Figaro Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Hei alle metallbåteiere! Da er tråden startet, inntil det evt. blir et underforum på BP, et ypperlig båtforum. Det kommer an på responsen, og om det er praktisk mulig. Men det er det vel Ingar som avgjør----------- Her kan vi stille spørsmål og utveksle råd og erfaringer som er spesielle for disse fartøyer, utvendig/innvendig vedlikehold, rustbehandling, det evige tema om strøm i båten, (landstrøm og 12V) som er forskjellig fra ikkeledende materialer, grunning og malingstyper, osv. osv. Jeg har hatt min 36" Hollandske båt i et par år, og har "konvertert" fra tre og plastbåt. Så jeg er absolutt ingen spesialist på metallbåter, men jeg lærer noe hele tiden og har fått noen egne ideer om temaet, ettersom erfaringen vokser. Jeg er meget fornøyd med å ha en tett båt som kan ligge ute hele året, og det er ingen problemer med å holde varmen med en webasto og en Dickinson oljeovn. Den er isolert med Rockwoolplater og en type "liggeunderlag" som er til dette bruket. Om vinteren isolerer jeg sidevinduer og vinduene i AC med bobleplast som jeg taper fast med pakketape. Dette har vist seg meget effektivt, og man unngår dugg på glasset.(Anbefales til alle vinterseilere) Jeg har fulgt Lotus sitt råd om å kutte jord fra landstrøm, og heller jorde direkte i skroget, ikke fordi jeg hadde noe problem, men fordi dette høres fornuftig ut, etter å ha lest alle innlegg om dette. På denne måten blir hele skroget til et lokalt jordplan, til forskjell fra plastbåter. Men nok om min båt foreløpig------Hvis det er andre som har ideer og råd, så er tråden startet. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Roger jo Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 (edited) Hei! Har som sagt en MOTIVA 39 -2 fra 1977. Har Blakes bunnventiler hadde Blakes toalett også var helt ok. Til jeg la inn en septiktank i forpiggen og 80 % av den er under vann linjen. Etter hvert fikk jeg problemene med tømming av den. Har nå et TMC med kvern og blåser tanken tom med luft. Monteringen av baugpropellen er jeg stolt av utformingen. Har en Engbo 24 V baugpropell som sparker som et "esel" og "enda lydløs", da måtte jeg ha to batteribanker da resten av anlegget er 12V , hev ut startbatteriet da kjøleskapet sier i fra når det er på tide og dra videre. Fungerer helt ok. Har et aggregat i bakhånd i tilfelle. Motor SABB selvsagt 100Hk og 100A lader. To pola system for å ikke ha jord i skroget. Hev ut 300kg ballast som lå under motoren, la inn en 300l varmtvannsbereder med 24m 12mm rør i som ble skummet inn. LADAK (LADIX) sitt Landstrøm og batteriladersystem. med den nye 2x15AMP lader har beholdt land jord. En Eberspächer er ombord og et bilvarmeapparat til defrosting av rutene. Skal i løpet av vinteren inn med gasskomfyr og kjøleskap, gjorde et kjempekjøp på gasskomfyr i august, men bygge mål er 30mm mer enn Optimuse`n blir det mye jobb. Men tror jeg endelig har funnet hvordan en får inn kjøkkenventilator i båten. 30kg Bruce og kjetting ligger jeg trygt på svai. 30kg Engbo med blytau akter er også ok. Coursemaster cm85i og TIKI kartprogram. Startet med Seaclear og selvlagede kart. Mandal til Gøteborg. Og med GPSGATE kan en veksle mellom så mange kartprogram som en har for å sammenligne. Edited November 3, 2008 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tore B Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 (edited) Flott at tråden nå er startet. Her kommer en liten presentasjon av båten min: Type Flexima 35, hvor den kommer fra er jeg litt usikker på, men har hørt at den er bygget i jigg. Jiggen har vært litt rundt om kring, bla i Sverige. Motor: Ford 2726 Gear: Twin disk 502 utv. 1.54:1 Prop: 17x24 Marsfart: 7 kn Varme: Webasto DW 2010 vann båren varme. Styring: Hynautic Gear/gass: Hynautic Kartprogram: Tiki Behandling under vannlinje: 4 strøk Jotun antipest, Seajet bunnstoff. Behandling over vannlinje: Biltema 2 komp primer 2 strøk og 2 strøk Biltema toppcoat. Sink: 12 kg Ankervinsj: Ancorlift m/ 50 m kjetting og 16 kg Bruce kopi. Her er jeg godt i gang med "møkkajobben" Første kvelden etter sjøsetting. Edited November 3, 2008 by Stålmarken (see edit history) Quote Link to post
