Honduras Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Da bør du nok sjekke med de som reparerer vann-scootere, eventuelt de som er godt inne i miljøet i form av lokale vannscooter-klubber osv. En artig sak, som det finnes flere løsninger på. Man har etterhvert kommet frem til hvilke scootere som passer best hvis du tråler litt rundt på Glen-L forumet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 17.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2008 Sto å høvlet det hele til for legging at bunnplatene, resultatet er kink i ryggen og av med varmen igjen. Men er i gang igjen når ryggen er på plass.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Update....satser på å legge på sise platen under i dette år.... Så kan jeg begynne med å laminere på nyåret..... joda det blir båt til sommeren. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 I dag snudde jeg skroget for å foreta de siste tingene i en fornuftig arbeidshøyde, det var litt gøy å snu den for med ett ble det en båt. Blandt de tingene som jeg må gjøre før jeg laminerer den er å bygge på akterspeilet, ut fra det jeg kan se så må hotoren heves ca 10 cm. for å få en optimal plasering. Eller hvor viktig er det å gjøre det? hvor mye vil det utgjøre? Men det er i alle fall morsomt å se at det blir en båt ut av det.... Vil komme med fler opdateringer når jeg kommer vidre... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
johnson Svart 2.Januar.2009 Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Her er en tråd som jeg har fulgt med på i et annet forum: http://baatportalen.net/index.php?name=For...opic&t=3112 Det er en som bygger en musling 370 om til en kortere og lavere utgave med vannjet. Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Odmar Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2009 Hmm mange måter å gjøre det på - tøft blir det.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Holder på å sparkle opp bunnen av båten før jeg skal begynne å legge epoxy utvendig. All den stund jeg skal male skroget utvendig har jeg prøvet litt av hvert, mikrobaloner og spon fra sag og el.høvel. Begge tingene fungerer fint, men uansett hvor tykt jeg blander det så renner det. Jeg har lest ett sted at hvis en bruker Sika? (sikaflex??) for at det ikke skal renne. Er det noen som kan hjelpe meg?? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 (redigert) Høres merkelig ut Jeg har laget sparkel av epoxy og mikroballonger, og har blandet til den har vært som noe mellom ketchup og peanøttsmør i konsistensen. Ikke antydning til renning da. Hva har konsistensen vært når du har blandet sparkel? Husk å røre forsiktig så du ikke knuser mikroballongene, da blir det mer kompakt støv og ikke så lettslipet. Ikke legg på for mye om gangen. Når herdingen starter utvikles varme. Dette gjør epoxyen mer tyntflytende. Men hvis du bare har ett tynt sparkellag burde ikke det være nok til at den begynner å sige. BRUK STØVMASKE VED BLANDING OG SLIPING. Glass-støvet kan ta livet av deg.. :nono: Redigert 12.Januar.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Merker at det ikke er sundt, skal og ha briller merker jeg.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
index Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Der er nok Colloidal Silica, du er ute etter, ikke Sika... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Odmar Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hvor får jeg fatt i det? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 West System, Trebåten og alle andre som har epoxy selger Silica. Brukes til å fortykke. Men for sparkel må du bruke mikroballonger e.l. som gir litt "luft" i epoxy'en. Hvis ikke kan du slipe i en evighet. Jeg bruker ikke å tilsette silica når jeg lager sparkel, men det kan godt hende det er hensiktsmessig. Den rimeligste kilden jeg har funnet for tilsetningsstoffer til epoxy (samt epoxy og duk) er Svas Kjemi i nærheten av Lillestrøm. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Har kjøpt en del fra Svas kjemi alerede.. får prøve Silica for å se om det kan hjelpe.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Men hvor tykk har du blandet sparkelen? Har aldri opplevd dette som noe problem... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 kansje ikke tykk nok Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Hvor tykk bør den være? Eller så har jeg begynt å bruke "former" der hvor jeg skal sparkle/fylle ut en del. Til på lørdag skal jeg laminere skroget utvendig!!!! Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Som jeg skrev tidligere blander jeg sparkelen til den har en konsistens mellom ketchup og peanøttsmør for å bruke ett bilde de fleste har en forståelse for. Da siger den ingen veier. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bernt Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Når du sparkler kan du sette på en tynn tape over . bor hull i stammen på motorn og snu den på hode sån att rustløseren renner ned langs drivakselen. det er vanskelig å få rustløsern ned i splinsen ellers. (Det ligger en styring rundt akselen oppe ved simmringen som skjermer) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 bor hull i stammen på motorn og snu den på hode sån att rustløseren renner ned langs drivakselen. det er vanskelig å få rustløsern ned i splinsen ellers det er det jeg gjør, motoren står på hodet, kilene blir det banket litt i hver dag samt at svinghjulet får ett knakk eller to... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Så er prosjektet kommet litt videre, jeg har fått mer glassfiberduk. Skroget utvendig er jeg i ferd med å legge epoxy på. Har lagtt to lag, skal legge to til. Så det går fremover... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Skal i gang med å sparkle skroget utvendig. Er det noen som har erfaring med Biltema sin finsparkel? "Finsparkel Tokomponents polyestersparkel for reparasjon av mindre bulker og hull. Herder på ca. 10 min. 1 kg, komplett med herder. " Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
lippert Svart 1.Mars.2009 Del på Facebook Svart 1.Mars.2009 Godt fornøyd, enkel å jobbe med. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Da er skroget helsparklet første omgang utvendig samt slipt... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Jeg er nå i ferd med å slipe skroget ferdig, planen er å bruke BT sin topcoat. Det jeg lurerpå er om det er en god idè å prime først? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 3.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2009 Jeg har nå kommet så langt at jeg skal bestemme meg om hvor styreposisjonen skal være. Jeg ser på tegningene at den er tegnet på babord side, dette gjelder også andre eldre båter. Min oppservasjon er og horfor er det for det meste på styrbord side på nye båter? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.