Jump to content

Prosjekt: Skøyte 1905


larseren

Recommended Posts

ja vi passer på å få det godt nedover siden og opp etter styrhus og lignende..

regner med at det skal funke til å legge på dekket. har vært borti og bruke det på plastbåter til reprasjoner der.

 

ja vi skal til å legge det nå i vinter så fort som mulig egentlig, nå som vi har presenning over hele båten. det med riktig varme skal ikke være noe problem da vi har en byggtørker på 50kw. blir greit varmt med den på for å si det sånn :cool:

Link to post
Share on other sites

Dette er gjerne nevnt tidligere, men glassfiber kan ha en tendens til å slippe taket mot treverk. Dette var årsaken til de store lekkasjene på kahytt-taket til Skjælø. Glassfiberen slapp takt mot skylight og annet "opprettstående" treverk. (Resultatet av vannintrengningen kan ses på Skjæløs hjemmeside "nytt tak". Ikke no trivelig i det hele tatt!)

 

Vi ble anbefalt å bruke epoksy med duk over vannfast kryssfiner.

Link to post
Share on other sites

Problemet med glassfiber på trebåt er at treet lever, men det gjør ikke glassfiberen. Dette vil før eller senere føre til lekkasjer som følge av sprekker etc. Og det skal ikke store sprekken til før vannet begynne rå krype inn. Hva med for eksempel å legge på en Sarnafil duk i stedet? Denne brukes til terrasser og som membran under baderomsgulv, den er elastisk og den kan sveises. Ulempen er at de ikke kan males, så du må leve med den mørk grå fargen. Jeg har sett et par tresnekker hvor man har benyttet Sarnafil til hyttetak, og om ikke annet er man garantert at det er 100% tett i flere titalls år fremover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

vi har i dag glassfiber på styrhuset og det er helt tett mot vann hvertfall. kan heller ikke se at det har sluppet taket fra treverket heller. ogdet har også vært sånn en del år.. for å få det til å sitte godt, bør en vell være ganske så nøye med forarbeidet og å bruke riktig type polyester ville jeg tro.

 

35 år med tett båt skulle være en god nok garanti ja.. syns det ser helt allright ut også jeg da.

 

er så klart sikkert 100 forskjellige metoder og måter og gjøre dette på.. skulle vi gjort dette her helt riktig så hadde vi reve opp alt som er av dekk og lagt alt helt nutt, men vi syns da det er en altfor omfattende og stor jobb til å begynne med. hvertfall også på en over 100 år gammel skøyte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett igjennom bildene deres nok en gang, og jeg må si jeg føler med dere. Forstår inderlig godt at du synes det er kjipt om dere må plaste dekket. Skroget er malt, styrhuset er malt og sidene på kassa er malt. Hadde selvfølgelig vært ønskelig å beholde tredekket for å bevare inntrykket av trebåt. Topprekka deres ble jo veldig fin når den ble behandla.

 

Om dere får tørka det tilstrekkelig og skifta de dårligste stavene på dekket kan det jo hende at dere kunne brukt Coelan ekstremlakk for å få det tett og samtidig få et bra utseende. Coelan er en fleksibel og tykk lakk/belegg med et utvalg av primere man kan grunne med for å få ønsket nyanse i treverket. Blir ikke så mye mer jobb enn å legge polyester eller epoxy. Dekket må jo pusses ned uansett.

 

Risken er at det kanskje ikke sitter godt nok på dekket deres ettersom det er behandla med ymse oljer og lakk. En annen ting er at Coelan er jævla dyrt i innkjøp, rundt 600 kr. literen, og dermed ekstra surt om det ikke sitter. Men om det sitter så holder en slik behandling i mange år. Om dere vurderer denne løsningen kan dere ringe Coelan importøren ( tlf. 90735214 ) og forhøre dere nærmere. Han har peiling.

 

Med en brunlig primer kunne det blitt flott. Noe ala topprekka deres. Vi brukte det på dekket vårt når det var nytt, se bildene mine tidligere i denne tråden, men det var da på ubehandlet furu.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

ja er så klart ikek så ille gøy å "kvitte seg med tredekket. men allikevell så har vi jo topp dekket og rekka som er bra da, pluss at vi også skal få på skanse kledning til våren :) så har vell egentlig blitt inneforståtte med å plastre dekket nå..

