye styr å seile med en slik, og er det noen nye båter som lages med gaffelrigg i dag? Quote Link to post
Salt Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Nåja, "mye styr" - man må passe mere på ved jib (vending med vinden aktenfra); stramme inn lensetakkelet på den gamle le-siden og hale inn og sette fast storseilskjøtet i god tid før man begynner å svinge båten så vinden kommer fra motsatt side aktenfra. Når vinden får tak på "baksida" av seilet oppe ved gaffelen, får du ikke stoppet seilet fra å gå over, og bommen og gaffelen har en del energi når de flytter side. Det er to fall som skal betjenes samtidig når storseilet settes og berges. Fallene og blokkene de går gjennom er (som oftest, i alle fall) lagt ut med samme utveksling, så setter du seil ved å holde begge fallene samtidig vil både piggen og kloa flytte seg like mye. Seiler du med klyver, fokk og storseil og skal vende på kryss, er det lurt å hale inn storseilet så mye du kan, ha god fart, slippe fokkeskjøtet, legge over roret, hale inn fokkeskjøtet på ny side mens vinden på baksida av klyveren hjelper til med vending, og så slippe klyveren over. Det er morsomt å få det til, men jeg har ikke tatt sjansen på å seile med alle seil med mindre det er minst to ombord. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Dekken Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Vel så mye "styr er det vel ikke Jan T og Lensetakkel???? Nei slikt har vi ikke. (Ikke jeg i allefall). Ved slør og lens benyttes gjerne en preventer, den hindrer en ukontrollert og uønsket jibb. en tre eller fireskåret talje fra bomnokken festet forover så langt frem som mulig på utsiden av vantene. Når vi da jibbber bruker vi talja sammen med storseilskjøtet og slipper bommen kontrollert og rolig over. Preventeren har også en annen viktig oppgave idet den tjener som revetalje ved reving av seil. En av de store fordelene med gaffelrigg er vel, bortsett ifra at det er lekkert å se på, det forholdvis store seilarealet høyt oppe (der det er mer vind), og muligheten for å bruke toppseil som ytterligere sper på m2 høyt oppe. Gaffelrigg kan nok virke tungt og slitsomt å håndtere, i allefall om man er short på folk eller alene. Det går som regel greit, ting tar bare litt lengre tid. Wikipedia er forøvrig uetterretlig: Det var ikke Colin Archer som konstruerte den første losbåten med gaffelrigg. Gaffelrigg var i bruk på losbåter lenge før Den Gamle Mester ble født. Mye god info om gaffelrigg og gamle skøyte på Seilskøyte Klubben Colin Archer sine hjemmesider. se www.ssca.no Quote Link to post
Wasco Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Takk for oppdateringen.... Som vanlig får mann svar på det meste her på BP Konklusjonen er vel at en gaffelrigget båt ikke er noe å tenke på for en nybegynner som satser på å seile solo... Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Vel så mye "styr er det vel ikke Jan T og Lensetakkel???? Nei slikt har vi ikke. (Ikke jeg i allefall). Ved slør og lens benyttes gjerne en preventer, den hindrer en ukontrollert og uønsket jibb. en tre eller fireskåret talje fra bomnokken festet forover så langt frem som mulig på utsiden av vantene. Skøyta mi (se annonsen) og andre skøyter jeg kjenner har lensetakkel i stedet for akterstag. Det må være et på hver side, for ikke å hindre gaffelen. Riktig med preventer, jeg glemte den i beskrivelsen tidligere. En av de store fordelene med gaffelrigg er vel, bortsett ifra at det er lekkert å se på, det forholdvis store seilarealet høyt oppe (der det er mer vind), og muligheten for å bruke toppseil som ytterligere sper på m2 høyt oppe. Gaffelrigg kan nok virke tungt og slitsomt å håndtere, i allefall om man er short på folk eller alene. Det går som regel greit, ting tar bare litt lengre tid. Nettopp; nydelig å se på, mye areal der oppe hvor det er mere vind, og litt trøblete om man er alene. Wikipedia er forøvrig uetterretlig: Det var ikke Colin Archer som konstruerte den første losbåten med gaffelrigg. Gaffelrigg var i bruk på losbåter lenge før Den Gamle Mester ble født. Mye god info om gaffelrigg og gamle skøyte på Seilskøyte Klubben Colin Archer sine hjemmesider. se www.ssca.no Kan underskrives, ja (jeg er også med i SSCA så lenge jeg har skøyta). Colin Archer samlet jo opplysninger om tradisjonelle bruksbåter, blant annet Hvalerbåtene/Hvalerskøytene (som min) som var bygget etter tradisjon og maler og nedarvet kunnskap, og laget konstruksjonstegninger for sine båttyper. Og gaffelriggen fantes ikke bare i Norge før CA. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mulligan Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 mye areal der oppe hvor det er mere vind, Samme med spriseilet. Mye duk høyt oppe. De som har prøvd seg på ei Færdersnekke inne mellom holmer og skjær kan vel bære vitnesbyrd om ett slikt seils effektivitet under skjærgårdseilas. Quote Link to post
olews Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Wikipedia er alltid en god kilde til informasjon : Gaffelrigg. Kort og grei artikkel på den Norske utgaven. Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
pete Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 De som har prøvd seg på ei Færdersnekke inne mellom holmer og skjær kan vel bære vitnesbyrd om ett slikt seils effektivitet under skjærgårdseilas. Det skal jeg skrive under på. Gaffelriggen har og andre ulemper, mye vekt høyt i masta gjør ikke akurat underverker for håndtering av båten. Quote Link to post
hymer Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Men på den andre siden så er det jo ikke riggen som begrenser 'Colin acher' (RS1) når de seiler til kai på Risør trebåtfestival... Quote Link to post
Håp Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Gaffelrigg benyttes hovedsakelig på stødige, langkjølte båter. Det er ikke mer styr å seile gaffelrigg enn bermudarigg, snarere tvert i mot. Tempo på alt fra hjerteslag til båtfart er behagelig, båten tilgir alle de feil du måtte gjøre og har et større og roligere dekk som gjør at du kan arbeide trygt. Det fins både gaffelriggede og bermudariggede båter med arbeidskrevende rigg - som for eksempel lensetakler - og seiler man shorthanded er det vel lite lurt å velge slik rigging. På gaffelrigg kan man for eksempel rigge begge storseilfallene med haling på samme side og/eller bygge om fall og uthal på klyver for å forenkle arbeidet. Og det viktigste av alt; en langkjølet, gaffelrigget båt kan legges bi og blir liggende der mens du er opptatt med ditt! Quote Link to post
cassie Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 For meg så representerer gaffelrigg noe som var, og som bør fortsette å finnes i kystbildet. Gaffelriggen var vel enerådende på litt større bruksbåter i tideligere tider.Riggen gir gode muligheter for tilpassing ( mange måter å redusere seil på) Av ovennevnte grunner kjøpte jeg derfor ei Randesund skøyte i mai i år, som jeg egentlig ikke har tid til å sette i stand eller bruke. Skøyta er lagt til salgs på finn.no, men jeg beholder nok skøyta. Har jo kjøpt både taylor komfyr og danskebysse til båten etter at den var lagt ut for salg. Bestilling av ny mast står for tur. Det er forøverig over 30 år siden jeg hadde en båt med gaffel rigg. Med tanke på barnebarna må nok skøya rigges snarest. cassie Quote Link to post
ÅtteGlass Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Og det viktigste av alt; en langkjølet, gaffelrigget båt kan legges bi og blir liggende der mens du er opptatt med ditt! Det er vel ikke noen betingelse for å kunne legge bi, at båten er langkjølet eller har gaffelrigg..... Å legge bi handler om å endre balansen mellom krefter i seilene som virker i vinden og kjølen/roret som virker i vannet. Fasongen på seil er ikke det avgjørende her. Langkjølede båter vil kanskje ha litt mindre drift enn båter med finnekjøl, men jeg våger påstanden om at alle seilbåter kan legges bi med god effekt. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sande (exSkjælø) Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Konklusjonen er vel at en gaffelrigget båt ikke er noe å tenke på for en nybegynner som satser på å seile solo... Ikke enig. Skøyta var vår første seilbåt og den seiles greit av en mann alene. I tillegg tåler den nybegynner-tabber i større grad enn på mange av dagens "skarpseilere". Quote Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Håp Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Langkjølede båter vil kanskje ha litt mindre drift enn båter med finnekjøl, men jeg våger påstanden om at alle seilbåter kan legges bi med god effekt. Kanskje det.... Har selv aldri ligget bi med annet enn langkjølte båter, og det går greit, også over tid. Vet at mange med finnkjølte båter sliter med å få båten til å bli liggende. Edited October 19, 2008 by HÅP (see edit history) Quote Link to post