Figaro Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Stålmarken, jeg synes jeg kjenner igjen brygga på Gressholmen? Der er det et levende stålbåtmiljø. Har vært der noen ganger og fått noen verdifulle råd. Veldig sjarmerende øy og marina. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Tore B Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Stålmarken, jeg synes jeg kjenner igjen brygga på Gressholmen? Det er riktig, vi overnattet der etter sjøsettingen før ferden gikk videre til Fredrikstad hvor vi vanligvis ligger om sommeren, vinterhavn har vi i Frognerkilen. Quote Link to post
johnson Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Den der båten der tåler vel en støyt??? kan du kjøre igjennom is med den eller? Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Sigurd Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 jeg er av den formening at det eneste saliggjørende overfor rust er sanddblåsing med påfølgende maling av ymse slag. Med min gamle hollender er dette uaktuelt innvendig og jeg prøver å beseire rusta som kommer etter beste evne. Jeg har brukt ferro-bet i mange år. Siste to åra har jeg benytta owatrol som rustforsegling. Mindre arbeid enn ved bruk av ferro-bet syns jeg. Vet noen om det finnes enda bedre stoff på markedet? Gir en god f.. i pris, bare jeg kan spare litt arbeid. Er av legning lat. Quote Link to post
Tore B Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Den der båten der tåler vel en støyt??? kan du kjøre igjennom is med den eller? Båten tåler å kjøres i is, men det sliter på overflatebehandlingen så jeg prøver å ungå det. Tenkte litt på å sette på noe i rustfritt i baugen, men det har blitt med tanken foreløpig. Quote Link to post
Tore B Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Mindre arbeid enn ved bruk av ferro-bet syns jeg. Vet noen om det finnes enda bedre stoff på markedet? Har forsøkt Brunox på flaggstangfeste hjemme, på båten har jeg grunnet noen flekker med det, ser lovende ut foreløpig. Quote Link to post
Figaro Posted November 4, 2008 Author Share Posted November 4, 2008 Jeg har også flekket med Brunox, og det holder så langt. Den etterlater en slags epoxyhinne, som er en ypperlig grunning for maling. Fikk rådet av Per på Gressholmen, som har bygget sin egen stålbåt. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Njord Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Sandblåsing inne i båten er ikke det helt store nei. Jeg hadde MYE rust bl.a. under sengen i akterkabinen. Her har det nok vært en lekkasje som tidligere eier har latt holde på en stund. Jeg valgte å gå til angrep med en nålebanker. Ikke akkurat denne, men en tilsvarende. Det er utrolig effektivt. Bråker masse og krever ganske mye trykkluft. Du blir kvitt all løs rust. Jeg bar ut kilovis av rustflak. Ihvertfall jeg ble overrasket over hvor mange løse lag som kommer frem. Mine tanker gikk til at det umulig finnes noe stoff som er penetrerende nok til å komme til bunns i dette og var glad jeg tok jobben. Ikke noe for en lathans vil jeg legge til Etter dette behandlet jeg med Le Tonkinois http://www.letonkinois.se/ Mener de selger den hos Maritim evt. hos Båt Industri Service på Hommersåk To - tre strøk med den tynne, den tykke oppå og til slutt et par strøk Bengalac. Jobben gjorde jeg i våres, så det gjenstår å se hvordan det holder over tid. Fremgangsmåten er ikke noe jeg har funnet på selv. Rådet fikk jeg av en lokal ringrev på området som jeg har veldig stor tiltro til. De plassene jeg ikke kom til (f.eks. under badet som jeg ikke hadde lyst å rive akkurat i år) så kjørte jeg inn hulromsolje fra Biltema. Brukte trykkluft og slange med virveldyse i enden. Håper det holder rusta i sjakk en stund. Torkjel Quote Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Tore B Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Kjøpte du, eller leide du nålebanker og hvor mye luft krever den? Quote Link to post
