Jump to content

"Ståltråden" Tråden for metallbåter


Figaro

Recommended Posts

Her på ståltråden var det ikke stor aktivitet,er det få av dere med stålbåt her på bp? :confused:

 

 

mvh succes

Ja, vi har noe å lære av trebåtfolket!! Kom fram, alle "skapståliser" :lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en kar for noen år siden som hadde tenkt å kjøpe stålbåt. Han utrustet seg med utstyr for tykkelsesmåling før han begynte å se på båter. Og i følge ham var samtlige båter han hadde sett på såpass korrodert i bunnplatene at strukturen var betydelig svekket og store utskiftninger var relativt nært forestående.

 

Han karen jeg snakker om her endte forøvrig opp med å kjøpe seg en trebåt, da han ikke fant noen stålbåt i sin prisklasse som var god nok i skroget...

Nå er det gjennom tidene blitt mange "selvbygg" av stålbåter (særlig i Norge og Sverige) av varierende kvalitet, så det har nok blitt noen "rustholker" etterhvert. Men en fabrikkbygd båt som jevnlig er blitt vedlikeholdt, blir det sjelden alvorlige rustproblemer med. I sommer fikk jeg min 86 mod. sandblåst, og den var som ny under bunnstoff og epoxylagene. Og nye båter blir idag enda bedre behandlet enn for 20 år siden.

PÅ den annen side, kan man også få div. overraskelser med tre og plastbåter, når de får noen år på baken, noe andre tråder her på BP klart viser :wflag:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

En hjemmebygd stålbåt trenger ikke å stå tilbake for noen fabrikkbygd båt, men det hender at de konstruksjonsmessige løsningene ikke er helt topp. Dette er ting jeg har observert med selvsyn, at forsterkninger mangler drenering slik at fuktighet samler seg opp, at avrundinger er dårlige slik at lakken blir for tynn og at det finnes en del spalter / porer som holder på fukt.

 

Det som ofte bestemmer levetiden på et fartøy av stål er levetiden på ballast tanker, for ellers kan båten omtrent lages for å vare evig.

 

Vi med trehus har jo også litt stålbåt for de blir jo til spiker tror jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke fritidsbåter på 30-40 fot ballasttanker, hvis du ikke mener diesel/vanntanker? På min båt er disse i plastmateriale, og vil vare bortimot "evig"

(Så noen nye spiker til huset ditt får du ikke fra min båt) :lol:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Tror man bruker ultralydapparat til slik måling. De som tar opp båter til klassing har sikkert slike, kanskje også de som utfører sveisekontroll kan ha apparat med egnet lydhode.

Å utføre slik kontroll på egen båt er greit, noe annet er det om en selger ønsker å få slipt bort malingen på båten sin. Tror maling må fjernes for å kunne bruke ultralyd.

Link to post
Share on other sites

For å holde liv i denne tråden så får jeg presentere min stålbåt.

 

Det er en Linssen 30 SL fra 1986 med 65hk. Volvo Penta MD30A.

Kjøpte den i Oslo høsten 2007, og gikk den hjem sjøveien til Bømlo.

 

Er oppvokst med stålbåter, og er blitt bitt av basillen den veien.

Er fornøyd med båten, men det hadde ikke skadet med litt større motor.

 

img_0869.jpg

Link to post
Share on other sites

Husk at de bruker skipsstål på båt det er stål av helt annen kvalitet enn det som brukes til bil f.eks.tykkelse måling kan gjøres mens båten er på vannet det blir det gjort på skip. Synes det er rart at så mange er skeptiske til stål har ikke sett så mange crusskip eller kriksskip i glasfiber . :smiley:

Link to post
Share on other sites

For å holde liv i denne tråden så får jeg presentere min stålbåt.

 

.

Er fornøyd med båten, men det hadde ikke skadet med litt større motor.

