Masserarti Startet 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2008 hei, tenkte vi kunne prøve å få til en tråd der vi fortalte litt om båten vår, og kansje legger ut noen bilder. jeg kan jo starte: båten min er en tresnekke som er bygd i Sandefjord, det sitter en 8-10hk Sabb disel i den nå, og den forblir der. båten er omkring 40 år, litt usikker på byggeår. her er båten på buerøya i Sandefjord. Sitér dette innlegget Link to post
Lotto_ Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Jeg har en 1989 Glastron carlson cvx 16. Motoren er en yamaha 220 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Får du noe fart på den med den motoren da?? Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Her er en gammel og lang tråd om samme emne https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=195 Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Sleipner93 Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Nå for tiden har jeg bare et vrak, men det skal til sommeren være en Perle! Skal monteres en Sabb 10hk fra 1972. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Det at det ble startet en tråd for 6 år siden, trenger ikke bety noe i denne sammenheng. Mye har forandret seg på 6 år, så det er absolutt på sin plass med en ny tråd....for den som vil være med. Sitér dette innlegget Link to post
Lotto_ Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Får du noe fart på den med den motoren da?? Den gjør 60 knop nå, men skal kjøpe en annen propell til sommeren så får vi se hva som skjer Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Dette er båtene jeg har nå. Men kommer til å kjøpe meg noe større til neste år. Hadde også en Hansvik 560 sport som ble solgt for 3-4 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 (redigert) 85 modell Marex 770 med Volvo Penta TAMD30 som jeg er veldig glad i ! I vinter er det innvendig teak det skal brukes tid på ! Demontert hele kjøkkenet og skal ha på nye benkeplater ! Må kose seg om vinteren også Redigert 18.Oktober.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 har du fått deg ny båt sleipner ? ser ut som et fint prosjekt det der, litt å pusle med. flott at det er flere ungdommer som holder på med trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 (redigert) har en viknes with 320 rider med 9,9 hk, den gjør 20,5knop på bånn pinne ( ) har ikke bilder nå me skal ta neste gang jeg er i båten Redigert 19.Oktober.2008 av johnson (see edit history) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Wasco Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Hadde en egen tråd her i sommer hvor jeg omtalte min kjære Sophie.... Men benytter selvsagt en hver annledning til å skryte av dama mi.. Her er linken til tråden min https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43203 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Masserarti Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Det er en flott dame du har der wabra. det var noe annent enn all glassfiberen som flyter rundt. har du noen bilder av innredningen og ? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Har nå i høst gått til anskaffelsen av en 36 Marine Trader Sundeck. Dette har vært drømmebåten min i flere år. Har lest amerikanske båt annonser og fantasert om å ta en 36 eller 38 foter hjem. Men usikkerheten om en ville få motroen(e) CE godkjente gjorde at jeg slo tanken på brukt import vekk. Så dukket denne opp på Finn.no. Da var det bare å få solgt den båten jeg hadde og gå i forhandlinger med selger. Alt dette gikk overaskende greit og jeg ble eier av denne båten til etter hva jeg mener en fornuftig pris. Båten ble solgt ny i Norge i 1987. Det ble da tatt inn 1 36 foter 1 40 foter og en 42 foter av ett firma som jeg ikke husker navnet på. Dette firmaet gikk konkurs i 87 og etter det så tror jeg ikke det har blitt importert flere nye. Mulig det har vært noe brukt import, men jeg tror min er den eneste 36 Marine Trader Sundeck typen i Norge. Marsfart er 7 knop og da bruker TAMD41A motoren ikke mer enn 6 ltr/t. Topp farten er 10 knop men da slurper det unna 35-40ltr/t i følge tidligere eier. Så vilke fart vi for det meste kommer til å gå med er gitt. Siden vi aldri vil få råd til å kjøpe en hytte ved sjøen. Så vil dette bli vår mobile hytte for de neste 20 årene håper jeg. Redigert 19.