Håp Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Kan ikke la en av de få trådene om gaffelrigg dø så fort, så jeg siterer litt fra Seilskøyteklubben Colin Archers hjemmeside: "noen viktige egenskaper for skøyteseiling på langtur: Er du opptatt av farten, så velger du en seilskøyte som er bygget for lystseilas, og du vil oppdage at du seiler akkurat like fort (under alle forhold + de forhold hvor andre må melde pass pga. vind) som alle de båtene det er interessant å sammenligne seg med. Og er det slik at farten ikke er så viktig, ja da har du kanskje forstått det aller viktigste her i livet. Lite mannskapskrevende. Manøvere tar kanskje lenger tid, men følgelig blir også kreftene fordelt over lengre tid, både for mannskap og båt. Gaffelrigg: Utmerket på slør og lens, og godt nok på den kryss man trenger på langtur. Enkel teknologi, kraftig rigg som tåler alt (hvis den er riktig laget) Aldri seil som kiler seg i mastespor. Kan reves på lens uten å loffe. Lite seilskifting, men også gode muligheter for gennaker-seil o.l. Høyt deplasement: Tåler all proviantvekt uten å redusere seilegenskapene. Behagelige bevegelser over lang tid, virker mindre utmattende. Lang kjøl: retningsstabil, lett å få til å gå "av seg selv", også uten vindstyring. Krever lite av styrmannen når det seiles manuelt (husk styretalje). Grovt bygget: tåler mer av grunnstøtinger, kraftige kollisjoner osv. Bør telle vesentlig ved valg av båt til langtur. Rundholt og andre deler av tre: om noe knekker, kan det skaffes emner i enhver avkrok over hele verden, og du kan reparere selv. Kan legge bi: Ikke alle båter kan det nå for tiden, en helt nødvendig egenskap på langtur Mye plass på dekk: Er man mange ombord i tropene, vil man fort oppdage at et skøytedekk, med en god og solid rekke rundt, er kjærkomment TRYGT uteareal, i motsetning til de som kun har cockpit som eneste "trygge" uteareal. Kontaktskapende: Lokalbefolkningen på de mest bortgjemte steder har alltid et forhold til trebåter, og man får mye gratis, i form av kontakt med folk. I tillegg er det en drøss med andre meget gunstige egenskaper, f.eks. utenpåliggende ror beskyttet av kjølen. Isolasjon i form av treverk = ingen kondens nede +++ " Quote Link to post
Smurph Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Losskøytene var jo konstruert for å kunne seiles av en enslig guttunge tilbake til land, så så veldig mye verre enn en bermudarigg kan vel ikke gaffelriggen være? Dessuten kan du skandalisere storseilet - prøv å gjøre det med en bermudarigg Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
Salt Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Det var nok gjerne spriseil og ett forseil; mye enklere å håndtere. Men med daglig øvelse klarte nok losguttene (som for øvrig også kunne være voksne kællær) å håndtere flere ender enn vi hobbyseilere. Man hører jo fra da motorene begynte å komme at de slo av motoren det siste stykket inn i havna, for de var trygge på å manøvrere med seil, men hva hvis seilene var nede og motoren stoppet? Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Finn Erik Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Hva kalles riggen på en Optimist eller A-jolle ? Ligner jo en del på gaffelrigg. Det kalles kansje bare for rigg med spriseil ? Edited October 20, 2008 by Finn Erik Helberg (see edit history) Quote Link to post