Njord Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Jeg kjøpte nålebankeren. Kostet flesk, noen lapper, men er verdt pengene. Husker ikke i farten hvor mye. Fortrenger sånne investeringskostnader Ellers brukte jeg den nest største kompressoren til Biltema (modell 17-6033). Den driver den helt fint. Hadde sikkert gått med en litt mindre. Det er jo egentlig bare å ta litt pauser innimellom. Har ellers prøvd den på Biltemakomtressoren 17-632, men den er for veik. Blir helt kokvarm i toppen. Skal sjekke og komme tilbake med nøyaktig luftforbruk hvis jeg finner bruksanvisningen på nålebankeren. Torkjel Quote Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Tore B Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Husker du hvor du kjøpte nålebankeren? Quote Link to post
Njord Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Nålebankeren kjøpte jeg hos Tore Vagle i Sandnes. De selger verktøy av god kvalitet, men prisene er stive. Mener jeg betalte ca 3.500,- inkl mva. De har noen heftige marginer på varene sine. Merk at de gir 10% kontantrabatt uten å blunke. En av de største firmakundene de har her i distriktet har jeg hørt har 40% rabatt på butikkprisen. Tror nok jeg kunne fått den rimeligere andre plasser, hvis jeg hadde brukt tid på å lete, men det er mange verktøysjapper som ikke engang vet hva dette er for et verktøy. Torkjel Quote Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Halvor Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei til alle stålbåtseiere! Kjøpte Torshovs sandblåser og en 2 sylyndret kompressor i høst. Gikk på med krum hals og sandblåste mange felter på båten. Erfaring etter endt arbeid er at sandblåseren fra Torshov er god til dette arbeidet, men der stopper det. Skal man blåse store flater, holder den ikke mål. Erfarte også at jeg måtte holde på lenge, med dertil høyt forbruk av sand, for å ta 2 komp maling. Rust tar den veldig effektivt og det ble ordentlig rent. Spesielt fint var det å bruke i krinkler og kroker og der det var sveiselarver. Total kostnad for kompressor og sandblåser = kr 3700.- Kan også nevne at det ikke støvet veldig rundt omkring der jeg jobbet. Det var flere folk i havna da jeg drev på, og de sa at det ikke var noe problem. Eget verneutstyr viste seg å være viktigere. Hadde arb.briller og hette på kjeledressen, men det krøp inn sand i brillene ( og mange andre steder ) hele tiden. Neste gang blir det HV`s gassmaske!!! Fant ut etterhvert at det lønte seg å bruke vinkelsliper først, for så å sandblåse etterpå. Deretter la jeg på et strøk med Owatrol, så et strøk med industrigrunning. Vet ikke om det er nødvendig med den røde grunningen i tillegg til Owatrolen, men det sies at den røde tåler 2 komp maling. Det gjør formentlig ikke Owatrolen. Synspunkter?? Lar det hele stå til våren før jeg sliper og lakkerer. Halvor Quote Link to post
Tore B Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Vet ikke om det er nødvendig med den røde grunningen i tillegg til Owatrolen, men det sies at den røde tåler 2 komp maling. Det gjør formentlig ikke Owatrolen. Synspunkter?? Halvor På deler av flybridgen har jeg brukt to komp. maling oppå Skipolin, noe som absolutt ikke skal fungere iflg. Jotun, men det har fungert utmerket i 3 år nå. Skulle ikke forundre meg om det går oppå Owatrol også... Hvordan går det med båten Halvor, svarte den til forventningene? Quote Link to post
Figaro Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Med Owatrol, mener dere da maleroljen som heter Respect og som produseres av Brynsløkken? Det er de som fortsetter produksjonen her i landet av owatrololjen, men med et annet navn. Denne oljen er en rusthindrende, penetrerende olje som herder, og som danner en grunning for alle malingstyper. Meget bra å påføre i kriker og kroker med kompressor og oljesprøyte. Kan kjøpes i 5L kanner (billig) hos en fyr på Romerike---(husker ikke adressen) Brukes også til rustbehandling av veteranbiler mm. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Halvor Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 På deler av flybridgen har jeg brukt to komp. maling oppå Skipolin, noe som absolutt ikke skal fungere iflg. Jotun, men det har fungert utmerket i 3 år nå. Skulle ikke forundre meg om det går oppå Owatrol også...Hvordan går det med båten Halvor, svarte den til forventningene? Hei igjen! Svaret er både ja og nei. Veldig fornøyd med båten, teknisk stand, maskin, utrustning osv. Ikke så fornøyd med sjøegenskapene. Ruller fælt, og må gå gjennom ei reel treningsøkt med litt heftig sjø akter. Har vært inne på mange løsninger bla slingrekjøler, for å bremse rullingen. Problemet er at båten har dobbelt bunn med polyrethaneskum i mellom, og skummet vil smelte ved sveising med dertil rustproblemer i etterkant. Han vært inne på tanken å gjenge hull i det ytterste skiktet (5 mm) men har vel kommet frem til at det er litt tynt. Konklusjonen har blitt at vi har funnet en felles grense for hva som tollereres av sjøgang for alle ombord, og holder oss til det. Halvor Quote Link to post
Tore B Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hei igjen! Han vært inne på tanken å gjenge hull i det ytterste skiktet (5 mm) men har vel kommet frem til at det er litt tynt. Halvor Hvid du finner en lang nok gjengetapp kan du vel skru gjennom begge skiktene. Hvor dyp er kjølen din? Quote Link to post
Halvor Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hvid du finner en lang nok gjengetapp kan du vel skru gjennom begge skiktene. Hvor dyp er kjølen din? Selve kjølen er ca 50cm bakerst ved roret, men skal jeg gjennom begge skiktene så blir det tot. tykkelse 5,8 cm. Jeg må nok også rive alle dørkplater for å komme til på innsiden. Er ikke veldig fristet til å gå på dette. Pratet med en båtbygger i nord Norge en gang, og spurte om jeg kanskje kunne sveise på selve kjølen for få denne dypere, men han trodde jeg bare vil få det verre enn det er. Skroget er ganske flatt under vannlinjen, og jeg tror vel at dette, sammen med mye vekt over vannlinjen, er årsaken til at båten ruller. Båtbyggeren la også til (med humoristisk tilsnitt) at dersom jeg ikke likte at båten rullet, fikk jeg holde meg på land. Det ville hjelpe!! Halvor Quote Link to post
Tore B Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Kaskje noe balast i kjølen ville hjelpe? Hvordan er undevannsskroget ditt i forhold til mitt ( bilde i innlegg #3) Jeg syns ikke min ruller mer en det jeg kan leve med...Men jeg må innrømme at når bølgehøyden paserer 2 meter sitter jeg ikke på flyen å drikker kaffe, da kryper vi innendørs. Holder ikke du til på Svenske innsjøer? Der er vel bølgene ganske krappe... Quote Link to post
Halvor Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Skroget ser ganske likt ut i formen, men jeg tror båten din stikker noe dypere? Min båt stikker ca 140 cm. Hvis du vil se noen bilder av båten, send meg en IM. Holder til i Vänern ja, og bølgene er krappe og store. 10 sekundmeter er tøft med sjøen fra riktig/ feil retning. Erfarte imidlertid på svenskekysten i sommer at båten oppførte seg bedre i sjøen der, og vi gikk ut i 12. Skal ikke påstå at kaffekoppen sto rolig da heller, men vi taklet det alle ombord. Halvor Quote Link to post
Tore B Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Stikker 1.40 jeg og, så da er de nok ganske like når det gjelder sjøegenskaper. Har sysslet med tanken på å prøve med noe balast, men må finne på noe lurt som jeg kan flytte litt rundt for å prøve meg fram. Quote Link to post
Hallaron Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Er ikke stålbåteier (pr dags dato) men synes det er spennende å lese om det, om rette båten dukker opp så hadde det sikkert blitt stål på meg og. Vedr slingrekjøler: Dersom du f.eks. trenger en 30 cm dyp og 2 meter lang slingrekjøl kunne det vel være verd å prøve å lage en L formet stålprofil der du legger ann den ene flaten mot skroget og limer den fast med teck 7 eller liknende? Med skikkelig grunnarbeid henger teck 7 veldig bra.. Er slett ikke sikker på at det ville bli sterkt nok, men det er kanskje verdt å prøve? Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.