Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Okey det e inte tjockare plater alltså. Jag trodde i alla fall det var 6-8mm i skrovet.

Min 40fotare har 8 mm i botten som övergår till 6 mm och friborden är 4 mm. Även om det är en fortgående process att måla och måla och måla så är det väl värt besväret att ha en stålbåt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Som stålbåteier har jeg funnet det fornuftig å gå til innkjøp av et sveiseapparat. "Kjekt å ha" hvis man skal reparere noe, eller f.eks. feste en vimpelholder i baugen, som blir min første sveisejobb. Men jeg har aldri sveiset noe, og har ikke peiling på hva slags apparat jeg har bruk for. Det finnes en mengde forskjellige apparater på markedet, til forskjellige priser, noen veier bare 2-3kg. andre 10-20kg. Det finnes 3 forskj. metoder, MIG, MAG og pinnesveis :crazy: Er det nok å bare kjøpe et enkelt pinnesveiseapparat på BT, eller skal jeg gå for et mer avansert? Det er vel noen her som har sveiset før som kan gi meg et råd? :confused: Selve sveisingen må jeg lære meg etterhvert. Får øve meg på noen jernplater før jeg går løs på "skipet" :lol:

Link to post
Share on other sites

Til småjobber bruker jeg en vanlig sveiselikeretter med sveisepinner.

 

Ikke kjøp vekselstrømapparat. Disse billigapparatene har som regel for lav tomgangsspenning.

 

Skroget til Hulda sveiset jeg med Innershield, det er tråd som kommer på spole med flussmiddelet inne i tråden. Eller en gassløs MIG om man vil. Både MIG og TIG krever at du har gass i tillegg. Nå er det ikke helt riktig som index hevder. MIG og TIG har ikke problemer med å sveise 10 mm tykke plater/rør. MIG gir dessuten en hard sveis som kan være vanskelig å slipe.

 

Pass også på elektrodene du kjøper. Jeg bruker pakker med så få pinner som mulig. Det er viktig at elektrodedekket ikke trekker til seg fuktighet. Selv kjøpte jeg en liten sveiselikeretter for mange år siden. Tror den kostet 2500 kroner. Den lille stakkaren har blitt dratt rundt i alle mulige hull, ramlet ned, stått i spruten fra vinkelsliperen i uoppmerksomme øyeblikk. Fremdeles virker den helt utmerket. Etter alle solemerker burde den ha avgått ved døden etter et par år.

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok pinnesveis. Jeg skal jo bare feste ting og tang til skroget, og ikke sveise en hel båt, som Hulda har gjort :lol: De har noen tilbud på Jula som jeg skal se på. Små lette apparater på 2,5 kg. og automatiske sveisehjelmer til 900kr. (blir autom. svarte når sveisebuen begynner) :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Her på ståltråden var det ikke stor aktivitet,er det få av dere med stålbåt her på bp?Kan si litt om min båt succes 1250 kjøpte den i september2008. Har pusset den opp fra a til å, er nå den strømmen i båten jording der er det mange svar ene sier det . den andre sier noe

 

annet :confused:

 

 

mvh succes

Link to post
Share on other sites

der er det mange svar ene sier det . den andre sier noe annet :confused:

 

Helt normalt blandt båtfolk det der! Sånn er det her på baatplassen.no også... :giggle:

 

Høres ut som en kjekk båt du har fått deg! Hadde vært artig å se bilder av den. Jeg har en hemmelig drøm om en hollandsk stålbåt en gang i tiden, men om jeg skal lytte til fornuften så er det vel enklere å holde seg til plast. Men drømme kan man jo...

Link to post
Share on other sites

hei ja va skal jeg si plast,tre,eller stål velg det du føler du mestrer vedlikehold på. Jeg valgte stål den er bygd på verft i holland di driver den dag i dag. Det er stort sett norge som er skeptiske til stål båt. I europa er brukte stål båter mye dyrere en her i Norge,ogmange av dem.Rust er ikke så stort problem vis du tar det normale vedlikeholdet .Jeg har en båt som skal brukes og ikke vere redd for og få riper.Bilder ja der er jeg en kløne data er ikke min sterke side.Skal se om jeg får det til :crazy:

 

 

mvh succes

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en kar for noen år siden som hadde tenkt å kjøpe stålbåt. Han utrustet seg med utstyr for tykkelsesmåling før han begynte å se på båter. Og i følge ham var samtlige båter han hadde sett på såpass korrodert i bunnplatene at strukturen var betydelig svekket og store utskiftninger var relativt nært forestående. Så at korrosjon ikke er et problem er vel en sannhet med modifikasjoner. Nye båter er vel nå epoxybehandlet inn og utvendig og ruster derfor mindre. Men ved kjøp av eldre båt kan man lett få seg en overraskelse!

 

Han karen jeg snakker om her endte forøvrig opp med å kjøpe seg en trebåt, da han ikke fant noen stålbåt i sin prisklasse som var god nok i skroget...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...