Håp Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Men med daglig øvelse klarte nok losguttene (som for øvrig også kunne være voksne kællær) å håndtere flere ender enn vi hobbyseilere. Anthonissen, som blandt annet førte RS1 i Havningberg, var også losgutt før han overtok RS1. Han var også med å prøve ut og komme med forslag til forbedringer(blandt annet å montere storbom) sammen med losbrødrene Josefsen før skøyta ble satt i tjeneste. Seilsetting og -minsking ble gjort etter forholdene, så oftest håndterte vel disse erfarne karene neppe flere ender enn oss hobbyseilere, de gjorde det bare så mye bedre. Quote Link to post
Krimart Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 "noen viktige egenskaper for skøyteseiling på langtur: Er du opptatt av farten, så velger du en seilskøyte som er bygget for lystseilas, og du vil oppdage at du seiler akkurat like fort (under alle forhold + de forhold hvor andre må melde pass pga. vind) som alle de båtene det er interessant å sammenligne seg med. Og er det slik at farten ikke er så viktig, ja da har du kanskje forstått det aller viktigste her i livet. Hm, hvilke er "alle de båtene det er interessant å sammenligne seg med" da? Andre skøyter? Losskøytene var jo konstruert for å kunne seiles av en enslig guttunge tilbake til land, så så veldig mye verre enn en bermudarigg kan vel ikke gaffelriggen være? vel, vel. Det var vel ikke 5-åringer vi snakker om, losgutten var vel losgutt til gammel'n stupa. Man kan jo lese her med en som nok greie på det men litt mer edruelig: http://home.online.no/~jeppejul/Seilkurs.html Dessuten kan du skandalisere storseilet - prøv å gjøre det med en bermudarigg Man kan skandalisere storseilet ved å heve opp bom'en også. Men ellers rever man en moderne bermudarigg minst like fort en man greir å skandalisere storseilet på en gaffelrigg. Quote Link to post
Håp Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Hm, hvilke er "alle de båtene det er interessant å sammenligne seg med" da? Andre skøyter? De båtene det er interessant å sammenligne seg med er de med skipper og mannskap som har oppdaget dette: 'Og er det slik at farten ikke er så viktig, ja da har du kanskje forstått det aller viktigste her i livet.' vel, vel. Det var vel ikke 5-åringer vi snakker om, losgutten var vel losgutt til gammel'n stupa. Man kan jo lese her med en som nok greie på det men litt mer edruelig: http://home.online.no/~jeppejul/Seilkurs.html Siterer en del av innledningen til Jeppes seilkurs - det meste av det gjelder vel uansett riggtype og båttype??: "Mange opplever gaffelriggen som langt mer tungvint enn den er hvis den er riktig laget og du håndterer den riktig. På denne siden skal jeg prøve å gi deg en innføring i håndtering av gaffelriggen. Denne seilinstruksjonen henvender seg også til de som er helt nybegynnere som mannskap. Det er viktig at enhver skipper skjønner hvor vanskelig det er en helt uerfaren å lære seg dette. Det blir ikke morsomt å seile før man har så stor oversikt at man begynner å føle seg trygg. Skipper som kjefter på mannskapet sitt avslører sin dårlige evne til å lære fra seg og prøver å dekke over det ved å legge skylden på de som ikke har fått den opplæringen de har krav på i forhold til oppgaven. Og skipper må også ha tålmodighet med at alle ikke lærer like fort. Mannskapet på sin side må ha lyst til å lære. Man lærer ikke noe med tankene andre steder. Husk; det blir gøy når du kan litt." Man kan skandalisere storseilet ved å heve opp bom'en også. Men ellers rever man en moderne bermudarigg minst like fort en man greir å skandalisere storseilet på en gaffelrigg. Syns det er bra at det er like lettvint med en bermudarigg jeg Quote Link to post
plimsoll Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Gaffelrigg er ikke vanskelig å håndtere, men det kan ta litt tid. Selv var jeg bare 15 år da jeg seilte over jæren og lista med 33 fots gaffelrigget skøyte. Med meg hadde jeg en lite sjøsterk kompis på samme alder uten seilerfaring. En fem ukers flott ferie på sørlandet for to Stavangergutter. Nå er dette 25 år siden. Den gang viste vi ikke hva rulleseil og GPS var for noe Quote Link to post
Krimart Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 HÅP: Som jeg har sagt mange ganger: Det er meget flott at vi seilere velger forskjellig båter. At noen velger å vedlikeholde de gamle seilskutene og seile båter med gaffelrigg beriker miljøet, så forsett med det. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.