Jump to content

Prosjekt: Skøyte 1905


larseren

Recommended Posts

Jupp! Mange forskjellige meninger her og takk og lov for det. Ellers hadde sidene vært fulle av :yesnod: og skrytebilder;)

 

Kan virke som de fleste bruker Sika natemasse ja, leser også at noen bruker Tec-7. Den er litt hardere og bruker ikke så jæ¤#lig lang tid på å herde som Sika 290 gjør. Har ingen erfaring med den dere bruker,men den duger sikkert. Primet først og greier så den sitter sikkert.

 

Ser litt ut på bildet som dere fører patronen bakover i 45 vinkel når dere nater, men det stemmer sikkert ikke. Viktig å få trøkka nedi natemassen uten at det kommer luft under. Jeg pleier å skyve patronen forover i ganske rett vinkel når jeg nater. Det har funka greit.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er en av di fire eierene på skuta, kan jo skrive litt her jeg og da!:)

Natemassen vi brukte var/er Kleb og Tett fra Wurth med tillhørende primer, blei annbefalt dette av en båtbygger som også jobber i tillsvarende butikk, skal vel også sies att pris spiller en liten rolle her da jeg for en ok rabatt der:)

Kan se di fleste her bruker sika, og svært lite skriving om no annet, er dette grunnet dårlige erfaringer eller skjennerell skepsis?! ikke hvet jeg.

 

Er forøvrig et artig forum dette,men kan jo bli svimmel av alle de forskjellige meningene her:)

 

 

Båteiere generelt er veldig glade i å bruke sikafleks. Bare fordi de har gjort det i alle år, men det finnes mange produkter som er mye bedre. Jeg sluttet helt å bruke dette svineriet for 3-4 år siden, og skal aldri bruke det igjen. Jeg jobber forøvrig med båt. Det finnes mange andre bra natemasser også, akkurat som det finnes mange andre produkter som kan brukes på båten ellers som er mye bedre enn sikafleks. Både når det gjelder å jobbe med, resultat og ikke minst holdbarhet.

Link to post
Share on other sites

Mnja.

Å si at Tec7 er bedre enn Sika blir litt som å si at Statoil DieselWay DD30 er bedre enn Shell.

Bare til marint bruk finnes Sikaflex 290DC, 291, 292, 295 UV og 298. Alle med forskjellige egenskaper.

291 er sertifisert og rattmerket og kan bruke til klassede arbeider.

Sikalastomer er ett spesialmiddel for støydemping.

Link to post
Share on other sites

Det jeg prøver å anføre pettersand, er at det er en bråte forskjellige kvaliteter av Sikaflex, hvert til sitt bruk.

Det er riktig, men jeg mener at Tec-7 , dvs en type, dekker et stort spekter av bruksområder. Jeg har selv brukt fra tetting rundt skroggjennomganger til fuging av kjøkkengulv med godt resultat over flere år. Det betyr ikke at ulike typer av Sikaflex også fungerer.

Link to post
Share on other sites

er flott å høre andre sine meninger og erfaringer ja.. :smiley: fortsett med det folkens

 

hadde forøvrig litt tid til overs på jobben ett par dager og fikk pussa ned rattet og tåkeluren til skuta.. legger v ett par bilder.

 

 

 

FØR

dsc01550.jpg

 

 

ETTER

dsc01552.jpg

 

 

 

La delene i en blanding av eddik, Zalo og varmt vann noen timer, før jeg tørka av det og pussa det med kobber/messing puss.

Ble ganske så fornøyd med resultatet, men pusse litt til og se om det blir enda bedre :cool:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
La delene i en blanding av eddik, Zalo og varmt vann noen timer, før jeg tørka av det og pussa det med kobber/messing puss.

Ble ganske så fornøyd med resultatet, men pusse litt til og se om det blir enda bedre :cool:

 

Ett "gammelt indianertriks" er ei plastbalje med vann. Hiv oppi mye salt og legg ett lag med sølvfolie i bunn.

 

Legg så det som skal renses på folien, da får du "dyprens".