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Flott båt du har der Mariell. Selv om jeg ikke er overbegeistret for kunstfiber/plastbåter, må jeg innrømme at jeg er litt svak for denne type Trawler, Grand-banks båter. Synes nok gardinene dine er litt vel "tantete" men det er vel en frue med i spillet her - så da blir det jo ofte en litt mer feminin look. Ellers regner jeg med at interiøret (gardiner medregnet) er orginalen - for innredningen ser unektelig ganske "amerikansk" ut Sikker på at du kommer til å få mye hygge med denne båten i årene fremover. Og siden båten er såpass stor, er det vel ingen overhengende fare for at du kommer ti å bli grepet av "3 fots syken" i overskuelig framtid Det er en flott dame du har der wabra. det var noe annent enn all glassfiberen som flyter rundt. har du noen bilder av innredningen og ? Ja trebåt er og blir noe eget.. Jeg har ingen bilder av innredningen - for den har jeg revet.... Har nemlig tenkt å bruke vinteren til å bygge opp et nytt interiør med pentry og et lite skap i styrhuset, og så vil jeg "pusse opp" forpiggen. Men slik ser det ut i nå, etter at jeg har fjernet det gamle interiøret... Styrhuset BB side Styrhuset SB side Forpiggen med gammelt skrot som jeg har revet Styrhuset akter, hvor jeg skal snekkre opp ei lita bysse/pentry Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mariell Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Flott båt du har der Mariell.Selv om jeg ikke er overbegeistret for kunstfiber/plastbåter, må jeg innrømme at jeg er litt svak for denne type Trawler, Grand-banks båter. Synes nok gardinene dine er litt vel "tantete" men det er vel en frue med i spillet her - så da blir det jo ofte en litt mer feminin look. Ellers regner jeg med at interiøret (gardiner medregnet) er orginalen - for innredningen ser unektelig ganske "amerikansk" ut Sikker på at du kommer til å få mye hygge med denne båten i årene fremover. Og siden båten er såpass stor, er det vel ingen overhengende fare for at du kommer ti å bli grepet av "3 fots syken" i overskuelig framtid Gardinene er allerede ute (bildet er fra salgsannonsen). Var det første fruen sa. DE gardinene skal vekk. Så jeg regner med at det blir persienner i stedet. Hun skal vist trekke om salongen også. Men det er ting hun styrer med, og jeg vil/tørr ikke blande meg opp i de valgene hun gjør der. 3 fots syken er forhåpentligvis kurert. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nimbuster Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Hva slags båt var det du solgte Mariell? Gratulerer emed en flott båt forresten! Regner med at det å nå bli "forpliktet" til å gå i opptil 7 knop overalt lett blir en vane, og noe en blir inneforstått med. Det er ikke noe som er mer givende og nytelsesfullt enn å bruke tid, å ta seg god til på sjøen. For vår del går vi mye i rundt 8-8,5 knop. Det er en fin marsjfart, og spesielt dersom det er en rolig sjø. Redigert 19.Oktober.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Solgte en eldre Scand Baltic. Båten var bra og jeg la meg i det nedre skikte av dem som lå på finn. Gikk på første visning. Etter 3 dager. Sånn som markedet har fortsatt å utvikle seg, så tror jeg det var ett sjakktrekk. Var i salgsmode uansett. Når det gjelder fart, så logget jeg snitt fart på 6,9 med Balticen sist sommer. Er over lengre åpne strekker at jeg muligens vil savne litt fart. Men Traderen er såpass stor at jeg håper vi vil nyte det å være på vei. Liker å komme til bestemmelses stedet forholdsvis tidligt på ettermiddagen for å få en fin plass. Så det blir vel til å starte tidligere på morgenen utover. Pluss at nå har jeg ett svært sinna anker i baugen, så det blir vel mye å ligge på svai. Har ikke vinch akterut. Så det blir å bakke inn eller Longside for