 

det å få tørka alt nok er ikke så stort problem, men hvis vi skal bytte ut de dårlige stavene som egentlig var det vi skulle gjøre nå i vinter viste seg å bli altfor mye som måtet byttes ut. og da tviler jeg veldig sterkt på at vi kunne klart å bli ferdig til våren som da selvfølgelig er målet våres slik at vi få like bra nytte av den til sommeren som vi hadde i år :)

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Sørg for å holde båten i en slik stand at den kan brukes, så kan dere heller ta dette prosjektet en gang dere føler for det! Den største faren med et slikt prosjekt er at man skal gjøre alt så skikkelig at man går lei og dermed sitter igjen med en båt som er i en slik stand at den ikke kan brukes og heller ikke selges! Holdes den derimot operativ til enhver tid blir den brukt, og prosjektene blir mer overkommelige. Man blir uansett aldri ferdig med et slikt prosjekt, det viktigste er å holde unna såpass at man beholder båtgleden og samtidig har en båt i en stand man selv trives med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kunne ikke sagt det bedre selv "index" vi kjøpte jo så klart skuta for å bruke den mest mulig men også for å lære og å "restaurere" den så godt som mulig! til en viss grad så klart.

 

vi er veldig fornøyd me båten slik den er i dag, bare en del mindre ting som skal ordnes i tillegg til dekket da.

vi er jo også redde for at det skal bli mer bryderi med båten enn moro hvis vi begir oss ut på altfor store ting nå som gjør at vi ikke får brukt den slik vi ønsker. viktigst for oss nå er å få det tett:)

Link to post
Share on other sites

var en tur i båten i går kveld og fikk holdt på noen timer :) fått på plass nye bordinger på akterdekk der vi rev opp d råtne samt kappet av en del på styrhusveggen. holder på for harde livet og gjør klart for plastring også om dagen:)

 

 

foto0096.jpg

noe av styrhusveggen samt litt av dekket som ikke ser så veldig bra ut egentlig :P

 

 

foto0097.jpg

tatt ut døra til styrhuset som også trengs å skiftes ut/repareres samt fått rensket opp i litt av dekket

 

 

foto0098.jpg

 

 

 

foto0102.jpg

fått fjernet det som var dårlig av veggen og kommet oss fram til friskt treverk igjen:)

 

 

foto0103.jpg

 

 

 

foto0105.jpg

nye bordinger på plass på akterdekket:)

 

 

 

er godt i gang hvertfall og neste på planen er da og få fikset styrhusveggen og døra.

 

 

 

 

foto0101.jpg

var på tide å få tatt opp "lettbåten" også, brått litt liten bil men funka fett :)

Redigert av larseren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da var det blitt gjort litt på skuta igjen.. vært der en tur i helga pluss ett par timer i dag :)

 

fått på plass de nye platene på styrhusveggen samt fått på plass listene og dørterskelen.

 

har også fått reparert benkene i styrhuset, forsterket og utbedret littegrann.

begynte i dag ¨pusse ned dekket der vi skal plastre.

 

så det går sakte men sikkert framover i disse mørke vinter dagene..

 

 

foto0106.jpg

 

 

foto0108.jpg

Redigert av larseren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

på tide med en liten oppdatering her igjen..

 

ikke blitt gjort så ille mye i disse jule/nyttårstider men.

var en tur i båten i dag og ikke så altfor hyggelig syn som møtte oss gett :nonod:

 

da vi enda ikke i år hadde fått på plass varmekableme i kjølen. dermed hadde så det så klart begynt å fryse litt der og pumpene sluttet og virke.

vann nivået hadde steget nesten 1 meter over dørkeplatene og nesten over hele motoren :nonod:

pluss det var rundt 20 cm med is over det hele, en ganske så stor påkjenning for skroget så klart, men gikk heldigvis veldig bra. (en hard dame detta se:p )

båten lå nok hvertfall en halv meter for langt ned, frøse fast i vannet rundt som selvsagt oxo var blitt til is. noe det ikke har vært der på mange herrens år.

 

så etter noen timers jobb i kulda i dag har vi fått pumpet ut omkring 30 kubikk m vann, pluss hakket opp eks antall kilo med is..

 

og på toppen av det hele har byggtørkeren våres sluttet å funke gett :crazy:

 

 

 

 

LAR BILDENE TALE FOR SEG SELV VIDERE HER....

 

 

foto0115.jpg

 

 

 

foto0119.jpg

 

 

 

foto0117.jpg

 

 

 

foto0120.jpg

 

 

 

foto0121.jpg

 

 

 

 

ER ABSOLUTT IKKE NOE HYGGELIG Å BLI MØTT AV DETTE, MEN TOK DET MED GODT MOT Å SATTE I GANG MED EFFEKTIVE TILTAK OG FIKK JOBBEN GJORT I KULDA;)

Link to post
Share on other sites

Nedtur de sakene der. Bildene burde kanskje vært lagt inn i tråden 'isforholdene landet rundt'.