 

img_0869.jpg

Lå båten i Paddehavet v. Ormøya da du kjøpte den? Synes jeg kjenner den igjen :seeya:

I min 36´ sto det opprinnelig en mindre motor, men den er byttet av forrige eier til en 200hk m. turbo som passer bedre til en såpass tung båt. :cheers:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei stålmarken har også tengt på det med autopilot ,en kamerat av meg sa at jeg måtte snakke med de som leverer til båter i næring yrkesbåter . Jeg har ikke gjort noe mere med det . Men skal se om han kan få tak i noe stæsj han er sjefs maskinist på crusskip i caribien men er hjemme nå. finner vi noe skal jeg legge ut en link. :smiley:

Link to post
Share on other sites

p6150114.jpg

 

Hei succes 42. Båten (og jeg) liker oss best i 8 knop som jeg anser som passende og økonomisk marsfart. Men bra å ha noen krefter ekstra hvis det trengs. Båten veier ca. 10tonn :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Bruk et GPS kompass.

Hva er forskjellen på GPS og et gyrokompass?

 

Succes 42: Jeg tror det ble skiftet propell. Nå sitter det en 4 bladers propell, men jeg husker ikke spesifikasjonene på den.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på GPS og et gyrokompass?

 

Vel, et brukbart GPS kompass koster vel fra 25 - 30 000.- og oppover, mens for et skikkelig gyrokompass må du nok grave endel dypere i lommene. Det er sannsynligvis den viktigste forskjellen for de fleste BP medlemmene. :giggle:

 

Derfor mistenker jeg at teknolgiske forskjeller er av underordnet betydning.

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere stålbåteiere som har autopilot? monteringsanvisningen ser det ut som jeg må ha fluxgate kompasset hengende etter i slepejolla for å få stor nok avstand til metall!!! fryktelig upraktisk det!

 

Etter mye leting og brev veksling havnet jeg hos Seatronic og de sa at denne var best.

Coursemaster Autopilot CM85i

Men en måtte ha et kombi kompass Rate Gyro & Rate Gyro Compass i stål båt.

 

Så må en finne den beste plassen.

 

Og det blir noen runder med kalibrering, når den blir tullete så er den ok, igjen.

 

http://www.coursemaster.com/index.php?page...t&Itemid=97

 

fra manualen

Det ideelle monteringsstedet for kompasset er midt i båten i vannlinjen, der er båten mest rolig. Kompasset må plasseres slik at det ikke utsettes for rennene vann i lengre tid.

Kompasset skal monteres minst 1m fra motoren og fra andre objekter som har et sterkt magnetfelt som høytalere og kabler hvor det går mye strøm.

I tre, glassfiber eller aluminiums båter bør plassering ikke by på større problemer. I stål båter kan dette by på problemer. Her må flere steder i båten prøves for å få best mulig

plassering. Normalt vil ikke kompasset fungere 100% i stål båter. Prøv å flytte kompasset til flere steder i båten for å få best mulig resultat.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da er det nok ikke gyro i min båt, men det sitter en dings oppe i masten som har el- forbindelse til et apparat inne i kabinen hvor man kan gjøre innstillinger på kompasset.

Det er vel et slags el-kompass, men hva kalles det? Og er det bra nok til autopilot? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

men hva kalles det? Og er det bra nok til autopilot?

 

Sannsynligvis er det et fluxgate kompass. Dette er et magnetkompass, men uten roterende kompasskive, selvsagt. Det er noe magnetspolegreier inni der. Neppe bedre enn vanlig kompass, men noe mer fleksibelt i forhold til plassering.

 

Det er problematisk med stålbåter, især i slingring. Båten endrer vinkel i forhold til jordens magnetfelt, og alle magnetbaserte kompass gir dermed autopiloten feil informasjon.

 

Såkalt rategyro (merkelig og frekt navn, da det ikke har noenting med gyro å gjøre) kan muligens fungere bedre i stålbåt, men det vet jeg lite om. Dette er også basert på magnetisme, i motsetning til GPS kompass og gyrokompass.

 

Det vil alltid være forskjeller fra båt til båt, så jeg ser ikke at det skulle være noe i veien for å prøve med det kompasset du har. Det kan godt hende det vil fungere greit.

 

Det kan være andre utfordringer i forb. med autopilotinstallasjon som har vel så stor betydning.

Link to post
Share on other sites

Stålmarken, fluxgate hos oss er montert i lanternemast, som er i alu, men står på egen "hylle" beskyttet mot vær på treplank. Jeg har reserve fluxgate under seng i midtre lugar med isolering rundt dersom fluxgate oppe faller ut. Denne har jeg testet opp mot øvre, og finner ikke avvik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...