resten. Vil prøve det sånn som det er nå den første sesongen og eventuelt montere en vinch akter hvis vi finner det nødvendigt. Båten har jo gått i 21 år uten at selger, som har hatt båten siden den var ny. Har funnet det nødvendigt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nimbuster Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Normalt dersom en har båt som gjør mer enn 12-15 knop, så logger en inn rundt 10 knop /time gjennom sesongen. Det å ligge på svai er en utfordring, men også en fin løsning mange steder. Ofte kan havnen være full, men at muligheter for å svaie er tilstede. Det er nok en utfordring å gå opp såpass i størrelse, mhp vedlikehold, vask og polering. Men, ettersom tiden går får en vel mer bedre til dette....det har jo også med prioritering å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Gardinene er allerede ute (bildet er fra salgsannonsen). Var det første fruen sa. DE gardinene skal vekk. Så jeg regner med at det blir persienner i stedet. Hun skal vist trekke om salongen også. Men det er ting hun styrer med, og jeg vil/tørr ikke blande meg opp i de valgene hun gjør der. 3 fots syken er forhåpentligvis kurert. Persienner vil utvilsomt gi interiøret et mer sofistikert inntrykk.... Og når fruen også får nytt trekk på salongen (og fjernet de glorete kunstige blomstene) så vil båten utvilsomt framstå som mer moderne og chic.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Astor Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Vi byttet ut NordWesten på forsommeren mot en 34 år gammel Grand Banks 36 Classic. Vi ønsket oss mere frihet utenfor kabinen med større dollbord og en trapp opp til fb som man kan leve med også på eldre dager med stive hofter. Ombord i vår gamle dame fant vi alt vi ønsket oss. Vi var ombord i samme båt for et år siden i Strømstad gjestehavn. Vi ble vist rundt av et elskværdig ektepar som anntydet at de muligens ville selge om kort tid. Det tok et år å samle tankene rundt salg og nytt båtkjøp. I pinsen tøffet GBen inn i hjemmehavna vår. Siden den dag har vi jobbet omtrent hver dag for å få båten i den stand vi ønsket oss. I dag fungerer båten slik vi ønsker oss. Grand Banks 36 classic. Byggenummer 477-36, bygget i Singapore i 1974. Motorene er 2 x Volvo Penta 40 A, hver på 200 hk. 2 x diseltanker på hver 750 l. Vanntankene er på 2 x 400 liter. Kjøleskapet ombord er orginalt på 165 liter! 55 liters varmtvannstank. Livet ombord i en trawler er en nytelse når vi er under fart. Vi kan vandre rundt på dekk mens vi siger sakte og sikkert mot målet. Eller for å si det som mange andre trawlereiere sier: Målet er å være underveis. Vi marsjer som oftest i 7 - 9 mil. Toppfart på vår båt er 16 mil. Som sjøbåt har jeg aldri opplevd en båt som går så sikkert og stødig i motsjø som vår 15 tonn tunge dame. Hun må oppleves. Det er lite "fjas" i en slik båt som vår. Alt som er laget er det en praktisk mening med. Alt er solid og skikkelig laget. Nesten alt er laget av teak. Dørken har teakstaver i alle rom. Nå som gradestokken kryper nedover ser vi også at damen er varm innvendig. Vi vil nok merke minussider også. Men foreløpig har vi sett få av dem, heldigvis. Men båten er av eldre årgang og det siste som vi moderniserte var varmeapparatet. Ny Ebere-varmer på 4 kv. gir oss en lun og varm båt utover vinteren. Lagt til: Vi vil gjerne holde denne gamle damen i et skikk som tilsier lite plast og mest mulig orginalt. Det finnes lite info rundt denne båttypen og derfor ser vi det som vår plikt å fortelle potensielle trawlereiere hvordan et slikt fartøy oppleves. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
27 knop Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Har en Pioner 13 med Yamaha Vmax (9,9) 15 hk ( ); gjør ca. 21 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 ser ut som en flott båt du har astor, eller nærmest en hytte. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Tranen2 Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...;view_records=1 Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.