Jump to content

Prosjekt: Squirt 11 Foot - enda et selvbygger prosjekt..


Odmar

Recommended Posts

Da bør du nok sjekke med de som reparerer vann-scootere, eventuelt de som er godt inne i miljøet i form av lokale vannscooter-klubber osv. En artig sak, som det finnes flere løsninger på. Man har etterhvert kommet frem til hvilke scootere som passer best hvis du tråler litt rundt på Glen-L forumet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

I dag snudde jeg skroget for å foreta de siste tingene i en fornuftig arbeidshøyde, det var litt gøy å snu den for med ett ble det en båt.

img_1576.jpg

 

Blandt de tingene som jeg må gjøre før jeg laminerer den er å bygge på akterspeilet, ut fra det jeg kan se så må hotoren heves ca 10 cm. for å få en optimal plasering.

Eller hvor viktig er det å gjøre det? hvor mye vil det utgjøre?

 

img_1573.jpg

 

 

Men det er i alle fall morsomt å se at det blir en båt ut av det....

 

Vil komme med fler opdateringer når jeg kommer vidre...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Holder på å sparkle opp bunnen av båten før jeg skal begynne å legge epoxy utvendig.

All den stund jeg skal male skroget utvendig har jeg prøvet litt av hvert, mikrobaloner og spon fra sag og el.høvel. Begge tingene fungerer fint, men uansett hvor tykt jeg blander det så renner det.

 

Jeg har lest ett sted at hvis en bruker Sika? (sikaflex??) for at det ikke skal renne.

 

Er det noen som kan hjelpe meg??

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut :confused:

 

Jeg har laget sparkel av epoxy og mikroballonger, og har blandet til den har vært som noe mellom ketchup og peanøttsmør i konsistensen. Ikke antydning til renning da. Hva har konsistensen vært når du har blandet sparkel?

Husk å røre forsiktig så du ikke knuser mikroballongene, da blir det mer kompakt støv og ikke så lettslipet.

Ikke legg på for mye om gangen. Når herdingen starter utvikles varme. Dette gjør epoxyen mer tyntflytende. Men hvis du bare har ett tynt sparkellag burde ikke det være nok til at den begynner å sige.

 

BRUK STØVMASKE VED BLANDING OG SLIPING. Glass-støvet kan ta livet av deg.. :nono:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

West System, Trebåten og alle andre som har epoxy selger Silica. Brukes til å fortykke. Men for sparkel må du bruke mikroballonger e.l. som gir litt "luft" i epoxy'en. Hvis ikke kan du slipe i en evighet. Jeg bruker ikke å tilsette silica når jeg lager sparkel, men det kan godt hende det er hensiktsmessig.

 

Den rimeligste kilden jeg har funnet for tilsetningsstoffer til epoxy (samt epoxy og duk) er Svas Kjemi i nærheten av Lillestrøm.

Link to post
Share on other sites

Når du sparkler kan du sette på en tynn tape over . bor hull i stammen på motorn og snu den på hode sån att rustløseren renner ned langs drivakselen. det er vanskelig å få rustløsern ned i splinsen ellers. (Det ligger en styring rundt akselen oppe ved simmringen som skjermer)

Bernt

Link to post
Share on other sites

bor hull i stammen på motorn og snu den på hode sån att rustløseren renner ned langs drivakselen. det er vanskelig å få rustløsern ned i splinsen ellers

 

det er det jeg gjør, motoren står på hodet, kilene blir det banket litt i hver dag samt at svinghjulet får ett knakk eller to...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

:confused:

Jeg har nå kommet så langt at jeg skal bestemme meg om hvor styreposisjonen skal være. Jeg ser på tegningene at den er tegnet på babord side, dette gjelder også andre eldre båter.

 

Min oppservasjon er og horfor er det for det meste på styrbord side på nye båter? :confused::diving:

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...