Jump to content

Prosjekt: Squirt 11 Foot - enda et selvbygger prosjekt..


Odmar

Recommended Posts

Minnest at det har vært noen debatter om rattet skal på styrbord eller babord her på Baatplassen før, uten at man egentlig har kommet til noen annen konklusjon enn at noen har det på styrbord og noen har det på babord.. Mange tanker og tradisjoner rundt dette, men jeg tror vel egentlig ikke det har noen særlig konsekvens.

 

Men dette er en veldig liten båt (som jeg har tegningene på selv også, en vakker dag...) så jeg er litt engstelig for at man fort kan få litt slagside om det bare er en mann om bord, og man sitter på siden. Jeg tror kanskje jeg ville vurdert å sette rattet i senter om det ikke er en båt som skal brukes av flere hele tiden. Min erfaring med jollemafiaen er vel at det gjelder at "hver mann/dame sin båt". Så jeg tenker senter og kanskje noen bredere dollbord. Tror det kan bli tøft.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En oppdatering:

Båten er snudd og jeg har begynt oppi. Deksbjelker er montert, tofte og rygg er tilpasset samt støtte til kontrollboksen.

 

Jeg har kommet til at jeg ikke har tid eller lyst til å "dille" med områder som det ikke dagslyset kommer til å slippe til.

 

img_1776.jpg

 

Innvendig har jeg malt på ett strøk med epoxy samt ett lag med BT sin grå Topcoat.

 

Dekket har jeg planer om å legge finer samt ett tynt lag med Bøkefiner 1.4 mm; er det noen som har erfraing med dette?

 

Utvendig har den fått ett lag med glassfiber og epoxy, sparklet opp med BT sin finsparkel (helt topp produkt) samt primer. Skal avslutte med hvit topcoat...

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Dette går jo unna Odmar :flag:

 

Skal du lakke eller legge finer på dashbordet også?

Dekkslistene (battens og Strongback) skal normalt bare legges inntil dashbordet på baksiden med en kloss under slik at de ikke er synlige fra førerplassen.

Har du satt DB rett, eller har du vinklet det. Vanskelig å se på bildet. Legg gjerne ut noen flere bilder fra forskjellige vinkler.

 

Du skal på vannet i år skjønner jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering.....

 

Dette er den beste terapien en kan ha når livet er litt "trals" (ett ord som brukes mye i Dk :flag_da: ); skulle hatt dette på blå resept...

 

Men i alle fall - dekket er lagt og det begynner å se ut som en båt. Nå fostår jeg hvorfor jeg valgte denne båtypen. fantastiske linjer. En kopis kom innom (han hadde ikke sett prosjektet før) "....faan det er jo en sånn derrre Jams Bond båt jo....."

 

img_5575.jpg

 

Skal pusse,sparkle og legge epoxy m/duk - bøke finèr er bestilt...

 

Skroget skal bli hvitt......men det kommer tilbake til.

 

Motoren begynner å få en soloppgang - det ser adskillig lysere ut nå enn for en uke siden..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Denne helgen er jeg gressenkemann - det vil si at det blir mye båtbygging....

Dekket ble laminert i dag, skal prøve å begynne under med topcoat i morgen.....så får vi se hvordan det hele ser ut når helgen er over.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

så får vi se hvordan det hele ser ut når helgen er over.

 

Ja, det er viktig at VI får se hvordan det går. Dårlig med bilder i det siste Odmar, skjerpings :lol:

 

Min egen Squirt står stille og forlatt i garasjen da jeg har kjøpt en Polar 22 med tredekk som trenger litt akutt TLC.. men en dag... :cool:

Link to post
Share on other sites

Første laget med Topcoat, det gikk ca en 1/2 boks, det vil si at jeg har til i morgen og. Blander litt om gangen..

 

img_1899.jpg

 

img_1900.jpg

 

img_1902.jpg

 

img_1903.jpg

 

Etterhvert som jeg smører på oppdager jeg at grunnarbeidet kunne ha vært bedre. Så vi får se etter som Coaten kommer på om jeg skal ta en pause og sparkle litt....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Har ett strøk igjen med Topcoat, da har jeg lagt på seks lag med rulle. Men båten ser ut som en Blomkål. En er at jeg ikke har gjort godt nok grunnardeide, men den sparklingen får bli ett prosjekt for neste vinter.

 

Men når jeg nå skal begynne å vannslipe topcoaten - er det noen der ute som kan gi meg en grunnleggende innføring i vannsliping og polering? :yesnod:

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

En bøtte vann og vannslipepapir.... :cool:

 

Ha vann på overflaten, fukt papiret og slip. Skyll papiret i bøtta med jevne mellomrom for å bli kvitt støvet som bygger seg opp.

Ha gjerne vann i en spruteflaske slik at du kan fukte overflaten hele tiden. Du merker hva som er mest effektivt.

Hva med å slipe skroget helt slett, og så legge på ett par strøk til slutt...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Joda skroget ser stadig ut som en Blomkål, men båten blir fin og blank

- på avstand og på bilder.