 

Aner ikke hvor lenge det kan ligge før det gjør skade, men det fungerer svært godt på sølvtøy, brosjer osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

en liten oppdatering på hva som skjer ombord.. blitt gjort en god del til med dekket (skraping+lakkering)

 

har begynt å pusle litt innvendig også, må jo ha noe å gjøre når dekket tørker.. :wink:

 

 

dsc01556.jpg

begynt å kle opp innvenidig med panel som skal males hvit etterhvert. dette er opp i mot styrhuset

 

 

dsc01562.jpg

revet ut gamle kjøkken innredningen og bygger om til en sitte gruppe/ soveplass til.

veggen til motor rommet blir flyttet ca en halv meter bakover.

 

 

 

 

er ganske godt i gang innvendig, kommer fler bilder etterhvert som ting faller på plass

Link to post
Share on other sites

en liten oppdatering over helgas innsats..

 

 

 

 

dsc01582.jpg

ny sittegruppe/sengeplass begynner å ta form

 

 

 

 

 

dsc01584.jpg

fått på plass panel inn mot forpiggen og doen

 

 

 

 

 

dsc01586.jpg

 

 

 

 

 

 

forøvrig så er styr bord side endelig ferdig skrapt ned og pusset og har fått på en del olje der.. samt lagt på andre lag med lakk på hytta.

ting går hvertfall i riktig retning :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjempebra arbeid! Dere er heldig som er 4 mann som kan dele på et slikt prosjekt.

 

Blir imidlertid litt bekymret utifra noen av de innvendige bildene om dere har litt for tett garnering. Det er utrolig viktig at det er god lufting mellom spantene og mellom hud og garnering. Jeg ville f.eks. hatt noen solide "høl" nederst på køyene /sittegruppen som vist på bildene over.

 

Lykke til videre! :sailing:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har hørt det er bør være bra med lufting vi og, under panelen ned mot gulv er det en glippe på ca.3-5cm. det er også en del glippe oppe og nede på panelen som er lakt på spantene, dette bare vises litt dårlig på bildene, feil vinkel de er tatt i. Bildene vi tok var jo ikke for og vise dette:)

Link to post
Share on other sites

Enig med Gnisten her. Viktig med lufting overalt så det ikke råtner så fort. Hadde nok også klina inn spant og hud med Boracol eller noe annet mot sopp og insektangrep. Lurt å gjøre slikt når man river av gammel garnering og før ny innredning settes inn. Men kanskje skroget allerede er behandla med no sånt. Er uansett ikke noe å rive av seg håret for. Blir bra det der. Flinke gutter!

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

har nå fått lagt panel på skute sidene i sengene. legger ved ett par bilder..

 

 

 

 

dsc01628.jpg

 

 

dsc01629.jpg

 

 

 

ellers så går ting fremover på resten av båten også, fått på 5 lak lakk på dekket over hytta.

ferdig olja styrbord side, så skal begynne å lakke der til helga. :smiley:

på babord side er nå skrapingen av gammel lakk i gang for fullt..

 

veldig moro å holde på om dagen, da vi for hver gang ser stor framgang.

begynner til helga å legge opp alt det elektriske i båten på nytt..

 

vi lurer ille på om vi skal male panelen inne i stua hvit eller lakke den.? (kan fort bli litt mye hvitt) og er jo penere med lakk, selv om det er litt mer tid krevende...

Link to post
Share on other sites

Da var nesten alt av 230V annlegget oppe, begynne på 12V til neste helg, da vi skal bytte ut alt dette å, og prøve og få ferdig eksosannlegget. Litt kjedelig at det er så langt til båten, så det blir bare helge jobbing. Hadde hvert litt deilig og kunne dratt ned og jobbet et par timer på kvelden å.Båten ligger i bestumkilen oslo og vi er særpingær.

Men det går fremmover og vi er fortsatt ved godt mot og ingen krangling enda, så dette er morro.

Link to post
Share on other sites

Det er helt suverent det der guttær!

 

Skjønner godt at det er litt kjedelig at båten ligger så langt unna når det klør i fingra etter å holde på. Men dette går jo så det griner uansett! Bare å kjøre på med jobbing i helgene.

 

Vi senka taket på styrhuset på Trulte i helga. Tok sirkelsaga rundt øverst på sidene og lot taket falle 15 cm ned. Lettere sagt enn gjort selvfølgelig, men vi tok det tidlig på lørdagen mens vi alle ennå var edru så det ble et greit resultat. :cheers:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...