 

Slike gamle damer trenger nok ganske hyppig ettersyn. Samt at dere bør finne ut hvor den lekker såvidt mye. Fra tid til annen finner man slike 'uforklarlige' lekkasjer i steder som f.eks. mellom propellhylse og skrog. Vannet sipler inn mellom daumannen og kjølplanke og/eller bordganger. Slike lekkasjer kan være vanskelige å lokalisere, men til tider enkle og fikse. Beste er å lense båten helt tørr og så kikke etter hvor det først blir fuktig.

Link to post
Share on other sites

var ikke moro detta nei, men gir ikke opp håpet for å si d sånn ;).

har ikke vært innom båten og sett etter på en ukes tid. det er nok flere steder det kommer inn vann, men er ikke noe av bekymring egentlig. pumpene holder mer enn godt nok unna det som kommer inn (som regel hehe) problemet her nå er grunnet ekstrem kulde. som igjen har ført til at vannet i kjølen har fryst..

Link to post
Share on other sites

Uflaks da! Har dere konservert motoren etter at dere fikk lenset? Den setter seg veldig fort når den kommer opp i fri luft igjen, så om dere ikke har tømt den for vann og fylt diesel i sylindre og bunnpanne bør det handles fort! Samt naturligvis starter og dynamo, som bør skylles i ferskvann over natten, og deretter tørkes. Stekeovn på 50 grader i noen timer pleier å fungere, men det lukter ikke direkte nybakt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fyttegrisen dette var triste greier. Godt at hun ikke sank helt. Håper det ikke har blitt så store ødeleggelser på maskin og inredning. Dere har sympati fra oss i Trulte som ligger i isen ved Floa. Ble nervøs jeg nå.

 

Det samme holdt på å skje oss i fjor når det var så kaldt. En bordgang vred seg litt. Et nat åpnet seg, og vann piplet inn. Vi oppdaget det rimelig kjapt og fikk tatt hånd om det, men man må bare være skikkelig på alerten når kulda setter inn sånn. Vann fryser, tre vrir seg, isen sprenger og pumper svikter. Ingenting er stabilt og man må rett og slett bare følge jævlig godt med.

 

Vi har flere separate pumper, to varmevifter, og jeg pleier å kaste noen never salt i bunnen når jeg er å sjekker så det ikke fryser så lett.

 

Inspirerende å se at dere er ved godt mot da. Årnær sæ!!

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

ser ikke ut som noe au innredning har tatt skade av dette. bare litt fuktighet som kan tørkes;)

kunne ikke se noe annet sånn i farta i stad heller:)

så klart det er jo en uvisshet med motoren da, men får håpe det ikke er noe problem..

 

har vært mye nede og sett til båten men som sagt blitt en uke siden nå.

vi har ikke noe varme som står på i båten da men det er jo en ting p tenke på så klart, har også selv to separate pumper her.

det med å kaste salt i kjølen på båten var faktisk noe vi snakket om da vi sto der med is til knærne og skuffa på;)

Link to post
Share on other sites

Huff, dette kjente jeg langt inni ryggmargen.

 

Hvordan står det til med eventuelle skrog-gjennomføringer og slanger? Kan der ha oppstått noe frostsprengninger som først kommer til syne når det starter å tine? Ønsker dere lykke til videre og håper det ikke har oppstått noen skader i skroget.

Link to post
Share on other sites

sånn vi kunne se i farta så ser det ut som skrog gjennomføringer ikke har tatt noe skade heller ikke slanger. unntatt er fryst i lense slangene da:S

tar en nærmere titt når vi har fått tint opp alt og fått ut all små is som fortsatt er igjen..

 

så vidt vi har sett så har ikke selve skroget tatt noen skade :)

Redigert av larseren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og et par-tre kilometer sør for dere (på samme side av elva, like under Fredrikstadbrua for dere som er kjent) møtte jeg dette triste :sad: synet på turen min langs elva i dag (ellers en veldig fin tur i kulda og desembersola).

 

Noen som vet noe om denne?

 

Mye hard is som farer med elvestrømmen langsmed skutesida på denne nå, og med helningen på elvebredden der er det vel både fare for at den kantrer i fortøyningene og kanskje sliter seg... I ettermiddag var vannet gått over dekk.

 

bilde118.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...