 

Så helt galt ble det ikke. Jeg får ta det til høsten - da blir det nedsliping og helsparkling. Nå er jeg mest ineteresert i å begynne med å ferdigstille dekket.. :eek:

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Ser du har kappet til platene for dekket, men i følge tegningene skal det monteres hjørneklosser med radius slik at du får runde hjørner i framkant av cockpit og i framkant av motorbrønn. Har du lagt inn dette i beregningene?

 

Skal du bygge brønn slik Glen-L anbefaler, eller skal du bare ha det åpent?

 

Skal du hive den på sjøen for en testtur, eller blir det ikke på vannet i år?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg lager ikke avrunede hjørneklosser i cockpit, dette for at det ikke er plass i forhold til el og styring. Dessuten er den "drageren" som går fra 2.frame og bakover 1'' 5" altså adskillig mer enn anbefaldt. Dette for at i trådene til Glen-L er det rapotert og at de anbefalder og forsterket omerådet fra forkant til akterkant av Cockpit med ekstra finèr.

 

Jeg kommer ikke til å ha motorbrønn, av den enkle grunn at jeg har hevet motoren så den passer på høyde ved undervandshuset.

 

Åpningen du ser på bilde skal bli en luke hvor bensintank og batteri kan gjemmes.

 

Og joda den kommer på vannet før St.Hans

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Herlig :cheers:

 

Legg gjerne ut bilder av styring osv, samt hvilke produkter du har brukt. For nå ligger du foran meg i løypa :flag:

 

Når du sjøsetter må vi få en haug med bilder samt en filmsnutt på youtube.:smash:

Gleder meg til å se hvordan den går i vannet.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag snudde jeg båten for å arbeide vidre med dekket og luken.

 

Det overasker meg stadig de fine linjene hun har (jeg sier hun - det begynner å bli en båt ikke ett prosjekt)

 

img_1925.jpg

 

img_1916.jpg

 

Dekket er laminert med duk (160g/m2) og epoxy.

 

Skroget er malt med Biltema sin Topcoat som jeg rullet på i seks lag (kunne blande hele boksen sammen bruke det halve sette på lokket på boksen vente en åtte timer for så å ta ett strøk til. Hvis resultatet skal bli veldig perfekt er det sprøyte som må til..

 

Cockpiten er det plass til to, jeg har lagt tiljer til bena. Åpningen bak er til luken hvor bateri, kalde brune og bensin skal få oppholde seg.

 

Motoren har kort stamme og er stadig for lang for akterspeilet. Jeg har derfor bygget det opp ca 7.5 cm for at det skal stemme med undervandshuset. denne operasjonen med å bygge på gjorde jeg tidlig i byggeprosessen. Jeg er av den holdningen at det er lettere å fjerne enn å legge til :yesnod:

 

img_1915.jpg

 

img_1914.jpg

 

Så nå venter jeg på Bøken skal komme så dekket kan bli ferdig så båten kan komme dit den hører hjemme nemlig på sjøen.

 

Jeg kommer til å komme mer tilbake til motering av styring, strøm osv når den tid kommer..

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Tenker du på den polyurethan-lakken som heter Boat Varnish?

Jeg har ikke brukt den på båt, men har akkurat lakket tre strøk på ett par utebord i tre. Virker veldig fin, flyter fint ut og virker hard i overflaten. Kan være at den ikke er fleksibel nok til overbygg, dollbord osv i heltre, men jeg vil tro den blir velig bra til stabile materialer som kryssfiner og epoxy-limte staver. Liten bevegelse i treverket på disse kontruksjonene.

Link to post
Share on other sites

Her komer en liten lakktest:

 

img_1942.jpg

 

Den lyse biten er bare tre lag med lakk

 

Den mørke har fått tynnet lakk de to første strøkene og ett ikke tynnet tredje.

 

Det er på dette tidspungt medmatting skjer med 150 papir for så og forstette med en 8 ti lag til..

 

Det første strøket jeg tok med den tynnede lakken trakk rett gjennom biten, det er og meningen med å tynne lakken for å få lakken lengere ned i treværket.

 

Jeg har i denne testen brukt BT sin båtlakk - på båten kommer jeg til å bruke Jotun sin ravi..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Da er det lagt bøk på dekket - og som dere ser så har jeg valgt å bare legge fineren uten nater og staver. Jeg vet ikke om jeg har sagt det før, men jeg syntes ikke det er noe fint på så små båter som dette. Hele fine flater er det peneste er min oppfatning.

 

img_1953.jpg

 

I morgen skal jeg fylle sprekkene med pussestøv fra bøken, skal produsere denslags med den elektriske høvel. -spennende.

 

Så har jeg valgets kval - skal jeg lakere med epoxy og tokomponent lakk eller skal jeg ha enkomponent lakk som de første strøk tynnes ut med withe sprit?? Er det noen som har syndspugter i så hensene?

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...